Jump to content

Siirtoajo ja renkaat


Guest Mika Raussi

Recommended Posts

  • Replies 86
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Guest Raggare

Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 4.12.1992/1257

 

Liikenneministerin esittelystä säädetään 3 päivänä huhtikuuta 1981 annetun tieliikennelain (267/81) nojalla:

 

3 LUKU

Renkaiden ja nastojen käyttö

 

16 §

Auton, auton perävaunun ja hinattavan laitteen renkaat

 

2. Henkilöautossa (M1-luokka), jonka kokonaismassa on enintään 3,5 tonnia, ja pakettiautossa (N1-luokka), kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin erikoisautossa sekä kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O2-luokka) on joulu-, tammi- ja helmikuun aikana käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 mm. Talvirenkaita ei tarvitse käyttää:

 

a) paripyörien molemmissa pyörissä;

 

b) auton tai sen perävaunun valmistukseen, maahantuontiin, kauppaan, korjaukseen tai katsastukseen liittyvissä tilapäisissä enintään 20 kilometrin pituisissa siirroissa;

 

c) museoajoneuvossa;

 

d) sellaisessa autossa tai sen perävaunussa, johon talvirenkaita ei ole saatavissa.

Link to comment
Guest HanttaP

Onko myytävänä uusia 155-15 tai 5.60-15, siis alkuperäiskokoisia talvirenkaita? Käytettyjä ei voi turvallisuussyistä vaatia käytettäväksi. Tietääkseni ei ole, mutta jos on, silloin niitä on tietysti käytettävä talveirengaspakon aikana.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Kai sitä voi käytettyjäkin periaatteessa vaatia käytettäväksi. Ei tietty loppuunajettuja, vaan kunnossa olevia.

 

Se on sit eri asia mitä yksittäinen poliisimies on siitä mieltä kun sille selittää, ettei laillisia renkaita yksinkertasesti ole saatavilla.

 

Toi oma pirssi ei ollu edes volkkari, mutta eilen kun tutkailin, nii hämmästyksekseni sain huomata kesärenkaan näkösen renkaan kyljessä merkinnän M+S.

Link to comment

Kyllä oma kokemus on lähinnä päinvastainen: nää M+S renkaat made in USA on yleensä talvikeleillä lähinnä vitsi.

 

Poikkeuksia sääntöön saattaa silti olla, mutta jenkeissä melkein rengas kuin rengas saa sen M+S merkinnän. Suurin osa näistä on selviä kesärenkaita meidän talven mittapuulla...

Link to comment
Kyllä oma kokemus on lähinnä päinvastainen: nää M+S renkaat made in USA on yleensä talvikeleillä lähinnä vitsi.

Aivan samanlainen kokemus on itselläni, edes neliveto ei auttanut.

 

Onko myytävänä uusia 155-15 tai 5.60-15, siis alkuperäiskokoisia talvirenkaita? Käytettyjä ei voi turvallisuussyistä vaatia käytettäväksi. Tietääkseni ei ole, mutta jos on, silloin niitä on tietysti käytettävä talveirengaspakon aikana.

Asetustekstistä lainattua:

 

Talvirenkaita ei tarvitse käyttää:

d) sellaisessa autossa tai sen perävaunussa, johon talvirenkaita ei ole saatavissa.

 

Ei missään määritellä milloin ajoneuvoon ei ole saatavilla renkaita, eikä varsinkaan rajata alkuperäiskokoon. +/- 30 mm saa muuttaa ilman katsastusta, joten 165-15 on yleisesti saatavilla ja kelvollinen kuplaan, joten hankala on perustella ettei löydy renkaita. Ongelmallisia autoja renkaiden saatavuuden kannalta tulee itsellä mieleen rättisitikkä (125-15) ja mini (145-10).

Link to comment
: nää M+S renkaat made in USA on yleensä talvikeleillä lähinnä vitsi....

 

No joo, jos 'normaali talvikeli' nykyään on sitä, että joka toinen päivä sataa vettä ja joka toinen jäätää, niin silloin ehkä, mutta nimenomaan lumikelillä ainakin Chevy Vanin Uniroyal Tiger Paw oli yllättävänkin kelvollinen, vaikka näyttää ihan kesäkumilta (muutaman sadan autoyksilön ajokokemuksella). Mutta totta, eihän tuo mud&snow käytännössä oikeeseen talvirenkaaseen nähden ole kuin 'pylälänkiertoa'...

Link to comment

Juu oli mullakin joskus käyttöjenkin alla oikeet BF Goodrichin amerikankitkat, joissa tietysti se M+S merkintä kyljessä. Kesärenkaina oli jotkut ameriikankiekot nekin, joissa se sama M+S merkintä ja jonkinlainen kuvio pinnassa.

 

Lumikelit tuli yks syksy kun olin matkoilla, ja muistan kuinka yritin päästä kaverin tallille vaihtamaan renkaita niillä kesäkäytössä olevilla M+S renkailla. Ei ollut helppoa, mutta kivaa toki kunhan ei päästänyt pysähtymään ainakaan ylämäkeen.

