Jump to content

Kokopunaisista takavaloista


Guest aleksi

Recommended Posts

Kyllä se on sit nuilla ajettava. Tuli vaan siittä mieleen, kun käyttiksen(ameriikan ihme) otteessa on maininta punaisista takasuuntavaloista, tai siis niiden jostain hyväksynnästä.

Link to comment
jossain pykälässä lukee että vilkun pitää eteenpäin näyttää keltaista tai kirkasta valoa, taaksepäin punaista tai keltaista.

 

Joo ja parkit ei saa olla keltaset eteenpäin. Näin mulla bussista sanottiin konttorilla.

 

Eivät hylänneet, mut kettuilivat kunnolla.

 

No Nyt on valkoset lasit vilkuissa... = )

Link to comment
Guest vwjuike

Ennen -83 rekkaroiduissa ei tarvitse olla E-hyväksyntää takavaloissa.

 

Itsellä talvimöhkössä koko kirkkaat takavalot ilman hyväksyntää (makso 30 ekee), E-hyväksytyt vastaavat olis maksanut pikkusen vajaat 200ekee???

Link to comment

Mulla oli kerran -69 kyybeli, jossa oli teardropit kans, oikein 4 kpl (toisissa parkit, toisissa vilkut).

Konttorilla valot aiheutti hämmennystä, ja lopulta kolme katsastusmiestä päätti porukalla aikansa ihmeteltyään että kyllä ne vilkut saa olla punaiset noin vanhassa!? Sanoin että on se noilla valoilla kai ennekin leimattu (en ollu ite kyhännyt niitä tear droppeja kun en niistä juuri perustakaan).

 

Ei kyllä jäänyt oikein asiantuntevaa kuvaa niistä äijistä kun yks alkoi hehkuttamaan että on varmaan aika vanhat noi takavalot, kannattaa säästää ne... :P

 

Nyt on -67 kuplassa kokopunaiset takavalot, mitähän sanovat keväällä niistä...

Link to comment

teardropeissa ei ole heijastavaa pintaa lasissa. Se on vaadittu katsastuksessa. Olenkin katsastuksen ajaksi laittanut L-muotoiset pellinpalat loksunauhan ja korin valiin, ja liimannut niihin kissansilmat :)

 

Jan

Link to comment
teardropeissa ei ole heijastavaa pintaa lasissa. Se on vaadittu katsastuksessa. Olenkin katsastuksen ajaksi laittanut L-muotoiset pellinpalat loksunauhan ja korin valiin, ja liimannut niihin kissansilmat :)

 

Jan

 

 

Hahah tuli vanha juttu mieleen.

Oltiin kavereitten kanssa kruiisailemassa ja mp-sika pysäytti. Eikä mistään mitää vikaa löytäny paitsi liian leveet renkaat ja ei oo heijastimia takana. Noh aikani vittuilin sille, että eikö leveemmät renkaat ole turvallisemmat blaa blaa blaa. No kuitenkin se juttu mikä vieläkin naurattaa : D, mulla oli kanssa teardropit takana ja sanoin sille että ota lamppu kätee ja kato oikee läheltä ni varmaa heijastaa :D :D no se teki työtä käskettyä ja totesi maglite kiinni lasissa, että "kyllä nää muuten heijastaa" . DORKA.

Otteen taakse tuli merkintä liian leveistä renkaista.

Link to comment
jossain pykälässä lukee että vilkun pitää eteenpäin näyttää keltaista tai kirkasta valoa, taaksepäin punaista tai keltaista.

 

Joo ja parkit ei saa olla keltaset eteenpäin. Näin mulla bussista sanottiin konttorilla.

 

Eivät hylänneet, mut kettuilivat kunnolla.

 

No Nyt on valkoset lasit vilkuissa... = )

 

Riippuu vuosimallista saako olla oranssit vai kirkkaat. Kaverilla Neckar 600 jossa alunperin oranssit, hetken konttorilla vääntivät mutta antoivat lopuksi periksi.

Takavalot saa olla kokopunaiset, onhan noita tulu maalattua niihin tarkoitetulla kuultomaalilla.

Link to comment

No kas.

 

Onkos tää mutkan kautta ymmärrettävissä niin, että jos auto on vanhempi ku 80-likunen, ni saapi laittaa takavaloiksi vaikka omavalmisteet?

