Essi Posted February 19, 2015 Author Share Posted February 19, 2015 Toissapäivänä reenasin hiekkapuhaltamista ja puhalsin pohjalevyn yläpuolelta. Onnistui sen verran hyvin, että yllätyksekseni totesin molemman puolen lattiapeltien olevan vaihdon tarpeessa. Ei ne ennen puhallusta mun silmään vielä kovin pahoilta näyttäneet, mutta niin vain ne on nyt täynnä pieniä ja vähän isompiakin reikiä. Tänään nappasin repsikan puolen lattian pois. Quote Link to comment
sleepercooler Posted February 19, 2015 Share Posted February 19, 2015 (edited) Mullon samanlainen puhalluspöntto, toimivapeli hintaansanähden! Mobitevelta saa isompia suuttimia, muistaakseni 5mm, ei saatana mene suutin enää tukkoon, helpottaa huomattavasti puhallusta!!!!!! Edited February 19, 2015 by sleepercooler Quote Link to comment
Essi Posted February 22, 2015 Author Share Posted February 22, 2015 (edited) Tänään hitsasin uuden repsikan puolen lattiapellin paikoilleen ja irrotin kuskin puolen ruosteisen lattian. Noi pellit on jotain halvimpia, ohuimpia ja muotopuolisempia, mitä markkinoilta löytynee, mutta ajavat asiansa. Tässä projektissa ohut pelti merkitsee keveyttä, eli on hyvä. Sopivat kuitenkin paikoilleen ja korin kiinnitysreikien oikea sijainti pitää vielä varmistaa/hienosäätää koesovittamalla koria ennen maalausta. Penkkejä noihin kiinnikkeisiin on turha yrittääkään, sen verran pahoilta ja kieroilta näyttävät, mutta tähän on tulossa kuppipenkit, joten nekin menee uusiksi joka tapauksessa. Edited February 22, 2015 by Essi Quote Link to comment
Essi Posted March 1, 2015 Author Share Posted March 1, 2015 Tänään hitsailin kuskin puolen lattian paikoilleen. Nyt taas voi jatkaa siitä, mihin pari viikkoa sitten jäin, eli massojen rapsutteluun ja hiekkapuhalteluakin on vielä tiedossa. Jos pohjamaaliin vielä vetäis ton ja sitten pitääkin keskittyä ensi kesän harrasteajokaluston keväthuoltoihin. Tällä kun ei tänäkään vuonna ajeta. Quote Link to comment
Essi Posted August 6, 2015 Author Share Posted August 6, 2015 Turbokuplaprojekti oli kevään ja kesän jäähyllä - keskityin lähinnä ajossa olevien harrasteajoneuvojen ylläpitoon ja ajeluun. Tällä viikolla kaivoin taas pohjalevyn esille. Hiekkapuhalsin alapuolen ja hitsasin pohjalevyt kiinni myös alapuolelta. Samalla parantelin vaihteiston Genetuen kiinnikkeiden hitsauksia, ne kun ovat nyt paremmin hollilla. Quote Link to comment
Essi Posted August 11, 2015 Author Share Posted August 11, 2015 Tänään nostettiin kori väliaikaisesti pohjalevyn päälle. Pitää varmistaa, että kiinnityspulttien reiät osuvat kohdilleen, merkata turvakaaren kiinnityspaikat pohjalevyyn ja miettiä, miten vetäisin öljy- ja bensaputket/-letkut edestä taakse. Tavoitteena olisi saada mahdollisimman hyvin kaikki tarvittavat reiät porattua pohjalevyyn ennen sen maalausta. Miten muut ovat vetäneet öljylinjan keulaan jäähdyttimelle? Alexin projektissa näyttää menevän AN10 -letkulla auton sisällä, mitä muita tapoja on? Tuleeko siitä kuinka tehokas lämpöpatteri, jos reilu 100 asteinen öljy kulkee putkissa/letkuissa auton sisällä? Toisaalta aika ahdasta on pohjalevyn alapuolellakin. Ei liene kiva, jos öljyletku katkeaa hidastetöyssyyn ym. pohjakosketukseen. Quote Link to comment
