Jump to content

Tulpakaasareiden suuttimia vaihdeltiin lambdan avulla


Recommended Posts

Ma oon joskus tehny erikseen saatoputken, mutta siina pitaa olla about sama pakovastus kun lopullisessa putkessa. Jos virtausvastus pienenee huomattavasti, niin seokset menee laihalle, ja painvastoin.

 

Voit myos tehda kollektoriin valilaipan, pieni 10-15cm putkenpatka jonka molemmissa paissa on kollektorilaippa ja keskella lambda anturin paikka. Sita voi sitten kayttaa monessa eri koneessa niin ettei tartte tehda muutoksia pakoputkeen. Kaikki eivat halua hienoon maalattuun/pinnoitettuun putkeen reikaa ja hitsisaumaa.

 

Kerran ku se kones on saadetty kohilleen, niin ei sita lambdaa tartte siella pitaa jatkuvasti. Saadot ei muutu ihan herkasti issekseen. Jos ei ole tarvetta seurata ajon aikana seoksia joka paiva tyomatkalla jne, niin lambdan reikaan kandee laittaa pelkka tulppa ja sailyttaa lambdaa tallin hyllylla.

 

Jan

Link to comment

 

Laajakaistalla on paikkansa, ja tarpeensa, mutta aiheessa jos pysytaan niin kuplan metritoleranssi-maamoottori-kaasarikoneessa siita ei ole juuri enempaa hyotya kuin kapeakaistaisesta. SAATAJAN kokemus on paljon tarkeampi tekija. Harvalla kuplassaan on moottorinohjausjarjestelma ja bensansyoton hallinta sellaiset milla voisi hyodyntaa laajakaistan edut.

 

Toki jos saatajalla ei ole kokemusta eika nappituntumaa, niin laajakaista voi ollakin ihan kiva apu.... mutta sellaisen saatajan saadettavaksi en autoani veisi alun alkaenkaan :D

 

 

Jan

 

Sä oot Jan aina niin oikeessa. Ihanaa, että jaksat valistaa meitä vääräoppisia. Mäkin tietämättömänä luulin, että laajakaista- lambda on ainoa oikea tie, mutta mun tutustuin kapeakaistaan, muuttui mielipide välittömästi. Vai olikohan se sittenkin toisin päin?

 

Jos ne seokset haluaa oikeasti kohdalleen, niin suosittelen laajakaistaa, ei se niin kallista ole. Jos kone maksaa 6000 euroo, niin tuskin se 200 euroa laajakaistasta on yhtään liikaa, jos sen avulla saa ne viimeiset hevoset turvallisesti ulos. Ainakin mulla säätäminen helpottui huomattavasti, kapeakaistalla sai sinne päin, laajakaistalla lyhyen kokemuksen perusteella jo hyvin lähelle. Tietysti jos sulla Jan on metritoleranssit ja vaikka reikiä kiertokangissa, niin ei kai sillä sitten ole niin väliä.

Link to comment

hyva etta sain korjattua virheellisen kasityksesi siita etta olisi olemassa vain yksi oikea ta[a.

 

kapeakaistalla nuo on saatu ihan kohilleen ennenkuin laajakaistaa oli keksittykaan. Koitan vain sanoa ettei se laajakaista mikaan maailmoja mullistava juttu ole, joka tekisi hyviksi todetut vanhemmat konstit jotenkin huonoiksi tai vaariksi.

 

Ennen minkaannakoisen lambdan keksimistakin seokset saatiin kohilleen, miten lienee edes mahdollista kun ei ollut laajakaistaa?

 

kukin mittaileepi milla tahtoo. Kunhan seokset saa kohilleen niin mittausmenetelmalla ei ole mitaan valia, kattokaa prkl vaikka auringonpilkuista ennustamalla.

 

Jos kone maksaa 6000 euroa, niin sitten ei varmaan ole saastelty toleransseissa ja hallintakilkkeissa, niinkuin tehtaalta lahteneissa koneissa tehtiin. vai vielako siina on metritoleranssi-kompromissiseokseen korkeintaan pystyva kaasutinpari tuottamassa seosta? (sellaisetkin toimii kyl ihan hyvin.... ja ne voi saataa ilman laajakaistaa ;) )

 

olen kovastipaljon pahoillani jos olet kateellinen mun tiedoille ja taidoille. Ehka joskus paaset samaan jos yhta ahkeraan jaksat harrastaa. koita vaikka saada eka 10v tasyteen :)

 

jan

Link to comment

Miks tästä pitää vääntää kättä, speksit ovat selvät olleet jo keskustelun alkupuolelta? Sama ku väiteltäisiin kansien lämpöjen mittaamisesta ja vaikka sanoisit että pistäisit mielummin saunanlämpömittarin mittaamaan kansien lämpöä ku seki näyttää sillee about jotain ja sillä tosivelho näkee kaiken tarvittavan. Ei tajuu.