 

Kunhan on vaikka punaset ja toimii, ja heijastaa vähän takasin ja näkyy normaalikäköisen silmään normaalilta perässäroikkumisetäisyydeltä (pääkaupunkiseudulla viimesen kriteerin taitas täyttää vaikka 3 mm ledi mustalla tussilla tummennettuna)

 

(nimimerkillä menenkö heti maanantaina etolaan ostamaan sopivaa akryyliputkea...)

 

-eemeli-

Link to comment

No tuli tuossa luettua thyyning -lehteä paskahuussissa ja silmiin osui opel sorsa johon oli taakse upotettu 3kpl desin mittakulhoja per puoli ja näihin kuppeihin oli upotettu ladan sivilkut takavaloiksi maalaamalla punaisiksi.

 

Mutta noista etuparkkien väreistä kannattaa ottaa selvää ja pompottaa inssejä. jossakin vuosimallissa tuo raja menee, kaverin -73 mk1 escortissa on oranssit parkit/vilkut.

 

Eräs harrastaja valoi muovista kirkkaat takavalojen lasit joissa näkyy kaikki alkuperäiset merkinnät, myös e-hyväksyntä.....

 

FFP:n foorumilta myös luin kun suomessa on vain 1 pari parkkivaloja laillista. No mites on bemarit joissa palaa rinkulat ajovaloissa?

Jos valot ovat samassa umpiossa niin saa olla mutta jos erikseen niin ei käy!

 

Siis mitä vittua???

Link to comment
FFP:n foorumilta myös luin kun suomessa on vain 1 pari parkkivaloja laillista. No mites on bemarit joissa palaa rinkulat ajovaloissa?

Jos valot ovat samassa umpiossa niin saa olla mutta jos erikseen niin ei käy!

 

Siis mitä vittua???

Joo siis tän mäkin olen kuullut, ettei parkkeja sais kahdentaa. Ketäs vittua ne nyt muka häikäsis?! Jos vaikka mietitään rekkaa pimeällä maantiellä, niin on se parempi, että siellä katollakin palaa rivi parkkeja. Tietty tässä kohtaa on varmaan ajateltu, että ihmiset ei tajua mikä sieltä on tulossa, kun on totuttu vaan kahteen valoon. Saatn!

Link to comment
FFP:n foorumilta myös luin kun suomessa on vain 1 pari parkkivaloja laillista. No mites on bemarit joissa palaa rinkulat ajovaloissa?

Jos valot ovat samassa umpiossa niin saa olla mutta jos erikseen niin ei käy!

 

Siis mitä vittua???

Joo siis tän mäkin olen kuullut, ettei parkkeja sais kahdentaa. Ketäs vittua ne nyt muka häikäsis?! Jos vaikka mietitään rekkaa pimeällä maantiellä, niin on se parempi, että siellä katollakin palaa rivi parkkeja. Tietty tässä kohtaa on varmaan ajateltu, että ihmiset ei tajua mikä sieltä on tulossa, kun on totuttu vaan kahteen valoon. Saatn!

 

Joo, ja sitten kun sen bemarin joudut jättään sinne maantien varteen kun se on tehnyt lakon ja pitäis parkit jättää päälle palamaan koko yöksi ja keula täynnä parkkeja, ynnä muut alustavalothyyning kilkkeet, jotka on fixusti kytketty parkkeihin, niin jopa on pemari kahden tunnin päästä pimeenä tien laidassa.

 

Kysymys: Mikä helvetin hyöty tulee parkkien kahdentamisesta?

 

 

edit: Editoitu kirotusvirheet poies :)

Link to comment

 

 

Joo, ja sitten kun sen bemarin joudut jättään sinne maantien varteen kun se on tehnyt lakon ja pitäis parkit jättää päälle palamaan koko yöksi ja keula täynnä parkkeja, ynnä muut alustavalothyyning kilkkeet, jotka on fixusti kytketty parkkeihin, niin jopa on pemari kahden tunnin päästä pimeenä tien laidassa.

 

Fiksut saksalaiset, ainakin mersulla, ovat keksineet sellaiset parkkivalot jotka kytketään päälle jos auton joutuu jättämään tien laitaan. Valokatkaisijan asennosta riippuen palaa joko pelkät vasemman tai pelkät oikeanpuolen parkkivalot. Suomessa tuo toiminne on tietysti pitänyt poistaa käytöstä.