PZQ Posted August 11, 2015 Share Posted August 11, 2015 Olisiko mikään amerikan temppu, saada ujutettua letkut toisen lämpöputken sisään? -Pete- Quote Link to comment
vw. Posted August 11, 2015 Share Posted August 11, 2015 Hytikkaputket keskitunneliin. Quote Link to comment
Guest a-p Posted August 11, 2015 Share Posted August 11, 2015 Voihan letkut/putket laittaa armaflexin(solukumi putkieriste) sisään. Taipuu samaan kuin letkukin. Quote Link to comment
Anpu Posted August 12, 2015 Share Posted August 12, 2015 Mulla oli letkut lattiapeltien kiinnityspulttien urassa, toisella puolella meno ja toisella paluu. Quote Link to comment
Essi Posted August 12, 2015 Author Share Posted August 12, 2015 (edited) Kiitoksia vinkeistä. Vaihtoehdot alkavat hahmottumaan. Kynnyskoteloihin/lämpöputkeen ne olisikin helposti saanut, mutta ehdin jo turaamaan niistä etupäät umpeen ruosteita korjatessani. Saisihan ne vielä helposti uudelleen avattua. Keskitunneli ei tullut edes mieleeni. Pitäisi keksiä hyvä keino kiinnittää putket sinne sisään muutamasta kohtaa tukevasti, mutta ei sekään liene mahdotonta. Pohjalevyn/korin kiinnityspulttien uraan saisi myös hyvin suojaan ainakin 5/8 kovalla putkella. Auton ulkopuolella putket voisi kai ainakin teoriassa toimia öljynjäähdyttimenäkin. Kovasti tekee mieleni käyttää joustavaa letkua vain niin vähän, kuin järkevästi on mahdollista. Eli pitkät pätkät soisin olevan putkea. Google tarjoaa haulla ensimmäiseksi vaihtoehdoksi alumiinikäivärää http://www.roadmachine.fi/aeroflow/hardline.html. Siihen pääsisi AN-liittimillä kiinni aika asiallisesti. Edited August 12, 2015 by Essi Quote Link to comment
PZQ Posted August 12, 2015 Share Posted August 12, 2015 Keskitunneli ei tullut edes mieleeni. Pitäisi keksiä hyvä keino kiinnittää putket sinne sisään muutamasta kohtaa tukevasti, mutta ei sekään liene mahdotonta. Pohjalevyn/korin kiinnityspulttien uraan saisi myös hyvin suojaan ainakin 5/8 kovalla putkella. Auton ulkopuolella putket voisi kai ainakin teoriassa toimia öljynjäähdyttimenäkin. Jos laitat keskitunneliin, niin älä laita bensalinjaa samaan.. Toi ulkopuolinen asennustapa varmasti jäähdyttäis samalla. -Pete- Quote Link to comment
vw. Posted August 12, 2015 Share Posted August 12, 2015 Putket saa keskitunneliin helposti ja nopeesti kiinni, kun poraa pohjaan kiinnityskohtaan 13mm reiän. Hakee kaupasta tai tekee laatasta ns pari stauffin toiseen puoleen 8mm kierre ja toiseen vapaa reikä. Kasaa sen kuusikko pultilla putkiin. Sitten vaan työntään paketin siihen 13mm reiän kohtaan ja painaa sen pultin kannan näkyviin siitä reiästä. Kiristää pultin ja parilla hitsi hepillä kanta kiinni siihen reikään. Quote Link to comment
x-pj Posted August 12, 2015 Share Posted August 12, 2015 Pohjalevyn/korin kiinnityspulttien uraan saisi myös hyvin suojaan ainakin 5/8 kovalla putkella. Auton ulkopuolella putket voisi kai ainakin teoriassa toimia öljynjäähdyttimenäkin. Kovasti tekee mieleni käyttää joustavaa letkua vain niin vähän, kuin järkevästi on mahdollista. Eli pitkät pätkät soisin olevan putkea. Google tarjoaa haulla ensimmäiseksi vaihtoehdoksi alumiinikäivärää http://www.roadmachine.fi/aeroflow/hardline.html. Siihen pääsisi AN-liittimillä kiinni aika asiallisesti. Mulla menee teräspunossuojattua bensaletkut tuossa urassa. Minulla on letkua alusta loppuun, niin tulee vähemmän liitoksia. Yleensä vuodot on liitoksissa ei putkessa eikä letkussa. Quote Link to comment
