Jump to content

pallokeulaan kunnon alustaa....


Recommended Posts

kaivataan mielipiteitä ja hyväksi todettuja vinkkejä..miten tuon alustasta saadaan jämäkkä ja ajettava...eli mutkissa ei kantata oven kahvat kiinni asfaltissa....mutta ei kuitenkaan kivirekeä haluata tehdä...

 

kadulla+mahdollisesti myös radalla, tuolla ois tavoite hiukan ajella...

 

tämän hetkinen ajatusmaailma...

 

-takaa rihloista 1-2 pykälää kohti maata/säädettävät takalatat...onko nuo siis samanmoisia kuin kuplassa???

-eteen säätöpalat+droppiolat, jotta saadaan nivelet suht kohta oikeaan asentoon....(akselin nosto koriin nähden, taitaa olla liian hankala tehtävä...)

 

-vanhat puslat roskiin, tukevat uretaaniset tilalle..

-paksumpia kallistuksen vakaajia..?? saako ees jostakin/onko tarvetta...

-iskarit??? konin jäykkyys säädettävistä on "mersusta" vain hyviä kokemuksia....mutta saako noita edes mistään pallikseen....???

"mersun" kaarrekäyttäytyminen muuttui todella paljon noiden myötä...

 

-vanteet 17" luokkaa, matalilla renkailla...noilla jo varmaan saadaan paljon "turhaa" joustoa poistettua....

 

-koria jäykistetään hitsattavilla turvakaarilla (ohjaamon osuus)

-runkoa jäykistetään hitsaamalla X-pitkittäispalkkien väliin..

Link to comment
Guest Toheltaja

takalatat samaa ideaa, koko ihan jotain muuta, kuten mitoituskin. Mulla osia jos tarvetta. Etuakselin nosto ei paha loppupeleissä, saat olkavarret vielä tontituksen jälkeen järkevään asentoon nopeaa ajoa aatellen. Alapuolella toki hitusen teetättää työtä, mutta olettaisin olevan tekemisen arvoista. Saathan eteen ja taakke kynätolpatkin kun hetken askartelet. ois fiksumpi säädellä ja jäykkyyttä muuttaa. Tuon takajousen jäykkyyttä kun ei helposti muuteta, korkeutta vaan. Etupäässä jos pilkot toisesta akselista keskiklunssit, ja siirrät ne toiseen akseliin sisään niin että keskikohdan molemmilla puolilla on omat lukitut klunssit, saat jäykkyyttä säädettyä, koska jousi lyhenee, mutta aika hankala toteuttaa toisaalta kun vaatii kahdet säätöpalat. Toisaalta jos katkaiset akselin keskeltä, sorvaat sisään sopivan tuhdin putken joka on vaikka 200mm pitkä. Sovitat siihen sopivaksi ne jousipakan lukitusklunssit (eli sorvaat ulkohalkaisijaa pienemmäksi) sitten hitsaat tai pulttaat tms noi klunssit siihen putkeen sopivalle kohdalle. Vakiopaikalle vaan tuo säätopala ja avot. Tuossa ku vielä keksis jonkunmoisen helpohkon keinon säätää niitä klunsseja akselin kasassa ollessa ees taas jousen suunnassa, että sais löysemmäks ja jäykemmäks.

 

Noin mie tein yhden akselin jo, joka junikseen tulee alle, Laitisella myös urhoautossa kaksilla paloilla tuo etuakselin säätö juuri tämän jäykkyyden lisääntymisen takia.

Link to comment
Guest Toni I

-vanteet 17" luokkaa, matalilla renkailla...noilla jo varmaan saadaan paljon "turhaa" joustoa poistettua....

Jarrujenko takia 17"? Löytyyhän pienempiikin kokoihin matalaprofiilisia renkaita ja kevyitä vanteita.

Huonoa mm.tilan tarve madaltaessa 17" versus 15". Isompi rengas/vanne enemmän painoa, jousitettua massaa, jne....

Link to comment
Guest Toheltaja

en nää palloon 17" vannekoosta muuta hyötyä ku ulkonäköseikan. Ja joudut tontittaessa takapäästä runkoa muuttamaan että jousto pelaa paremmin, eikä osu mihkään. Samaten kolmiotukivarsien sisäkiinnikkeet kannattaa tehdä pystysuunnassa säädetäviksi, saat pyöränkulmat kohdalleen. Itte laittaisin 15x8 vanteet sopivalla ofsetilla.

Link to comment

Kuinka pieni vanne sopii, käykö 13"? Sit vaan joku 8x13 vanne ja siihen 225/45-13. 15 tuumasista 235/35-15 olis mielenkiintoinen vaihtoehto. Tai sitten 345/35-15. :-)

 

Vaan, eikös tästä pitänyt tulla nopea varttimaililla? Sitten se kaipaa kyllä korkeampi profiilista kumia alleen.

 

t. Mika

Link to comment

 

Vaan, eikös tästä pitänyt tulla nopea varttimaililla? Sitten se kaipaa kyllä korkeampi profiilista kumia alleen.

 

t. Mika

 

jotakin sellasta mielessä...nyt pitäisi purkaa puskurit,luukut....osaa irti...kaveri tekee lasikuidusta kevyet....sitä painon kevennystä...heh...

Link to comment
Guest Toheltaja

kapeeseen etupäähän menee golfista soveltaen, sekä eteen että taakse :D Mahdollisesti jonku 80 korisen audin etuvakaajakin vois mennä, on vaan aika tuhtia kamaa jo.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Eiköhän olat ole erilaiset, miksi rumpujarrullisessa olisi satulan paikkaa.

