Jump to content

Kuplan hihnapyörän sytytysmerkit


Recommended Posts

1 hour ago, Ake83 said:

Kyllä mulla se lamppu on ihan perus säädöillä ollut, eli ei mitään asetettuja arvoja lähtökohtaisesti, ihan vain nollissa. Merkki on silloin ties missä. Ihan vain merkin löytämiseksi kohdilleen olen sitte kokeillut säätää, ja siten olen sen huomannut että ennakot huitelee missä sattuu. Testattu kyllä myös ihan "perus" lampulla. Jolla lopputulema on sama. Miten tuo viallinen/välyksellinen jakaja yleensä alkaisi oireilemaan? Tai sytytysmoduli kärjettömässä? Aiemmat kokemukset modulien pimenemisestä on että ne on sipannut ihan kerrasta kokonaan.

Minkälainen se kärjettömän ajoitus Kuppi/rengas siinä on? Jos ajoitus rengas/kuppi/levy on huonosti kiinni jakajan akselissa se tekee mielivaltaisia ennakoita puoleen toiseen. Taas riippuen sytkän mallista , tunnistimen ja ajoitusrenkaan/kupin/levyn ilmaväli aiheuttaa sytkän epävakautta jos ilmaväli on liian suuri. Joskus magnetismikela tunnistimet ei anna kipinää lainkaan pienillä liipasunopeuksilla (esim polkusin käynnisteiset moottoripyörät) jos tunnistimen ja ajoitus"kupin" ilmaväli on liian suuri. Pyörivän ajoitusosan huono/ epävakaa kiinnitys aiheuttaa mielenkiintoisia käyntihäiriöitä ja ampumista putkistoon.

Link to comment

Sytytysmoduuli toimii tai ei toimi sitten ollenkaan kun hajoaa.Tutki vielä, ettei pyörijä paina virranjakajan kantta vaan sitä jousitettua hiilikärkeä. Tutki vielä, ettei ennakkolevy ota kiinni mihinkään jakajan kyljessä olevaan kiinnitysruuviin. Sytytyshetken antava kappale virranjakajan akselissa voi myös olla väljästi kiinni tai painaa syutytysmoduulia. Moduulin kiinnitysruuvi voi olla liian pitkä ja jumittaa ennakon maksimiin. Ennakkojousi voi olla irti tai rasvan jumittama.Tsemppiä.

 

Link to comment
6 hours ago, Matti-Pekka said:

Minkälainen se kärjettömän ajoitus Kuppi/rengas siinä on? Jos ajoitus rengas/kuppi/levy on huonosti kiinni jakajan akselissa se tekee mielivaltaisia ennakoita puoleen toiseen. Taas riippuen sytkän mallista , tunnistimen ja ajoitusrenkaan/kupin/levyn ilmaväli aiheuttaa sytkän epävakautta jos ilmaväli on liian suuri. Joskus magnetismikela tunnistimet ei anna kipinää lainkaan pienillä liipasunopeuksilla (esim polkusin käynnisteiset moottoripyörät) jos tunnistimen ja ajoitus"kupin" ilmaväli on liian suuri. Pyörivän ajoitusosan huono/ epävakaa kiinnitys aiheuttaa mielenkiintoisia käyntihäiriöitä ja ampumista putkistoon.

Tuollainen kärjetön yksikkö siinä on kiinni. Täytyy vielä katsoa jakaja läpi kunnolla

Screenshot_2023-07-29-22-04-23-33_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

Link to comment
1 hour ago, hpa said:

Sytytysmoduuli toimii tai ei toimi sitten ollenkaan kun hajoaa.Tutki vielä, ettei pyörijä paina virranjakajan kantta vaan sitä jousitettua hiilikärkeä. Tutki vielä, ettei ennakkolevy ota kiinni mihinkään jakajan kyljessä olevaan kiinnitysruuviin. Sytytyshetken antava kappale virranjakajan akselissa voi myös olla väljästi kiinni tai painaa syutytysmoduulia. Moduulin kiinnitysruuvi voi olla liian pitkä ja jumittaa ennakon maksimiin. Ennakkojousi voi olla irti tai rasvan jumittama.Tsemppiä.

 

Kiitos vinkeistä. Täytyy huomenna käydä vielä nämä kaikki läpi. Kun kaikki muut sytytykseen liittyvät osat alkaa olleen kyllä katsottu

Link to comment
48 minutes ago, JIsaksson said:

Onko moottori varmasti muuten kunnossa? Kaikissa pytyissä puristuksia ym.?

 

Joskus joku konsernin vesivessa vaati älyttömän perusennakon, että sai käymään edes kohtalaisesti ja puristuksia sieltä uupui jostain putkesta.