Essi Posted August 12, 2015 Author Share Posted August 12, 2015 Mulla menee teräspunossuojattua bensaletkut tuossa urassa. Minulla on letkua alusta loppuun, niin tulee vähemmän liitoksia. Yleensä vuodot on liitoksissa ei putkessa eikä letkussa. Toikin on totta, mutta jos kunnolla tekee liitokset, niin ei niidenkään vuotaa kuuluisi. AN10 letku on yli 20mm päältä. Ajattelen, että se tulee liikaa urasta ulos, putkeen verrattuna. Pitää miettiä ja mittailla lisää, kun taas pääsis tallille joku ilta. Quote Link to comment
Soukka Posted August 13, 2015 Share Posted August 13, 2015 Hydraulikaupasta saisi varmaan happosta putkea ja siihen sieltä jic-liittimet missä oli sama kierre ja kartio kuin an niin saisi putkella. Joutuisit vain etukäteen ne liittimet laittamaan kun siihen tarvitsee työkalun ja pitää olla putken päässä n. 10cm suoraa jäljellä. Quote Link to comment
Essi Posted August 14, 2015 Author Share Posted August 14, 2015 Tänään pääsin poikkeamaan pajalle pariksi tunniksi. Repsikan puolen lattiapellissä ovat kaikki korin kiinnitysreiät kohdillaan, kuskinpuolelta muutamaa reikää pitää hieman fiilata. Se on hyvä asia. Vähän pelkäsin tätä, kun noiden peltien laatu ei oikein vakuuttanut. Bensa- ja öljyputkien linjausta pohdiskelin pitkään. En kyllä keksi, miten ne saisin pohjalevyn uriin nätisti. Tai siis uriin tietenkin saa, mutta urien etu- ja takapäät (tunkinkorvat) ovat hankalat, kun en haluaisi putkia/letkuja hetkeksikään pohjalevyn pinnan alapuolelle. Ehkä sittenkin vedän ne vaan sisälle, joko tunnelin oikealle puolelle tai sitten teen repsikan puolelle lattiaan maton alle jonkun kotelon, jossa letkut, putket ja johdot kulkevat edestä taakse ja päinvastoin. Quote Link to comment
x-pj Posted August 14, 2015 Share Posted August 14, 2015 Sulla on tota letkua niin paljon. Mulla kun on vaan yksi letku kummallakin puolella, niin sain sen menemään tunkinkorvan alta. Etu- ja takapää eivät mielestäni ole niin kriittisiä, kun ovat niin lähellä pyörää. Toki äärioloissa siihenkin voi joku osua. Bensa ei kabiinia lämmitä, mutta öljy on 80 - 100 asteista eli aika hyvä lämpöpatteri. Syksyllä kiva, mutta kesähelteillä voi harmittaa. Kotelokaan ei pitkällä reissulla auta, jos siitä ei saa tuulettuvaa. Jos bensa ja öljy menee pitkän matkan lähekkäin, öljy saattaa lämmittää bensan turhan kuumaksi. Quote Link to comment
Essi Posted August 15, 2015 Author Share Posted August 15, 2015 Jos bensa ja öljy menee pitkän matkan lähekkäin, öljy saattaa lämmittää bensan turhan kuumaksi. Jep. Toi pitää huomioida sitten lopullisessa asennuksessa. Quote Link to comment
Essi Posted August 19, 2015 Author Share Posted August 19, 2015 Tänään oli merkittävä päivä motivaatiolle. Sovittelin kuppipenkkejä paikoilleen ja pääsin ottamaan kylmiä tyyppejä. Se vasta oli mukavaa ja antaa voimia jatkoon. Penkkien mukana tuli jonkun vakiojakkaroiden osista rakentamat kiinnikkeet. Ne olivat sen verran uutta vuosimallia, etteivät sopineet orkkis '66 kiskoihin, mutta näissä mun uusissa lattiapelleissä olikin juuri sopivat kiskot. Kiskoja pitää kyllä siistiä ja ehkä vähän vahvistaakin, mutta niillä mennään. Kun ei tarvitse tuhota kiskoja, niin taidan oikeasti laittaa tuohon kiskoihin sopivat vakiopenkit arkiajeluita varten ja jos viikonloppuna haluan olla enemmän race-henkinen, niin penkit saa vaihdettua käden käänteessä. Tai voi pitää vain kuskilla kuppipenkkiä, jolloin mukulatkin pääsee paremmin takapenkille repsikan puolelta. Nyt seuraavana pitää taas jumpata kori pois pohjalevyn päältä ja aloittaa korin kiekkapuhallus. 2 Quote Link to comment