 

Uudet BF Goodrichin kitkat (mikälie Winterstorm olikaan malli) oli sitten niin hyvät että perää ei saanut irti jos ei polkenut kaasua pohjaan kunnolla, joka taas pilasi kalliit renkaat eli sudittelu jäi siihen. Vieläkin harmittaa moinen turvallisuus :(

Link to comment
Guest Mika Raussi

Toinenkin kuljetusongelma tuli vastaan. Pitäs nimittäin hakea auto arkena ja virka-aikaan, eikä miulla oo pikku eetä kortissa vaikka kärrin ja vetoauton sais lainaan. Onks kellään kokemusta, että paljonko tulee sapiskaa jos moisen yhdistelmän ratista kärähtää ilman asianmukaista korttia?

Link to comment
Ajo-oikeudetta tai ajokortitta ajo voi johtaa sakkoon tai enintään kuuden kuukauden vankeusrangaistukseen. Joka kuljettaa, ohjailee tai ohjaa moottorikäyttöistä ajoneuvoa ajo-oikeudetta tai ilman vaadittavaa pätevyyttä osoittavaa lupakirjaa, syyllistyy kulkuneuvon kuljettamiseen oikeudetta.
Link to comment
Guest Variant
Toinenkin kuljetusongelma tuli vastaan. Pitäs nimittäin hakea auto arkena ja virka-aikaan, eikä miulla oo pikku eetä kortissa vaikka kärrin ja vetoauton sais lainaan. Onks kellään kokemusta, että paljonko tulee sapiskaa jos moisen yhdistelmän ratista kärähtää ilman asianmukaista korttia?

 

Kimi Räikkönen tais saada aikanaan 30000euron sakot ilman pikku-eetä ajamisesta. M.Raussi saattaa päästä vähemmällä.

Link to comment

Kannattaa miettiä kerran tai kaksi ennen kuin lähtee ajamaan ajo-oikeudetta - esim. vetämään yhdistelmää joka vaatisi pikku-e:n.

 

Tuosta napsahtaa ajo-korttisi automaattisesti lomille poliisipäälikön laatikkoon...

 

Nykyään minimi on sen 1kk. vaikka kuinka tarvitsisit työssäsi korttia.

 

Voin sanoa että vitutti oppia kantapään kautta.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Joo ei ton kanssa pidä näköjään riskeerata lainkaan. Pitää katella jos sais jonkun tosiaan kuskiksi tai mieluummin hankittua jonkun avolavan lainaan. Pitää nyt ainakin yhtä canteria kysellä.

 

Ohan tässä aikaa kun eka arkivapaa on tiiossa vasta ens vuoden puolella.

Link to comment
Kannattaa miettiä kerran tai kaksi ennen kuin lähtee ajamaan ajo-oikeudetta - esim. vetämään yhdistelmää joka vaatisi pikku-e:n.

 

Tuosta napsahtaa ajo-korttisi automaattisesti lomille poliisipäälikön laatikkoon...

 

Nykyään minimi on sen 1kk. vaikka kuinka tarvitsisit työssäsi korttia.

 

Voin sanoa että vitutti oppia kantapään kautta.

 

Onko tuo faktaa että B kortti menee suoraan hyllylle "ylikuorman" takia. Luulisin että pelkät sakot.

Link to comment
Kannattaa miettiä kerran tai kaksi ennen kuin lähtee ajamaan ajo-oikeudetta - esim. vetämään yhdistelmää joka vaatisi pikku-e:n.

 

Tuosta napsahtaa ajo-korttisi automaattisesti lomille poliisipäälikön laatikkoon...

 

Nykyään minimi on sen 1kk. vaikka kuinka tarvitsisit työssäsi korttia.

 

Voin sanoa että vitutti oppia kantapään kautta.

 

Onko tuo faktaa että B kortti menee suoraan hyllylle "ylikuorman" takia. Luulisin että pelkät sakot.

 

Niinhän sitä voisi luulla..

 

Kovin moni poliiSikaan tiedä edes minkälaisia yhdistelmiä saa vetää B/BC-kortilla ja missä vaiheessa menee vaatimukset pikku-e:lle.

 

Sakon antaneet poliisitkaan eivät tajunneet korttia ottaa taskuunsa vaan tuli muutaman kuukauden päästä kutsu paikalliselle poliisi-asemalle, jossa veivät lappuni.

 

Itse ainakin toivoin silloin että olisi ollut jotain faktaa olemassa ettei korttini olisi lähtenyti ajo-oikeudetta ajosta...

 

[loppukevennys] Bonuksena siitä saa kivasti päiväsakkoja [/loppukevennys]

Link to comment

On se vaan hyvä, että tollasia todellisia rikollisia rankaistaan oikein kunnolla. Siis vetää nyt kärryä ilman pikku-eetä. Ei hyvää päivää, vankilaan pitäisi laittaa. Ja jos sinne ei muuten mahdu, niin päästää pois vaikka pari raiskaajaa tai huumediileriä.

