hanski. Posted January 4, 2008 Share Posted January 4, 2008 kaivataan mielipiteitä ja hyväksi todettuja vinkkejä..miten tuon alustasta saadaan jämäkkä ja ajettava...eli mutkissa ei kantata oven kahvat kiinni asfaltissa....mutta ei kuitenkaan kivirekeä haluata tehdä... kadulla+mahdollisesti myös radalla, tuolla ois tavoite hiukan ajella... tämän hetkinen ajatusmaailma... -takaa rihloista 1-2 pykälää kohti maata/säädettävät takalatat...onko nuo siis samanmoisia kuin kuplassa??? -eteen säätöpalat+droppiolat, jotta saadaan nivelet suht kohta oikeaan asentoon....(akselin nosto koriin nähden, taitaa olla liian hankala tehtävä...) -vanhat puslat roskiin, tukevat uretaaniset tilalle.. -paksumpia kallistuksen vakaajia..?? saako ees jostakin/onko tarvetta... -iskarit??? konin jäykkyys säädettävistä on "mersusta" vain hyviä kokemuksia....mutta saako noita edes mistään pallikseen....??? "mersun" kaarrekäyttäytyminen muuttui todella paljon noiden myötä... -vanteet 17" luokkaa, matalilla renkailla...noilla jo varmaan saadaan paljon "turhaa" joustoa poistettua.... -koria jäykistetään hitsattavilla turvakaarilla (ohjaamon osuus) -runkoa jäykistetään hitsaamalla X-pitkittäispalkkien väliin.. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted January 4, 2008 Share Posted January 4, 2008 takalatat samaa ideaa, koko ihan jotain muuta, kuten mitoituskin. Mulla osia jos tarvetta. Etuakselin nosto ei paha loppupeleissä, saat olkavarret vielä tontituksen jälkeen järkevään asentoon nopeaa ajoa aatellen. Alapuolella toki hitusen teetättää työtä, mutta olettaisin olevan tekemisen arvoista. Saathan eteen ja taakke kynätolpatkin kun hetken askartelet. ois fiksumpi säädellä ja jäykkyyttä muuttaa. Tuon takajousen jäykkyyttä kun ei helposti muuteta, korkeutta vaan. Etupäässä jos pilkot toisesta akselista keskiklunssit, ja siirrät ne toiseen akseliin sisään niin että keskikohdan molemmilla puolilla on omat lukitut klunssit, saat jäykkyyttä säädettyä, koska jousi lyhenee, mutta aika hankala toteuttaa toisaalta kun vaatii kahdet säätöpalat. Toisaalta jos katkaiset akselin keskeltä, sorvaat sisään sopivan tuhdin putken joka on vaikka 200mm pitkä. Sovitat siihen sopivaksi ne jousipakan lukitusklunssit (eli sorvaat ulkohalkaisijaa pienemmäksi) sitten hitsaat tai pulttaat tms noi klunssit siihen putkeen sopivalle kohdalle. Vakiopaikalle vaan tuo säätopala ja avot. Tuossa ku vielä keksis jonkunmoisen helpohkon keinon säätää niitä klunsseja akselin kasassa ollessa ees taas jousen suunnassa, että sais löysemmäks ja jäykemmäks. Noin mie tein yhden akselin jo, joka junikseen tulee alle, Laitisella myös urhoautossa kaksilla paloilla tuo etuakselin säätö juuri tämän jäykkyyden lisääntymisen takia. Quote Link to comment
Guest Toni I Posted January 4, 2008 Share Posted January 4, 2008 -vanteet 17" luokkaa, matalilla renkailla...noilla jo varmaan saadaan paljon "turhaa" joustoa poistettua.... Jarrujenko takia 17"? Löytyyhän pienempiikin kokoihin matalaprofiilisia renkaita ja kevyitä vanteita. Huonoa mm.tilan tarve madaltaessa 17" versus 15". Isompi rengas/vanne enemmän painoa, jousitettua massaa, jne.... Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted January 4, 2008 Share Posted January 4, 2008 en nää palloon 17" vannekoosta muuta hyötyä ku ulkonäköseikan. Ja joudut tontittaessa takapäästä runkoa muuttamaan että jousto pelaa paremmin, eikä osu mihkään. Samaten kolmiotukivarsien sisäkiinnikkeet kannattaa tehdä pystysuunnassa säädetäviksi, saat pyöränkulmat kohdalleen. Itte laittaisin 15x8 vanteet sopivalla ofsetilla. Quote Link to comment
