Guest Mika Raussi Posted December 10, 2007 Share Posted December 10, 2007 Miten meni noitten rengastusten kanssa siirtolapuilla ajettaessa. Päteekö talvirengaspakko? Quote Link to comment
Guest Raggare Posted December 10, 2007 Share Posted December 10, 2007 Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 4.12.1992/1257 Liikenneministerin esittelystä säädetään 3 päivänä huhtikuuta 1981 annetun tieliikennelain (267/81) nojalla: 3 LUKU Renkaiden ja nastojen käyttö 16 § Auton, auton perävaunun ja hinattavan laitteen renkaat 2. Henkilöautossa (M1-luokka), jonka kokonaismassa on enintään 3,5 tonnia, ja pakettiautossa (N1-luokka), kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin erikoisautossa sekä kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O2-luokka) on joulu-, tammi- ja helmikuun aikana käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 mm. Talvirenkaita ei tarvitse käyttää: a) paripyörien molemmissa pyörissä; b) auton tai sen perävaunun valmistukseen, maahantuontiin, kauppaan, korjaukseen tai katsastukseen liittyvissä tilapäisissä enintään 20 kilometrin pituisissa siirroissa; c) museoajoneuvossa; d) sellaisessa autossa tai sen perävaunussa, johon talvirenkaita ei ole saatavissa. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted December 11, 2007 Share Posted December 11, 2007 Taks! Espoosta lappeenrantaan ei vissiin oo 20 kilsaa, mut ei siitä vissiin jaksa välittää. Quote Link to comment
Kape77 Posted December 11, 2007 Share Posted December 11, 2007 Sitte vaan 20kilsan välein kirjottelemaan luovareita :D Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted December 14, 2007 Share Posted December 14, 2007 Iha hyvinhän se tuli kotio näillä keleillä. Vähän vaan ohituksissa rupes perä elämään kun ei ton ikäsissä noi luintonestot oo niin täydellisiä :P Quote Link to comment
Guest HanttaP Posted December 16, 2007 Share Posted December 16, 2007 Onko myytävänä uusia 155-15 tai 5.60-15, siis alkuperäiskokoisia talvirenkaita? Käytettyjä ei voi turvallisuussyistä vaatia käytettäväksi. Tietääkseni ei ole, mutta jos on, silloin niitä on tietysti käytettävä talveirengaspakon aikana. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted December 16, 2007 Share Posted December 16, 2007 Kai sitä voi käytettyjäkin periaatteessa vaatia käytettäväksi. Ei tietty loppuunajettuja, vaan kunnossa olevia. Se on sit eri asia mitä yksittäinen poliisimies on siitä mieltä kun sille selittää, ettei laillisia renkaita yksinkertasesti ole saatavilla. Toi oma pirssi ei ollu edes volkkari, mutta eilen kun tutkailin, nii hämmästyksekseni sain huomata kesärenkaan näkösen renkaan kyljessä merkinnän M+S. Quote Link to comment
-AP- Posted December 16, 2007 Share Posted December 16, 2007 Löytynee ainakin tehdasuusia korealaisia ja suomalaisella pinnalla olevia uusiorenkaita. Amerikkalaiset 'All Season' renkaat on usein hämmästyttävästi kesärenkaan näköisiä, mutta pito lumipinnalla voi olla yllättävän hyvä. Quote Link to comment
GT78 Posted December 16, 2007 Share Posted December 16, 2007 Kyllä oma kokemus on lähinnä päinvastainen: nää M+S renkaat made in USA on yleensä talvikeleillä lähinnä vitsi. Poikkeuksia sääntöön saattaa silti olla, mutta jenkeissä melkein rengas kuin rengas saa sen M+S merkinnän. Suurin osa näistä on selviä kesärenkaita meidän talven mittapuulla... Quote Link to comment