Link to comment

Jaa, en mina tieda miksi joillakin on tarve jatkaa kuollutta keskustelua. Mina vastaan jos ja kun huudetaan/huudellaan. Lienee kohteliasta vastata jos oikein nimella kysellaan peraan.

 

Jan

Link to comment
Guest valtteri

olen kovastipaljon pahoillani jos olet kateellinen mun tiedoille ja taidoille. Ehka joskus paaset samaan jos yhta ahkeraan jaksat harrastaa. koita vaikka saada eka 10v tasyteen :)

 

jan

 

Kyselisin Butt..Bugfuelilta että mitä mahtaa tarkoittaa tuo "päästä samaan"? Eli miten siis näet itsesi ja taitosi vw-yhteisömme hierarkiassa? Olen varmasti väärässä, mutta mielestäni (ja muidenkin puheittesi perusteella) maalailet itsestäsi kuvaa suomalaisen vw-kommuunin sisäfileenä...Olethan sentään jopa hyviä kavereita Aircooled.Netin Johnin kanssa...puhumattakaan siitä että moottorisi kiertävät 10 000...

 

Käsittääkseni virke "päästä samaan" pitää sisällään viittauksen siihen, että on saavuttanut jotain edes jollain tasolla merkittävää. Kysyisinkin siksi että mitä nämä merkittävät asiat siis ovat? Ennenkuin alan tavoitella asemaasi ja tietotaitoasi (epäilemättä pitkä ja kivinen tie, jonka varrella suurin osa meistä heikoista ja kyvyttömistä katkeaa) haluaisin kernaasti tietää miten uskomattomia moottoreita/autoja kaltaisesi messias osaa rakentaa?

 

t. Kateellinen

 

PS. Muuten, pystyykö tasollasi oleva henkilö myös kävelemään vetten päällä?

Link to comment

Valtteri, tuo lainaus oli suora vastaus Tomin harhaisiin ajatuksiin mun kyvyista:

 

"Sä oot Jan aina niin oikeessa. Ihanaa, että jaksat valistaa meitä vääräoppisia. "

 

Et ilmeisesti ole sarkasmista kuullut? Tai sitten et pysty keskittymaan niin paljoa luetun ymmartamiseen etta tekstinpatkat pysyisivat alkuperaisessa kontekstissaan.

 

Vetten paalla olen kavellyt useastikin, esim. pilkilla tai jaarata-ajoa harrastaessa.

 

Kivinen on polkuni ollut, myonnan avoimesti etta alkutaipaleella tein varmasti kaiken mahdollisen vaarin, ja maksoin siita myos. Mutta olivatpa sitten tehokkaita oppitunteja. Lisaksi olen kokeillut hullulta tuntuvia ideoita, kun moottoriaihioita ja osia on ollut nurkat piukassa eika ole "B" osille ollut muuta tarvetta. Poiskaan ei viitsinyt ehjaa osaa heittaa.

Lisaksi kun on ollut riittavan kauan mukana erilaisissa kilpa-autoiluympyroissa, niin niista vakisinkin oppii jotain. Sitten sekoitellaan eri lajeista loytyneita kikkoja keskenaan ja katotaan mita tapahtuu. Olen oppinut kasan huonojakin kikkoja.

 

Tallakin foorumilla on varmaan tusina tai ylikin porukkaa jotka ajelee mun koneilla, ikava kylla en vaan ole mitaan maailmoja mullistavia ihmekikkoja koskaan tehnyt asiakkaiden koneisiin, vain omissa olen kokeillut ja kaventanut marginaaleja turhankin pieniksi. Vrt. reikia kiertokankiin, en tieda mita hyotya siita oli pienen kevennyksen lisaksi, mutta kestaviksi ne osoittautuivat... aivan hullulta kuulostava ajatus, mutta JM kaytossa kestivat pari KAUTTA hienosti, ja sen jalkeen kadulla useamman kesan virikoneessa. Hauska testi, mutta en usko etta jaksan nahda vaivaa toiste. Lopulta yksi niista meni kuin menikin reian kohdalta poikki.

 

20 vuoden aktiiviharrastamisen aikana ehtii kokeilla ja oppia kaikenlaista, myos kantapaan kautta.

 

Taman enempaa mulla ei taida olla sanottavaa tahan aiheeseen. Jos omaa egoa viela kirvelee ja tekee mieli "haastaa suomen volkkarikommuunin sisafiletta verbaaliseen tietotaito-mitteloon", niin luulen etta tuhlaatte aikaanne. Alyjen taistoon en kay aseettomien ihmisten kanssa.

 

Laulakaatten ylistyslauluja ja kiittakaatte Herraa, etta olen poistunut suomen volkkarikommuunista ja taten luovuttanut sisavileella koristellun kruununi ja valtaistuimeni seuraavaa polj... hakijaa varten.

 

Jan

Link to comment
  • 6 years later...

