mikko k Posted May 31, 2022 Posted May 31, 2022 Tommosiin törmäsin -73 1303S kuplassa. En oo aiemmin nähnyt enkä kyllä tiennyt että on ollut edes tarjolla. Toki en oo mikään tietäjäguru. Uteliaisuuden vuoksi oli avattava kun jarrukilvissä ei ollut lainkaan reikiä alareunoissa säätöä varten. Tuleepahan nyt siivottua paskat pois. Quote
vwagen Posted May 31, 2022 Posted May 31, 2022 Ilmeisesti ruotsista tuotu kupla?Kaikissa ruotsiin viedyissä volkkareissa oli automaattisäätöiset jarrut jostain 70 luvun alkuvuosista lähtien. 4 Quote
mikko k Posted May 31, 2022 Author Posted May 31, 2022 53 minutes ago, vwagen said: Ilmeisesti ruotsista tuotu kupla?Kaikissa ruotsiin viedyissä volkkareissa oli automaattisäätöiset jarrut jostain 70 luvun alkuvuosista lähtien. Oikea arvaus! Ruotsista tuotu. Kiitos tiedosta. Quote
arvuuttaja Posted May 31, 2022 Posted May 31, 2022 Mihinkäs toi perustuu, kun kolme 1302 koria joskus tuli Ruotsista ja kahdessa niistä oli tuplalatat takana ja ei tullut koskaan niihin perehdyttyä sen kummemmin. Liekkö em. mallissa sitä ominaisuutta olikaan.. Quote
vwagen Posted June 4, 2022 Posted June 4, 2022 Tarkistimpa asian,vuosimalliin 73 tuli automaattisäätöiset takajarrut,70-luvun alkua vielä sekin. Onko kukaan tuonnut rutsista 72-73 tyyppi 3 varianttia?Niissä on vielä erikoisemmat jarrut eli rutsalaistyyppiset kaksipiirijarrut joissa molemmissa piireissä on molemmat etujarrut ja toinen takajarru,siitä johtuen 4 mäntäiset etujarrut. 1 Quote
JM Posted June 4, 2022 Posted June 4, 2022 6 hours ago, vwagen said: Tarkistimpa asian,vuosimalliin 73 tuli automaattisäätöiset takajarrut,70-luvun alkua vielä sekin. Onko kukaan tuonnut rutsista 72-73 tyyppi 3 varianttia?Niissä on vielä erikoisemmat jarrut eli rutsalaistyyppiset kaksipiirijarrut joissa molemmissa piireissä on molemmat etujarrut ja toinen takajarru,siitä johtuen 4 mäntäiset etujarrut. Etujarrut siis tupla letkuilla? Quote
mikko k Posted June 5, 2022 Author Posted June 5, 2022 Hommasin uudet Aten kengät taakse ja havaitsin että ei ihan mene kaikki reiät kohdilleen. Jotenkin en kyllä ollut yllättynyt.. Vaikka en mitään mainintaa ennen tilausta eroavaisuuksista löytänytkään. Paitsi jälkikäteen löysin custom speed partsin sivuilla ettei heidän kengät käy automaattisäätöisiin.. Ja automaattisiin ei toki ollut kenkiä tarjolla.. Tarvii nyt vielä tarkemmin tutkia että käviskö nuo Atet. Vai tartteeko yrittää löytää pelkät hihnat (230*40) ja niitit. Vinkkejä hihnoista voi laittaa.. Quote
peruskallio Posted June 5, 2022 Posted June 5, 2022 https://tammerjarru.fi tuolla joskus teetätin uudet kitkapinnat kun ei siihen hätään uusia löytynyt. Ei mielestäni ollut kallista ja seuraavana päivänä valmiit. 1 Quote
Kurre Posted June 6, 2022 Posted June 6, 2022 https://www.kitkaliimaus.fi/kevyemmat-kulkuneuvot 2 Quote
mikko k Posted June 6, 2022 Author Posted June 6, 2022 On 6/5/2022 at 7:20 PM, mikko k said: Hommasin uudet Aten kengät taakse ja havaitsin että ei ihan mene kaikki reiät kohdilleen. Tutkailin vielä noita uusia Aten kenkiä. Automaattisäätöisissä kengissä on ainakin käsijarruvivun nivelpiste ylempänä kuin ”normaaleissa” kengissä. Myös kenkien välisen tangon (tai tässä tapauksessa säätötangon) lovet on ylempänä. Syy lienee se että säätötanko ei osu pyöränlaakerin pesään, ehkä. No jokatapauksessa tähän laitetaan uudet hihnat. Ja jarrusylinteritkin laitan uudet. Ekan postauksen kuvassa näkyvä paska on jotenkin ”kosteaa”, luultavasti sylinterit tihkuu nestettä ja ovat jo tehtävänsä tehneet. Quote
arvuuttaja Posted June 6, 2022 Posted June 6, 2022 ? On 6/4/2022 at 5:23 PM, JM said: Etujarrut siis tupla letkuilla? Eikat, mutta näitä esim. Volvon nelimäntäisiä satuloita on tarjottu kilvanajo laitteisiin.. Quote
