Kahviäijä Posted Sunday at 09:32 AM Posted Sunday at 09:32 AM (edited) Moro, pitkän tauon jälkeen olen palannut ilmajäähdytteisten volkkareiden pariin. Nyt alla on type 1, vm.75, jeans-mallinen, 1300 koneella jossa 1 reikä kannet. Toissa päivänä kaveri kävi lenkillä n. 150 km, ja kulutus oli n. 6,6 ltr/100km. Sitten eilen vaihdettiin vain kärjellinen virranjakaja (alipaine kellolla) ja varmasti vähintään 3 ohmin puola. Tilalle tuli NeoRetrolta ostettu alipaine kellollinen kärjetön virranjakaja. Säädöt sitten ajoituslampulla kohdilleen. Tyhjäkäynti kuin unelma, koeajossa ei huomautettavaa. Joten mihinkään muuhun ei tarvinnut koskea. Sitten illalla samainen kaveri ajoi lähes saman lenkin, ehkä jopa parikymmentä kilsaa vähemmän ja takaisin tullessa tankkasi 16 litraa, jolloin kulutus olisi 13,33 ltr/100km. Eli mihinkään muihin säätöihin kuin virranjakajan ajoitukseen ei koskettu eilisen aikana. Tuleeko kellekään mieleen mistä näin radikaali ero kulutuksessa voisi johtua? Edited Sunday at 09:34 AM by Kahviäijä Kirjoitusvirheitä Quote
Urbantoy Posted Sunday at 09:58 AM Posted Sunday at 09:58 AM 25 minutes ago, Kahviäijä said: Moro, pitkän tauon jälkeen olen palannut ilmajäähdytteisten volkkareiden pariin. Nyt alla on type 1, vm.75, jeans-mallinen, 1300 koneella jossa 1 reikä kannet. Toissa päivänä kaveri kävi lenkillä n. 150 km, ja kulutus oli n. 6,6 ltr/100km. Sitten eilen vaihdettiin vain kärjellinen virranjakaja (alipaine kellolla) ja varmasti vähintään 3 ohmin puola. Tilalle tuli NeoRetrolta ostettu alipaine kellollinen kärjetön virranjakaja. Säädöt sitten ajoituslampulla kohdilleen. Tyhjäkäynti kuin unelma, koeajossa ei huomautettavaa. Joten mihinkään muuhun ei tarvinnut koskea. Sitten illalla samainen kaveri ajoi lähes saman lenkin, ehkä jopa parikymmentä kilsaa vähemmän ja takaisin tullessa tankkasi 16 litraa, jolloin kulutus olisi 13,33 ltr/100km. Eli mihinkään muihin säätöihin kuin virranjakajan ajoitukseen ei koskettu eilisen aikana. Tuleeko kellekään mieleen mistä näin radikaali ero kulutuksessa voisi johtua? Onko uus jakaja Kiinanshaipaa? Eli pysyykö ennakot kohdillaan kierroksilla.. tuli vaan mieleen.. Quote
Kurre Posted Sunday at 01:12 PM Posted Sunday at 01:12 PM 3 hours ago, Kahviäijä said: mihinkään muihin säätöihin kuin virranjakajan ajoitukseen ei koskettu eilisen aikana. ja kaikki johdot tuli kytkettyä oikein jotta rikastin toimii halutulla tavalla? Quote
Kahviäijä Posted Sunday at 03:53 PM Author Posted Sunday at 03:53 PM (edited) Johdot pitäis olla samanlai, virranjakajan moduulin musta puolan miinukseen, punainen Puolan plussaan. Ja rikastimen vastuksen johto puolan plussassa oli ennenkuin mitään muutoksia tein niin samanlai vaan, jouduin vaan laittaa samaan abiko-liittimeen kiinni tuon rikastimen vastuksen johdon ja "shut-off-valven" johdon joka venttiili on kaasarissa kiinni. Tänään kävin montun päällä niin tarkistin venttiilinvälykset, niissä oli vähän liikaa löysää osassa ja osa liian tiukalla, nyt on kaikki 0,15mm, ja tarkistin vielä kiristyksen jälkeenkin. Kuskin puolella venttiilistöstä kuuluu selkeämmin kalkatus kuin apukuskin puolelta nyt kun sain säädettyä ja tarkistettua. Ja samalla käänsin rikastimen vastusta vähän enemmän pois-päältä. Kattoo millanen vaikutus tällä sitten on. Tämmöisen virranjakajan laitoin, merkki ei kyllä sano mitään ja ohan tossa kyllä perinteinen made in China..t Edited Sunday at 03:59 PM by Kahviäijä Quote
