KimmoH Posted August 7 Posted August 7 (edited) Sattuisiko kenelläkään olemaan kirjallisuutta mistä kävisi ilmi Solex 36-40 kaasareiden suuttimien koot mitä on käytetty 1800-2000cc koneissa ? Tai muuten vain käytännön kokemusta millä suuttimilla kannattaisi lähteä haarukoimaan. Edited August 7 by KimmoH Quote
Tanhis Posted August 7 Posted August 7 (edited) Tuolla jotain type 4 suutinkokoja. Taitaa kylläkin uupua just kaipaamasi. https://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/withoutguesswork_10_72.php Edited August 7 by Tanhis Quote
KimmoH Posted August 8 Author Posted August 8 Joo, loppuu 34:siin eli ei ole näistä 36-40 kaasareista mitään. Pitää lähteä arvailemaan niiden arvojen pohjalta mitä muutamalta Porsche foorumilta löysin. Quote
Tanhis Posted August 8 Posted August 8 3 hours ago, KimmoH said: Joo, loppuu 34:siin eli ei ole näistä 36-40 kaasareista mitään. Pitää lähteä arvailemaan niiden arvojen pohjalta mitä muutamalta Porsche foorumilta löysin. Koetin illemmalla kanssa kaivaa tietoa, mutta ne muutat linkit jotka löysin oli hävinneet bittiavaruuteen. Quote
arvuuttaja Posted August 8 Posted August 8 Joskus sorvailin näihin 34 kaasareihin sisäkurkut 29 milliin, niin saa konekkin enemmän ilmaa/bensaa. Suuttimethan voi porailla sit isommaksi tai pienemmäksi vaikka lambdaa apuna käyttäen.. Quote
KimmoH Posted August 8 Author Posted August 8 32-34:sia mulla on läjä ja yhteen pariin sorvasin isommat kurkutkin mutta nyt pitäisi löytää infoa näistä 36-40 kaasareista mitkä mulla on bajassa. Quote
arvuuttaja Posted August 8 Posted August 8 Lamda paikoilleen, niin tietää suuntia miten toimitaan ja jokainen konehan on kuiten yksilö.. Quote
KimmoH Posted August 8 Author Posted August 8 (edited) Kaasarit ovat siis Solex PDSIT 36-40. Lähtee käyntiin ja käy tyhjäkäyntiä mutta kun siirrytään tyhjäkäyntialueelta pois, niin puutuu täysin. Aivan kuin ei saisi bensaa ollenkaan kierrosalueella. Sen aikaa ottaa nätisti kierroksia kun kiihdytyspumpulta tulevaa bensaa riittää. Noh, kun avasin niin kohokammioden pohja on täynnä “sokerilientä”. Ilmeisesti ovat myös nyt enempi vähempi tukossa tuosta johtuen. Laitetaan huomenna ultra kylpyyn. Pitääkö huolestua kun tuosta nuolen osoittamasta kohdasta puuttuu toisessa kaasarissa peitelätkä ? Toisessa se on Tällä hetkellä seuraavat speksit. Idle jetit tilasin jo 57.5 koossa kun Porsche foorumeilta sain sellaisen käsityksen että se olisi oikeampi koko. Mites tuo air correction jet, vaikuttaa pieneltä kun mulla on kaikissa 32-34 kaasareissa tuo ollut jotain 160-170 haarukassa ? Pääsuutinkin voisi varmaan olla isompi kun mulla on PDSIT 32-34:ssakin tuota luokkaa E10:llä ajellessa. bensapinta 15mm kurkku 30mm Air correction jet 115 Idle jet 55 Main jet 135 Jos jostain löytyisi 412S:n speksejä, siinä on käsittääkseni 1974 vuonna ollut tämä kaasariyhdistelmä, kiinnostaisi tietää mitä siinä on ollut suuttimet tehtaalta lähtiessä. EDIT: ilmeisesti myös 914:ssa AN 1800 koneessa on ollut tätä kaasaria. Edited August 8 by KimmoH Quote
tolvana Posted August 8 Posted August 8 Oisko se sun lätkäs ilmasuutin 50 kokonen? Vois vaikuttaa toimintaan jos 50 muuttuu kokoon 650... 1 Quote
arvuuttaja Posted August 8 Posted August 8 Stanssauksen jälkikihän siinä on, että hattu puuttuu. Jotkut tosin porailleet tuotakin reikää tarvittaessa isommaksi.. Quote
Tutkija Posted August 9 Posted August 9 Kiinteä ilmasuutin puuttuu,vaikuttaa käyntiin melko paljon... Quote
KimmoH Posted August 9 Author Posted August 9 okei, toisessa tuo hattu on paikoillaan ja se on 50:nen. Eli nyt sitten kääntämään miljoonalaatikot ympäri jos sattuis löytymään tuohon sopiva lätkä. Quote
KimmoH Posted August 9 Author Posted August 9 Nonni, jospa tää tästä. Miljoonalaatikosta kaivelin yhden ilmasuuttimen, kaasarit pesty ja ilmasuutin paikoillaan. Sit odotellaan muutama tiiviste ja niputetaan kasaan ja otetaan uusi yritys. Mahtaiskohan mulla lambda toimia tuossa kollektorissa, ennen stingeriä ? Quote
Tutkija Posted August 9 Posted August 9 Toimii mut tyhjäkäynnillä ei varmaankaan näytä mitään järkevää arvoa vaan jää aivan liian laihaa näyttämään. Quote
