Jump to content

VW 1600TA Fastback Automatic "Grey Ghost" 1972


Recommended Posts

Posted (edited)

VIHDOINKIN alkaa olla oikeasti valoa tunnelin päässä. Auto ollut nyt mulla ainakin sen 13v ja sitä ennen muistaakseni n 10 v edellisellä sepittävänä. Jälkikäteen ajatellen ostin ihan väärään hetkeen tuon kun oli 3 ja 5v lapset eli ruuhkavuodet edessä. Isä otti tuon sitten talliinsa joitain vuosia sitten ja tässä talven mittaan on edennyt siihen pisteeseen että oikeastaan sähköjen tutkimista, moottorin säätelyä ja pientä siistimistä vaille valmis katsastukseen... tehty omaan silmään miellyttäväksi mutta ei mitään peruuttamatonta jos joku tuota innostuu pussihousuttamaan (minä en). 

WhatsApp Image 2024-05-10 at 12.06.27.jpeg

WhatsApp Image 2024-05-08 at 09.30.25.jpeg

Edited by Jarzki
  • Like 6
Link to comment
  • Jarzki changed the title to VW 1600TA Fastback Automatic "Grey Ghost" 1972
35 minutes ago, Tuomo Lehmikangas said:

Eli onko TA koska ei ole kylkilistoja? Vai onko muita eroja lisäksi.

Olikohan niin että taka-lasit ei ole pop-out malliset. Tietäjät tarkentaa

 

Link to comment
5 hours ago, Urbantoy said:

Eihän -73 viistoperässäkään projektiosiossa ole listoja saati pop-outteja.. Onkohan ne ollut tilauslastasta rustittavia.. 

 

Se onkin TA🙂

Link to comment
Posted (edited)

Jep, juuri näin. TL on erilaisella "paremmalla" verhoilulla, kylkilistat, pop-outit, kello, kangasmatot, vähän enemmän kiiltävää ja kauniimpaa yksityiskohtaa olevinaan. Suurin osa 70-lukusista on ollu perusmalleja joita suomeen tuotu. Monet vetää mallin TL heti luiskaperäks, mutta malli on 1600T, A ja L on varustetasoja. Vastaavasti 1600N on porrasperä. rekisteriotteestahan se selviää myös. Muistelen jostain historiikista lukeneeni että 1600N ja 1600TA mallit oli ns. hyllytavaraa autoa ostaessa, S ja TL taasen tilaustavaraa ja sitä sai sitten oottaa kuukausia, lisäks hinta luonnollisesti isompi

 

Varianteissa isompi mallivalikoima sit vielä. Ekaks 1500 ja 1500N 61-65 yhdellä sivuimukaasarilla, sitten 1500S 63-65, kahdella pystykaasarilla + TL vastaavat tingeltangelit. 65-> sitten 1500A ja myöhemmin 1600 nelipulttisena. Vanhemmissa myös noita kylkilistasatseja useampaa erilaista, osassa ei ole ollenkaan, osassa on. Osassa listat ja sivuvilkut/äärivalot lokareissa eessä. En ulkoa muista mikä missäkin  mallissa, löytyy hyvin alustanumerovälillä/mallityypillä TYP3 erzatsteile katalogista.   Tuohon lisäks vielä omanmaan sitten L ja LE mallit, osaa automaattina myös. tarjonta ollut kirjava, yllättävän kattavasti myös suomeenkin tullut noita kaikkia

Edited by ovaaliheppu
  • Like 1
Link to comment

Avattavat takasivulasit hävis TL:stäkin vuosimalliin 1972, kun tuli nuo tuuletusreijät C-pilariin.

 

Kyllä viistoperä oli alunperin 1600TL Euroopassa kun se vuosimaliin 1966 esiteltiin, ja TS Australiassa, Ameriikassa vaan Fastback, ja takaluukussa pelkkä Volkswagen-teksti. TA tuli vasta näihin rumiin pitkägayloihin. Semmosta kuin 1600T ei ole ollut.

 

Ensin oli pelkkä 1500 1961-1963, sit tuli 1500S ja N 1964-1965, 1600 sit 1966->. 1500A:t sai myös nelipulttisena 1966.

 

Sivumerkkivalo (vain Pohjoismaissa pelkkä vikku) oli ekat kolme vuotta kylkilinjan yläpuolella eikä kylkilistoja ollenkaan.  

  • Like 2
Link to comment
Posted (edited)

juu, T on tuo fastback ja perässä se varustetaso A tai L, Mallimerkintänä takaluukussa T malli on vain 1600, mutta siis 1600T on valmistenimike. Noissa mallien vuosiväleissä on hieman variaatioo lähteestä riippuen huomasin kun eilen kirjoja kurkin kotosalla

Edited by ovaaliheppu
Link to comment

Tänään pääsi itekin puikkoihin. Tuossa on sytkän kans jotain häikkää ja vaihdelaatikon säädöt ei ihan kohdillaan. Lisäksi tuo savutus on aika kovaa? Onko millaista huomioitavaa kun on sorsat poistanut, ainut mitä nyt on tehty että aukot lämpökanaviin on tulpattu.

Link to comment
  • 1 month later...
Posted (edited)

IMG202406281843032.thumb.jpg.fea8c723589dcb15c21e78df2211bbcd.jpg Telinekin löyty. 30€. Ei paha. Toki hieman pitää fiksailla noita keskellä olevia säätöputkia. Mitä mieltä, hionta ja maali pintaan vai tollasenaan...auto toki ei ole patina niin mieluusti tämänkin restauroisi kauniimmaksi. Mietin jos laittas puurimat tähän 🤔

Edited by Jarzki
Link to comment

Yleinen ruotsalainen käikäle, kasapäin myös suomessa myyty parilla vuosikymmenellä. Vanhoissa puurimat mutta 60 luvulla tais jo muuttua metalliseks. Oisko tuokin alkujaan Volvoon ja Saabbiin suunniteltu mutta istuu moneen muuhunkin

Link to comment

IMG-20240701-WA0005.thumb.jpg.84235781e00b3013894bd041f363d194.jpgNoniin... ei halunnut vaihtaa 2:sta isommalle. Vähän tutkittiin ja epäilys kääntyi tuohon alipainesäätimeen laatikossa. Sorvilla varovasti auki ja kalvossa repeämä sisällä. Varmaankin vaikuttaa asiaan...

  • Like 1
Link to comment
  • 1 month later...
Posted (edited)

Noniin...automaattiin saatu Ford C4 vaihdelaatikkoon tarkoitettu uus alipainesäädin ja tuntuu ihan ok pelaavan. Ei ihan bolt on mutta sielä se on. N 500 km ajelua takana...tankissa on näemmä reikä ja lakapinta oireilee, ei kestä liuottimia, lokinpaskaa jne. Noh...talvella sitten uusiksi nuo.

 

Tänään työpaikan autonäyttelyssä. Sumarit on Hellan rupiset jostain 60-70-luvulta, linssit vedin anodized pearl yellow maalilla ja kiinnikkeet tein bilteman rakennustarvikeosaston tarjonnasta löytyneistä 40x300 kulmaraudoista jotka kiinni rungossa puskurin kiinnikeen kodissa. Sielä on vähän "racing" verkkoa ja suojaputkea näön vuoksi, ei oikeesti oo kytketty noita valoja.

 

 

WhatsApp Image 2024-08-28 at 08.27.06.jpeg

Screenshot 2024-08-28 112207.png

Edited by Jarzki
  • Like 7
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...