Jump to content

Koneen purku, tarkistus, fixaus ja kasaus.


Recommended Posts

Eli tuollainen operaatio tarvitsisi volkkarin koneelle tehdä.

 

Kysymys kuuluu kuka sen tekee, milloin ja mihin hintaan?

 

Itse en uskalla ko. operaatioon ryhtyä. Syy miksi tämä pitää tehdä on, koska pääsi öljyvalo vilahtamaan loppukesällä ja saattaa olla joku laakeri kaput. Lisäksi yksi pakosarjan pinnapultti on irti ja kierteet on paskana (puuttuu oikein pala), sille tars jotain tehdä.

 

Eli hakusessa todistettavasti kokenut ja luotettava kaveri joka tuon tekee ja vieläpä jotenkin inhimilliseen hintaan. En epäile ettenkö itsekin sitä saisi palasiksi ja jotenkuten vielä läjäänkin, mutta haluaisin pelata varmanpäälle kalliin koneen kanssa.

 

Tarvittaessa puran ja putsaan osat itse, jos maestro näin haluaa ja jos sillä saadaan hintaa alas.

Link to comment

Kiitosta vaan vitun hyvästä vinkistä, mutta en ole kokenut enkä luotettava koneenkasaaja. Pari oon osiks saanu, siinä mun kokemukset tolta osastolta. Saattaa olla että aikanikuluks puran ja kasaan jonkun arpakoneen ja harjottelen ko operaatiota, mutta nyt ei o sen aika.

Link to comment

Ehdotus:

 

Itte kun tekee niin tietaa ettei missaan ole fuskattu ja oiottu. Kaikkein palkitsevinta se on ku itte tietaa tehneensa. Pienia yksityiskohtia voi hioa tuntikausia kotitallissa ilman taksamittarin raksutusta.

 

Tehtaisko tasta esimerkkitapaus foorumille, aloitetaan lanka yksinomaan tan koneen remppausta varten johon kaikki saa postata pienimmatkin detaljit ja vinkit ja ohjeet, kuvien kera. Moderaattorit mukana pitamassa sivukeskustelut minimissa.

 

Taman foorumin kollektiivinen tietotaito varmasti auttaa kasaamaan koneen oikein. Aikaa menee tietysti jonkin verran, kun vastauksia ja pikkujuttuja hierotaan.

 

Ei pitaisi olla mahoton homma jos on tyokalut ja jonkinmoiset kaden taidot. Jotkut tyovaiheet ehka taytyy teettaa muualla, kenties jollain harrastajalla taalta tai jossain pajassa mika on todettu asiansa osaavaksi.

 

Jan

Link to comment

Ajatus tosta tavallan houkuttelee...

 

Omalta osaltani voisin olla koekaniina mukana hommassa jos neuvoja antais vaan tyypit, jotka oikeesti tietää noista vehkeistä. Teitä on tällä palstalla varmasti monia. Tarpeetonta vittuilua ei tulis ihan helvetisti ja tosiaan tyhmimmätkin ja itsestäänselvimmätkin asiat selostettais kuin pikkulapselle.

 

Tosta varmaan hyötyis moni joka ei tietämättömyyttään kehtaa näyttää. Omaltaosaltani voisin luvata kuvat sun muut joka työvaiheesta, budjetit, dynolapun ja aikakortin openista jos kone vielä joskus hörähtää...

Link to comment

Kattellaan muutama tunti ilmottauuko guruja mukaan rojektiin, alunperin mun oli tarkotus tehdä toi hanski.n kanssa kimpassa, mut sillä on noita rojekteja helvetisti liikaa, loppu äijäparan aika =) Mutta jos porukka innostuu, niin voin kaivaa hylsysarjani esiin.

Link to comment

Kovin yksityiskohtaisia specsejä siitä en voi sanoa, kun en luonnollisesti ole sitä itse kasannut, enkä osaa sanoa mitä hilavitkuttimia siellä on. myyjä selosti sisuskalut ja unohdin yhtänopeeta mitä se kerkes selittää. Olin niin täpinöissäni irrottamassa sitä silloin koelenkin jälkeen =) Totesin sen perstuntumalta reippaasti hauskemmaksi, mitä entinen koneeni. Ei vuotanut öljyä ja kuulosti hyvältä =) 40 dellortot siinä on ja tilavuutta pitäisi olla 2.1l Käyttötarkoituksesta senverran, että koneella on tarkoitus ajaa vaihtelevaa rata-ajoa, kestävyysajoa sekä käydä kiihdyttelemässä. ;)

Link to comment
Guest Ooppiumi

Mites olisi, jos tuo foorumin blogi varustettaisiin tuohon koneen kasaukseen vaiheittain?