KimmoH Posted August 10 Author Posted August 10 (edited) Nyt on muutamastakin eri lähteestä kaivettu tietoa ja nämä kaasareissa olevat suuttimet ovat 99% varmuudella samat mitä 412:ssakin on ollut näillä kaasareilla tehtaalta lähtiessään. Kirjallisuutta aiheeseen liittyen ei edelleenkään ole tullut vastaan mutta 412:sta puretuissa kaasareissa on ollut just samat sisuskalut. kurkku 30mm Air correction jet 115 Main jet 135 Edited August 10 by KimmoH 1 Quote
Kharon Posted August 11 Posted August 11 (edited) Minulla on 412:ssa tuollaiset kaasuttimet, mutta auto on vähän kaukana varastossa, ei ole kovin kätevä käydä katsomassa. Vaan eipä ollut minullakaan dokumentaatiota siitä että mitä noissa kaasuttimissa pitäisi olla sisällä, kiitoksia kaivelemisesta. Kun auto on 50v vanha niin huoletta voi veikata että joku(tm) on räplännyt kaasuttimiakin matkan varrella. Edited August 11 by Kharon Quote
Tanhis Posted August 11 Posted August 11 Piti kaivaa kirjakin esille jos sieltä olisi löynyt, mutta ei onnea. Kun kerran sivu oli esillä niin räpsäsin kuvan. About kaikki muut versiot tuosta löytyykin. Quote
KimmoH Posted August 12 Author Posted August 12 nihkeässä tuntuu painettu tieto olevan. Näiden 30mm venturilla varustettujen lisäksi joissain malleissa on ollut 28mm venturit ja niissä suuttimet ovat 99% varmuudella olleet nämä main jet: 132 air correct: 145 Jos oikein olen nyt ymmärtänyt niin 30mm venturilla varustetut PDSIT 36-40:t on olleet tarjolla vain yhtenä vuonna (1974) Euroopassa, 412S ja 914 autoissa 1800:ssa koneessa. Quote
Kharon Posted August 12 Posted August 12 4 hours ago, KimmoH said: Jos oikein olen nyt ymmärtänyt niin 30mm venturilla varustetut PDSIT 36-40:t on olleet tarjolla vain yhtenä vuonna (1974) Euroopassa, 412S ja 914 autoissa 1800:ssa koneessa. Jep. Yhden vuoden (1974) Eurooppa-spesiaali, 85-heppainen 1800-kuutioinen kahdella kaasuttimella tyyppikoodilla AN, 412 ja 914 käytti. VW:llä oli niin paljon ongelmia 411/412 ruiskujen kanssa (suomeksi: Jenkit eivät osanneet korjata niitä) että vaihtoivat kaasuttimiin takaisin mallivuodeksi 1974. Tehoa oli nostettu aika yksinkertaisella tavalla kasvattamalla puristussuhdetta ja VW tietty meni helpoimman kautta eli käyttämällä kuperapäisiä mäntiä, siinä missä pallokeulan moottorit ovat monttumännillä. Ikävästi vain noita mäntiä ei enää saa mistään, joten puristussuhde pitää asettaa oikeaksi (tietääkseni 8.5:1) vaikeammalla tavalla. Toki sekin on 70-lukuinen puristussuhde, nykyisin voisi käyttää isompaakin, kun ei 92-oktaanistakaan enää saa mistään. 4-sarja ei koskaan ollut kovin suosittu kovan hinnan ja vanhanaikaiseksi katsotun ilmajäähdytteisen takamoottorin takia ja 1974 sitten jäikin viimeiseksi vuodeksi, rupesivat tekemään Passattia sen tilalla ja hauskasti ensimmäiset Passatit ovat kovin 412 sedanin näköisiä, on vain moottori ja vaihdelaatikko siirretty eteen ja keulasta tehty vähän kantikkaampi. Nelosen etukontti on ja oli niin iso että ihan vaivatta mahtui moottori ja laatikko samaan tilaan ja niitähän oli Audilla valmiina. Quote
-tipi- Posted August 12 Posted August 12 OT: Eikö se Passatti kuitenkin korvannu Type3 jo vuonna 1973, koska Type4 ja Passattia tehtiin vielä yhtä aikaa 1974. Ja Passatti oli vaan "badge-engineröity" viistoperäiseksi muutettu Audi 80, joka oli esitelty 1972. Quote
Kharon Posted August 12 Posted August 12 18 minutes ago, -tipi- said: OT: Eikö se Passatti kuitenkin korvannu Type3 jo vuonna 1973, koska Type4 ja Passattia tehtiin vielä yhtä aikaa 1974. Ja Passatti oli vaan "badge-engineröity" viistoperäiseksi muutettu Audi 80, joka oli esitelty 1972. Tämä on kyllä parempi teoria ja ainakin pohjalevy on lainattu Audista kun akseliväli on sama, nelosen akseliväli on 3 senttiä pidempi. Audikin (erityisesti farmari) kyllä kovin näyttää nelosvolkkarilta, miksipä sitä hyvää muotoa muuttamaan. Yksi yhteinen omituisuus näin nykyisyydestä katsottuna sekä nelosessa ja Passatissa oli: Takapäässä oli vain pienenpieni luukku, vaikka kokolailla samalla vaivalla olisi tehnyt koko takapään avaavan luukun, á la Avant tai Saabin Combicoupe. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.