Essi Posted August 23, 2015 Author Share Posted August 23, 2015 Tänään nostettiin kori peräkärryn päälle ja aloittelin hieman hiekkapuhallusta, kun oli niin komea keli olla ulkohommissa. Pitää vielä raapia isommat alustamassat lastan ja kuumailmapuhaltimen avulla, sekä purkaa loputkin osat korista irti, kuten johdot, lukot, listat jne. Täytyy tässä lähiaikoina pitää yksi tai pari pekkaspäivää töistä, että pääsee kunnolla keskittymään hiekkapuhalteluun. 1 Quote Link to comment
Guest j_kuusisto Posted August 24, 2015 Share Posted August 24, 2015 Tänään nostettiin kori peräkärryn päälle ja aloittelin hieman hiekkapuhallusta, kun oli niin komea keli olla ulkohommissa. Pitää vielä raapia isommat alustamassat lastan ja kuumailmapuhaltimen avulla, sekä purkaa loputkin osat korista irti, kuten johdot, lukot, listat jne. Täytyy tässä lähiaikoina pitää yksi tai pari pekkaspäivää töistä, että pääsee kunnolla keskittymään hiekkapuhalteluun. Sama juttu oli eilen, sen aikaa kunnes hieta loppui taas.. Reikäpaikkoja yms. löytyi kyllä paljon enemmän kun mitä tuossa sun kuvassa näkyy..:D Quote Link to comment
Essi Posted September 7, 2015 Author Share Posted September 7, 2015 Hiekkaleikit on leikitty. Viime viikolla puhaltelin yhden pitkän päivän ja pari pitkää iltaa. Vielä olisi tehnyt mieli puhaltaa enemmänkin, yksi pitkä päivä ja kourallinen hiekkapuhallussuuttimia olisi vielä tehnyt hyvää, mutta aikaa ei ole enempää ennen talvea. Pitää hinkata loput tallissa talvella vinkulla ja maalinpoistoaineella. Ruosteet sain puhallettua ja paljon muutakin. Hitsattavaa löytyi vielä melkoisesti. Nyt siirretään taas kori sivuun ja yritetään tehdä alusta rullaavaksi. Quote Link to comment
Essi Posted September 23, 2015 Author Share Posted September 23, 2015 Öljyputket meni tunneliin. Termarilta vedän AN10 letkulla lattiapellin läpi, liitos helmiliitoksella takapenkin alle ja siitä sitten kovalla putkella tunneliin. Putken tuen vaihdekepin kohdalta tunnelin sivuun ja toinen tuki pitää kehitellä noin polkimien kohdalle sekä läpivientien kohdalta. Edessä putket huoltoluukun läpi ja mietitään loput sitten, kun etuakseli on kiinni. 1 Quote Link to comment
Essi Posted October 10, 2015 Author Share Posted October 10, 2015 Viime aikoina olen askarrellut kiinnikkeitä ja läpivientejä öljy- ja polttoaineputkille, hitsannut kiinnikkeitä turvavöille ja tänään hitsasin turvakaaren kiinnityskohtaan hieman vahvistusta. Pohjalevyn muokkaukset on nyt mielestäni tehty ja ensi viikolla pitäisi käydä hakemassa maalia. Tavoitteenani on, että maalattuun pintaan ei tarvitsisi enää reikiä porata eikä hitsata mitään. Saa nähdä, mikä unohtui. 1 Quote Link to comment