hanski. Posted January 5, 2008 Author Share Posted January 5, 2008 ulkonäköseikka tuo 17" olisi...jarrut "toistaiseksi" vakiot....edessä levyt, takana rummut.... Quote Link to comment
Guest komppa Posted January 5, 2008 Share Posted January 5, 2008 17 " on ihan hyvät... = ) Quote Link to comment
mikan Posted January 5, 2008 Share Posted January 5, 2008 Kuinka pieni vanne sopii, käykö 13"? Sit vaan joku 8x13 vanne ja siihen 225/45-13. 15 tuumasista 235/35-15 olis mielenkiintoinen vaihtoehto. Tai sitten 345/35-15. :-) Vaan, eikös tästä pitänyt tulla nopea varttimaililla? Sitten se kaipaa kyllä korkeampi profiilista kumia alleen. t. Mika Quote Link to comment
hanski. Posted January 5, 2008 Author Share Posted January 5, 2008 Vaan, eikös tästä pitänyt tulla nopea varttimaililla? Sitten se kaipaa kyllä korkeampi profiilista kumia alleen. t. Mika jotakin sellasta mielessä...nyt pitäisi purkaa puskurit,luukut....osaa irti...kaveri tekee lasikuidusta kevyet....sitä painon kevennystä...heh... Quote Link to comment
-tipi- Posted January 6, 2008 Share Posted January 6, 2008 HotCarsilla on ainakin listoillaan T2 HD vakaajat eteen ja taakse. HEAVY DUTY-VAKAAJATSupervahvat vakaajat, parantavat huomattavasti kaarre-ominaisuuksia. Kaikki vakaajat on valmistettu USA:ssa. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted January 6, 2008 Share Posted January 6, 2008 kapeeseen etupäähän menee golfista soveltaen, sekä eteen että taakse :D Mahdollisesti jonku 80 korisen audin etuvakaajakin vois mennä, on vaan aika tuhtia kamaa jo. Quote Link to comment
hanski. Posted January 15, 2008 Author Share Posted January 15, 2008 madallusosia pakuun:http://www.wagenswest.com/parts.html tuolta löytyy palloon droppi olka-akseleita hyvään hintaan... onko levyjarrullisessa ja rumpujarrullisessa sama olka-akseli?? Quote Link to comment
-tipi- Posted January 15, 2008 Share Posted January 15, 2008 Eiköhän olat ole erilaiset, miksi rumpujarrullisessa olisi satulan paikkaa. Madalluksesta sen verran että tämän omistaja kehuu ajo-ominaisuuksien vielä säilyneen, vaikka on pelkät säätöpalat: Jos haluaa mennä oikein alas, pitää mennä juniksen akseliin ja flippiolkiin, jolloin pitää myös käyttää helposti laittoman pieniä kumeja tai leikellä pyöräkoteloa. Tässä palliksen akseli: Tässä sama CB:n 4" olkatappiakselilla ja flipatuilla olilla: Fuchseilla miusta vähän liikaa toi 4" kavennus. Mut eihän toi vieläkään tontissa oo. Quote Link to comment
Anssi Posted January 15, 2008 Share Posted January 15, 2008 Onko tuossa tosiaan vain 4" kavennus?? ei s**tana... näyttää todella vammaiselta, tulee mieleen Reliant :) Quote Link to comment
Hebster52 Posted January 15, 2008 Share Posted January 15, 2008 Mulla tulee taas mieleen tämmöiset traktorit... Ei oo nättiä munkaan mielestä... Rajansa kaikella.. :) Quote Link to comment
Guest Toni I Posted January 15, 2008 Share Posted January 15, 2008 Raideleveyttähän kannattaa kaventaa kun meinataan ajaa nopeaa mutka-ajoa.....Ei muutakuin tähän malliin-> Mallimerkki kyllä perseestä, mutta tähän tyyliin pienet pyörät ja mukavat pulleat levikkeet 70-luvun malliin ;-P Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted January 15, 2008 Share Posted January 15, 2008 lokareiden pilkkominen on pop... nim. onko takasisälokarit pakolliset, jos pukee matkustajat kuravaatteisiin? Quote Link to comment
Guest vvikla Posted January 15, 2008 Share Posted January 15, 2008 Oma pallo näyttää siltä kun se olis lentoon lähdössä... Edessä lokasuojan ja renkaan väliin jää varmaan noin 20cm... Onnistuuko pallon tiputus pelkästään säätöpaloilla? Tarkoituksena olis myös parantaa ajo-ominaisuuksia samalla. Quote Link to comment
