Jump to content

Hylsy tuli - ei huvita, ei kerkee, on kylmä jo...


Guest Vihannes

Recommended Posts

Moi!

Tuhma setä hylkäsi VW:n katsastuksessa, ajoaikaa 4 viikkoa.

Talvi tulee, kylmä ulkona, ei viitsi/ehdi korjaamaan pihamaalla, varsinkaan kun vian "aihe" amatöörille uusi ja hankalan oloinen...

Ajan siis auton säilöön - tekemättä mitään remppaa, siirretään murheet kevääsee, auringonpaisteeseen, ah... .)

 

Mitkä on oikeat toimenpiteet keväällä - siis katsastuksen suhteen?

Auto insinöörille jälkitarkastukseen - tosin myöhässä. Mitään sanktioitahan ei liene? Autolla ei tietty saa katsastukseen ajaa - jollei ole hakenut jotain tilapäis-/siirtolupaa, ex niin? Mitäköhän moinen lupa maksaa? Katsastuskonttorilla ei varmaankaan olla kiinnostuneita siitä, miten VW on sinne päätynyt - vaikka ajokiellossa onkin?

-J

(Niin, toki joku saa tarjota tallinsa ja ammattitaitonsa ylätukivarsien välyksen poistoon...)

Link to comment

Mitkä on oikeat toimenpiteet keväällä - siis katsastuksen suhteen?

Auto insinöörille jälkitarkastukseen - tosin myöhässä. Mitään sanktioitahan ei liene? Autolla ei tietty saa katsastukseen ajaa - jollei ole hakenut jotain tilapäis-/siirtolupaa, ex niin? Mitäköhän moinen lupa maksaa? Katsastuskonttorilla ei varmaankaan olla kiinnostuneita siitä, miten VW on sinne päätynyt - vaikka ajokiellossa onkin?

 

 

Keväällä normikatsastus ("sanktio" on katsastuksen ja jälkitarkastuksen hinnan erotus). Auton saa ajaa katsastukseen (kannattaa varata aika).

Link to comment
Guest Toheltaja

ei mene jälkitarkastuksella enää sitte. Katsastus uusitaan alusta asti. Sanktioita ei tule, ei niitä kiinnosta katsastatko vai et. Se on sun ongelma jos ratsiaan jää, mitä ei seisonta-aikana monillekaan satu. Muistaakseni katsastukseen saa ajaa katsastamattomalla autolla, jos on vakuutus voimassa, ja auto on kuitenkin kilvissä (eli ei ole poistettu, tai lähtenyt vuosipoistona. Kannattaa tarkistaa konttorilta, saako nykyään ajaa vai ei)

Siirtolupa ekalta päivältä luokkaa 15-20 eskoo, seuraavat päivät halvempia.

 

Jos ylätukivarsissa väljää, niin luultavasti tarkoittaa palloniveliä, ei paha rasti vaihtaa. Irroita iskarin ylä tai alapää. Avaat ison mutskun pallonivelestä, lyöt siihen olkavarteen "nuorisovasaralla" että kartio napsahtaa irti. Sitte irroitat sen säätökartion pallonivelestä (isolla kuusiokannalla oleva osa, irtokartio siis)

Seuraavaksi tukivarresta kallistuksenvakaajan pultti irti, eli se joka näkyy akseliputken suuntaisesti. sitten sulla on tukivarsi kädessä. Haet varaosatiskiltä uudet pallonivelet ja painut hessun korjaamolle ja käsket vaihtamaan. Puolentunnin homma ja se on siinä. Pääset taas kasaamaan.

 

Korjatkoon joku jos mulla meni purkuohjeet ketuiks. Viimeks 6 vuotta sitten purin kolkista etupäätä...

Link to comment

Se, että on kylmä, yleensä vaan lisää yrityksen raivokkuutta. Hommaan johon lämpimässä tallissa menee koko viikonloppu ja kori kaljaa, ulkona vastaava askare on hoidettu vartissa.

 

Pojat täällä yrittää selkeesti kusettaa, saahan romu-ukoltakin volkkarista reiluusti enemmän rahhoo. Ja kaupan päälle hyvän mielen kun taas muiden harrastajien kaluston arvo nousi.