Essi Posted October 18, 2015 Author Share Posted October 18, 2015 Nyt pääsin pitkään odottamani työvaiheen pariin - pohjalevyn maalaamiseen. Paikallisesta automaalikaupasta kävin hakemassa laatikollisen tarvikkeita. 2-komponenttiepoxia pohjavariksi ja raskaan kaluston kiiltävää mustaa päälle. Vastaavanlaisen setin vetäsin Juniksen pohjaan suunnilleen tasan pari vuotta sitten. Ekana alapuolelle pohjaväri, sitten pohjalevy toisin päin ja yläpuolelle sama. Sitten mustaa päälle. Huomenna vetästään alapuoli mustaksi. 1 Quote Link to comment
Essi Posted October 19, 2015 Author Share Posted October 19, 2015 Nyt on alapuolikin musta. Annetaan muutaman päivän kuivua ja sitten voi alkaa ruuvaamaan osia kiinni. Quote Link to comment
Essi Posted November 1, 2015 Author Share Posted November 1, 2015 Viikonloppuna tuli maalattua muutamia alustaan ruuvattavia osia - eilen pohjamaalilla ja tänään mustaa päälle. Vielä pitää purkaa vetarien suojaputket irti, putsata ja maalata ne ja olka-akselit myös. Quote Link to comment
Essi Posted November 4, 2015 Author Share Posted November 4, 2015 Nyt on mukavaa, kun pääsee asentamaan puhtaita osia kiinnipäin. Tänään kytkinvaijeri, polkimet ja jarrupääsylinteri. Quote Link to comment
Essi Posted November 12, 2015 Author Share Posted November 12, 2015 Viime viikonloppuna maalasin vetareiden suojaputket, raidetangot, olka-akselit ja muutaman pienemmän osan mustaksi. Eilen kävin vähän niputtamassa etupäätä. Tukivarret, olka-akselit, kallistuksen vakaaja, iskarit ja hammastanko löysivät paikkansa. Raidetankoja pitää odotetusti vähän lyhentää - harmittavasti unohdin tehdä koesovituksen ennen maalausta. 2 Quote Link to comment
Arska Posted November 12, 2015 Share Posted November 12, 2015 Mistä tuo hammastanko on kotoisin. Itsekin sellaista kaipaisin. Mukavan näköistä kun projekti etenee:) Quote Link to comment
Essi Posted November 12, 2015 Author Share Posted November 12, 2015 Mistä tuo hammastanko on kotoisin. Itsekin sellaista kaipaisin. Se on täältä palstalta -Alex-:lta ostettu jo muutama vuosi sitten. Haulla varmaan löytyy lisää tietoa tuosta setistä. Itse hammastanko on kai Polosta. Quote Link to comment
Essi Posted November 14, 2015 Author Share Posted November 14, 2015 Tänään etupään loput osat paikoilleen. Vaiheistoon oli jostain syystä eksynyt punaiset takauretaanikannattimet. Niillä kun on huono maine, niin vaihdoin keltaiset tilalle. 2 Quote Link to comment
Lasse Posted November 14, 2015 Share Posted November 14, 2015 Mitens tässä setupissa tuo ohjausiskari tulee, eikö semmoinen pitäis olla kun semmoinen on alunperin? Ainakin joskus määräyksissä oli semmoinen maininta. Ykköskopan passatin hammastangossa on alunperin iskari, mutta tuo on aika vaikea löytää. Sitten ilmeisesti kadettissa on vastaavanlaista hammastankoa, jossa raidetangon lähdöt on keskellä. Hyvää settiä tulee, Melkein tulee ittelekin tarve siirtyä tallin puolelle, mutta taitaa laiskuus pelastaa. Mielenkiintoista kuulla miten tuo hammastanko vaikuttaa ohjaukseen ja tuntumaan. Quote Link to comment
Essi Posted November 14, 2015 Author Share Posted November 14, 2015 Mä laitoin Kuplan orkkis ohjausiskarin. Tuohon hammastangon kiinnikkeeseen porasin reiän ja hitsasin siihen M10 mutterin. Internetistä katsoin mallia. Toinen reikä olikin valmiina siinä osassa, joka on hammastangon ja raidetankojen välissä. Itsellä tuntuu nyt riittävän virtaa tälle rakentamiselle, vaan perhe-elämä ja työn tekeminen haittaa harrastusta. 1 Quote Link to comment
