Guest BugPower Posted August 26, 2007 Posted August 26, 2007 Joo elikkä mun AS lohkoa aarporattiin 1mm isommaks niin tarttee uudet laakerit niin kysyisin vaan että mitkä laakerit pitää tilata? Runkolaakerit STDx1,00 x21mm AxLxP "KS" nämäkö? mitä toi laippa väli tarkottaa? vakio on 22mm ja noissa on 21mm Quote
Guest Keiteleen Kone Posted August 26, 2007 Posted August 26, 2007 Moottorin laakerit kannattaa tilata Keiteleen Koneesta. Ota mitat kampiakselin kauloista , lohkon mitat sinulla on jo tiedossa. Quote
Guest Toheltaja Posted August 26, 2007 Posted August 26, 2007 kannattaahan niitä tilata vaikka Hotcarsiltakin, tai Neoretrolta, tai hakee paikallisesta tarvikeliikkeestä, tai vaikka Aircooled.fi Quote
Guest Aircooled.fi Posted August 26, 2007 Posted August 26, 2007 Moottorin laakerit kannattaa tilata Aircooled.fi:stä. Ota mitat kampiakselin kauloista , lohkon mitat kannattaa myös tarkistaa. Ja kysymykseesi vastaten, laipan voi mitata vauhtiksen pään runkolaakeripukista, eli pukin leveys kertoo laipan, yleensä se on vakio 22mm, tai alikoko 21 tai 20mm. Jos lohko on aarporattu jossain koneistamossa, niin samalla laippa on voitu vetäistä alikokoon, joten todellakin on syytä tarkistaa se varmuuden vuoksi. Yleensä tietysti kertovat asiasta, mutta tarkista nyt kuitenkin. Mitat sinänsä oikein kuten arvelitkin, eli Runkolaakerit STDx1,00xLaippa??? - Tomppa Quote
Guest BugPower Posted August 26, 2007 Posted August 26, 2007 joo elikkä kampi akseli on pakasta vedettu empin vastapaino... elikkä menempäs mittaamaan... -> Quote
Guest Toheltaja Posted August 26, 2007 Posted August 26, 2007 akselihan on sillon stanu jos se uus on. tosin joskus on kuultu että uusikin akseli on jouduttu käyttämään koneistamon kautta, kaulojen ollessa karvan verran alamittaiset. Tosin menee joskus hifistelyksi, mutta kaikille ei riitä polttoniosat amerikanmaalta :) Quote
Guest Keiteleen Kone Posted August 26, 2007 Posted August 26, 2007 Laakereiden hinnat : Keiteleen Kone : Runko 27 eur. Kiertok. 7.50 eur. Na. 7.50 eur. Merkki : Mahle Eipä tarvitse kauan aikaa ihmetellä mistä kannattaa ostaa. Quote
Guest Toheltaja Posted August 26, 2007 Posted August 26, 2007 mikrollako oikeen mittasit? jos mittasit, niin tuo taitaa olla jo alle toleranssin... Quote
mikan Posted August 27, 2007 Posted August 27, 2007 Joskus aikoinaan uudet bugpackin vp-akselit oli -0,25. t. Mika Quote
Guest Eino N Posted August 27, 2007 Posted August 27, 2007 muista aina välilyönti ennen välimerkkiä , näin jo laatokan karjalassa . Quote
P_Valtonen Posted August 27, 2007 Posted August 27, 2007 joo oli 21mm 20,87 tarkka Oikastava arvoon 20,00 Quote
Guest ritariässä Posted August 27, 2007 Posted August 27, 2007 ei välttämättä vaan pinta puhtaaksi ja suoraksi ja 20mm laipalla olevasta laakerista sopiva lastu siten pois että varmasti tulee tiukka sovite ja ei ala heti uuden laakerin kanssa lonksumaan väljäksi ja jää pelivaraa mahdollisen seuraavan laippaoikaisun duunaamisen jne... tämä siksi, koska jos laipan koneistaja tasamillimittaa hakiessaan vetää pikkasewn väljäksi, pitä äotta homma uusiksi ja taas yhtä kokoa pienemmällä jne... mut jos teke ns kertakäyttömoottorieta jolloin ei oo väliä pysyykö paikat kunnossa 10tkm vai jotain muuta, niin sitten voi tehdä ihan kummin vaan. Quote
Guest Keiteleen Kone Posted August 27, 2007 Posted August 27, 2007 Muista aina että oikea kirjoitustapa on tämä: Laatokan Karjalassa. ja Sinter Metal on huonompi laakeri kuin Mahle. Quote
Guest Posted August 27, 2007 Posted August 27, 2007 Laakereiden hinnat : Keiteleen Kone : Runko 27 eur. Kiertok. 7.50 eur. Na. 7.50 eur. Merkki : Mahle Eipä tarvitse kauan aikaa ihmetellä mistä kannattaa ostaa. Tuleeko tosiaan kaikki mahlen osat esim takomännät sieltä mistä sanotaan?... joskus olen kuullut tapauksia että toisessa kohti mäntää (tai sylinteriä en muista tarkkaan) lukee se maa mistä ne pitäisi sulla mutta yllättäen tarkkaan tutkien muualta löytyy muu esim. brassimaa?! Quote