Link to comment
ei mene jälkitarkastuksella enää sitte. Katsastus uusitaan alusta asti. ... Muistaakseni katsastukseen saa ajaa katsastamattomalla autolla, jos on vakuutus voimassa, ja auto on kuitenkin kilvissä (eli ei ole poistettu, tai lähtenyt vuosipoistona. Kannattaa tarkistaa konttorilta, saako nykyään ajaa vai ei)

 

Jos ylätukivarsissa väljää, niin luultavasti tarkoittaa palloniveliä, ei paha rasti vaihtaa. Irroita iskarin ylä tai alapää. Avaat ison mutskun pallonivelestä, lyöt siihen olkavarteen "nuorisovasaralla" että kartio napsahtaa irti. Sitte irroitat sen säätökartion pallonivelestä (isolla kuusiokannalla oleva osa, irtokartio siis)

Seuraavaksi tukivarresta kallistuksenvakaajan pultti irti, eli se joka näkyy akseliputken suuntaisesti. sitten sulla on tukivarsi kädessä. Haet varaosatiskiltä uudet pallonivelet ja painut hessun korjaamolle ja käsket vaihtamaan. Puolen tunnin homma ja se on siinä. Pääset taas kasaamaan.

Joo, näinhän tuo mennee. Kanduu tosiaankin varata aika konttorilta siltä varalta että pysäytetään, niin uskovat mihin siinä ollaan katsastamattomalla autolla menossa... Pitääköhän sitä muuten mennä sitten samalle konttorille, joka hylkäsi, jos kerran koko katsastus uusiksi (ja taas pitää kuunnella vittuilua ajovaloista...)? Ei varmaankaan...

 

Suunnilleen ymmärsin Janin selostuksen kun katsoin samalla "kuvia", kiitos noista. Mikäs on tämä "hessun korjaamo" viittaus? Onko itse nivelen vaihto jotenkin kotikonstein tekemätön paikka, eh? Palloniveliä saanee esim. Keiteleeltä?

 

- J

Link to comment
Guest Toheltaja

joo, kotikonstein aika vittumaista nikertämistä. Ei varmaan montaa kymppiä maksa ku päräyttää prässillä irti ja uudet tilalle. Ammattikouluillakin varmasti osaavat vaihtaa. Katot vaa vierestä että tulee oikeeseen asentoon (vai oliks noissa kolkin palloissa ees liikkumasuuntaa, oli vissii ihan pyöreellä reiällä, eikä hahlolla niinku kuplassa)

Link to comment
No mistäs kolkkiin nivelet saa vai saako edes?? Kyllähän tavallisia palloja, mut ne ei taida vihannesta auttaa.

Jaa-as... Motonetissa:

PALLONIVEL VOLKSWAGEN 1500/1600 (TYYPPI 3)

Hinta / 1 kpl

1500/1600 64--73 YLÄpallonivel v/o. . . . . . . . . . . . . 17-1354 43.39 ???

 

Liekö sitten sopiva '66 kolkkiin - miksi ei olisi?

 

Mikäs sitten neuvoksi, jos:

a) välys tulee tosiaankin yläpallonivelistä (tämähän pitäisi nyt tarkemmin jaksaa "analysoida")

b) sellaisia ei "mistään" saa?

 

- J

Link to comment

Kolkin nivelet on mutterilla kiinni, notta ei prässillä poijjaat.

 

Ja tutki Juha ensin onko pallo väljä vai tukivarren laakerointiko akselissa aiheuttaa välystä.

 

Mulla on joitain uusia ja käytettyjä palloniveliä, vaan niitä ei riitä kaikille. Ja noita on muuten kahdella eri tapin halkasijalla, eli oiskohan ylä- ja alapalloissa eri.

 

Joku noita tekkee kun Cip1 näyttää saavan:

http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp ... %2D361%2DB

http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp ... %2D371%2DC

Link to comment
Kolkin nivelet on mutterilla kiinni, notta ei prässillä poijjaat.