 

t. Mika

Link to comment

 

Fiksut saksalaiset, ainakin mersulla, ovat keksineet sellaiset parkkivalot jotka kytketään päälle jos auton joutuu jättämään tien laitaan. Valokatkaisijan asennosta riippuen palaa joko pelkät vasemman tai pelkät oikeanpuolen parkkivalot. Suomessa tuo toiminne on tietysti pitänyt poistaa käytöstä.

t. Mika

 

hmmm oon kyllä nähny nuita ihan suomivehkeissäki, siis just vilkku päälle ja virrat pois..just nyt merkki ei tule mieleen.

Link to comment

Kysymys: Mikä helvetin hyöty tulee parkkien kahdentamisesta?

 

 

No tähän vastaan näin että melkein vedin nokkakolarin henkilöauton kanssa.

 

Ajelin tuossa 1 ilta kotiin mutkaista pikkutietä jossa ei ole katuvaloja, vastaan tuli pimeästä 1 ajovalo joten aattelin että on mönkijä tai joku kelkalla. No hieman ennen kun olis kolissu niin mun ajovaloista heijasti vastaantulijan kylki ja sehän oli auto jossa paloi pelkästään ojanpuoleinen ajovalo.

 

Tässäkin tapauksessa olis ollut hyvä se ylimääräinen parkkivalopari koska harvoimpa ne kaikki ajovalot siellä nokalla toimii.

 

kummasti vain näkee vaneja ym joissa lisävalorivi nokalla ja kaikissa palaa parkit, tämäkö ei sitten ketään häiritse?

Link to comment
Joo, ja sitten kun sen bemarin joudut jättään sinne maantien varteen kun se on tehnyt lakon ja pitäis parkit jättää päälle palamaan koko yöksi ja keula täynnä parkkeja, ynnä muut alustavalothyyning kilkkeet, jotka on fixusti kytketty parkkeihin, niin jopa on pemari kahden tunnin päästä pimeenä tien laidassa.

 

Kysymys: Mikä helvetin hyöty tulee parkkien kahdentamisesta?

 

 

edit: Editoitu kirotusvirheet poies :)

Äh, ei pidä ajatella noin mustavalkoisesti. Siis tottakai sinne bemarin taakse on viety se varoituskolmio..=) Ja lisävalot+niiden parkit on katkaisijan takana.

Link to comment

Ajelin tuossa 1 ilta kotiin mutkaista pikkutietä jossa ei ole katuvaloja, vastaan tuli pimeästä 1 ajovalo joten aattelin että on mönkijä tai joku kelkalla.

 

Muista myös, että kaksi valoa ei välttämätä ole kaksi kelkkaa/mönkkäriä/prätkää...

Link to comment
Guest Rytinä

Ajelin tuossa 1 ilta kotiin mutkaista pikkutietä jossa ei ole katuvaloja, vastaan tuli pimeästä 1 ajovalo joten aattelin että on mönkijä tai joku kelkalla.

 

Muista myös, että kaksi valoa ei välttämätä ole kaksi kelkkaa/mönkkäriä/prätkää...

Täytyy tässä avautua vähän ohi aiheesta, mut onko muut todennut samaa kun ajaa kuplalla niin kaikki ajaa eteen mistä sattuu, vaikka varmasti näkevät että ollaan tulossa? Itsellä menee välillä hermot näiden ns. uudempien autojen kuljettajien kanssa kun pitää tulla ohi vaikka ite ajaa 110km/h todellista nopeutta 80 kympin alueella niin ihan sen takii,

pitää päästä ohi koska edellä ajaa (hidas) vanha auto.

Ajoin 4 vuotta rättisitikalla ja päädyin ihan samaan tulokseen...

Link to comment

Ajelin tuossa 1 ilta kotiin mutkaista pikkutietä jossa ei ole katuvaloja, vastaan tuli pimeästä 1 ajovalo joten aattelin että on mönkijä tai joku kelkalla.

 

Muista myös, että kaksi valoa ei välttämätä ole kaksi kelkkaa/mönkkäriä/prätkää...

 

Ja mikähän tämän kommentin pointti taas oli???

Link to comment

Et oo kuullu varmaan sitä iänvanhaa urbaanilegendaa jonka mukaan heppu saa sakot kun on toinen valo pimeenä ja konu moittii että joku voi luulla että vastaan tulee mopo tms. Heppu viisastelee siihen että luuleeko konstaapeli että sieltä tulee kaksi prätkää rinnan jos molemmat valot palaa...