Essi Posted November 21, 2015 Author Share Posted November 21, 2015 Tänään sujahti säädettävät takalatat paikoilleen. Myös vaihteisto, jarrut ja iskarit ja siten saatiinkin laite rullaavaksi. Vielä pari juttua alustaan ja sitten voikin taas jatkaa korin hitsaamista. 1 Quote Link to comment
Essi Posted November 24, 2015 Author Share Posted November 24, 2015 Tänään meni käsijarrukahva, vaihdekeppi, pitkä jarruputki, startti ja vaihteiston Genetuki paikoilleen. Quote Link to comment
Essi Posted December 21, 2015 Author Share Posted December 21, 2015 Korin hitsailut etenevät pikku hiljaa. Ruostetta riittää joka nurkalla ja myös pitää yrittää korjata omia ja entisten seppien vanhoja ratsupaikkoja. Sitten on vielä virittelyn seurauksena tulevat peltityöt, kuten lämpöputkien reikien tulppausta, huoltoluukkua vaihteiston päälle jne. Lisäksi olen viimeisen kymmenen vuoden aikana porannut ja sahannut koriin kymmeniä reikiä eri juttujen kiinnitykseen, poraruuveja, johtojen ja letkujen läpivientejä ja niistäkin yritän ylimääräiset hitsata takaisin umpeen. Piiloon jääviä paikkoja en silti ala tehdastekoisen näköiseksi nuolemaan, mutta jonkinlaista asialinjaa yritetään pitää yllä. Vasen takanurkka alkaa olemaan hitsattu. Vielä pitää saumoja siistiä ja sitten jatkaa toisella nurkalla. 1 Quote Link to comment
-Alex- Posted January 7, 2016 Share Posted January 7, 2016 Itselläni ihan sama juttu...Olisi vaan pitänyt antaa olla mahdollisimman orkkis ennen tätä suurta suunnitelmaa, niin ei tarvis korjailla "turhia". Korin hitsailut etenevät pikku hiljaa. Ruostetta riittää joka nurkalla ja myös pitää yrittää korjata omia ja entisten seppien vanhoja ratsupaikkoja. Sitten on vielä virittelyn seurauksena tulevat peltityöt, kuten lämpöputkien reikien tulppausta, huoltoluukkua vaihteiston päälle jne. Lisäksi olen viimeisen kymmenen vuoden aikana porannut ja sahannut koriin kymmeniä reikiä eri juttujen kiinnitykseen, poraruuveja, johtojen ja letkujen läpivientejä ja niistäkin yritän ylimääräiset hitsata takaisin umpeen. Piiloon jääviä paikkoja en silti ala tehdastekoisen näköiseksi nuolemaan, mutta jonkinlaista asialinjaa yritetään pitää yllä. Vasen takanurkka alkaa olemaan hitsattu. Vielä pitää saumoja siistiä ja sitten jatkaa toisella nurkalla. Quote Link to comment
Essi Posted April 29, 2016 Author Share Posted April 29, 2016 Kuplaprojekti sai olla taas muutaman kuukauden ihan rauhassa, kun piti keskittyä sellaisiin harrasteautoihin, joilla voi tänä kesänä ajellakin. Näissä pitkissä projekteissa nuo suunnitelmat tuntuvat kovasti vaihtelevan. Tällä kertaa kävi niin, että myin BBS -vanteet renkaineen hyvään kotiin ja teetän tilalle peltivanteet. Samalla pulttijaoksi pitää porata 5x112, jonka onneksi onnistuu tekemään noihin jo olemassa oleviin levyihin, eikä niitä tarvitse uusia. Vanteet tilasin tänään; taakse 6,5x15 ja eteen 5x15, jotka meinaan maalata kiiltävän mustiksi. Renkaiksi odottelen rengaskauppiaalta tarjousta BF Goodrich Radial T/A:sta valkoisilla teksteillä; taakse 215/65 ja eteen 155/80. 2 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.