 

Ja tutki Juha ensin onko pallo väljä vai tukivarren laakerointiko akselissa aiheuttaa välystä.

 

Mulla on joitain uusia ja käytettyjä palloniveliä, vaan niitä ei riitä kaikille.

Joo, pitää varmaan jaksaa tutkia ennen kuin hötkyilee ...

Vai sulla olisi - hmm - kenelles niitä riittää jos olis täällä Espoon suunnalla tarvetta? :)

-J

Link to comment

Jaa-a sen kummemmin kolkkia tuntematta tuli pikaisesti mieleen että kannattanee varmastikin ennen osien hankkimista ihan kaikessa rauhassa itse tutkia että missä vika on tai että onko vikaa lainkaan...

 

Joskushan noita vikojakin käyvät menninkäiset tai jotkut muut hyypiöt korjaamassa kun auto on talvisäilytyksessä nietosten takana.

Link to comment
Jaa-a sen kummemmin kolkkia tuntematta tuli pikaisesti mieleen että kannattanee varmastikin ennen osien hankkimista ihan kaikessa rauhassa itse tutkia että missä vika on tai että onko vikaa lainkaan...

Joskushan noita vikojakin käyvät menninkäiset tai jotkut muut hyypiöt korjaamassa kun auto on talvisäilytyksessä nietosten takana.

Kyllä sitä "vikaa" on - oli helpolla todennattavissa seuraavasti:

Etupyörä "ilmassa" - tartutaan kiinni kumiin kädet kello kolmessa ja ysissä, "ravistellaan - ei klappia - kiitos uusien pyörälaakereiden.

Jatketaan...

Kiinni kumiin ylhäältä ja alhaalta. Jopas onkin klappia! Ihan sitä maallikko-minäkin tämän huomasin. Fikkarilla sitten "insinööri" näytteli, että "jaa-as, ylätukivarsista - tiedä sitten miksi - ei tässä enempi nyt tutkita". Ja kirjoitti lappuun: "Hylätty; ylätukivarret / laakerointi välyksellinen".

Eli tässä setä viittasi laakerointiin - omalle silmälle olisi näyttänyt, että pallonivelissä... vaan asia tarkistetaan lähi-iltoina.

-J

Link to comment
Guest Toheltaja

Harvemmin neulalaakeroidussa keulassa on olkavarressa välystä ollu. Puslallisessa sitäkin enemmän, mutta kantsii kattoo silti ite vielä.

 

Mutterillahan se olikin juu, nyt ku kuvan näki ni tul het mieleen :D

Link to comment
Harvemmin neulalaakeroidussa keulassa on olkavarressa välystä ollu. Puslallisessa sitäkin enemmän, mutta kantsii kattoo silti ite vielä.

Mutterillahan se olikin juu, nyt ku kuvan näki ni tul het mieleen :D

Eli - ei tarvita vaihtoon prässiä?

Onnistuuko vaihtaminen siis ilman, että koko tukivartta irroittaa?

- J

Link to comment
Jaa-a sen kummemmin kolkkia tuntematta tuli pikaisesti mieleen että kannattanee varmastikin ennen osien hankkimista ihan kaikessa rauhassa itse tutkia että missä vika on tai että onko vikaa lainkaan...

Joskushan noita vikojakin käyvät menninkäiset tai jotkut muut hyypiöt korjaamassa kun auto on talvisäilytyksessä nietosten takana.

Kyllä sitä "vikaa" on - oli helpolla todennattavissa seuraavasti:

Etupyörä "ilmassa" - tartutaan kiinni kumiin kädet kello kolmessa ja ysissä, "ravistellaan - ei klappia - kiitos uusien pyörälaakereiden.

Jatketaan...

Kiinni kumiin ylhäältä ja alhaalta. Jopas onkin klappia! Ihan sitä maallikko-minäkin tämän huomasin. Fikkarilla sitten "insinööri" näytteli, että "jaa-as, ylätukivarsista - tiedä sitten miksi - ei tässä enempi nyt tutkita". Ja kirjoitti lappuun: "Hylätty; ylätukivarret / laakerointi välyksellinen".