metake Posted December 16, 2007 Share Posted December 16, 2007 Kyllä oma kokemus on lähinnä päinvastainen: nää M+S renkaat made in USA on yleensä talvikeleillä lähinnä vitsi. Aivan samanlainen kokemus on itselläni, edes neliveto ei auttanut. Onko myytävänä uusia 155-15 tai 5.60-15, siis alkuperäiskokoisia talvirenkaita? Käytettyjä ei voi turvallisuussyistä vaatia käytettäväksi. Tietääkseni ei ole, mutta jos on, silloin niitä on tietysti käytettävä talveirengaspakon aikana. Asetustekstistä lainattua: Talvirenkaita ei tarvitse käyttää: d) sellaisessa autossa tai sen perävaunussa, johon talvirenkaita ei ole saatavissa. Ei missään määritellä milloin ajoneuvoon ei ole saatavilla renkaita, eikä varsinkaan rajata alkuperäiskokoon. +/- 30 mm saa muuttaa ilman katsastusta, joten 165-15 on yleisesti saatavilla ja kelvollinen kuplaan, joten hankala on perustella ettei löydy renkaita. Ongelmallisia autoja renkaiden saatavuuden kannalta tulee itsellä mieleen rättisitikkä (125-15) ja mini (145-10). Quote Link to comment
-AP- Posted December 16, 2007 Share Posted December 16, 2007 : nää M+S renkaat made in USA on yleensä talvikeleillä lähinnä vitsi.... No joo, jos 'normaali talvikeli' nykyään on sitä, että joka toinen päivä sataa vettä ja joka toinen jäätää, niin silloin ehkä, mutta nimenomaan lumikelillä ainakin Chevy Vanin Uniroyal Tiger Paw oli yllättävänkin kelvollinen, vaikka näyttää ihan kesäkumilta (muutaman sadan autoyksilön ajokokemuksella). Mutta totta, eihän tuo mud&snow käytännössä oikeeseen talvirenkaaseen nähden ole kuin 'pylälänkiertoa'... Quote Link to comment
GT78 Posted December 16, 2007 Share Posted December 16, 2007 Juu oli mullakin joskus käyttöjenkin alla oikeet BF Goodrichin amerikankitkat, joissa tietysti se M+S merkintä kyljessä. Kesärenkaina oli jotkut ameriikankiekot nekin, joissa se sama M+S merkintä ja jonkinlainen kuvio pinnassa. Lumikelit tuli yks syksy kun olin matkoilla, ja muistan kuinka yritin päästä kaverin tallille vaihtamaan renkaita niillä kesäkäytössä olevilla M+S renkailla. Ei ollut helppoa, mutta kivaa toki kunhan ei päästänyt pysähtymään ainakaan ylämäkeen. Uudet BF Goodrichin kitkat (mikälie Winterstorm olikaan malli) oli sitten niin hyvät että perää ei saanut irti jos ei polkenut kaasua pohjaan kunnolla, joka taas pilasi kalliit renkaat eli sudittelu jäi siihen. Vieläkin harmittaa moinen turvallisuus :( Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted December 18, 2007 Share Posted December 18, 2007 Toinenkin kuljetusongelma tuli vastaan. Pitäs nimittäin hakea auto arkena ja virka-aikaan, eikä miulla oo pikku eetä kortissa vaikka kärrin ja vetoauton sais lainaan. Onks kellään kokemusta, että paljonko tulee sapiskaa jos moisen yhdistelmän ratista kärähtää ilman asianmukaista korttia? Quote Link to comment
Guest Posted December 18, 2007 Share Posted December 18, 2007 Ajo-oikeudetta tai ajokortitta ajo voi johtaa sakkoon tai enintään kuuden kuukauden vankeusrangaistukseen. Joka kuljettaa, ohjailee tai ohjaa moottorikäyttöistä ajoneuvoa ajo-oikeudetta tai ilman vaadittavaa pätevyyttä osoittavaa lupakirjaa, syyllistyy kulkuneuvon kuljettamiseen oikeudetta. Quote Link to comment
