Jump to content

Automaattisäätöiset takajarrut kuplassa


Recommended Posts

Tommosiin törmäsin -73 1303S kuplassa. En oo aiemmin nähnyt enkä kyllä tiennyt että on ollut edes tarjolla. Toki en oo mikään tietäjäguru. Uteliaisuuden vuoksi oli avattava kun jarrukilvissä ei ollut lainkaan reikiä alareunoissa säätöä varten. Tuleepahan nyt siivottua paskat pois.

 

FD3C0AE0-233E-4579-9FC1-A197DD3B0667.thumb.jpeg.def2aeb0f7882d3325568ad16ed0c8c9.jpeg

Link to comment
53 minutes ago, vwagen said:

Ilmeisesti ruotsista tuotu kupla?Kaikissa ruotsiin viedyissä volkkareissa oli automaattisäätöiset jarrut jostain 70 luvun alkuvuosista lähtien.


Oikea arvaus! Ruotsista tuotu. Kiitos tiedosta.

Link to comment

Mihinkäs toi perustuu, kun kolme 1302 koria joskus tuli Ruotsista ja kahdessa niistä oli tuplalatat takana ja ei tullut koskaan niihin perehdyttyä sen kummemmin. Liekkö em. mallissa sitä ominaisuutta olikaan..

Link to comment

Tarkistimpa asian,vuosimalliin 73 tuli automaattisäätöiset takajarrut,70-luvun alkua vielä sekin.

Onko kukaan tuonnut rutsista 72-73 tyyppi 3 varianttia?Niissä on vielä erikoisemmat jarrut eli rutsalaistyyppiset kaksipiirijarrut joissa molemmissa piireissä on molemmat etujarrut ja toinen takajarru,siitä johtuen 4 mäntäiset etujarrut.

  • Like 1
Link to comment
6 hours ago, vwagen said:

Tarkistimpa asian,vuosimalliin 73 tuli automaattisäätöiset takajarrut,70-luvun alkua vielä sekin.

Onko kukaan tuonnut rutsista 72-73 tyyppi 3 varianttia?Niissä on vielä erikoisemmat jarrut eli rutsalaistyyppiset kaksipiirijarrut joissa molemmissa piireissä on molemmat etujarrut ja toinen takajarru,siitä johtuen 4 mäntäiset etujarrut.

Etujarrut siis tupla letkuilla?

Link to comment

Hommasin uudet Aten kengät taakse ja havaitsin että ei ihan mene kaikki reiät kohdilleen. Jotenkin en kyllä ollut yllättynyt.. Vaikka en mitään mainintaa ennen tilausta eroavaisuuksista löytänytkään. Paitsi jälkikäteen löysin custom speed partsin sivuilla ettei heidän kengät käy automaattisäätöisiin.. Ja automaattisiin ei toki ollut kenkiä tarjolla.. Tarvii nyt vielä tarkemmin tutkia että käviskö nuo Atet. Vai tartteeko yrittää löytää pelkät hihnat (230*40) ja niitit. Vinkkejä hihnoista voi laittaa..

Link to comment
On 6/5/2022 at 7:20 PM, mikko k said:

Hommasin uudet Aten kengät taakse ja havaitsin että ei ihan mene kaikki reiät kohdilleen.

Tutkailin vielä noita uusia Aten kenkiä. Automaattisäätöisissä kengissä on ainakin käsijarruvivun nivelpiste ylempänä kuin ”normaaleissa” kengissä. Myös kenkien välisen tangon (tai tässä tapauksessa säätötangon) lovet on ylempänä. Syy lienee se että säätötanko ei osu pyöränlaakerin pesään, ehkä.

 

No jokatapauksessa tähän laitetaan uudet hihnat. Ja jarrusylinteritkin laitan uudet. Ekan postauksen kuvassa näkyvä paska on jotenkin ”kosteaa”, luultavasti sylinterit tihkuu nestettä ja ovat jo tehtävänsä tehneet.

Link to comment
On 6/4/2022 at 11:08 AM, vwagen said:

Tarkistimpa asian,vuosimalliin 73 tuli automaattisäätöiset takajarrut,70-luvun alkua vielä sekin.

Onko kukaan tuonnut rutsista 72-73 tyyppi 3 varianttia?Niissä on vielä erikoisemmat jarrut eli rutsalaistyyppiset kaksipiirijarrut joissa molemmissa piireissä on molemmat etujarrut ja toinen takajarru,siitä johtuen 4 mäntäiset etujarrut.