 

Nimim. Pikku-een ajokorttiuudistuksessa leimaverolla saanut kikkailija

Link to comment

Kyllähän tuo kannattaa hommata, varsinkin jos autoja harrastaa.

 

"PIKKU-e" eli BE, BEC

^ Takaisin alkuun

 

Vetoauto alle 3500 kg. "Pikku-e" tarvitaan jos perävaunun kokonaismassa on suurempi kuin vetoauton omamassa.

Autokoululla on yhdistelmä, jolla voi ajaa "pikku e:n". Kurssi sisältää: 1h opetusta ja auto + kärry tutkintoon.

Opetus (50 min.)

Hinta: 100€ (auto-/peräkärryvuokra)

Link to comment

Mun mielestä pikku-een tarve ei tule kovin helposti vastaan. Esimerkiksi syksyllä vedin 9-5 Saabilla traileria jossa kyydissä junakeula. Tuossa yhdistelmässä ei pikku-eetä tarvittu. Joten jos ilmajäähdytteisiä volkkareita harrastaa niin aika hyvin pärjää ilman.

 

t. Mika

Link to comment
Mikä on Saapin omamassa? Tuskin paria tonnia? Eikö Saapin kokonaismassa ja kärryn kokonaismassa yhteensä ollut yli 3500 kg?

 

Ei ollut yli. Kärry oli muistaakseni alle 500 ja junis noin 1000. Saabin lukemia en muista, mutta meni just sopivasti rajoihin. Jos tien päällä tulee epäselvyyttä poliisin kanssa, niin eikös silloin pidä yhdistelmä punnita ja tehdä tulkinnat sen mukaan?

 

t. Mika

Link to comment
Guest Toheltaja

eli, jos kiskon 1806kg autolla 300kg:n kärryssä junista, en tartte pikku E:tä? tulkitsinko oikein. Kattooko ne kärryn kokonaismassan otteesta, oli kyydissä sitten mitä vaan. Eiks joskus ollu niin että jos vedät jarrullista kärryä, tarttet pikkueen? Autolla ku sais kiskoo 2000kg, ja jos mulla on autokin lastattu täyteen, niin koko yhdistelmän massa on kutakuinkin 4400-4500kg.... Tarttee jo ison E:n eikö?

Link to comment

Mulla sakkoa kirjoitettaessa mainittiin että kärrin otteeseen merkattu lukema pätee, ei kärrin ja kyydissä olevan kuorman paino. eli vaikka alumiinikärri ja kupla jäi varmasti alle maksimin niin otetta luetaan kuin raamattua. Eli tässä tapauksessa vetoauton paino oli noin 50kg vähemmän kuin kärrin otteessa oleva kokonaismassa. Päiväsakoilla selvisin, eikä kortin menetyksestä ollut mitään puhetta.

 

Jari

Link to comment
Se, että saako autolla vetää jotain kärryä, katsotaan kytkentämassasta eli todellisen nyytin mukaan, ajokorttivaatimukset papereihin merkittyjen massojen mukaan.

 

Öööö...eli tuossa mun tapauksessa puntarilla vedettävä oli taatusti vähemmän kuin Saabin paino ja koko yhdistelmän alle 3500 kg. Mutta jos kärryn paprujen mukaan siinä saakin olla kyydissä niin iso auto että kokonaismassa on vaikka 1600 ja sitten saabin kokonaismassa 2000 jotain, niin sehän on yli 3500 -> sakot vaikka oikeasti painot ei ylity.

 

Tuohan on ihan älytöntä. Siis jos Saabissa ei ole muuta kuormaa kuin kuski ja kärryssä vaikka ruohonleikkuri, niin tulee sakot jos otteiden kokonaismassat menee yli???

 

t. Mika

Link to comment
Poliisit(kaan) ei aina tiedä säädöksiä ihan oikein ja toisaalta, jos ei ole vaakaa tiellä mukana, niin paperista on helppo lukea ...

 

Toisaalta jos on vetoauton, peräkärryn sekä peräkärryllä olevan ajoneuvon rekisteriotteen mukana niin siitähän selviää vetoauton kokonaispaino sekä perävaunun omamassa sekä peräkärryllä olevan ajoneuvon omapainokin.. ;)

Link to comment

Töissä tälläiset keskustelut päätyvät puheluun poliisille..heh

 

Eikös ison-E raja mene siinä jos veturi painaa sen verran että se luokitellaan kuorma-autoksi..?

Ja pikku-e tarvitaan jos yhdistelmä ylittää 3500kg, tietty myös vetoauton painot pitää olla kohdallaan ennen tuota.

 

Saahan sitä vedellä mitä vaan ja mihin vaan ku ei jää kiinni,

mutta pikku-e homma hieman mysteerio kuiteskin..

 

t. iso-E taskussa by army

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...