Kyllä moottori muuten on kunnossa, puristukset on tallessa ei ole kauaa aikaa kun ne tarkistin, ja silloin tämä "vika" oli jo päällä

  • Like 1
Link to comment
Keskipakoissäätö vaikuttaa jo tyhjäkäynnillä n. 8-10 astetta lisää ennakkoa.

Lähetetty minun TA-1032 laitteesta Tapatalkilla

Tuossa tapauksessa keskipakosäädin on rikki.

Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla

Link to comment
21 hours ago, Maasturi said:

Keskipakoissäätö vaikuttaa jo tyhjäkäynnillä n. 8-10 astetta lisää ennakkoa.

Lähetetty minun TA-1032 laitteesta Tapatalkilla
 

Mistä jakajasta nyt puhutaan. 

Link to comment
On 7/29/2023 at 1:12 PM, Maasturi said:

Keskipakoissäätö vaikuttaa jo tyhjäkäynnillä n. 8-10 astetta lisää ennakkoa.

Lähetetty minun TA-1032 laitteesta Tapatalkilla
 

Et nyt väärässä ollut mutta aika harvoissa jakajissa asianlaita on näin. a-käyrä on alipaine ja b-käyrä on keskipako. 

Ja kyseessä type3 '69 1600 manuaali ruiskun jakaja.

Ja säätöohje on 0ast staattisesti tai samaan 850-950rpm strobolla alipaine irti.

 

20230731_210939.jpg

Edited by Tanhis
Link to comment
6 minutes ago, Tanhis said:

Et nyt väärässä ollut mutta aika harvoissa jakajissa asianlaita on näin. a-käyrä on alipaine ja b-käyrä on keskipako. 

Ja kyseessä type3 '69 1600 manuaali ruiskun jakaja.

Ja säätöohje on 0ast staattisesti tai samaan 850-950rpm strobolla alipaine irti.

 

20230731_210939.jpg

 

Link to comment

No nyt kun tietoa löytyy niin olisiko kumminkin kyseessä mittaustapa kun taasen tässä taulukossa vw kertoo että edellä mainitussa esimerkissa keskipako ei alakkaan vaikuttamaan mainitsemallasi tavalla.

20230731_213419.jpg

Link to comment
Muutaman sata VW ilmajäähdytteisen virranjakajaa olen pyöritellyt virranjakaja testipenkissä joita minulla on kaksikin eri merkkistä joten jotakin käytännön tietoa löytyy.
Itse en voi kehuskella tuollaisilla lukemilla, vielä mennään kymmenissä, mutta yhtään kunnossa olevaa jakajaa ei ole tullut vastaan jossa keskipakoennakko vaikuttaisi jo tyhjäkäynnillä, saatika että tuollaisia lukemia joita mainitsit aiemmin.

Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla

Link to comment

Ihan mielenkiinnosta, minkälainen sellainen virranjakajien testipenkki on? Jollain sähkömoottorilla voidaan pyörittää jakajaa 0 rpm alkaen ja jostain mittarista nähdään kierrokset ja ennakko? Kuva olis kiva. 🙂

Link to comment

Scat 35 nokka-akseli ja jakaja ilman mitään merkintöjä on huono yhdistelmä.Jos ainoa ongelma on sytyttyksen säätö, säädä maksimiennakoksi 35 astetta vaikka 5000 kierrojsella. Moottorin olisi hyvä saada käymään joutokäyntiä noin 1500 kierroksella. 

 

Link to comment
8 hours ago, multanen said:

Näyttäisi että Tanhiksen postaamista eka kaaviossa olisi jakajan rpm mutta taulukossa taas moottorin rpm..?

Näinhän se on, tässä 009 löytämässä tuo on selkeästi merkitty.

http://www.sparkingplugs.com/resources/009_curve.jpg

9 hours ago, Maasturi said:

Muutaman sata VW ilmajäähdytteisen virranjakajaa olen pyöritellyt virranjakaja testipenkissä joita minulla on kaksikin eri merkkistä joten jotakin käytännön tietoa löytyy.

Aika usein kuullut vastaavaa kommentointia koneiden osalta että on rakentanut niin ja näin monta sataa konetta niin kyllä minä tiedän. Mutta loppujenlopuksi on silti mahdollista että kaikki koneet on kasattu ilman että jotain tiettyä osa-aluetta on ajateltu ja menty tuurilla oikein.