Kahviäijä Posted Sunday at 04:47 PM Author Posted Sunday at 04:47 PM Nyt kauppareissulla tuli mieleen käydä tarkistamassa paljon strobolla näyttää sytytysennakkoa kovilla kierroksilla, moottoria kunnolla paikoillaan huudattaessa äänestä päätellen maantie kierroksilla ennakkoa aika tarkalleen 30 astetta. Ja alipaineletku kytkettynä. Vasta kun olin jo matkalla kotiin tuli mieleen että mitäköhän olisi näyttänyt koville kierroksille ilman alipaineletkua? Quote
hpa Posted Wednesday at 02:14 PM Posted Wednesday at 02:14 PM 75-jeans 1300cc?Vaikuttaa itse tehdyltä yhdistelmältä.Mihinkä moottoriin jakaja on myyty?Mikä kaasutin?Onko uudessa jakajassa myös keskipakosäätö? Koodi tuntuu oudolta. Yleensä yksireikäkantisiin moottoreihin kuuluu pelkkä alipainesäätöinen virranjakaja ja tähän sopiva kaasutin. Quote
Kahviäijä Posted 22 hours ago Author Posted 22 hours ago Jos en väärin muista niin moottorin koodi on D. Jostain listasta mielestäni katselin että kyseessä ois joko 1200 tai 1300 kone. 1 reikäkannet siellä ainakin on. Loput voi kyllä olla melkein mitä vaan. Alkuperäinen jakaja on vielä tallessa, haluttiin kärjetön laittaa mutta ei käyttää niin paljoa massia kuin 123-jakaja olisi maksanut. Kaasari on Solexin joku, oisko ollut 31 pict 3? Kuulostaa tutulta. Muokkaan tähän kuhan kerkiän tarkastaa. Quote
ovaaliheppu Posted 22 hours ago Posted 22 hours ago D1 1200 1-reikäkansilla ja taitaa juurikin olla 31pict3 noissa, ellei ole 60-luvun D0 kone joissa muistaakseni alkupäässä oli 28 kaasari Quote
Tutkija Posted 21 hours ago Posted 21 hours ago 45 minutes ago, ovaaliheppu said: D1 1200 1-reikäkansilla ja taitaa juurikin olla 31pict3 noissa, ellei ole 60-luvun D0 kone joissa muistaakseni alkupäässä oli 28 kaasari Ei kait nois 1200 isolohkoissa ollu ikinä yli 30mm kaasutinta Quote
arvuuttaja Posted 21 hours ago Posted 21 hours ago Jeans on 2-reikä kansilla ja 1200 kuutioinen alunperin, sekä kahdella öljynpaine venttiilillä lohko. Luulisi tuon ikäisessä olevan keskipako ennakko jakajassakin.. Quote
select Posted 21 hours ago Posted 21 hours ago Jos ensimmäisellä tankkauksella ei tullut säiliö täyteen.Toisella sitten mahtui enemmän. Quote
ovaaliheppu Posted 21 hours ago Posted 21 hours ago 18 minutes ago, Tutkija said: Ei kait nois 1200 isolohkoissa ollu ikinä yli 30mm kaasutinta Muistelisin että loppupäässä oli, mutta en ny het löydä faktaa Quote
-tipi- Posted 18 hours ago Posted 18 hours ago Ettei olis käyny 3-pytyllä tuota toista lenkkiä, sillon kyllä keittoa menee. Onko sytkäpiuhoihin koskettu kun jakaja vaihdettiin? Ovatko kunnolla paikallaan? Sytkäjärjestys oikea? Quote
Kahviäijä Posted 7 hours ago Author Posted 7 hours ago 10 hours ago, -tipi- said: Ettei olis käyny 3-pytyllä tuota toista lenkkiä, sillon kyllä keittoa menee. Onko sytkäpiuhoihin koskettu kun jakaja vaihdettiin? Ovatko kunnolla paikallaan? Sytkäjärjestys oikea? Mitä meinaat toista lenkkiä? Siis että ei ole sytyttänyt? Sytkäpiuhoilla jos tarkoitat niitä uuden jakajan sisällä niin ei ole tarvinnut koskea, valmis paketti oli. Oletettavasti ovat kunnolla paikoillaan kun käynti ei ole epätasaista. Sytkäjärjestys varmasti vähintään sams kuin aiemmalla virranjakajalla.. Tämä alla oleva oli jäänyt kertomatta mutta en usko sillä olevan hirveämmin vaikutusta kun oli niin hetkellinen ja nyt toiminut niinkuin kuuluukin, kulutusta lukuunottamatta. Mutta oli se ihan ekalla koeajo lenkillä pari kertaa paukahtanu ja sitten sammunut. Hetki vian etsimistä, ei löydy. Uusi jakaja irti, kunnossa tuntuu olevan. Takaisin paikoilleen ja avaimesta käyntiin ja sitten strobolla tuo lopullinen säätö ja sen jälkeen toiminut ok. Quote
-tipi- Posted 6 hours ago Posted 6 hours ago Toista ajolenkkiä, jolla kulutus tuplaantui. Sytkäpiuha=tulpanjohto. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.