 

Hieman samaan tyyliin kuin tämä tietokonelehden toimittaja, joka opetteli linuxin käyttöön?

Linuxin jäljillä

 

Pointtina tässä se, että koneenkasaaja kirjoittaisi vaiheen, mitä pitäisi saada tehtyä ja sitten kommenteissa tulisi mietä pitäisi oikeasti tehdä. Tällöin nuo koneen kasauksen vaiheet olisi hieman helpompi kategorisoida. Ja kommenteissahan voi antaa neuvoa, mikä vaihe kasauksesta olisi järkevin tehdä.

 

Joku Wikikin olisi kyllä kätevä, mutta jotenkin niskavillat nousee pystyyn jo pelkästä wiki ajatuksesta.

 

Ajatuksena tuo jonkun koneen kasaus on loistava. On monta ongelmaa ollut omien moottorien kasauksissakin, joissa olisi neuvoa tarvittu ja jotka varmasti on muillakin vastaan.

Link to comment

Hei tälläinen "näin kasaat koneen" -keskustelu tulis kyllä nyt todella oikeaan aikaan!! Nyt vaan vinkkejä, että mitä tehdä ja mitä ei. Itse aloittelen ensimmäistä bokserin purkumasti ja neuvot ovat todellakin tervetulleita.

 

Ensimmäinen kysymys heti:

Mitä erikoistyökaluja tarvitaan? Oletetaan, että kone vaan aukastaa ja kasataan. Koneistukset yms. tehdään sitten muualla. (Tavoitteena mulla on siis nostaa iskutilavuutta).

 

Kiitos vastauksista jo etukäteen. Latelen lisää kysymyksiä jos menee sormi suuhun kesken taiston.

Link to comment

No mikrometrit et näkee onko kammen kaulat kuluneet, saa tietenkin koneistamossa mitattua.

Heittokello että saa päittäisvälyksen mitattua.

Momenttiavain lohkon pulteille ja vauhtikseen vähän isompi avain.

Ja sit tavalliset työkalut. Noilla saadaan nippuun kone taas.

 

Yks olis et kuvia olis hyvä olla kans.

Link to comment

Nyt tätä hetkenaikaa pohdittuani alan pitää tätä järjettömän loistavana ideana. Pahin mitä voi tapahtua olisi että tuhoan rookerini/jätän sen kasaamatta ja nolaan itteni totaalisesti koko volsuja harrastavan ihmisjoukon silmissä, eli ei paha =)

 

Eli olisko se fiksua toteuttaa niin, että alotan uuden topicin mihin ei tule mitään ylimääräsiä jaaritteluja, vain ja ainoastaan tohon mun pataan tänään tässä ja nyt liittyvät keskustelut. Laitan kysymyksen - Guru neuvoo - teen jotain, laitan kuvat mitä oon tehny ja lisäkysymyksen - Guru kertoo mitä seuraavaksi pitää tehdä jne...

 

Ja että siitä on sitte hyötyä muillekkin kuin mulle, kysytään ja neuvotaan ihan kaikki, sellasetkin asiat mitä osaan/luulen osaavani ilmankin neuvoja. Dokumentoin kaiken parhaani mukaan.

 

Tän topicin voi jättää tähän rinnalle Offtopicia, vittuilua ja yleistä jorinaa varten?

 

Menen tässä kohta räpsäsemään siitä ekan kuvan, niin saadaan topicci ehtoolla pystyyn.

Link to comment

Ens kesän alussa ois mullaki tarkotus käyttää moottori irti (1200) ja vaihtaa samalla vuotavat tiivisteet.

Konetta en oo koskaan isommin purkanu joten täällä riittäis mielenkiintoa myös.

Kone tuntuu muuten olevan iskussa mut sen tarkastaminen ei liene pahasta samalla ku tiivisteet vaihtaa. Taitaa kannattaa hommata koko tiivistesetti ja vaihtaa kaikki samalla kertaa..?