 

8 hours ago, arvuuttaja said:

?

Eikat, mutta näitä esim. Volvon nelimäntäisiä satuloita on tarjottu kilvanajo laitteisiin..

Vaikka ruotsin vekottimissa kaikenmaailman outouksia onkin tullut vastaan niin vw 4 (tai edes kaks per puoli) mäntäiset satulat vuonna 72 niin joku ei nyt täsmää.

Link to comment
8 hours ago, vwagen said:

Mikähän siinä ei täsmää??

Siis sen uskon että jarruletkut/ piirit voi mennä miten sattuu ja tätä tukeva M koodikin löytyy.

594 Reinforced disk brakes and modified dual circuit brake system
from Chassis No. 312 2000 001
361, 363, 365, 367 Sweden

 mutta nelimäntäiset satulat kuulostaa todella oudolta ja sellaisia en löytänyt varaosakirjastakaan.

Edited by Tanhis
Link to comment

Varaosakirjassa ei tosiaan ole kuvaa nelimäntäsatuloista,tekstiosuudessa ne kyllä on.Muista osista on kuvatkin,esin niistä satuloille menevistä letkuista,siis 2 letkua/satula.

Täydellinen selostus kuvineen löytyy huolto-ohjeesta B-35 Elokuu 1971,muutoksia mallivuonna 1972.nelimäntäinen jarrusatula,tyyppi 3 variant.

Lyhyempi selostus ja pari kuvaa löytyy esim.korjausohjeet 1969,jarrujärjestelmän selostus B 1.1,1-4 rakenne.Tämä on K-70 jarrujärjestelmän selostuksen yhteydessä,niissähän oli samankaltainen jarrujärjestelmä valmistuksen alusta lähtien.

  • Like 2
Link to comment
On 6/14/2022 at 9:57 PM, vwagen said:

Varaosakirjassa ei tosiaan ole kuvaa nelimäntäsatuloista,tekstiosuudessa ne kyllä on.Muista osista on kuvatkin,esin niistä satuloille menevistä letkuista,siis 2 letkua/satula.

Täydellinen selostus kuvineen löytyy huolto-ohjeesta B-35 Elokuu 1971,muutoksia mallivuonna 1972.nelimäntäinen jarrusatula,tyyppi 3 variant.

Lyhyempi selostus ja pari kuvaa löytyy esim.korjausohjeet 1969,jarrujärjestelmän selostus B 1.1,1-4 rakenne.Tämä on K-70 jarrujärjestelmän selostuksen yhteydessä,niissähän oli samankaltainen jarrujärjestelmä valmistuksen alusta lähtien.

 

No sillain kait, ei tässä voi muutakuin myöntää että kirjasta mistä itse katoin niitä ei sitten vielä ollut lisätty ja luin myös tekstipuolen.

Aina voi näköjään oppia jotain uutta ns. speciaalimarkkinoilla tarjolla olleista asioista.

 

Mutta sen verran kiinnostus kyllä heräsi että onko jollain kuvaa tälläisestä satulasta.

Link to comment
  • 1 month later...

Palataanpas hieman tähän mun jarruasiaan. Kuvassa Porschen käsitys jarruremontin tekemisestä. Tai niin mä luulin. Eli olin ostamassa kenkäsettiä tähän autoon taakse. Enpä sitten huomannut että kengät myydään kappaleittain! Eikä settinä kuten luulin. Enkä kyllä ole koskaan havainnut missään että kengät myydään kappaleittain.. 😂 Nämä samat löytyy siis myös 924 takapäästä automaattisäädöllä, mutta myös siellä on ”normaaleja” kenkiä. Vitsiksi tämä muodostuu siten että ilmeisesti koko EU alueelta löytyy 3 kenkää, joista nyt yksi on siis mulla! 😁 Noh, olkoot koristeena hallin seinällä.

 

Onneksi palstan kautta löytyi alkuperäiset VW nauhat ja niitit niin saa nämä nyt kuntoon kuitenkin.

 

7F5805C4-2282-47D7-A927-A9347FD9436B.thumb.jpeg.a5622a1900e1ddd7a4789958f5601bee.jpeg

Link to comment

Meinasin kommentoida tähän ketjuun jo aikaa sitten että nuo on samat kun porsses ku sellaiset tuli ittelle saksasta 924 tukivarsien mukana ja on jossain varastoissa,mutta jätin sitten kommentoimatta kun en löytänyt käsiini niitä romuryöpyn seasta 😆

 

 

  • Haha 1
Link to comment
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...