 

Minä hommasin käyttöautoksi T4 bussin. Kas kummaa, nykyään kaikki tunkee väkisin ohi vaikka kuinka ajaisi sakkorajoilla muun liikenteen mukana.

Pitäisi varmaan tarkistaa mittari.

Omien empiiristen havaintojen perusteella sanoisin että

a) wanha

b) "paku"mallinen (=iso ja joskus hidaskin sekä peittää näkyvyyden)

c) itäauto

aiheuttavat perässä ajajassa jonkun geeneihin koodatun ohitusrefleksin.

Jollekin viisaalle olis gradun paikka tässä ilmiössä.

Link to comment

Mulla on henkilöautoksi rekisteröity T4,

sillä on kiva ajaa motarilla, mittarin mukaan 130 ja *aina* kun ohittelee pakuja, joku lähtee pakettiautolla peesiin, tyyliin "kun tuokin, niin minäkin"

 

Siitä pikkuhiljaa on kiva nostella nopeutta 140-150 ja oikein toivoa että tulisi poliisi tutkan kanssa ;-)

Link to comment

Täytyy tässä avautua vähän ohi aiheesta, mut onko muut todennut samaa kun ajaa kuplalla niin kaikki ajaa eteen mistä sattuu,..... niin ihan sen takii,

pitää päästä ohi koska edellä ajaa (hidas) vanha auto....

 

tuosta tulee mieleen viimekesän himoksen kotimatka....paloi kanssa hiukan pinna yhden tuttavallisen perässäroikkujan kanssa.....rajoitusten mukaan ajettiin..

ja kun viimein ohi meni, vierellä hidasti, kuski+matkustaja näytti keskaria+OIKEESTI KIILASI MUT PIENTAREELLE!!! ois lasikuitu lentänyt jos en ois väistänyt....

 

siinä kaveri erehtyi kun luuli etten sitä enää kiinni saisi....

se vanha ryjäkin kulkea enemmäin kuin uuden karhea farmari.....

Link to comment
Guest Sgegis

 

Fiksut saksalaiset, ainakin mersulla, ovat keksineet sellaiset parkkivalot jotka kytketään päälle jos auton joutuu jättämään tien laitaan. Valokatkaisijan asennosta riippuen palaa joko pelkät vasemman tai pelkät oikeanpuolen parkkivalot. Suomessa tuo toiminne on tietysti pitänyt poistaa käytöstä.

t. Mika

 

hmmm oon kyllä nähny nuita ihan suomivehkeissäki, siis just vilkku päälle ja virrat pois..just nyt merkki ei tule mieleen.

 

 

Mulla on ooppelissa.

Link to comment
  • 1 year later...

 

Fiksut saksalaiset, ainakin mersulla, ovat keksineet sellaiset parkkivalot jotka kytketään päälle jos auton joutuu jättämään tien laitaan. Valokatkaisijan asennosta riippuen palaa joko pelkät vasemman tai pelkät oikeanpuolen parkkivalot. Suomessa tuo toiminne on tietysti pitänyt poistaa käytöstä.

t. Mika

 

hmmm oon kyllä nähny nuita ihan suomivehkeissäki, siis just vilkku päälle ja virrat pois..just nyt merkki ei tule mieleen.

 

 

Mulla on ooppelissa.

 

Ja VW:n uudemmat... passat ja transport ainakin.. Hyvä systeemi.. voi laittaa tien puolen pallaa eikä ees rekkarinvalo pala...

Link to comment

>hmmm oon kyllä nähny nuita ihan suomivehkeissäki, siis just vilkku päälle ja virrat pois..just nyt merkki ei tule mieleen.

 

Merkki on VW Golf, mulla oli II korisessa -85 ja -90 mallisessa tamä villku oik tai vas niin senpuolen valot palaa. Oli myös III korisessa -96 mallissa. EIkö tää ole kaikissa golfelssa???

Link to comment
>hmmm oon kyllä nähny nuita ihan suomivehkeissäki, siis just vilkku päälle ja virrat pois..just nyt merkki ei tule mieleen.

 

Merkki on VW Golf, mulla oli II korisessa -85 ja -90 mallisessa tamä villku oik tai vas niin senpuolen valot palaa. Oli myös III korisessa -96 mallissa. EIkö tää ole kaikissa golfelssa???

 

 

Jos en ihan väärin muista niin Leonissa taitaa olla sellanen toiminto.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...