Ite mielellään tekis niin oppis samalla tota moottori hommaakin, ei onneksi pitäs peukalo olla ihan keskellä kämmentä :-)

Link to comment

Erikoistyokaluista: ei tartte heittokelloa, jos et halua sitoa rahaa sellaiseen. Paittaisvalyksen mittailee rakotulkilla ja saadettavalla stopparilla (M10 pultti, iiiso prikka, ja 3 mutteria).

Heittokello olis kylla hyva jos nokkaa meinaa ajottaa kunnolla eika vaan luottaa siihen etta se on ok vakiotyyppisella ei-saadettavalla nokkapyoralla

 

Asennuspukkiakaan ei tartte ostaa, itse olen havainnut sellaisen hyodyttomaksi. Tukeva tyopoyta vaan minka paalla askartelee.

 

Jan

Link to comment

Kiitos näistä!

 

Heittokello ja rakotulkki löytyy. "Vauhtiksen lukitustyökalu" ja "kampuran rattaiden ulosvedin" kiinnostais. Minkälaiset ja mistä? Aircooled myy näköjää, mutta onko tollaset välttämättömiä? Tollasen varmaa moni on tehny ittekin, vai miten ootte selvinny? :)

Link to comment

Kosani ei ole pakollinen. Onnistuu myös kuumailmapuhaltimella. Itse olen jopa laittanut ilman lämmitystä ja hyvin on toiminut. Jatkossa kuitenkin aion hiukan rattaita lämmittää :)

 

EDIT. Vauhtiksen lukitustyökalu on melkein pakko olla. Voihan siihen jotain muutakin niksiä käyttää. Itse ostin k-raakilta ja makso vissii 12euroa

Link to comment

Rattaat saa lämmitettyä hellalla kattilassa öljyssä. En suosittele toki keittiössä... Vauhtipyörän lukitukseen parimetrinen lattarauta jonka poraa kahden asetelman kiinnityspultin kohdan ja niillä kiinni,ei kippaa kone kiristettäessä kun rauta tukee maata vasten.

momenttiavain lainalle tai omaksi jolla saa vp pultin 360nm. samoin tarvitset 3/8" momenttiavaimen muihin pultteihin.

Heittokello on hyvä olla päittäiksen säätöön,samoin männänrengaspuristin vw koneen oma tai tavallisellakin pärjää. Kampiakselin rattaat olen saanut EHJÄNÄ irti tavallisella ulosvetäjällä jota on käpälistä hieman ohennettu ja maltilla. Nostajien pidikejouset on myös hyvä olla,vaseliinikin auttaa,mutta huonompi vaihtoehto.

Hommaa se mustakantinen kuinka kokoan vw kuplan moottorin kirja siinä on kullanarvoisia vinkkejä.

Link to comment
pist vaikka rojektiosiolle topikki, moderoidaan sitä sit rajusti pelkkään aiheeseen liittyväks, jossei käyttäjät osaa ite sensuroida ;D

Hyvä idea. Täällä alkaa kohta yks tumpelo myös kasaamaan konetta.

Link to comment
Hommaa se mustakantinen kuinka kokoan vw kuplan moottorin kirja siinä on kullanarvoisia vinkkejä

 

 

saako tuota kirjaa suomenkielisenä jostain??Mullakin se joskus oli mut eipä löydy enää.koneen kasaus ois talven aikaan kunhan saan vain kaikki osat haalittua kokoon.

Link to comment
Asennuspukkiakaan ei tartte ostaa, itse olen havainnut sellaisen hyodyttomaksi. Tukeva tyopoyta vaan minka paalla askartelee.

 

Jan

 

Itsensä kiusaamista minun mielestäni. Homma on huomattavasti helpompaa kun saa pyöritellä koneen helposti haluttuun asentoon ja ei ole vaaraa sen lattialle putoamisesta.

 

Jalustallisella moottorinkasauspukilla pystyy lisäksi helposti liikuttelemaan kokonaista konetta yksistään itseään repimättä. Eli vaikka pilteemaan mars-mars...

Link to comment

Tein itse pukin. Vanha vaihdelaatikko kahtia ja sellaiseen universaali pukkiin kiinni. Nyt voi lohkon ollessa kasassa kasailla lopun koneen näppärästi sopivalla korkeudella, ja tarvittaessa työntää pois tieltä kun on renkaat alla.