 

Madalluksesta sen verran että tämän omistaja kehuu ajo-ominaisuuksien vielä säilyneen, vaikka on pelkät säätöpalat:

 

012.jpg

 

Jos haluaa mennä oikein alas, pitää mennä juniksen akseliin ja flippiolkiin, jolloin pitää myös käyttää helposti laittoman pieniä kumeja tai leikellä pyöräkoteloa.

 

DSC03000small.jpg

 

Tässä palliksen akseli:

01-3.jpg

 

Tässä sama CB:n 4" olkatappiakselilla ja flipatuilla olilla:

05-2.jpg

 

Fuchseilla miusta vähän liikaa toi 4" kavennus. Mut eihän toi vieläkään tontissa oo.

Link to comment

Raideleveyttähän kannattaa kaventaa kun meinataan ajaa nopeaa mutka-ajoa.....Ei muutakuin tähän malliin->

ss5.JPG

Mallimerkki kyllä perseestä, mutta tähän tyyliin pienet pyörät ja mukavat pulleat levikkeet 70-luvun malliin ;-P

Link to comment

Oma pallo näyttää siltä kun se olis lentoon lähdössä... Edessä lokasuojan ja renkaan väliin jää varmaan noin 20cm...

 

Onnistuuko pallon tiputus pelkästään säätöpaloilla?

 

Tarkoituksena olis myös parantaa ajo-ominaisuuksia samalla.

Link to comment

Tulee hintoihin noilla palikoille tontitus.. 180e madalluspalat ja olka- akselitkin taitaa pyöriä 200 paremmalla puolella..

 

Madalluspaloja on varmaan turha lähteä edes ostamaan.. Kattelin että reijittää putken uudestaan ja tapittaa sen siitä niinkuin se on orkkiksenakin, ainoastaan säädöt täytyy hakea valmiiksi aika hyvin.

 

http://wagenswest.com/images/bag%20bus% ... %20one.swf

 

Linkistä löytyy sitä mitä sen pitäisi olla=)

Link to comment
Droppiolilla sit vielä 2,5" alas.

 

t. Mika

 

mistä nuo kannataa hommata? onko valmistajilla paljon laatueroja...???

hintahaitari kovin laaja..???

 

droppiolat ja säätöpalat taitaa olla jo melko hyvä yhdistelmä...saa "riittävän" alas + ajomukavuutta lisää+nivelet jäävät järkevään asentoon....eli molemmat tarvitaan...

 

juniksen akselilla pääsee alemmas, mutta tuo taitaa mulle riittää toistaiseksi....

 

takapään kanssa on vielä pohtimista miten sen tekisi....

Link to comment
Ainakin empin vastaavat ovat valettu.

 

JOS ne ovat valurautaa niin vasaralla napauttaa helpohkosti tuon navan poikki. Rohkea poika joka sellaisilla ajelee.

 

Kysymys: Mistä päättelit että ne on valettu? Vai olisiko sittenkin muottiin taottu?

 

Edit: Ja jos ne todella ovat valettuja, niin silloinkaan en usko niiden olevan valurautaa, vaan teräsvalua.

Link to comment
Ainakin empin vastaavat ovat valettu.

 

JOS ne ovat valurautaa niin vasaralla napauttaa helpohkosti tuon navan poikki. Rohkea poika joka sellaisilla ajelee.

 

Kysymys: Mistä päättelit että ne on valettu? Vai olisiko sittenkin muottiin taottu?

 

Edit: Ja jos ne todella ovat valettuja, niin silloinkaan en usko niiden olevan valurautaa, vaan teräsvalua.

 

 

kaikki metalli on maallikolle rautaa, paitsi keltaiset metallit. Ne on kaikki kultaa :)

 

Raudasta se lienee teraskin tehty...

 

Monimutkaisten osien takoprosessia sen kummemmin tuntematta, ihmettelen miten paasee tuommoista sakarajaakkoa takomaan muottiin. Yhdesta palasta kuitenkin tehty.

Link to comment
Raudasta se lienee teraskin tehty...

Kylläpä vain, silti teräksissäkin on eroja ;)

 

 

Monimutkaisten osien takoprosessia sen kummemmin tuntematta, ihmettelen miten paasee tuommoista sakarajaakkoa takomaan muottiin. Yhdesta palasta kuitenkin tehty.

 

Esim. takokampiakselin valmistus: otetaan 2-osainen muotti, vähän kuten valumuotti. Hehkutetaan teräskappale punahehkuiseksi ja siis pehmeäksi, tiputetaan muottiin ja puristetaan muotin puolikkaat kiinni.

 

Edit: erona valamiseen tässä siis on se, että valettaessa valurauta on sulassa muodossa ja kaadetaan muottiin nestemäisenä (no tämän nyt varmaan jokainen tiesikin). Muottiin taottaessa teräs on pehmeää, vähän kuin voi, ja se asetetaan muottiin ja puristettaessa muotti kiinni se leviää muotin mukaiseksi.

 

Ja valurautahan on siitä hauska aine, että sitä ei voi takoa, se ei nimittäin pehmene ollenkaan hehkutettaessa. Siksi sitä käytetään mm. jarrulevyissä, koska se säilyttää lujuutensa vielä punahehkuisenakin.

Link to comment
oliskohan tuossa kaiman ylemmässä kuvassa oleva ainakin kahdesta osasta. "Tappi" nuorrutusterästä, CrMo:a ja loppunapa GRP:tä (pallografiittiä). Ihan hatusta vetäistynä....

 

Teorissa mahdollista mun en usko.

 

Lisäkysymys: Oletteko koskaan nähneet vääntyineitä olkia? Valurauta ei väänny vaan katkeaa...

 

Ja vielä lisäyksenä edelliseen valu/tako juttuun: usein nuo muottiin taottavat aihiot on "sinnepäin" teräksestä valettuja suunnilleen oikeanmuotoisia aihioita.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...