Hebster52 Posted February 14, 2007 Share Posted February 14, 2007 Paljonko muutoksia joutuu tekemään -72 palloon jotta sinne saa mahtumaan 2,0L nelkun kone. Ja mitä joutuu koneelle tekemään että sen saa mahtumaan? Siinä on tällä hetkellä 1600cc vakiokone. Jos jollain olis ylimääräinen 2,0L nelkun konekin niin saa tarjota.. ;) Quote Link to comment
Sakke Posted February 14, 2007 Share Posted February 14, 2007 kytkinakseli jääpi lyhkäseksi,eli sorvauta se holkki vauhtikseen tai vaiha akseli/laatikko :D Mulla ois 914 porgen 2.0l kone mutta ei ihan ilmanen :D Quote Link to comment
Hebster52 Posted February 14, 2007 Author Share Posted February 14, 2007 Ok. Entä takakannake sitten? Miten paljon eroaa? Juu, toi kone olis ihan kiva... ;D Varmaan kalliimpi kuin mun 911 kone? Quote Link to comment
-tipi- Posted February 14, 2007 Share Posted February 14, 2007 No eikö sinne kantsi heittää laatikko/konekombo nelkkukoneisesta Palliksesta. Quote Link to comment
Hebster52 Posted February 14, 2007 Author Share Posted February 14, 2007 No eikö sinne kantsi heittää laatikko/konekombo nelkkukoneisesta Palliksesta. Jep, kysymys olikin paljonko muutoksia varhainen pallis vaatiin juuri kyseiseen toimenpiteeseen? Quote Link to comment
Anssi Posted February 14, 2007 Share Posted February 14, 2007 No jos sulla on -72 pallo niin eihän se ole enää "varhainen" muuten kuin etuvilkkujen osalta, eli sitähän on saanut uutenakin nelkulla. Eli vastauksena kysymykseesi: ei vaadi mitään muutoksia jos vaihdat moottorin + vaihteiston Jos haluat pitää alkuperäisen vaihteiston on nelostyypin koneen vauhtipyörään sorvattava paikka neulalaakerille Quote Link to comment
Hebster52 Posted February 14, 2007 Author Share Posted February 14, 2007 Ok. No toinen tyhmä kysymys. Onko -72:sessa valmiiksi kannakkeet ym. jotta toi olis "Bolt-on".. Quote Link to comment
Hebster52 Posted August 26, 2008 Author Share Posted August 26, 2008 Mitkä koneet olivat tavallisimmat suomessa myydyt paitsi tuo 1600cc? Mitä kaikkia nelkkukoneita noissa nyt taas esiintyi? Quote Link to comment
-AP- Posted August 26, 2008 Share Posted August 26, 2008 Ensin 1700 ('72-'73?), sitten pari vuotta 1800 ja lopuksi ('76?) tuli 2000 cc. Quote Link to comment
romujarauta Posted August 26, 2008 Share Posted August 26, 2008 Käykös 1600 moottori suoraan 2 l:sen vaihdelaatikkoon. Ja kannattaako uudempi vaihdelaatikko laittaa vakio 1600:sen kanssa (jos se sopii). Onko siitä mitään haittaa? Quote Link to comment
P_Valtonen Posted August 26, 2008 Share Posted August 26, 2008 1972 on kiikunkaakun takakannakkeen tyypin kanssa uusi vai vanha. Typ-4 koneeeseen en ole törmänny palliksessa kuin uuden tyypin takakannakkeellisena. Mullon uudetyypin Typ-4 made-in-mummola takakannake, joka muokattu vanhan mallin koppaan. Jos tarttet, halavalla lähtis.... Quote Link to comment
Hebster52 Posted August 28, 2008 Author Share Posted August 28, 2008 Onko 2-litrasesta ruisku nelkusta mihinkään? Onnistuuko asentaa -72:seen? Pitääkö vaihtaa myös vaihdelaatikko jos on ollu alunperin 1600cc? Quote Link to comment
NordBling Posted August 28, 2008 Share Posted August 28, 2008 Mulla oli Variantissa pakun pannukakkumoottori Variantin omalla ruiskulla, varmempaa moottoria mulla ei oo volkkareissa ollu. Eikä oikeestaan muissakaan autoissa, on alkanu käyttis c5:n konekin yskiä aamuisin. Quote Link to comment
-tipi- Posted August 28, 2008 Share Posted August 28, 2008 Pallisen lootassahan on vaihdettava kytkinkoppa, pitääkö vaihtaa myös kytkinakseli konetta vaihdettaessa? Quote Link to comment