Guest Toheltaja Posted August 28, 2007 Posted August 28, 2007 Mahle on ollu brassikamaa iät ajat Kolbensmith vai mikäs se onkaan, taitaa edelleen olla germaanivalmistetta. Laakereissakin on eroja. KS:ltä on saanu joskus sellaisia missä öljyura kulkee kaulan puolella ekä lohkon ja laakerin välissä. Niissä hitusen pienempi kitkapinta, ja periaatteessa parempi mahdollisuus tasaiseen öljyfilmiin akselin ja laakerin välissä kun paine on ympäriinsä tasainen, eikä kahdesta pisteestä niinku mahlessa yleensä. En tosin muista saako noita kyseisia KS:n urallisia lakruja enää. Itte hamsteroin niitä muutamia settejä joskus 5 vuotta sitten, kun koneistamossa suosittelivat moisia ( joo, ja ihan 25v kokemuksella) Quote
Marko Posted August 28, 2007 Posted August 28, 2007 Mahlet tulee Brasiliasta ja Kolbenin laakerit on saksalaisia ja ne eivät ole sintermetallia. Quote
Tomppa Posted August 28, 2007 Posted August 28, 2007 Sinter Metal on huonompi laakeri kuin Mahle. Tästä on varmaan jotain puolueetonta tutkimusdataakin olemassa vai? Quote
Guest JuMuS Posted August 28, 2007 Posted August 28, 2007 Kolbensmith vai mikäs se onkaan, taitaa edelleen olla germaanivalmistetta. Itselle tuli joskus aikoja sitten vaasalaisfirmasta Kolbenschmidtin kk-laakerit "Made in Brazil". Jonkun ikivanhan arpakoneen mukana tuli joskus uudet mutta hemmetin likaiset KS-runkolaakerit. Luki niidenkin myyntipakkauksessa sama teksti. Jotain tekevät varmaan Saksassakin. Quote
Guest BugPower Posted August 28, 2007 Posted August 28, 2007 nyt on sinter metal laakerit tos vieres ja viimeistely näyttää ainakin huonommalta... no mutta nyt viel pitäis löytää empin veiveille avain että saa kireelle tommonen cp 10mm näköjään pyöri kun päästiin vähä kireemmälle momentille... -.- Quote
Guest BugPower Posted August 28, 2007 Posted August 28, 2007 taitaa olla taas joku tuumapaska avain zzzzzz Quote
Guest BugPower Posted August 29, 2007 Posted August 29, 2007 aika jännä juttu oli tos kun laitoin nokka laakereita! ne leveet laakerit jossa on reunukset niin molemmissa oli semmonen lovi joka menee lohkoon mutta mun AR lohkossa oli lovelle paikka vain toisella puolella... noh laitoin vanhan laakerin siihen toiselle puolelle jossa ei ollu lovea... haittaako jos on toisella puolella vanha laakeri? Quote
JaniM Posted August 30, 2007 Posted August 30, 2007 Vanhan laakerin takas, ei hyvä päivää. Mitä sitä muitakaan uusia laakereita laittamaan. No sipaset laikalla sen toisen nipukan pois laakerista. Quote
Guest Posted August 30, 2007 Posted August 30, 2007 Tai kaivat kolon laakeripukkiin jotta se laakeri istuu oikein. Jan Quote
Guest BugPower Posted August 30, 2007 Posted August 30, 2007 PERKELE kun hyökkää auto kun saa koneen kasaan :DD Quote
Fileas Posted August 30, 2007 Posted August 30, 2007 Ototamme mielenkiinnolla....,,,,...,,,,,,, ---> :) Quote
Guest Posted October 23, 2007 Posted October 23, 2007 Sinter Metal on huonompi laakeri kuin Mahle. Tästä on varmaan jotain puolueetonta tutkimusdataakin olemassa vai? Just kävin hovikoneistajan luona kampuran ja Mahlen runkolaakereiden kanssa. Halusi nimenomaan mitata keskilaakerin, kun noissa on ollut mittavirheitä. Ja niin tässä minunkin sarjassa eli keskilaakeripuoliskoista tulee soikea. Tuumasi, että jonkin aikaa sitten on alkanut tulla tällaista useammilta valmistajilta niitä sen kummemmin nimeämättä. Aikanaan alkoivat kiinnittää huomiota, kun tuli useampia reklamaatioita keskilaakerin leikkautumisesta vaikka kaulat olikin oikeassa mitassa. Oman sarjan mittavirhettä en tullut ottaneeksi ylös. Tämä on tietysti vain yhden koneistajan käsitys, mutta varsin kokeneen. Quote
Guest Keiteleen Kone Posted October 23, 2007 Posted October 23, 2007 Mahlen keskipukin runkolaakereissa ei ole ollut mittavirheitä. Laakereiden epänormaali kuluminen johtuu muista tekijöistä. Quote
