Jump to content

Setrabbi laukes


Guest Ranne

Recommended Posts

Guest Ranne

Voiko tosiaan olla mahdollista että muutaman kerran koekäytetty alta vuoden vanha Setrabin jäähdytin hajoaa kun ihan vaan siirsin autoa parikymmentä metriä?

 

Lähetin takas Autoracingille mutta sanoivat vaan että on ollut selvästi ylipainetta.

 

Koneen kyljessä painemittari ja siitä menee letku kojetauluun jossa myös painemittari, ikinä ei ole yli 3,5 baria mennyt rikki. Jäähdyttimessä lukee että pitäis kestää 10 baria. Eikös paineen pitäis kuitenkin olla kaikkialla sama?

Link to comment
Guest Ranne

Voisko toi Mocalin termari olla jotenkin väärin asennettu?

 

Onko noilla koneenpuoleisilla lähdöillä oikeastaan mitään väliä kummin päin ovat, en muista kumminpäin nyt on. Joku joskus yritti tätäkin selittää mutta en enää muista.

 

Tukoksiin en kyl oikeen jaksa uskoa.

post-85-13888359886649_thumb.jpg

Link to comment
Guest Mika Raussi

Repeemisen syyn voi melko varmasti kattoa siitä, että onko se revenny juotoksesta vai jostain muualta. Jos juotos on auennut, niin todennäkösemmin valmistusvika.

Link to comment
  • 4 weeks later...
Guest Ranne

Juuja.

 

Laitoin jäähdyttimen tilalle painemittarin. Ihan sama miten letkut menee ja tulee termarista, paine lähentelee aina tyhjänkäynnillä lähemmäs kymppiä. Otin termarista sisäkalutkin pois ja vielä oli paine korkealla. Lohkon kyljessä oleva mittari näyttää koko ajan sitä samaa kolmen huitella olevaa lukemaa.

 

Mulla on suodatin viimeisenä tässä systeemissä, pitäiskö sen kuitenkin olla ennen termostaattia?

 

t: Jääkö multa taas kiihdytykset väliin.

Link to comment
Guest Ranne

Sisämittoja en tähän hätään tiedä. Termarilta eteenpäin menevät letkut ovat isoja, siihen asti taas eivät mitään suuren suuria ole.

 

Kertokaa nyt miten muilla on tollanen systeemi toteutettu?

Link to comment
Mielenkiinnosta kyselen, paljo o letkujen sisämitta?

 

eikös 13mm sisämitta oli ihan passeli....tuota oon itse käyttänyt...

 

pumpun kannesta ulosotto, jossa paineventtiili---suodattimelle---termarille---termari aukee, kierto kennolle---paluu lohkoon...

post-629-13888359947615_thumb.jpg

Link to comment

Tuli mieleen epätodennäköinen mutta mahdollinen juttu, monessa suodattimessahan on sisäiset rajoittimet että eivät virtaa kun oikeaan suuntaan, joten jos suodatin on viimesenä ennen lohkoa ja sen jalassa letkut väärinpäin, voi se nostaa toki paineen kovaksi, ja varmasti 12 barilla laskee läpikin jo osan.

 

Puavo @ dwl

Link to comment
Guest Ranne

Kieltäydyn uskomasta että olisin letkut laittanut väärinpäin. :D Kun oikeen mietin niin kyl niiden oli pakko olla oikein päin.

 

No, pitää käydä heti kun kerkee niin hytikka liikkeessä hakemassa letkut joilla saan suodattimen ennen termaria.

Link to comment

Muistakaa nyt hyvät ihmiset ihan oikeesti, että letkujen halkaisijan oikea mitoitus on tärkeää. Nyrkkisääntönä se menee niin, että letkun halkaisija tuplaksi => paine nelinkertaiseksi. Eli 10mm letku tai kanava = 3bar niin 20mm letku = 12 bar. Tarkat arvot riippuu virtausnopeuksista yms. mutta karkeasti noin.

 

Ja niille jotka eivät usko, niin tässä pientä knoppailua. Hydraulinen teho = paine x virtausnopeus. Isossa letkussa virtausnopeus hidastuu koska pumpun tuotto on vakio. Virtausnopeus hidastuu letkun poikkipinta-alan suhteessa, joka kasvaa toiseen potensiin, eli tupla halkaisija on nelinkertainen pinta-ala. Koska hydraulinen teho on vakio ja virtausnopeus hidastuu, pitää paineen kasvaa samassa suhteessa. Yksinkertaista vai mitä?

Link to comment
Metake tarkoitit ilmeisesti painehäviöiden laskentaa?

 

En, painehäviöillä ei ole mitään tekemistä tuon kanssa, paitsi että muuttavat toki hieman teoriittisia laskentatuloksia kun huomioidaan painehäviötkin.

 

Tarkoitin Bernoullin yhtälöä.

Link to comment
Paine ei nouse mutta voima nousee pinta-alan myötä, eikö vain? Painehan on jo suhteutettu pinta-alaan (1 bar on noin 1 kg/cm2).

 

Juurikin näin silloin kun kyse on suljetusta tilasta ja virtaamattomasta nesteestä, jota taasen kuplan voitelujärjestelmä ei ole...

Link to comment
Guest Mika Raussi

Eli jos läitan öljyletkuihin painepuolelle vaikka 200 litran säiliön, jonka halkasija on metrin ja liittimet päissä, saan aivan suunnattoman paineen aikaseks?