Eli tässä setä viittasi laakerointiin - omalle silmälle olisi näyttänyt, että pallonivelissä... vaan asia tarkistetaan lähi-iltoina.

-J

 

Jep... Enää ei tarvitse muuta kuin vaihtaa rikkinäiset osat ehjiin... :-)

Link to comment
Tuhma setä hylkäsi VW:n katsastuksessa, ajoaikaa 4 viikkoa.

 

Oikeesti ajoaikaa on 2 kuukautta, mutta jälkitarkastukseen pitää mennä kuukauden kuluessa. Ja ajoaikaa on vain sen jälkeen kun katsastuksessa havaitut viat on korjattu, joten nyt jos polliisisetä pysäyttää ja katsastuslappua katsottuaan ravistelee etupyörää, niin kilvet lähtee ja sakot tulee.

 

 

Mitkä on oikeat toimenpiteet keväällä - siis katsastuksen suhteen?

Auto insinöörille jälkitarkastukseen - tosin myöhässä. Mitään sanktioitahan ei liene? Autolla ei tietty saa katsastukseen ajaa - jollei ole hakenut jotain tilapäis-/siirtolupaa, ex niin? Mitäköhän moinen lupa maksaa? Katsastuskonttorilla ei varmaankaan olla kiinnostuneita siitä, miten VW on sinne päätynyt - vaikka ajokiellossa onkin?

 

Keväällää normaalisti katsastukseen, sille konttorille jolle haluat, jälkitarkastukseen ei ole asiaa yli 30:n päivän jälkeen.

Katsastamattoman auton saa ajaa katsastukseen kunhan vakuutus on voimassa, siirtolupaa ei tarvita jos auto on rekisterissä, jos mene Drive-in:iin, niin soita sinne kun lähdet ajamaan, näin he todistavat tarvittaessa että olet katsastukseen tulossa.

 

(eli ei ole poistettu, tai lähtenyt vuosipoistona.)

 

Vuosipoistoa ei enää tunneta, nykyään ne pysyy ikuisesti rekisterissä, saapi valtio enempi rahaa nääs kun ihmiset maksaa vuotuisia käyttömaksuja :)

Link to comment

Oikeesti ajoaikaa on 2 kuukautta, mutta jälkitarkastukseen pitää mennä kuukauden kuluessa. Ja ajoaikaa on vain sen jälkeen kun katsastuksessa havaitut viat on korjattu, joten nyt jos polliisisetä pysäyttää ja katsastuslappua katsottuaan ravistelee etupyörää, niin kilvet lähtee ja sakot tulee.

 

Aina oppii jotain uutta..

 

Tuo 2 kk:n käyttöaika tulee yllättävän monelle yllätyksenä. Tuolta lisätietoa: http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... sastus+2/Määräaikaiskatsastus/Määr.katsastuksessa+hylkääminen/Määr.katsastuksessa+hylkääminen.htm

Link to comment
Niin mutta tuo "sakot tulee ja kilvet lähtee" edellyttäisi sitä että tänään olisi ollut viimeinen mahdollinen katsastuspäivä ko. autolle. Aina sitä saa ajaa siihen katsastusajan päättymiseen asti.

 

Et sitten malttanut lukea tuota linkin tekstiä ;)

 

Ajoneuvoa voidaan käyttää korjattuna enintään 2 kuukauden ajan katsastuksessa hylkäämisen jälkeen, mikäli katsastus on tehty ajoneuvon katsastusaikana.

 

Eli et saa ajaa sillä edes katsastusajan loppuun, jos vikoja ei korjata. Samoin jos auto määrätään katsastuksessa ajokieltoon (esim. päästöistä) alkaa ajokielto heti, eikä vasta katsastusajan päätytyyä.

Link to comment

Tietenkään ei saa ajaa jos määrätään ajokieltoon. Mutta kun kyse on hylkäämisestä.

 

Tuolla samassa paikassa on myös tämä:

 

Ajoaikaa on kuitenkin aina katsastusajan päättymiseen asti, mikäli kahden kuukauden ajoaika päättyy aikaisemmin kuin ajoneuvon katsastusaika, eikä ajoneuvoa ole määrätty ajokieltoon.

