Jump to content

Ruisku nelkku palloon?


Recommended Posts

Paljonko muutoksia joutuu tekemään -72 palloon jotta sinne saa mahtumaan 2,0L nelkun kone. Ja mitä joutuu koneelle tekemään että sen saa mahtumaan?

 

Siinä on tällä hetkellä 1600cc vakiokone.

 

Jos jollain olis ylimääräinen 2,0L nelkun konekin niin saa tarjota.. ;)

Link to comment

No jos sulla on -72 pallo niin eihän se ole enää "varhainen" muuten kuin etuvilkkujen osalta, eli sitähän on saanut uutenakin nelkulla.

 

Eli vastauksena kysymykseesi: ei vaadi mitään muutoksia jos vaihdat moottorin + vaihteiston

Jos haluat pitää alkuperäisen vaihteiston on nelostyypin koneen vauhtipyörään sorvattava paikka neulalaakerille

Link to comment
  • 1 year later...

1972 on kiikunkaakun takakannakkeen tyypin kanssa uusi vai vanha.

Typ-4 koneeeseen en ole törmänny palliksessa kuin uuden tyypin takakannakkeellisena.

Mullon uudetyypin Typ-4 made-in-mummola takakannake, joka muokattu vanhan mallin koppaan. Jos tarttet, halavalla lähtis....

Link to comment
Guest Toheltaja

kysykkö oikeesti? 2 litranen tietty, jos nelkkua etit. Hankalampi löytää ja usein kalliimpi. Toisaalta pienemmällä vaivalla perinteisin menetelmin ja hitusen halvemmalla tulee 1600 pannustakin palloon kiva tyrkin.

Link to comment
Kertokaas mikä hyöty siitä tulee, jos ventiilin kokoa kasvatetaan, mutta seeti pysyy ennallaan? Itse kun en ymmärtänyt...

 

Eihän seeti pysy varmaankaan ennallaan, sitä vain ei vaihdeta. Muotoillaan toki isommalle venttiilille sopivammaksi.

 

Noniin, nyt ymmärsin kun rautalangasta väänsi :)

Link to comment
Guest Mika Raussi

Ei kai tuosta nyt paljoo enempää edes tarvii ottaa. Miun seeteistä oli koneistamossa vedetty sen verran kamaa veke, että seetin reikä oli aika paljolti kartio. Eli normaalilla venturipuotoilulla pitäs jo reunasta olla riittävän iso.

Link to comment

Ei kannata etsiä 1,8 ruiskukonetta isompien venttiilien takia tai niitä isompia ruiskukoneen venttiilejä kun sellaisia ei ole,kaikissa-74 1,8 moottoreissa on ne isot venttiilit,kaikki euromallin 1,8:sit ovat kaasutin moottoreita,-75 1,8 on pienillä venttiileillä ja muina vuosinahan noita ei tehtykään.

Link to comment
  • 2 weeks later...
Mahtuuko kakslitrasen Nelkun vauhtis/paineasetelma/kytkin 1600 pallokeulan vaihdelaatikolle suoraan vai vaatiiko kikkailua?

 

Sanoisin etta ei mahdu, joudut laittamaan 215mm vauhtiksen ja asetelman. 2 litraisessa on 228mm vauhtis ja asetelma, halkaisija isompi.

Link to comment

Huomaa etta 1600 laatikon kytkinakseli on lyhyempi, eika yleta T4 kampuran silmalaakerille. Joudut kaivamaan laakerin ulos kampuran paasta ja sorvauttamaan vauhtipyoran keskireian laakerille sopivaksi (Tiukka sovite) ja upottamaan laakerin siihen.

Uskoisin etta homma patee pallokeulankin 1600 lodjuun, kuplan laatikossda asia on just noin.

Link to comment

215 ja 228 vaihtipyörien halkaisija on täsmälleen sama niinkuin kaikissa muissakin"12v" vauhtipyörissä,ongelma on paineasetelmassa tai lähinnä sen kiinnityspulteissa josta johtuen kaikissa tyyppi 2:ssa on vuosimallista-76 eteenpäin pitkäakselinen eteenpäin siirretty startti.En ole itse kokeillut joutuuko kytkinkoppaan tekemään lisää tilaa ja kuinka paljon mutta startin osalta ratkaisu olisi tuo pitkäakselinen startti ja välilaippa.

Link to comment

kansitiiviste-rinkulat jatetaan pois, asiasta on julkaistu tehtaan tekninen tiedote. Tama nostaa puristussuhdetta hiukan, ja muutos kompensoidaan laittamalla ylimaarainen tiiviste tai korokerinkula sylinterin ja lohkon valiin. kannen ja sylinterin tiivistepinnan suoruus ja kunto tarkistettava, tar4vittaessa kansi plaanataan.

Link to comment
  • 4 weeks later...

Nyt oon niin pitkällä että näyttää tulevan WBX ruiskusarja nelkkuun sovellettuna. Sain hankittua lähes täydellisen setin. Kunhan vaan saan tuon ilmamäärämittarin vielä kotiutettua niin sitten kaikki kasaan.

 

Kone on kasattu momenttiin ja odottaa jäähdystyspeltien kasaamista.

 

Koneen laatikoissa tuli mukana vain kaksi orggis suutinta jotka olivat kiinni ainoassa pensaputkessa joten päätin käyttää fuelrailsit jotka sain WBX sarjassa.

 

DSC_0649.jpg

 

Vaihdan vain suuttimien paikat ulompiin putkiin ja polttoaineletkut keskimmäisiin.

 

Lisäksi vertasin noi Nelkun suuttimet WBX suuttimiin sekä yhteen sarjaan jotka on ollu jossain 300 sarjan Volvossa. Sain ne kaverilta.

 

DSC_0671.jpg

 

Noiden arvot ovat nettitietojen mukaan seuraavat:

280 150 001, 264.9cc/min, 3.0bar

280 150 206, 168.2cc/min, 2.5bar

280 150 219, 168.2cc/min, 2.5bar

Nämä tiedot löytyi täältä.

 

Toisesta lähteestä noi kaksi viimeistä antais 200cc/min 3.0bar:ssa.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...