Hebster52 Posted August 28, 2008 Author Share Posted August 28, 2008 Mikä kone olis sopivin lähtökohta jos haluais kevyesti katuviritettyä konetta suht helposti? 1600cc, 1700cc, 1800cc vai 2000cc? Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted August 28, 2008 Share Posted August 28, 2008 kysykkö oikeesti? 2 litranen tietty, jos nelkkua etit. Hankalampi löytää ja usein kalliimpi. Toisaalta pienemmällä vaivalla perinteisin menetelmin ja hitusen halvemmalla tulee 1600 pannustakin palloon kiva tyrkin. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted August 28, 2008 Share Posted August 28, 2008 Toisaalta jos kaivat jostakin puåli- tai kokoilmasen 1700/1800 mosan, niin sen saa päivitettyä todella helposti 2000 koneeksi (oletuksena on että putket / männät pitää vaihtaa uusiin). Quote Link to comment
Hebster52 Posted August 28, 2008 Author Share Posted August 28, 2008 No, jos raahaan yhden täydellisen ruisku 2-litrasen Ruottista hintaan 200€ niin onko se ryöväämistä... ;) Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted August 28, 2008 Share Posted August 28, 2008 Olikohan 1800 ruiskuversiossa isoimmat venttaalit. Semmoset kun homma siis, niin saa vähän kookkaammat venttiilit ja mahtu ainakin miulla entiseen seetiin. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted August 31, 2008 Share Posted August 31, 2008 Olikohan 1800 ruiskuversiossa isoimmat venttaalit. Semmoset kun homma siis, niin saa vähän kookkaammat venttiilit ja mahtu ainakin miulla entiseen seetiin. totta Quote Link to comment
metake Posted August 31, 2008 Share Posted August 31, 2008 Kertokaas mikä hyöty siitä tulee, jos ventiilin kokoa kasvatetaan, mutta seeti pysyy ennallaan? Itse kun en ymmärtänyt... Quote Link to comment
Marko Posted August 31, 2008 Share Posted August 31, 2008 Kertokaas mikä hyöty siitä tulee, jos ventiilin kokoa kasvatetaan, mutta seeti pysyy ennallaan? Itse kun en ymmärtänyt... Eihän seeti pysy varmaankaan ennallaan, sitä vain ei vaihdeta. Muotoillaan toki isommalle venttiilille sopivammaksi. Quote Link to comment
metake Posted August 31, 2008 Share Posted August 31, 2008 Kertokaas mikä hyöty siitä tulee, jos ventiilin kokoa kasvatetaan, mutta seeti pysyy ennallaan? Itse kun en ymmärtänyt... Eihän seeti pysy varmaankaan ennallaan, sitä vain ei vaihdeta. Muotoillaan toki isommalle venttiilille sopivammaksi. Noniin, nyt ymmärsin kun rautalangasta väänsi :) Quote Link to comment
Guest Posted August 31, 2008 Share Posted August 31, 2008 paljonkohan sita seetia uskaltaa kaivertaa ja heikentaa jos isompaa venaa meinaa sinne? akkiseltaan ei tunnu hyvalta idealta ottaa normaali seetin kunnostusta enempaa tavaraa pois? Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted September 1, 2008 Share Posted September 1, 2008 Ei kai tuosta nyt paljoo enempää edes tarvii ottaa. Miun seeteistä oli koneistamossa vedetty sen verran kamaa veke, että seetin reikä oli aika paljolti kartio. Eli normaalilla venturipuotoilulla pitäs jo reunasta olla riittävän iso. Quote Link to comment
vwagen Posted September 1, 2008 Share Posted September 1, 2008 Ei kannata etsiä 1,8 ruiskukonetta isompien venttiilien takia tai niitä isompia ruiskukoneen venttiilejä kun sellaisia ei ole,kaikissa-74 1,8 moottoreissa on ne isot venttiilit,kaikki euromallin 1,8:sit ovat kaasutin moottoreita,-75 1,8 on pienillä venttiileillä ja muina vuosinahan noita ei tehtykään. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted September 1, 2008 Share Posted September 1, 2008 No mitäs sitä konetta ettimään kun venttiilit vaihdetaan kuitenkin. Eiks nii? Quote Link to comment
Hebster52 Posted September 5, 2008 Author Share Posted September 5, 2008 Löytynu 2-litranen ruiskunelkku. Kannattaako tuota ruiskusysteemiä ehostaa vai heittää mäkeen ja asentaa kaasarit? Vai rakentaa ohjattava ruisku siihen? Quote Link to comment
-tipi- Posted September 5, 2008 Share Posted September 5, 2008 Mie en tiijä näistä mitään, mut Megaruuttaa vaan rakentaa. Quote Link to comment