Topicin nosto 6 vuoden takaa.. :)

 

Nyt tarttis itelle hommata lambda, minkälaisia laajakaista systeemejä on muita kuin aircooledista saatava?

 

Tuossa oli jotain juttua Innovatesta, mistä niitä saa hommattua?

 

Tässä asiassa(kin) noviisi...

Link to comment
Guest Pesone

Hieno nosto kuitenkin, itsekin jonkin aikaa topickia lueskelin kunnes huomasin vuosiluvun...

noh kysymykseen vastaus = itsellä fmi 1.4, toimii ihan nätisti, eikä ole hinnalla pilattu.

Ei varmaan ihan laajakaista tasoinen kapine, mutta eihän näillä kuuhun mennä, vai mennäänkö? eiköhän tuokin ihan perusharrastamisessa riitä, itselläni riittänyt ainankin.

Link to comment

On kyllä hyvä nosto! Kerrasta 6 vuotta aikakonetta! Mie keskustelun alulle laittaneena nostalgisoin sitä että aika hyvät hytinät vuosien varrella eli n, 6 vuotta sitten. Nykyään on vähän laimeaa ja asiasävytteistä, pitäisi varmaan kk kutsua takaisin palstallenn.

 

Ensimmäisessä viestissä ollut moottorikin on edelleen hengissä, aika moni osa on siihen vaihdettu mutta henki/pieru on sama. Se FMI:kään ei oo vanhentunut, kilpurista tänä kesänä pöllittiin kierroslukumittari mutta FMI:hin, GN vaihdekeppiin ym hyviin ei kajottu. Nyt se FMI näyttää että oldiksen IDA:t pikkuisen rikkaalla käy mutta vetää 2500rpm alkaen ja senkin alle rykimättä.

 

Bugfuel-Jan ja Raggare-Antti vois kyllä mitalin antaa.

 

Puavo

Link to comment
Topicin nosto 6 vuoden takaa.. :)

 

Nyt tarttis itelle hommata lambda, minkälaisia laajakaista systeemejä on muita kuin aircooledista saatava?

 

Tuossa oli jotain juttua Innovatesta, mistä niitä saa hommattua?

 

Tässä asiassa(kin) noviisi...

 

Miksi pitäis jotain muuta hommata, kun tuo AC:n paketti on hyvä ja edullinen.

Innovativen saa ainakin tuolta http://www.lautamakimotorsport.fi/seosmittarit.htm

Link to comment

Urhossa Innovate punaisella perusnäytöllä ja sitä näyttöä en kyllä suosittele. On vaihdettu kirkas lasi, tehty lippaa ja kokeiltu eri sijoituspaikkoja, mutta auringonpaisteella tuosta näytöstä ei kiirevilkaisulla näe mitään. Muuten on kyllä toiminut ok, oli helppo asentaa ja netistä löytyy manuaalit hienosti.

 

Toi Pocketlogger voisi olla kiva uusi lelu säätämiseen.

Link to comment

Aiheeseen sivuten niin tossa säätelin lambdan avulla omaan hiirimoottoriin suuttimia ja hölmistelin maltillisen suutinkoon muutoksen tuomia loikkauksia seos-suhteissa. No eipä ollut tyhjäkäynti eikä pääsuutin enää sitä mitä suuttimen sivussa luki, vaan ne oli kairailtu selkeästi isommiksi molemmat. Suutintulkki on tossa touhussa aika tärkeää myös ja jos joku noita suuttimia isommiksi protsailee niin hiokoot sitten vaikka ne numerot sen jälkeen suuttimista veks...

Link to comment

 

Onko tuossa innovate lc-1 lämmitettävä tuo anturi? Tarviiko tähän jotain mukaan, vai onko tämä bolt on http://autotune.fi/tuote/100/innovate-l ... db-mittari

 

-Pasi

 

Öö kaikissa laajakaistalambdoissa lämmitettävät anturit, koska sen mittaustekniikka perustuu ihan täysin erilaiseen systeemiin kuin kapeakaistaset.

 

LC1 setit valmiita. Mittarin ja lambdan välinen johto pitää olla pitempi kuplassa. Anturin holkki tulee mukana.

MTX-L on selkeempi, mutta johto vaan 2.4m, niin ei saa hanskalokeroon asti. Välikaapelit taas hinnakkaita.

Link to comment
Urhossa Innovate punaisella perusnäytöllä ja sitä näyttöä en kyllä suosittele. On vaihdettu kirkas lasi, tehty lippaa ja kokeiltu eri sijoituspaikkoja, mutta auringonpaisteella tuosta näytöstä ei kiirevilkaisulla näe mitään. Muuten on kyllä toiminut ok, oli helppo asentaa ja netistä löytyy manuaalit hienosti.

 

Toi Pocketlogger voisi olla kiva uusi lelu säätämiseen.

 

Tohon kaveriksi LMA3 tai SSI :) Pakosia mittaileen ja kiihtyvyyksiä.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...