-tipi- Posted January 15, 2008 Share Posted January 15, 2008 Ulkomaan hurut/huhut/mutut kertoo, et 3"-4" on maksimi madallus, ilman että pallonivelet alkaa fittuilla. Tietty renkaalla saa tuuman tai pari pois, mut korkeeks se silti jää. Quote Link to comment
mikan Posted January 15, 2008 Share Posted January 15, 2008 Droppiolilla sit vielä 2,5" alas. t. Mika Quote Link to comment
Guest vvikla Posted January 15, 2008 Share Posted January 15, 2008 Tulee hintoihin noilla palikoille tontitus.. 180e madalluspalat ja olka- akselitkin taitaa pyöriä 200 paremmalla puolella.. Madalluspaloja on varmaan turha lähteä edes ostamaan.. Kattelin että reijittää putken uudestaan ja tapittaa sen siitä niinkuin se on orkkiksenakin, ainoastaan säädöt täytyy hakea valmiiksi aika hyvin. http://wagenswest.com/images/bag%20bus% ... %20one.swf Linkistä löytyy sitä mitä sen pitäisi olla=) Quote Link to comment
Hebster52 Posted January 15, 2008 Share Posted January 15, 2008 Madalluspalat CSP-shopilta: CSP beam adjuster T2 68- 401 021 268 (Suggested qty: 2 each) 49.00 EUR/each Quote Link to comment
hanski. Posted January 15, 2008 Author Share Posted January 15, 2008 Droppiolilla sit vielä 2,5" alas. t. Mika mistä nuo kannataa hommata? onko valmistajilla paljon laatueroja...??? hintahaitari kovin laaja..??? droppiolat ja säätöpalat taitaa olla jo melko hyvä yhdistelmä...saa "riittävän" alas + ajomukavuutta lisää+nivelet jäävät järkevään asentoon....eli molemmat tarvitaan... juniksen akselilla pääsee alemmas, mutta tuo taitaa mulle riittää toistaiseksi.... takapään kanssa on vielä pohtimista miten sen tekisi.... Quote Link to comment
mikan Posted January 15, 2008 Share Posted January 15, 2008 Pitkät jutut tontituksesta: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=156211 Huikeat modaukset: http://www.karmann-ghias.ca/Vrenis%20Suspension.htm t. Mika Quote Link to comment
hanski. Posted January 15, 2008 Author Share Posted January 15, 2008 hehheh..kyllähän noita lukis jos kieli taittuis kunnolla...hehheh Quote Link to comment
-tipi- Posted January 15, 2008 Share Posted January 15, 2008 Aika pelottavan näkösesti kyllä hitsailtu noi olat lisäämällä vaan teräslätkää väliin. Pitääkin käydä ostaa vähän puikkoja koneeseen... Quote Link to comment
hanski. Posted January 15, 2008 Author Share Posted January 15, 2008 tuossa tipin kuvassa...näkyy stoppari ylä ja alatukivarren välissä... onko ne aina järjestään heivattu mäkeen vai pitääkö ne jättää paikalle akselin päihin kiinni..?? Quote Link to comment
mikan Posted January 15, 2008 Share Posted January 15, 2008 Eikö noita olkia voisi valaa uusia? Eihän valumuotin teko ja valaminen nyt mitään älyttömiä maksa? Ainakaan noin yksinkertaisten osien kohdalla. Yks tuttu aikoo teettää sylinterikansia ja lohkoja. t. Mika Quote Link to comment
Guest Raggare Posted January 15, 2008 Share Posted January 15, 2008 panisin ..kiinni Quote Link to comment
metake Posted January 15, 2008 Share Posted January 15, 2008 Eikö noita olkia voisi valaa uusia? Eihän valumuotin teko ja valaminen nyt mitään älyttömiä maksa? Ainakaan noin yksinkertaisten osien kohdalla. Ei niin, mutta nuo olatpas kun eivät olekaan mitään valurautaa. Quote Link to comment
mikan Posted January 15, 2008 Share Posted January 15, 2008 Ei niin, mutta nuo olatpas kun eivät olekaan mitään valurautaa. Minä en tiedä metallijutuista mitään. Miten nämä on tehty? t. Mika Quote Link to comment
Sakke Posted January 15, 2008 Share Posted January 15, 2008 Ainakin empin vastaavat ovat valettu. Quote Link to comment