Guest Variant Posted December 18, 2007 Share Posted December 18, 2007 Toinenkin kuljetusongelma tuli vastaan. Pitäs nimittäin hakea auto arkena ja virka-aikaan, eikä miulla oo pikku eetä kortissa vaikka kärrin ja vetoauton sais lainaan. Onks kellään kokemusta, että paljonko tulee sapiskaa jos moisen yhdistelmän ratista kärähtää ilman asianmukaista korttia? Kimi Räikkönen tais saada aikanaan 30000euron sakot ilman pikku-eetä ajamisesta. M.Raussi saattaa päästä vähemmällä. Quote Link to comment
Guest DaFox Posted December 18, 2007 Share Posted December 18, 2007 Kannattaa miettiä kerran tai kaksi ennen kuin lähtee ajamaan ajo-oikeudetta - esim. vetämään yhdistelmää joka vaatisi pikku-e:n. Tuosta napsahtaa ajo-korttisi automaattisesti lomille poliisipäälikön laatikkoon... Nykyään minimi on sen 1kk. vaikka kuinka tarvitsisit työssäsi korttia. Voin sanoa että vitutti oppia kantapään kautta. Quote Link to comment
Guest Raggare Posted December 18, 2007 Share Posted December 18, 2007 sit pittee ajaa mopedilla Quote Link to comment
GT78 Posted December 18, 2007 Share Posted December 18, 2007 Juu hommaa mielummin kaveri joka saa ajaa yhdistelmää tai sitten jos C-kortti taskussa niin joku vaihtolava lainaan ja sillä? Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted December 18, 2007 Share Posted December 18, 2007 Joo ei ton kanssa pidä näköjään riskeerata lainkaan. Pitää katella jos sais jonkun tosiaan kuskiksi tai mieluummin hankittua jonkun avolavan lainaan. Pitää nyt ainakin yhtä canteria kysellä. Ohan tässä aikaa kun eka arkivapaa on tiiossa vasta ens vuoden puolella. Quote Link to comment
Racing Posted December 18, 2007 Share Posted December 18, 2007 Kannattaa miettiä kerran tai kaksi ennen kuin lähtee ajamaan ajo-oikeudetta - esim. vetämään yhdistelmää joka vaatisi pikku-e:n. Tuosta napsahtaa ajo-korttisi automaattisesti lomille poliisipäälikön laatikkoon... Nykyään minimi on sen 1kk. vaikka kuinka tarvitsisit työssäsi korttia. Voin sanoa että vitutti oppia kantapään kautta. Onko tuo faktaa että B kortti menee suoraan hyllylle "ylikuorman" takia. Luulisin että pelkät sakot. Quote Link to comment
Jallu Posted December 18, 2007 Share Posted December 18, 2007 heh..riittääkö cantterissa kantavuus... Quote Link to comment
Guest DaFox Posted December 18, 2007 Share Posted December 18, 2007 Kannattaa miettiä kerran tai kaksi ennen kuin lähtee ajamaan ajo-oikeudetta - esim. vetämään yhdistelmää joka vaatisi pikku-e:n. Tuosta napsahtaa ajo-korttisi automaattisesti lomille poliisipäälikön laatikkoon... Nykyään minimi on sen 1kk. vaikka kuinka tarvitsisit työssäsi korttia. Voin sanoa että vitutti oppia kantapään kautta. Onko tuo faktaa että B kortti menee suoraan hyllylle "ylikuorman" takia. Luulisin että pelkät sakot. Niinhän sitä voisi luulla.. Kovin moni poliiSikaan tiedä edes minkälaisia yhdistelmiä saa vetää B/BC-kortilla ja missä vaiheessa menee vaatimukset pikku-e:lle. Sakon antaneet poliisitkaan eivät tajunneet korttia ottaa taskuunsa vaan tuli muutaman kuukauden päästä kutsu paikalliselle poliisi-asemalle, jossa veivät lappuni. Itse ainakin toivoin silloin että olisi ollut jotain faktaa olemassa ettei korttini olisi lähtenyti ajo-oikeudetta ajosta... [loppukevennys] Bonuksena siitä saa kivasti päiväsakkoja [/loppukevennys] Quote Link to comment