 

Does not compute.

Link to comment
Eli jos läitan öljyletkuihin painepuolelle vaikka 200 litran säiliön, jonka halkasija on metrin ja liittimet päissä, saan aivan suunnattoman paineen aikaseks?

 

Does not compute.

 

Kyllä, mutta tuottoa pitää olla riittävästi, todennäköisesti saat siihen tynnyrin jonkin moisen paineen ja niihin letkuihin aivan mitättömän.

 

Tästä samasta aiheestahan oli vääntöä joskus aikaisemminkin, eikä sitä silloinkaan kukaan uskonut ;

 

Samasta aiheesta: Joku on joskus onnistunut saamaan sytyksen aikaiseksi pakoputkessa ja pakoputken repeämään, miksi putki repeää vaimentajasta tai muusta paksummasta kohdassa, eikä siitä pakoaukon jälkeisestä ohuesta putkesta? Siksi että siinä vaimentajassa on suurin halkaisija ja suurin paine...

Link to comment
Guest Mika Raussi

Se halkeaa siitä, koska siinä kohtaa on suurin pinta-ala ja on se muutenkin yleensä heikoin kohta. Paine sama, mutta koska pinta-ala on suurempi, on voima suurempi.

Link to comment
Se halkeaa siitä, koska siinä kohtaa on suurin pinta-ala ja on se muutenkin yleensä heikoin kohta. Paine sama, mutta koska pinta-ala on suurempi, on voima suurempi.

 

Hyvä teoria ja osittain tottakin, mutta kyllä se paine on oikeasti siinä vaimentimessa suurempi, kuten kollektorissakin.

 

Ajattele asia näin: pienen putken jälkeen on suuri putki ja sen jälkeen taas pieni putki. Ensimmäisen pienen putken suulla ei ole mitään mikä ahdistaisi vaan tavara virtaa vapaasti suurempaan putkeen. Suuremman putken suulla on taas se seuraava pienempi putki joka ahistaa virtausta suuresta putkesta ja aikaan saa enemmän painetta isoon putkeen. Hiukan oiottu selitys, mutta menköön...

 

Edit: vielä lisää teoriaa..

 

Jos paine on sama isossa ja pienessä putkessa on myös virtausnopeuden oltava sama, tai olet keksinyt ikiliikkujan. Eli virtaako neste samalla nopeudella jos sitä työnnetään putkeen litra sekunnissa ja putki on 10mm tai 20mm? Epäilen.. Mitä lähemmäs nollaa virtausnopeus putoaa, sitä pienemmäksi muuttuu myös paine-ero, ja vastaavasti mitä suurempi on virtausnopeus sitä suuremmaksi muuttuu paine-ero. Virtausnopeuden ollessa nolla, jakautuu paine nesteessä tasaisesti.

Link to comment
Guest Mika Raussi

No siis jos nää pienemmät putket on molemmat yhtä suuria ja virtaava aine on vaikkapa neste ja oletetaan, että pienet putket on täsmällisesti linjassaan, niin sillonhan neste virtaa suuressa putkessa vain keskeltä läpi ja ulkopuolelle syntyy pyörre. Paine on noin suurinpiitein sama joka paikassa.

Link to comment
Guest Ranne

Joo voi vittu myydään kupla.

 

Ei vaan. Letkujen sisämitta niinkin mitätön kun joku 10mm, termarista eteenpäin tais olla jo sitten kolmen vartin letkua. Jokatapauksessa nyt on suodatin ekana josta termarille. Ja yllättäen paineet ei noussu kun pukkas suodattimen tiivisteen ulos, öljyt lattialle ja kohtalainen vitutus. Sitten laitoin termarin letkut toisinpäin ja sen jälkeen en saanut enää edes öp valoa sammumaan kun startilla jonkin aikaa hinkkasin. Järki täs lähtee.

Link to comment
  • 3 weeks later...
Guest Ranne
Letkujen sisämitta niinkin mitätön kun joku 10mm, termarista eteenpäin tais olla jo sitten kolmen vartin letkua. Jokatapauksessa nyt on suodatin ekana josta termarille. Ja yllättäen paineet ei noussu kun pukkas suodattimen tiivisteen ulos, öljyt lattialle ja kohtalainen vitutus. Sitten laitoin termarin letkut toisinpäin ja sen jälkeen en saanut enää edes öp valoa sammumaan kun startilla jonkin aikaa hinkkasin. Järki täs lähtee.

 

Tämän jälkeen lähemmäs kolme litraa uutta VR1:stä koneeseen ja starttaamaan. Plumpsis ja perkele.

 

Mittarin neula ei kerinnyt nousemaan minnekään. Ei kait tollanen uusi 26mm Shadekki nyt niin tolkutonta painettakaan voi tehdä että sen takia lähtis tiiviste? Pumpun kansi on ihan ilman mitään säädettävää paineventtiiliä. Niin ja tosiaan letkut suodattimella on oikein päin, sekä suodatin uusi.

 

Mitä hemmettiä täs oikeen pitäis tehdä?

Link to comment

Ei voi olla kannesta kiinni tuolla pumpulla.

 

Onko suodatinjalka kunnollinen? Tiivistepinta suora ja virheetön? Suodatin varmasti oikea kierteeltään ja tiivisteen mitalta? Huonolaatuinen suodatin kuitenkin ykkösveikkaukseni.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...