metake Posted January 15, 2008 Share Posted January 15, 2008 Ainakin empin vastaavat ovat valettu. JOS ne ovat valurautaa niin vasaralla napauttaa helpohkosti tuon navan poikki. Rohkea poika joka sellaisilla ajelee. Kysymys: Mistä päättelit että ne on valettu? Vai olisiko sittenkin muottiin taottu? Edit: Ja jos ne todella ovat valettuja, niin silloinkaan en usko niiden olevan valurautaa, vaan teräsvalua. Quote Link to comment
Guest Posted January 15, 2008 Share Posted January 15, 2008 Ainakin empin vastaavat ovat valettu. JOS ne ovat valurautaa niin vasaralla napauttaa helpohkosti tuon navan poikki. Rohkea poika joka sellaisilla ajelee. Kysymys: Mistä päättelit että ne on valettu? Vai olisiko sittenkin muottiin taottu? Edit: Ja jos ne todella ovat valettuja, niin silloinkaan en usko niiden olevan valurautaa, vaan teräsvalua. kaikki metalli on maallikolle rautaa, paitsi keltaiset metallit. Ne on kaikki kultaa :) Raudasta se lienee teraskin tehty... Monimutkaisten osien takoprosessia sen kummemmin tuntematta, ihmettelen miten paasee tuommoista sakarajaakkoa takomaan muottiin. Yhdesta palasta kuitenkin tehty. Quote Link to comment
metake Posted January 15, 2008 Share Posted January 15, 2008 Raudasta se lienee teraskin tehty... Kylläpä vain, silti teräksissäkin on eroja ;) Monimutkaisten osien takoprosessia sen kummemmin tuntematta, ihmettelen miten paasee tuommoista sakarajaakkoa takomaan muottiin. Yhdesta palasta kuitenkin tehty. Esim. takokampiakselin valmistus: otetaan 2-osainen muotti, vähän kuten valumuotti. Hehkutetaan teräskappale punahehkuiseksi ja siis pehmeäksi, tiputetaan muottiin ja puristetaan muotin puolikkaat kiinni. Edit: erona valamiseen tässä siis on se, että valettaessa valurauta on sulassa muodossa ja kaadetaan muottiin nestemäisenä (no tämän nyt varmaan jokainen tiesikin). Muottiin taottaessa teräs on pehmeää, vähän kuin voi, ja se asetetaan muottiin ja puristettaessa muotti kiinni se leviää muotin mukaiseksi. Ja valurautahan on siitä hauska aine, että sitä ei voi takoa, se ei nimittäin pehmene ollenkaan hehkutettaessa. Siksi sitä käytetään mm. jarrulevyissä, koska se säilyttää lujuutensa vielä punahehkuisenakin. Quote Link to comment
Mika Posted January 15, 2008 Share Posted January 15, 2008 oliskohan tuossa kaiman ylemmässä kuvassa oleva ainakin kahdesta osasta. "Tappi" nuorrutusterästä, CrMo:a ja loppunapa GRP:tä (pallografiittiä). Ihan hatusta vetäistynä.... Quote Link to comment
mikan Posted January 15, 2008 Share Posted January 15, 2008 JOS ne ovat valurautaa niin vasaralla napauttaa helpohkosti tuon navan poikki. Rohkea poika joka sellaisilla ajelee. Eikös tuo akseliosa ole tangosta sorvattu ja sitten laitettu tuohon olkaan kiinni? t. Mika Quote Link to comment
hanski. Posted January 15, 2008 Author Share Posted January 15, 2008 madallusosia pakuun:http://www.wagenswest.com/parts.html mitähän nuo droppiolat sitten mahtais olla..??? Quote Link to comment
metake Posted January 15, 2008 Share Posted January 15, 2008 oliskohan tuossa kaiman ylemmässä kuvassa oleva ainakin kahdesta osasta. "Tappi" nuorrutusterästä, CrMo:a ja loppunapa GRP:tä (pallografiittiä). Ihan hatusta vetäistynä.... Teorissa mahdollista mun en usko. Lisäkysymys: Oletteko koskaan nähneet vääntyineitä olkia? Valurauta ei väänny vaan katkeaa... Ja vielä lisäyksenä edelliseen valu/tako juttuun: usein nuo muottiin taottavat aihiot on "sinnepäin" teräksestä valettuja suunnilleen oikeanmuotoisia aihioita. Quote Link to comment
metake Posted January 15, 2008 Share Posted January 15, 2008 madallusosia pakuun:http://www.wagenswest.com/parts.html mitähän nuo droppiolat sitten mahtais olla..??? Jos jostain pitäisi vetoa lyödä, niin rahani pistäisin likoon sen puolesta, että ovat teräsvaluaihiosta muottiin taottuja. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.