Guest mäksä Posted December 19, 2007 Share Posted December 19, 2007 Mä selvisin varoituksella hiace+traileri+kattopeltiä.. Quote Link to comment
Guest mäksä Posted December 19, 2007 Share Posted December 19, 2007 oon kyllä selvinny varoituksella 48kmh ylinopeudestaki :) Quote Link to comment
Lasse Posted December 19, 2007 Share Posted December 19, 2007 On se vaan hyvä, että tollasia todellisia rikollisia rankaistaan oikein kunnolla. Siis vetää nyt kärryä ilman pikku-eetä. Ei hyvää päivää, vankilaan pitäisi laittaa. Ja jos sinne ei muuten mahdu, niin päästää pois vaikka pari raiskaajaa tai huumediileriä. Nimim. Pikku-een ajokorttiuudistuksessa leimaverolla saanut kikkailija Quote Link to comment
-MITO- Posted December 19, 2007 Share Posted December 19, 2007 Kyllähän tuo kannattaa hommata, varsinkin jos autoja harrastaa. "PIKKU-e" eli BE, BEC^ Takaisin alkuun Vetoauto alle 3500 kg. "Pikku-e" tarvitaan jos perävaunun kokonaismassa on suurempi kuin vetoauton omamassa. Autokoululla on yhdistelmä, jolla voi ajaa "pikku e:n". Kurssi sisältää: 1h opetusta ja auto + kärry tutkintoon. Opetus (50 min.) Hinta: 100€ (auto-/peräkärryvuokra) Quote Link to comment
mikan Posted December 19, 2007 Share Posted December 19, 2007 Mun mielestä pikku-een tarve ei tule kovin helposti vastaan. Esimerkiksi syksyllä vedin 9-5 Saabilla traileria jossa kyydissä junakeula. Tuossa yhdistelmässä ei pikku-eetä tarvittu. Joten jos ilmajäähdytteisiä volkkareita harrastaa niin aika hyvin pärjää ilman. t. Mika Quote Link to comment
-AP- Posted December 19, 2007 Share Posted December 19, 2007 Mikä on Saapin omamassa? Tuskin paria tonnia? Eikö Saapin kokonaismassa ja kärryn kokonaismassa yhteensä ollut yli 3500 kg? Quote Link to comment
mikan Posted December 19, 2007 Share Posted December 19, 2007 Mikä on Saapin omamassa? Tuskin paria tonnia? Eikö Saapin kokonaismassa ja kärryn kokonaismassa yhteensä ollut yli 3500 kg? Ei ollut yli. Kärry oli muistaakseni alle 500 ja junis noin 1000. Saabin lukemia en muista, mutta meni just sopivasti rajoihin. Jos tien päällä tulee epäselvyyttä poliisin kanssa, niin eikös silloin pidä yhdistelmä punnita ja tehdä tulkinnat sen mukaan? t. Mika Quote Link to comment
-MITO- Posted December 19, 2007 Share Posted December 19, 2007 Saab 9-5 on Saabin automalli, jonka valmistus alkoi vuonna 1997. ... Omamassa: 1635 kg; Kokonaismassa: 2020-2090 kg Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted December 19, 2007 Share Posted December 19, 2007 eli, jos kiskon 1806kg autolla 300kg:n kärryssä junista, en tartte pikku E:tä? tulkitsinko oikein. Kattooko ne kärryn kokonaismassan otteesta, oli kyydissä sitten mitä vaan. Eiks joskus ollu niin että jos vedät jarrullista kärryä, tarttet pikkueen? Autolla ku sais kiskoo 2000kg, ja jos mulla on autokin lastattu täyteen, niin koko yhdistelmän massa on kutakuinkin 4400-4500kg.... Tarttee jo ison E:n eikö? Quote Link to comment
-AP- Posted December 19, 2007 Share Posted December 19, 2007 Kärryn kokonaismassan tulee olla siis korkeintaan 1635 mutta vähintään 1550 kg. Toisaalta yhdistelmän tulee olla alle 3500 kg, siis Saappi kaks tonnia ja kärryn paperissa 1410 ... 1480 kg ...? Quote Link to comment