Edited by Tanhis
  • Like 1
Link to comment

Vika taisi löytyä, edelliseen omistajaan sain yhteyden ja hän varmisti että sytytysmerkki pyörässä heitää. Sen verran vain että venttiilikoneistosta ei tuota eroa silmällä nähnyt, mutta ajoituksessa sitten tulee ongelmia. Olisi varmaan ollut konstit jo aiemmin se todeta, mutta tyhmästä päästä kärsii näemmä tässäkin asiassa. 😔 Mutta nyt pääsee sitten kuitenkin vihdoin säätämään oikein. Kiitän kaikkia vastanneita vinkeistä, niistä on varmasti apua jatkossa. 

Link to comment

Sytytysmerkkien paikka on helppo varmistaa: hihnapyörän pultti irti niin että saa kiilan näkyviin, kiila tasan klo 9:ään ja silloin on 1 ja 3 pytyn yläkuolokohta. Siitä on helppo mitata sytytysmerkit kohdalleen.

Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla



  • Like 1
Link to comment
1 hour ago, Ake83 said:

Vika taisi löytyä, edelliseen omistajaan sain yhteyden ja hän varmisti että sytytysmerkki pyörässä heitää. Sen verran vain että venttiilikoneistosta ei tuota eroa silmällä nähnyt, mutta ajoituksessa sitten tulee ongelmia. Olisi varmaan ollut konstit jo aiemmin se todeta, mutta tyhmästä päästä kärsii näemmä tässäkin asiassa. 😔 Mutta nyt pääsee sitten kuitenkin vihdoin säätämään oikein. Kiitän kaikkia vastanneita vinkeistä, niistä on varmasti apua jatkossa. 

On muuten vittumainen vika löytää. Itsellä oli kerran merkki melkein 20 ast pielessä ja type3 niin ei ollut niin simppeliä tarkistaa mihin kiila näyttää. Tietty ykköspytystä olisi heittokellolla saanut tarkistettua mutta eipähän silloin käynyt mielessä.

Link to comment

Ensimmäisenä pitää tietysti katsoa että 1 sylinterin mäntä on oikeassa yläasennossa ja sitten merkitä se yläkääntökohdaksi hihnapyörään. Jos on kyseessä asteellinen hihnapyörä niin tehdä tarvittaessa korjausmerkintä ja vasta sen jälkeen katsomaan muita astelukumerkintöjä. Scatilta tuli kauan sitten yksi erä hihnapyöriä joissa virhe oli lähes 10 astetta.  On täysin turhaa alkaa tekemään mitään säätöjä jos ykk: n merkkiä ei ole tarkastettu.

  • Like 1
Link to comment
6 hours ago, Maasturi said:

Ensimmäisenä pitää tietysti katsoa että 1 sylinterin mäntä on oikeassa yläasennossa ja sitten merkitä se yläkääntökohdaksi hihnapyörään. Jos on kyseessä asteellinen hihnapyörä niin tehdä tarvittaessa korjausmerkintä ja vasta sen jälkeen katsomaan muita astelukumerkintöjä. Scatilta tuli kauan sitten yksi erä hihnapyöriä joissa virhe oli lähes 10 astetta.  On täysin turhaa alkaa tekemään mitään säätöjä jos ykk: n merkkiä ei ole tarkastettu.

Pitää oikein kysyä että jos et millään saa autoa säätöihin niin tarkistatko ensiksi heittokellolla että ykk on varmasti oikea. Tietty voihan se olla että jos tietää että tuote mitä myy on sekundaa niin silloin luonnollisesti tämähän on automaatio.

Link to comment
18 hours ago, Tanhis said:

On muuten vittumainen vika löytää. Itsellä oli kerran merkki melkein 20 ast pielessä ja type3 niin ei ollut niin simppeliä tarkistaa mihin kiila näyttää. Tietty ykköspytystä olisi heittokellolla saanut tarkistettua mutta eipähän silloin käynyt mielessä.

 

9 hours ago, Tanhis said:

Pitää oikein kysyä että jos et millään saa autoa säätöihin niin tarkistatko ensiksi heittokellolla että ykk on varmasti oikea. Tietty voihan se olla että jos tietää että tuote mitä myy on sekundaa niin silloin luonnollisesti tämähän on automaatio.

Ei siinä mitään heittokelloja tarvitse, sinusta en kyllä tiedä tarvitsetko ?

Link to comment
On 8/2/2023 at 4:46 PM, Maasturi said:

 

Ei siinä mitään heittokelloja tarvitse, sinusta en kyllä tiedä tarvitsetko ?

Ymmärretty, vaihe yksi vahvista että ykk merkki oikein. 

 

Tietty tämähän on ihan ymmärrettävää jos käyttää ala-arvoisen laatuisia osia.

Edited by Tanhis
  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...