Jump to content

mun talli projektit. Kannen fiilaus ja virtausmittaus


Guest fgronlun

Recommended Posts

  • Replies 510
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Guest fgronlun
Posted
Omat Compit oli joskus aikanaan CB:n jäljiltä 171hv 48 venalla ja reilu 14mm nostolla. Sepän käsittelyn jälkeen 241hv

 

Juu ei mitään marittelevia lukemia tule näistä semmosenaan. Tuo 241hv lukema ei ole mikään huono. Tuliko koskaan penkitettyä konetta mihin nuo kannet tuli?

Posted
Omat Compit oli joskus aikanaan CB:n jäljiltä 171hv 48 venalla ja reilu 14mm nostolla. Sepän käsittelyn jälkeen 241hv

 

Juu ei mitään marittelevia lukemia tule näistä semmosenaan. Tuo 241hv lukema ei ole mikään huono. Tuliko koskaan penkitettyä konetta mihin nuo kannet tuli?

 

Multa ne ostettiin ennenkuin kerkesin niitä omaani laittaa. Nykysellään työstetty hiukan lisää ja ne potkii yhessä vajaa 3l T1 pohjasessa koneessa abt 300hv voimalla.

  • 3 weeks later...
Guest fgronlun
Posted
Projektit edenny?

 

Maran 1776 koneen kansi virtaukset viilailtu sopivan haarukan sisälle ja seuraavaksi on sitten koneen niputus edessä.

 

Mutta muuten ollut aika hiljaista tallilla.

Guest fgronlun
Posted

Pientä talli päivitystä.

Kone alkaa olemaan siinä mallissa että keinuvipu geometriat kattoa kohdilleen ja jähdytys kopan viimeisetely.

 

Unohduspeltejä tuli etittyä mutta inventaario antoi vaan yhden kappaleen. Mielenkiinnosta oli sitten kokeiltava jos tuollaisen teko onnistuu itse. sen verran yksinkertanen oli että molemmat onnistu ihan ekalla kerralla :D

HPIM2210.jpg

 

HPIM2211.jpg

 

HPIM2212.jpg

 

HPIM2213.jpg

 

HPIM2214.jpg

 

Jos ei muuta hyötyä noista alumiinisista niin säästypä painoa ihan pirusti :D

 

Tänään tuli otettua tuo kertalleen keskenjääny pakosarja taas työn alle. Vähä aikaa raakiletta pyöritellen päätin että uusiksi menee. Aikomus oli tehdä kollektori oppikirjan mukaan sytysjärjestystä mukaillen mutta mallaus osoitti että toinen primääriputkista olisi tullu hivenen pitemmäksi joten tuli tehtyä vanhan mallin mukaan. Seuraavaksi onkin sitten takaputkien teko ja koneen koeasennus johonkin autoon..

Aikataulullisesti ollaan ihan ok vaiheessa ku vaan ei tule mitään odottamatonta

HPIM2216.jpg

 

HPIM2215.jpg

 

HPIM2217.jpg

Posted

Hmm, muutamia kertoja itelläki nuo unohduspellit ollu hukassa. Miksi ihmeessä ei ole tajunnu väkertää noita ite, noin simppelit kuitenki olemassa...

Posted
Unohduspeltejä tuli etittyä mutta inventaario antoi vaan yhden kappaleen. Mielenkiinnosta oli sitten kokeiltava jos tuollaisen teko onnistuu itse. sen verran yksinkertanen oli että molemmat onnistu ihan ekalla kerralla :D Jos ei muuta hyötyä noista alumiinisista niin säästypä painoa ihan pirusti :D

Itse tehdyistä alumiinisista unohuspelleistä oli vasta cal-look.com/loungen "The weight saving thread":issa hyvä kuvaus :)

 

- Sheet metal: 67gr

- Aluminium: 28gr

- Forgetting to install them: 0gr

 

...itekin vasta kaivoin tallilta laatikoista näitä, löyty sit lopulta 10 koneen tarpeisiin kerralla. Yleensä aina hukassa.

Guest fgronlun
Posted
Unohduspeltejä tuli etittyä mutta inventaario antoi vaan yhden kappaleen. Mielenkiinnosta oli sitten kokeiltava jos tuollaisen teko onnistuu itse. sen verran yksinkertanen oli että molemmat onnistu ihan ekalla kerralla :D Jos ei muuta hyötyä noista alumiinisista niin säästypä painoa ihan pirusti :D

Itse tehdyistä alumiinisista unohuspelleistä oli vasta cal-look.com/loungen "The weight saving thread":issa hyvä kuvaus :)

 

- Sheet metal: 67gr

- Aluminium: 28gr

- Forgetting to install them: 0gr

 

...itekin vasta kaivoin tallilta laatikoista näitä, löyty sit lopulta 10 koneen tarpeisiin kerralla. Yleensä aina hukassa.

 

Ittellä nuo yleensä menny suoraan roskiin koska suosin aikasemmin noita type3 omia.. Mutta ku niitten laatu on tippunu paskaakin pahemmaksi olen alkanu noita orkkis tyylisiä käyttään. Ja kuulemma nämä type1 omat toimii paremmin jos nettiin on uskominen.