-AP- Posted December 19, 2007 Share Posted December 19, 2007 Se, että saako autolla vetää jotain kärryä, katsotaan kytkentämassasta eli todellisen nyytin mukaan, ajokorttivaatimukset papereihin merkittyjen massojen mukaan. Quote Link to comment
Guest Jat Posted December 19, 2007 Share Posted December 19, 2007 Mulla sakkoa kirjoitettaessa mainittiin että kärrin otteeseen merkattu lukema pätee, ei kärrin ja kyydissä olevan kuorman paino. eli vaikka alumiinikärri ja kupla jäi varmasti alle maksimin niin otetta luetaan kuin raamattua. Eli tässä tapauksessa vetoauton paino oli noin 50kg vähemmän kuin kärrin otteessa oleva kokonaismassa. Päiväsakoilla selvisin, eikä kortin menetyksestä ollut mitään puhetta. Jari Quote Link to comment
mikan Posted December 19, 2007 Share Posted December 19, 2007 Se, että saako autolla vetää jotain kärryä, katsotaan kytkentämassasta eli todellisen nyytin mukaan, ajokorttivaatimukset papereihin merkittyjen massojen mukaan. Öööö...eli tuossa mun tapauksessa puntarilla vedettävä oli taatusti vähemmän kuin Saabin paino ja koko yhdistelmän alle 3500 kg. Mutta jos kärryn paprujen mukaan siinä saakin olla kyydissä niin iso auto että kokonaismassa on vaikka 1600 ja sitten saabin kokonaismassa 2000 jotain, niin sehän on yli 3500 -> sakot vaikka oikeasti painot ei ylity. Tuohan on ihan älytöntä. Siis jos Saabissa ei ole muuta kuormaa kuin kuski ja kärryssä vaikka ruohonleikkuri, niin tulee sakot jos otteiden kokonaismassat menee yli??? t. Mika Quote Link to comment
-AP- Posted December 19, 2007 Share Posted December 19, 2007 Poliisit(kaan) ei aina tiedä säädöksiä ihan oikein ja toisaalta, jos ei ole vaakaa tiellä mukana, niin paperista on helppo lukea ... Quote Link to comment
Hebster52 Posted December 19, 2007 Share Posted December 19, 2007 Jep, et oikeesti sais edes vetää sitä tyhjää kärryä... Nimim. "samaa harrastanu Golfilla Junis kyydissä mutta ei oo vielä kärynnyt" Quote Link to comment
mikan Posted December 19, 2007 Share Posted December 19, 2007 No onpas taas oikein reilu laki kirjoitettu, paljon järkeä käytetty jne. Eli mulla todennäköisesti sitten olikin paperilla laiton yhdistelmä ja sakot olis napsahtanut ja kärry jäänyt siihen paikkaan. :-( t. Mika Quote Link to comment
Hebster52 Posted December 19, 2007 Share Posted December 19, 2007 Poliisit(kaan) ei aina tiedä säädöksiä ihan oikein ja toisaalta, jos ei ole vaakaa tiellä mukana, niin paperista on helppo lukea ... Toisaalta jos on vetoauton, peräkärryn sekä peräkärryllä olevan ajoneuvon rekisteriotteen mukana niin siitähän selviää vetoauton kokonaispaino sekä perävaunun omamassa sekä peräkärryllä olevan ajoneuvon omapainokin.. ;) Quote Link to comment
Jallu Posted December 19, 2007 Share Posted December 19, 2007 Töissä tälläiset keskustelut päätyvät puheluun poliisille..heh Eikös ison-E raja mene siinä jos veturi painaa sen verran että se luokitellaan kuorma-autoksi..? Ja pikku-e tarvitaan jos yhdistelmä ylittää 3500kg, tietty myös vetoauton painot pitää olla kohdallaan ennen tuota. Saahan sitä vedellä mitä vaan ja mihin vaan ku ei jää kiinni, mutta pikku-e homma hieman mysteerio kuiteskin.. t. iso-E taskussa by army Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.