 

Jos toimittaisiin tuon esittämäsi periaatteen mukaan, niin sittenhän hylätyllä autolla ei saisi ajaa ollenkaan. Konttorilta lähtiessähän se ei ole vielä korjattu. Toki on olemassa poikkeukset ajoneuvon siirrosta korjattavaksi ja tuotavaksi katsastukseen.

 

Linkin takaa löytyvä esimerkki 3. selkeyttää tuota kuviota.

 

Esimerkiksi 15.4.2000 käyttöönotetun henkilöauton hylätty määräaikaiskatsastus tehtynä 20.12. oikeuttaa ajamaan autolla enintään 15.4. saakka.

 

Määräaikaiskatsastuksessa hylkääminen, jälkitarkastus ja käyttökielto

 

 

Ja vastaavasti Finlex sanoo:

1. Jos 3 ja 4 §:ssä tarkoitettuna katsastusaikana katsastukseen esitetty ajoneuvo hylätään määräaikaiskatsastuksessa ajokieltoa määräämättä, ajoneuvoa saa käyttää liikenteessä enintään kahden kuukauden ajan katsastuksessa hylkäämisestä, kuitenkin vähintään mainituissa pykälissä tarkoitetun katsastusajan loppuun asti. Ajoneuvossa todetut hylkäämisen aiheuttaneet viat ja puutteellisuudet on kuitenkin korjattava mahdollisimman pian. Jos ajoneuvoa ei edellä tarkoitettuna aikana hyväksytä jälkitarkastuksessa tai määräaikaiskatsastuksessa, ajoneuvoa saa käyttää liikenteessä vain sen kuljettamiseksi korjattuna sille varattuna aikana katsastukseen.

 

 

Vai onko tämä oikeasti niin vaikea, etten vaan sittenkään ymmärrä?

Link to comment

1. Jos 3 ja 4 §:ssä tarkoitettuna katsastusaikana katsastukseen esitetty ajoneuvo hylätään määräaikaiskatsastuksessa ajokieltoa määräämättä, ajoneuvoa saa käyttää liikenteessä enintään kahden kuukauden ajan katsastuksessa hylkäämisestä, kuitenkin vähintään mainituissa pykälissä tarkoitetun katsastusajan loppuun asti. Ajoneuvossa todetut hylkäämisen aiheuttaneet viat ja puutteellisuudet on kuitenkin korjattava mahdollisimman pian. Jos ajoneuvoa ei edellä tarkoitettuna aikana hyväksytä jälkitarkastuksessa tai määräaikaiskatsastuksessa, ajoneuvoa saa käyttää liikenteessä vain sen kuljettamiseksi korjattuna sille varattuna aikana katsastukseen.

Vai onko tämä oikeasti niin vaikea, etten vaan sittenkään ymmärrä?

No niin, tässähän se on nyt selostettu mielestäni hämmästyttävän selkeästi sekä ilmeisen aukottomasti. Siis minun caseen vastaus tässä. Lisäksi tulkitsen kohdan "Jos ajoneuvoa ei edellä tarkoitettuna aikana hyväksytä jälkitarkastuksessa tai määräaikaiskatsastuksessa" siten, että tämän toteutuminen tarkoittaisi aina sitä, että auto välttämättä olisi käytettävä jälkitarkastuksessa, vaan jälkitarkastukseen viemisen laistaminen = "ei hyväksytä jälkitarkastuksessa". Näin. Kiitos.

Link to comment

Taitaa olla turhaa tästä sen enempää meillä täällä keskenään keskustella. Jos sinua jää tuo askaruttamaan, soita vaikka konttorille tai poliisille. Kerro että viimeinen leimaamispäivä on tammikuussa, kävit eilen leimalla ja tuli hylätty, mutta ei määrätty ajokieltoon. Voinko ajaa autollani edelleen laillisesti?

 

Tai laita vaikka äänestys niin muutkin palstalaiset voi helposti osallistua.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...