Posted

Älä pilaa hyvää konetta tuollaisilla bling-poff työntötankoputkilla. Minulla oli sellaiset yhdessä koneessa ja ne oli koko koneen akilleenkantapää. Ärsyttävää pientä tihkumista vähän joka saumasta, ja mutterit saattaa löystyä värinästa jolloin tippuu enemmän öljyä.

Posted
Älä pilaa hyvää konetta tuollaisilla bling-poff työntötankoputkilla. Minulla oli sellaiset yhdessä koneessa ja ne oli koko koneen akilleenkantapää. Ärsyttävää pientä tihkumista vähän joka saumasta, ja mutterit saattaa löystyä värinästa jolloin tippuu enemmän öljyä.

weit, wat?

 

Olisko noin? Molla on perus putkia monta settiä. Sitten on noita hienoja alujuttuja pari settiä _ilman_ mutskuja, jousilla. Ja vain yksi setti mutskuilla. Jotenki tuntuu että harvinaisempi oli kalliimpi = parempi. Hmm.

Guest fgronlun
Posted
Älä pilaa hyvää konetta tuollaisilla bling-poff työntötankoputkilla. Minulla oli sellaiset yhdessä koneessa ja ne oli koko koneen akilleenkantapää. Ärsyttävää pientä tihkumista vähän joka saumasta, ja mutterit saattaa löystyä värinästa jolloin tippuu enemmän öljyä.

 

 

Juu samaa kokemusta ollu ittelläkin näiden aikasemmasta käytöstä. Tälläkertaa vaihdoin eri o-renkaat ja kiristys mutterit liimasin tiivisteliimalla.

 

Syy näiden käyttöön ei ollu bling bling vaan syy että kone on noin 10mm kapeampi ku mitä vakio ja omat suojaputket eivät enää sopineet.. Ja tuollaset löyty hyllystä..

 

Mutta jos jollain löytyy tietoa mistä saa vakiota lyhkäsemmät suojaputket niin voinpa sellaset tilalle vielä vaihtaakkin.

Guest fgronlun
Posted
Mutta jos jollain löytyy tietoa mistä saa vakiota lyhkäsemmät suojaputket niin voinpa sellaset tilalle vielä vaihtaakkin.
172mm pitkiä, tossa 200mm pitkiä ja lopuksi 210mm versiota jokunen

 

Mikä on sitten normi 1600 suojaputken mitta?

Posted

Tommoset just samanlaiset kaksiväriputket ja jousikuormitteisena (ei muttereita) - ei onkelmia. Kähäkkään oloinen mylly taas tulossa, voi saispa itteki hilut tavarantoimittajalle niin pääsisi vinguttamaan kampikammioo!

Guest fgronlun
Posted
Tommoset just samanlaiset kaksiväriputket ja jousikuormitteisena (ei muttereita) - ei onkelmia. Kähäkkään oloinen mylly taas tulossa, voi saispa itteki hilut tavarantoimittajalle niin pääsisi vinguttamaan kampikammioo!

 

Jo tuohon toiseen maran koneeseen tuli viimevuonna myös pistettyä jousi kuormitteiset Jaycee suojaputket ilman mitään vuotoja. Mutta niissä on hivenen toisenlainen o-rengas tiivistys ku näissä bugpackin omissa..

 

Pakosarjan hitsaus aloitettu mutta eipä ehtiny ihan saada valmiiksi. Olipa unohtunu kuinka tylsää tuon ohkasen putken hitsaus olikaan. Mutta onneksi tuli aikasemmista pakosarjoista poiketen oltua hivenen tarkempi putkien sovituksen kanssa.

HPIM2230.jpg

 

Kipinä vahdin aikana piti pika pikaa kattoa lisä jähdytys peltejä tuohon possun koppaan. Olen varmaan jo ennempää kommentoinu näiden possu koppien surkeutta. Mutta jos ei muuta niin tuopa ne ainakin ulkonäköä

HPIM2231.jpg

Guest fgronlun
Posted

Pakosarja vihdoin ja viimein hitsattuna.

HPIM2233.jpg

 

Tulipa sitten jatkettua jähdytys peltien tekoa sekä hifisteltyä tuollanen popniitattu läpivienti koriste tuolle öljyn täyttö putkelle.

Vielä pitää tehdä kinnikkeet puolalle sekä huohotus pöntölle

HPIM2232.jpg

Guest fgronlun
Posted
Saikko tehtyä tönärit?

 

Koska prötää?

 

 

-Puide-

 

Tänään pitäis käydä sorvissa vääntääs tönärit sopiviksi. Prötäys vois alkaa lähestyyn pikkuhiljaa... Katotaan ny kuinka paljo menee noiden yksityiskohtien kanssa.

Posted

 

HPIM2179.jpg

 

 

kyllä näyttää pahalta nuo...ainakin se imukanava seetin alla, ja ohjurin kohdalla.

 

/Andre'

Guest fgronlun
Posted

 

HPIM2179.jpg

 

 

kyllä näyttää pahalta nuo...ainakin se imukanava seetin alla, ja ohjurin kohdalla.