Tanhis Posted June 7, 2022 Posted June 7, 2022 On 6/4/2022 at 11:08 AM, vwagen said: Tarkistimpa asian,vuosimalliin 73 tuli automaattisäätöiset takajarrut,70-luvun alkua vielä sekin. Onko kukaan tuonnut rutsista 72-73 tyyppi 3 varianttia?Niissä on vielä erikoisemmat jarrut eli rutsalaistyyppiset kaksipiirijarrut joissa molemmissa piireissä on molemmat etujarrut ja toinen takajarru,siitä johtuen 4 mäntäiset etujarrut. 8 hours ago, arvuuttaja said: ? Eikat, mutta näitä esim. Volvon nelimäntäisiä satuloita on tarjottu kilvanajo laitteisiin.. Vaikka ruotsin vekottimissa kaikenmaailman outouksia onkin tullut vastaan niin vw 4 (tai edes kaks per puoli) mäntäiset satulat vuonna 72 niin joku ei nyt täsmää. Quote
Tanhis Posted June 10, 2022 Posted June 10, 2022 (edited) 8 hours ago, vwagen said: Mikähän siinä ei täsmää?? Siis sen uskon että jarruletkut/ piirit voi mennä miten sattuu ja tätä tukeva M koodikin löytyy. 594 Reinforced disk brakes and modified dual circuit brake system from Chassis No. 312 2000 001 361, 363, 365, 367 Sweden mutta nelimäntäiset satulat kuulostaa todella oudolta ja sellaisia en löytänyt varaosakirjastakaan. Edited June 10, 2022 by Tanhis Quote
vwagen Posted June 14, 2022 Posted June 14, 2022 Varaosakirjassa ei tosiaan ole kuvaa nelimäntäsatuloista,tekstiosuudessa ne kyllä on.Muista osista on kuvatkin,esin niistä satuloille menevistä letkuista,siis 2 letkua/satula. Täydellinen selostus kuvineen löytyy huolto-ohjeesta B-35 Elokuu 1971,muutoksia mallivuonna 1972.nelimäntäinen jarrusatula,tyyppi 3 variant. Lyhyempi selostus ja pari kuvaa löytyy esim.korjausohjeet 1969,jarrujärjestelmän selostus B 1.1,1-4 rakenne.Tämä on K-70 jarrujärjestelmän selostuksen yhteydessä,niissähän oli samankaltainen jarrujärjestelmä valmistuksen alusta lähtien. 2 Quote
Tanhis Posted June 16, 2022 Posted June 16, 2022 On 6/14/2022 at 9:57 PM, vwagen said: Varaosakirjassa ei tosiaan ole kuvaa nelimäntäsatuloista,tekstiosuudessa ne kyllä on.Muista osista on kuvatkin,esin niistä satuloille menevistä letkuista,siis 2 letkua/satula. Täydellinen selostus kuvineen löytyy huolto-ohjeesta B-35 Elokuu 1971,muutoksia mallivuonna 1972.nelimäntäinen jarrusatula,tyyppi 3 variant. Lyhyempi selostus ja pari kuvaa löytyy esim.korjausohjeet 1969,jarrujärjestelmän selostus B 1.1,1-4 rakenne.Tämä on K-70 jarrujärjestelmän selostuksen yhteydessä,niissähän oli samankaltainen jarrujärjestelmä valmistuksen alusta lähtien. No sillain kait, ei tässä voi muutakuin myöntää että kirjasta mistä itse katoin niitä ei sitten vielä ollut lisätty ja luin myös tekstipuolen. Aina voi näköjään oppia jotain uutta ns. speciaalimarkkinoilla tarjolla olleista asioista. Mutta sen verran kiinnostus kyllä heräsi että onko jollain kuvaa tälläisestä satulasta. Quote
mikko k Posted July 17, 2022 Author Posted July 17, 2022 Palataanpas hieman tähän mun jarruasiaan. Kuvassa Porschen käsitys jarruremontin tekemisestä. Tai niin mä luulin. Eli olin ostamassa kenkäsettiä tähän autoon taakse. Enpä sitten huomannut että kengät myydään kappaleittain! Eikä settinä kuten luulin. Enkä kyllä ole koskaan havainnut missään että kengät myydään kappaleittain.. 😂 Nämä samat löytyy siis myös 924 takapäästä automaattisäädöllä, mutta myös siellä on ”normaaleja” kenkiä. Vitsiksi tämä muodostuu siten että ilmeisesti koko EU alueelta löytyy 3 kenkää, joista nyt yksi on siis mulla! 😁 Noh, olkoot koristeena hallin seinällä. Onneksi palstan kautta löytyi alkuperäiset VW nauhat ja niitit niin saa nämä nyt kuntoon kuitenkin. Quote
Racing Posted July 18, 2022 Posted July 18, 2022 Meinasin kommentoida tähän ketjuun jo aikaa sitten että nuo on samat kun porsses ku sellaiset tuli ittelle saksasta 924 tukivarsien mukana ja on jossain varastoissa,mutta jätin sitten kommentoimatta kun en löytänyt käsiini niitä romuryöpyn seasta 😆 1 Quote
mikko k Posted September 8, 2022 Author Posted September 8, 2022 Lopputulos tähän oli tosiaan palstan kautta löytyneet alkuperäiset nauhat ja niitit. Katsastuksessakin kaikki oli ihan ok. 4 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.