Jump to content

Kulutus Kupla 1300 vm 73


Recommended Posts

Ihan mielenkiinnosta kyselen, että paljonko kanssa kuplailijoiden kulutukset on näillä? Itse tuossa katsellut tuon vasta hankitun laitteen kulutuksia ja eihän ne kovin pieniä ole olleet. Nyt viimeisin mittaus noin 11.5l / 100km, ajo pääosin lyhyttä ajoa, hetkittäin moottoritie pyrähdykset n 90kmh. Onkohan kaikki ok vai pitääkö ruveta jonku sortin säätöhommiin? 

Link to comment

Tähän tulee varmasti vastauksia laidasta laitaan. Toinen sanoo ajavansa "ihan normi ajot" keskikulutuksella 6,5 l/100km ja toisen mielestä 12l/100km on ihan normaalia.

Jotta saisi hieman pohjaa omalle vastaukselle olisi hyvä tietää hieman enemmän.

- onko ihan vakio? Ei siis _mitään_ muutoksia alkuperäiseen?

- paljonko on ajettu?

- miten säännöllisesti on huollettu? Onko huollossa tehty kaikki tarvittavat säädöt ja tarkistukset?

- montako kilometriä tai minuuttia on "lyhyt ajo"

 

Esim. lyhyt ajo niin, että ryyppy ei mene pois päältä vaikuttaa kulutukseen rajusti.

Jos "huolto" on kerran vuodessa öljyjen vaihto ja akun lataus keväällä, ei sekään kulutusta pienennä. 

Jos koneella on ajettu esim. 100 000 km on kuluts jotain ihan muuta kuin 500 km ajetussa.

 

Omat autot kuluttaa kaiken minkä tankkaa ja toistaiseksi on rahat riittänyt ajamiseen sinne minne haluaa.

  • Like 1
Link to comment

Mulla on vakio 1200 kone vuodelta -62, auto -55 ja käyttöautona, työmatkaa noin 104km per päivä + muut hurlumheit iltaisin ja viikonloppuisin. Yleensä matkavauhtina navin mukaan 80-90km/h

 

Kulutus viimeisen 35tkm ajalta laskettuna pyörinyt välillä 7-7.2 litraa satasella

  • Like 3
Link to comment

Kurrella hyvä pointti: Ryyppy tai sen poissaolo vaikuttaa monen monta litraa sataselle, joten sen säädöt on syytä tarkistaa ekana.

 

Ryyppy ei oikeasti tiedä koneen lämmöistä yhtään mitään ja on enempi aikaan perustuva laite, joten oikea säätö on kriittinen. (Vastus lämmittää bimetalliliuskaa joka vääntää ryyppyä päälle/pois: Ulkoilman lämpötila vaikuttaa lämpenemiseen, mutta moottorin lämpö ei.)

 

Maantiellä ja lämpimällä koneella pitäisi mennä lähemmäs 7 kuin 8, jos matkanopeus on 80-90. Kuplan ilmanvastuskertoimella vauhdin kasvatus kasvattaa kulutusta nopeasti.

 

2-reikäkannet ja pict-34 -yhdistelmä on hiukan janoisempi, ainakin oman kokemuksen mukaan. Toki konekin on 1600 eikä 1200, pitäisikin olla.

Link to comment

Ihmettelin tuota ryyppyä. Vaikuttaa avautuvan lämmettyään kokonaan. Tuon säätöruuvin ja tuon 'porraslevyn' välissä oli useamman millin rako,liekkö sillä jotain metkitystä johonkin suuntaan? Säädin siten, että osuu täysin ja alkaa hidastaan porraslevyn liikettä ja siitä sitten neljäsosa kierros löysää, että porraslevy liikkuu kuitenkin vapaasti. Menikö oikein?

Link to comment

Moi ! Isäukko aikanaan (VW 1303A), jumitti ryypyn kesäaikaan rautalangalla "aina auki asentoon".  Minä tein myös samoin kun ajelin

VW 1303 S mallilla reilut 100.000km :). Kulutus ei ollut paha, ja siirryin heti 95 lyijyttömään kun alkoi saada. Moni ei tiennyt silloin, että "uudemmilla" kuplilla pystyi ajamaan sillä.

Link to comment

Miksi siihen piti rautalankoja viritellä, kun kolmea ruuvia löysäämällä sen ois voinu säätää pois päältä?

 

Jos auto on Hanexille uusi, niin kyllä, kannattaa alkaa säätöhommiin. Ensin vaihdat tarpeen vaatiessa tulpat, pyörijän, jakajan kannen ja öljyt, sitten säätöihin: venat, sytty ja lopuksi kaasari:

 

 

https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=748650

Edited by -tipi-
  • Like 2
Link to comment

Sellanen tyhmä kysymys, kun ei ole ennakko merkkejä kovin montaa tuossa, että onko tuo kuvassa oleva lovi jossa kohti myös tussausta nyt 7.5 tai vastaava vai jotain muuta tai ykk? Ja onko tuossa kololla toisella puolen jotain merkitystä? Toki nää nyt saanee tutkittuakin,mutta aattelin kysyä jos suoraan on apuja.

20240712_125354.jpg

Link to comment
Posted (edited)

Tuossa ennakko oli säädettynä sillain, että tyhjäkäynnillä ennakkoa oli sitte reilusti yli 20, jos tuo täplä on ykk. Lampulla katoin. Nyt säädin sen tuon oletetun 7.5 mukaan hieman extraten pari-kolme astetta. Tuolla lähempänä 20 koneen kierrokset kyllä ovat korkeammalla kuin tällä 7.5+pari kolme asetuksella. Kumpaanha tässä nyt luottaisi? Ajaessa mielestäni nyt jos vauhti siellä 90 pintaan, meno olisi tasaisempaa ja melukin vähempää. Muuten ehkä tällä asetuksella, ehkä vääntö hieman vähäisempaa, vaikea hieman sanoa. Kierroksilla alipaineletku paikallaan ennakko nousi sinne johonki 40? Ilman letkua tulpattuna 30 luokkaa. 

Edited by hanex
Link to comment

Peruspointti koneen säätämisessä on että kärkiväli ja sytkä kohdalleen. Sen jälkeen kun on varma ettei esim ole tulppia pimeenä, tai tulpanjohto poikki tms. sytkäpuolella. Näiden jälkeen säädetään kaasari, nyt kuulostaa siltä että joku kompensoinut kaasarin säädöillä väärin säädettyä sytkää ja silloin ainakin on kaikki päin persusta. 

Ja jos sulla on ollut reilusti ennakkoa niin tottatoki tuntuu että on enemmän voimaa mutta samalla saat myös sen koneen tuhottua.

  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...