NordBling Posted September 5, 2008 Share Posted September 5, 2008 Mega olis varmaan aika helppo tehdä tuohon, suuttimet ja bensapumppu ym on jo kiinni. Quote Link to comment
Hebster52 Posted September 15, 2008 Author Share Posted September 15, 2008 Mahtuuko kakslitrasen Nelkun vauhtis/paineasetelma/kytkin 1600 pallokeulan vaihdelaatikolle suoraan vai vaatiiko kikkailua? Quote Link to comment
Guest Posted September 15, 2008 Share Posted September 15, 2008 Mahtuuko kakslitrasen Nelkun vauhtis/paineasetelma/kytkin 1600 pallokeulan vaihdelaatikolle suoraan vai vaatiiko kikkailua? Sanoisin etta ei mahdu, joudut laittamaan 215mm vauhtiksen ja asetelman. 2 litraisessa on 228mm vauhtis ja asetelma, halkaisija isompi. Quote Link to comment
Guest Posted September 15, 2008 Share Posted September 15, 2008 Huomaa etta 1600 laatikon kytkinakseli on lyhyempi, eika yleta T4 kampuran silmalaakerille. Joudut kaivamaan laakerin ulos kampuran paasta ja sorvauttamaan vauhtipyoran keskireian laakerille sopivaksi (Tiukka sovite) ja upottamaan laakerin siihen. Uskoisin etta homma patee pallokeulankin 1600 lodjuun, kuplan laatikossda asia on just noin. Quote Link to comment
vwagen Posted September 15, 2008 Share Posted September 15, 2008 215 ja 228 vaihtipyörien halkaisija on täsmälleen sama niinkuin kaikissa muissakin"12v" vauhtipyörissä,ongelma on paineasetelmassa tai lähinnä sen kiinnityspulteissa josta johtuen kaikissa tyyppi 2:ssa on vuosimallista-76 eteenpäin pitkäakselinen eteenpäin siirretty startti.En ole itse kokeillut joutuuko kytkinkoppaan tekemään lisää tilaa ja kuinka paljon mutta startin osalta ratkaisu olisi tuo pitkäakselinen startti ja välilaippa. Quote Link to comment
Hebster52 Posted September 22, 2008 Author Share Posted September 22, 2008 Oliko nelkussa jotain tiivisteitä mitä pitää uusia kun kansia irroitetaan tarkistusta varten? Quote Link to comment
Hebster52 Posted September 27, 2008 Author Share Posted September 27, 2008 Nyt on kannet ja sylinterit irti. Tässä koneessa oli metalliset renkaat sekä kansia vasten että lohkoa vasten.. Noi pitäisi ilmeisesti vaihtaa tai jättää pois ainakin kantta vasten kuten moni on ehdottanu? Mistä noita renkaita saa uusia??? Quote Link to comment
ARTO Posted September 27, 2008 Share Posted September 27, 2008 Kasaa kummalla tavalla tahansa, tarkista tasopintojen kosketukset ja riittävä dekkikorkeus. Quote Link to comment
Guest Posted September 28, 2008 Share Posted September 28, 2008 kansitiiviste-rinkulat jatetaan pois, asiasta on julkaistu tehtaan tekninen tiedote. Tama nostaa puristussuhdetta hiukan, ja muutos kompensoidaan laittamalla ylimaarainen tiiviste tai korokerinkula sylinterin ja lohkon valiin. kannen ja sylinterin tiivistepinnan suoruus ja kunto tarkistettava, tar4vittaessa kansi plaanataan. Quote Link to comment
Hebster52 Posted October 26, 2008 Author Share Posted October 26, 2008 Nyt oon niin pitkällä että näyttää tulevan WBX ruiskusarja nelkkuun sovellettuna. Sain hankittua lähes täydellisen setin. Kunhan vaan saan tuon ilmamäärämittarin vielä kotiutettua niin sitten kaikki kasaan. Kone on kasattu momenttiin ja odottaa jäähdystyspeltien kasaamista. Koneen laatikoissa tuli mukana vain kaksi orggis suutinta jotka olivat kiinni ainoassa pensaputkessa joten päätin käyttää fuelrailsit jotka sain WBX sarjassa. Vaihdan vain suuttimien paikat ulompiin putkiin ja polttoaineletkut keskimmäisiin. Lisäksi vertasin noi Nelkun suuttimet WBX suuttimiin sekä yhteen sarjaan jotka on ollu jossain 300 sarjan Volvossa. Sain ne kaverilta. Noiden arvot ovat nettitietojen mukaan seuraavat: 280 150 001, 264.9cc/min, 3.0bar 280 150 206, 168.2cc/min, 2.5bar 280 150 219, 168.2cc/min, 2.5bar Nämä tiedot löytyi täältä. Toisesta lähteestä noi kaksi viimeistä antais 200cc/min 3.0bar:ssa. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.