 

Niin joo ja tuossa pystyy koekäyttämään koneen :)

Link to comment

Jos ostaa valmiin moottoripukin kannattaa valita sellaisen missä moottori on vaakatasossa. Bilteman pukkissa moottori on pienessä kulmassa. Lisäksi sen tuet piti muokata jotta sai sopimaan kuplan koneeseen kiinni.

 

Uusimmassa VolksWorld lehdessä (Type One turbo engine build) on mielestäni muutamat hyvät vinkit miten eri osat mitataan. Tosin siinä ei anneta yhtään mittaa mutta kuvat kertoo miten/millä ottaa mitat.

 

Tosin jos ei ole kisakone niin voi sen mittaamishifistelyn jättää vähemmälle. Silloin tulee silti koekasata osa kerralla ja kokeilla että pyörii kevyesti. Kirjoissa lukee yleensä miten osat tulee laittaa kaikki kerralla lohkoon. Ihan ok kun tietää kaiken olevan mitoissaan ja keskenään sopivia. Valitettavan usein törmää silti ongelmiin käytetyllä lohkolla. Esimerkiksi että nokka ei pyöri kun vetää pultit momenttiin (joku kiristäny mutterit "kisamomenttiin" ja lohko on muuttanut muotoaan).

Link to comment

Heitin just oman pattini Bilteman pukkiin kiinni, ja kyllä se mun mielestä on vaakatasossa. Ajattelin ensiksi että vaihdetaan vaan putkisto ehjään, mutta kun otin kytkimen ja vauhtiksen irti, huomasin huomattavan päittäisvälyksen eli kaippa mäkin sitten levitän omani pöydälle. Mulla kun on oltava kone oikeesti kunnossa, thing on vm. -78 eli tarvii läpäistä pakokaasutestit...

Link to comment

Kattelin noita pukkeja, eikä kovin pahan olosia olleet hintaansa nähden, kait se pitää tollanen laittaa kun pääsen siihen kasaushommaan. Purkukin käynnistyy vasta viikonloppuna ihan tosissaan, muovipussit hankittuna jo ja työkaluja hiukan katteltu =) Sen kummempaa en ole vielä saanut aikaseks, kun tuli niin extempore tää homma.

Link to comment

hyvältä jutulta kuulostaa, itellä kans konerojekti tulos niin mielenkiinnolla seuraan. Tämmöinen rojekti onnistuessaan voisi antaa todella plajon kaikille harrastajille.

 

Hienoa

Link to comment

Kertakaikkisen loistava idea perustaa tämmönen topicci.

Itsellänikin on edessä neitseellinen moottorin avaus, kunnostus ja kasaus operatsiooni aluillaan, joten ei muuta kuin hyviä vinkkejä kehiin.

Link to comment
Nii meneekö kuplan motti siihen bilteman moottoripukkiin?

Ei viittis turhaa ostaa. Korjaamomessuilla näytti kaikki hyvin samanlaisilta,mutta jos se Bilteman versio toimii, niin ens viikolla aattelin hakea

 

menee jos vahan muuttelee kiinnityskorvakkeita, tai oikeammin laittaa ison mutterin tms valiin etta saa koneen ulommas.

 

Mutta edelleen mun vankka mielipide on etta kaikki moottoripukit vaan hankaloittaa kuplan koneen rakentamista. Olen kylla kokeillu kun sellaisia on ollu, toisten autojen koneiden kasausta varten. Itse kasaan mieluiten poydan paalla missa konetta on helppo liikuttaa mihin asentoon tahansa.

 

Jan

Link to comment
Ja moottoripukissa ei muka saa mihin asentoon tahansa?

 

Ei saa pystyyn. :)

 

 

Ja pukissa on huono kasata lohkoa joka on halkastavaa mallia.

Itseani hirvitti pistaa niin paljon painoa kahden pultinkorvakkeen varaan.

Link to comment
Ja moottoripukissa ei muka saa mihin asentoon tahansa?

 

Ei saa pystyyn. :)

 

 

Ja pukissa on huono kasata lohkoa joka on halkastavaa mallia.

Itseani hirvitti pistaa niin paljon painoa kahden pultinkorvakkeen varaan.

 

Eihän se kone muutenkaan ole ku neljällä pultilla? Kahden varassa lähes koko paino... Ainakin minulla on pysyny hyvin :)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...