 

/Andre'

 

Juu virtaskin yhtä huonosti ku miltä näytti. Nytte ovat kairattavana ja saa nähdä mitä virtaus näyttää sen jälkeen.

Guest fgronlun
Posted

Tönärit lyhennetty. Koeasennus näytti sitten että eipä sovi noiden suojaputkien kanssa.. Siis tuohon pitää keksiä joku ratkasu..

Pituus pitäis olla ~180mm mutta tilaa isoille nostoille..

 

Parit fotot

HPIM2234.jpg

 

HPIM2236.jpg

 

HPIM2237.jpg

  • 6 months later...
Guest fgronlun
Posted
Mitäs tänne kuuluu?

 

Aika rauhallista ollu talon oston takia.

Suurin osa harraste ajasta vietetty tallin pimppaamisessa..

HPIM2303.jpg

 

HPIM2314.jpg

 

HPIM2316.jpg

 

HPIM2322.jpg

 

HPIM2327.jpg

 

HPIM2334.jpg

 

HPIM2338.jpg

 

HPIM2387.jpg

 

HPIM2522-1.jpg

 

HPIM2458-1.jpg

 

HPIM2523-1.jpg

 

Sitten on tullu seiniä pikkasen koristeltua.

HPIM2529.jpg

 

 

 

Tallin vaihdon yhteydessä tuli tehtyä yksi terapia moottorikin kesä leikkikaluun. Pakko oli pikkasen virittää ja tuli kanavat siistittyä 3 kulma seeteillä kansi plaanattua ja sitten normi maalaus.

HPIM2431.jpg

 

 

Jotain yhden kanavan koeviilailuja on tullu tehtyä jotta harrastaminen ei kokonaan unohtuis.

Viimesin kokeilu on ollu yrittää saada 3o heppasen kannet virtaan.. Mutta jokunen virtaus cfm on vielä kateissa. Vakio vena mutta täyte hitsatulla imukanavalla tyssää hivenen alle 90cfm.. Parannusta toki se 30cfm mutta yli 100cfm pitäis päästä.

 

HPIM2450.jpg

 

HPIM2441.jpg

 

Meneillään olve projekti on saada tehtyä proto veljen tulevaan 1776 turbo pannuun. Tavote näillä koekansilla on kokeilla millä kenoin pääsis siihen 200cfm@28". Kannet tulee olemaan 42mm imuvenoilla joten vakio kansiin joutu suoraan alumiiniin tekeen seetit..

Tulipa noita aikoinaan täyte hitsattuakin mutta lopuksi oli pakko lisätä kemiallista metallia..

HPIM2525.jpg

 

HPIM2526.jpg

 

Tulevan talven projekteihin kuuluu ainakin Maran Ovaalin saaminen valmiiiksi ja pientä kosmeettistä muutosta koneeseen.

Posted

Hyvän näkönen talli.

 

Marttilan vw formulassahan on Hap-Racingin tekemät yksreikäkannet, virtauksia en kyllä tiedä mutta moottori ei ole mikään huono.

 

Yksreikä kansia aikoinaan -90 luvulla suomen jokkisguru käytti boksereissa mopon kaasareilla, siihen aikaan huonoja ei ollut nämäkään. Lieneekö eroja noilla yksreikäkansilla?

Guest fgronlun
Posted
Hyvän näkönen talli.

 

Marttilan vw formulassahan on Hap-Racingin tekemät yksreikäkannet, virtauksia en kyllä tiedä mutta moottori ei ole mikään huono.

 

Yksreikä kansia aikoinaan -90 luvulla suomen jokkisguru käytti boksereissa mopon kaasareilla, siihen aikaan huonoja ei ollut nämäkään. Lieneekö eroja noilla yksreikäkansilla?

 

Uudemmat 1 reikäset paremmat koska venttiilit enemmän vinossa mäntiin nähden ja kanavat suuremmat.

30 heppanen kansi muutenkin aika siro rakenteltaan joten ei mikään parhain viritykseen.

Mutta hauskana terapiana oli hauska tuollasta viilailla.

 

Hyvin pitänee paikkansa mitä How to Hotrod kirjassa kirjotetaan että viimesen päälle tehty 1 reikäkansi ei tahdo virrata paljoa enempää ku mitä vakio 2-reikä kansi.

Posted

Saiskos sellasesta 30hv moottorista vw 34mm kaasarilla ja muilla hienouksilla kuten kampiakselin muotoilu kevennys kiilloitus, kiertokankien kiilloitus, kaikkien osien tasapainoitus, hieno peltipakosarja yms... sellaiset 60hv pihalle moottorista?

 

Tuollaisen uudemman 1200 moottorin firittelyä voisi myös kehitellä mutta koittais silti pysyä yhdessä 1 reikäsessä kaasarissa keskellä tms? Hyvää viiilausterapiaa mielenkiinnolla seurataan.

 

Hienolta näyttää talli hyvä hyvä hyvä. Koska tallibileet =) maailmanparannusta ja firifirii

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...