mite^ Posted October 24, 2007 Posted October 24, 2007 JM-koneitten suhteen kun laakereita suht usein vaihdetaan, on monet todennut että sintermetallin laakerit ovat väljiä tai liian piukkoja. Omassa koneessa tällä hetkellä sintermetallin laakerit ja vauhtipyörän puoleisesta päätylaakerista piti sorvata pois että mahtuu kokoon. Tiedän myös joitakin esimerkkejä joissa keskimmäinen runkolaakeri on väljä jolloin kampiakseli notkahtaa ja lohko menee piloille siinä samassa. Quote
Guest Posted October 24, 2007 Posted October 24, 2007 Noihin omiin Mahle laakereihin sen verran vielä, että ovat aivan uudet käyttämättömät. Joko ulkopinta on soikea tai sitten sisäpinta, mutta vahvuus ei ollut kierroksella sama. Sen 3 ukkoa totesi. Quote
Guest Keiteleen Kone Posted October 24, 2007 Posted October 24, 2007 Ulko tai sisäpinta on soikea, mitä se tarkoittaa ja miten se on mitattu ? Vahvuus, mitä se tarkoittaa ja miten se on mitattu ? Quote
Marko Posted October 24, 2007 Posted October 24, 2007 Käyhän tosta ilmi selvästi että laakeriliuska ei ole tasavahva ainepaksuudeltaan. Quote
Guest Posted October 24, 2007 Posted October 24, 2007 Käyhän tosta ilmi selvästi että laakeriliuska ei ole tasavahva ainepaksuudeltaan. Juuri näin. Mikrometrillä tuo tarkistettiin venttiilin varren avulla. Ja todellakaan en yleistä koskemaan muita Mahlen laakereita, vaan tämä kommentti koskee vain ostamaani +0.25/+1.5/+2 laakerisettiä. Tarkka mittaus tulee varmaankin myöhemmin, kun kampura on pöydällä. Kerron tämän aikanaan (menee varmaan muutama kuukausi). Siinä vaiheessa sitten katsotaan, että pitääkö kaulaa himpun ohentaa. Quote
mite^ Posted October 24, 2007 Posted October 24, 2007 jokaisessa tuotteessa on aina jokin maanantaikappale :) Minulle vain on suositeltu mahlen laakereita käytettäväksi. "Toiset tykkää muhkummasta, toiset äideistä ja toiset tyttäristä jne..." Quote
Guest veewee Posted October 24, 2007 Posted October 24, 2007 Kirvesmies tekee tuumalleen, metallimies millilleen ja volkkariharrastaja tekee tasan :) Jotenkin tuntuu, että noita laakereita syynätään jokus liiankin tarkkaan, mutta sitten unohdetaan monta muuta tärkeää asiaa. Montako konerikkoa on harrastajien tiedossa, mitkä on johtunut laakereiden valmistusvirheistä? Samalla kaavalla ajateltuna volkkarin konetta ei voisi kasata ilman vähintään 300€ maksavalla momenttiavaimella, jonka vtt on kalibroinut. Tiedän kyllä, että laakereissa on eroja, mutta yleensä ero on materiaalissa. Nojoo, oma kokemus on lähinnä vähän isommista teollisuuslaakereista Quote
Guest Posted October 24, 2007 Posted October 24, 2007 Itse en olisi edes keksinyt mitata noita laakereita. Seppä itse pyysi ne tarkistettavaksi, kun on joutunut tekemisiin noiden pulmien kanssa. Quote
Marko Posted October 24, 2007 Posted October 24, 2007 Itse en olisi edes keksinyt mitata noita laakereita. Jos haluaa pitkäikäista niin kyllä ne KAIKKI osat on syytä mitata. Quote
Guest Toheltaja Posted October 24, 2007 Posted October 24, 2007 Totta, pätee joka ikiseen liikkuvaan moottorinosaan. Ja johonkin liikkumattomaankin. Amerikan kampuroissakin on kaulojen koot joskus heitelleet, jopa monen jokkismiehenkin mielestä liikaa. Kiva hioo uutta osaa suomessa ekaan alikokoon.. Onneks ei o omalle kohdalle moista akselia tullu, tosin en o laakereitakaan mitannu, jatkossa mittaan... Quote
Guest Keiteleen Kone Posted October 24, 2007 Posted October 24, 2007 Keskipukin runkolaakeriliuska ei ole tasapaksu, jos se olisi saman vahvuinen joka kohdasta niin laakerivaurio olisi ilmeisen selvä hyvin nopeasti. Tähän kysymykseen ei "australialaisen" tarvitse kommentoida = T1-1973 : miten olet mitannut laakerin mitat ja miten se on tehty mikrometrillä venttiilin varren avulla ? Olen kuullut tästä asiasta aiemminkin mutta käsitykseni mukaan mittaajat eivät ymmärrä laakerin sovitusta ja eikä myös sen rakennetta. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.