Guest Ranne Posted April 15, 2008 Share Posted April 15, 2008 Voiko tosiaan olla mahdollista että muutaman kerran koekäytetty alta vuoden vanha Setrabin jäähdytin hajoaa kun ihan vaan siirsin autoa parikymmentä metriä? Lähetin takas Autoracingille mutta sanoivat vaan että on ollut selvästi ylipainetta. Koneen kyljessä painemittari ja siitä menee letku kojetauluun jossa myös painemittari, ikinä ei ole yli 3,5 baria mennyt rikki. Jäähdyttimessä lukee että pitäis kestää 10 baria. Eikös paineen pitäis kuitenkin olla kaikkialla sama? Quote Link to comment
-tipi- Posted April 15, 2008 Share Posted April 15, 2008 Ilman tukoksia paine sama. Quote Link to comment
Guest Ranne Posted April 15, 2008 Share Posted April 15, 2008 Voisko toi Mocalin termari olla jotenkin väärin asennettu? Onko noilla koneenpuoleisilla lähdöillä oikeastaan mitään väliä kummin päin ovat, en muista kumminpäin nyt on. Joku joskus yritti tätäkin selittää mutta en enää muista. Tukoksiin en kyl oikeen jaksa uskoa. Quote Link to comment
Marko Posted April 16, 2008 Share Posted April 16, 2008 Kylmillä öljyillä käynnistäess voi hetkellisesti paine olla paljon kovempi, mittari ei kerkee mukana. Itellä oli myös kenno pullistunut mutta ei hajonnut. Hanskilla on varmaan kuvakin kennosta. Opelin kenno oli tuo. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted April 16, 2008 Share Posted April 16, 2008 Repeemisen syyn voi melko varmasti kattoa siitä, että onko se revenny juotoksesta vai jostain muualta. Jos juotos on auennut, niin todennäkösemmin valmistusvika. Quote Link to comment
Guest Ranne Posted May 9, 2008 Share Posted May 9, 2008 Juuja. Laitoin jäähdyttimen tilalle painemittarin. Ihan sama miten letkut menee ja tulee termarista, paine lähentelee aina tyhjänkäynnillä lähemmäs kymppiä. Otin termarista sisäkalutkin pois ja vielä oli paine korkealla. Lohkon kyljessä oleva mittari näyttää koko ajan sitä samaa kolmen huitella olevaa lukemaa. Mulla on suodatin viimeisenä tässä systeemissä, pitäiskö sen kuitenkin olla ennen termostaattia? t: Jääkö multa taas kiihdytykset väliin. Quote Link to comment
Volkkaristi Posted May 9, 2008 Share Posted May 9, 2008 Mielenkiinnosta kyselen, paljo o letkujen sisämitta? Quote Link to comment
metake Posted May 9, 2008 Share Posted May 9, 2008 Iso letku iso paine, pieni letku pieni paine. Quote Link to comment
Guest Ranne Posted May 13, 2008 Share Posted May 13, 2008 Sisämittoja en tähän hätään tiedä. Termarilta eteenpäin menevät letkut ovat isoja, siihen asti taas eivät mitään suuren suuria ole. Kertokaa nyt miten muilla on tollanen systeemi toteutettu? Quote Link to comment
hanski. Posted May 13, 2008 Share Posted May 13, 2008 Mielenkiinnosta kyselen, paljo o letkujen sisämitta? eikös 13mm sisämitta oli ihan passeli....tuota oon itse käyttänyt... pumpun kannesta ulosotto, jossa paineventtiili---suodattimelle---termarille---termari aukee, kierto kennolle---paluu lohkoon... Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted May 13, 2008 Share Posted May 13, 2008 Tuli mieleen epätodennäköinen mutta mahdollinen juttu, monessa suodattimessahan on sisäiset rajoittimet että eivät virtaa kun oikeaan suuntaan, joten jos suodatin on viimesenä ennen lohkoa ja sen jalassa letkut väärinpäin, voi se nostaa toki paineen kovaksi, ja varmasti 12 barilla laskee läpikin jo osan. Puavo @ dwl Quote Link to comment
Guest Ranne Posted May 13, 2008 Share Posted May 13, 2008 Kieltäydyn uskomasta että olisin letkut laittanut väärinpäin. :D Kun oikeen mietin niin kyl niiden oli pakko olla oikein päin. No, pitää käydä heti kun kerkee niin hytikka liikkeessä hakemassa letkut joilla saan suodattimen ennen termaria. Quote Link to comment
metake Posted May 14, 2008 Share Posted May 14, 2008 Muistakaa nyt hyvät ihmiset ihan oikeesti, että letkujen halkaisijan oikea mitoitus on tärkeää. Nyrkkisääntönä se menee niin, että letkun halkaisija tuplaksi => paine nelinkertaiseksi. Eli 10mm letku tai kanava = 3bar niin 20mm letku = 12 bar. Tarkat arvot riippuu virtausnopeuksista yms. mutta karkeasti noin. Ja niille jotka eivät usko, niin tässä pientä knoppailua. Hydraulinen teho = paine x virtausnopeus. Isossa letkussa virtausnopeus hidastuu koska pumpun tuotto on vakio. Virtausnopeus hidastuu letkun poikkipinta-alan suhteessa, joka kasvaa toiseen potensiin, eli tupla halkaisija on nelinkertainen pinta-ala. Koska hydraulinen teho on vakio ja virtausnopeus hidastuu, pitää paineen kasvaa samassa suhteessa. Yksinkertaista vai mitä? Quote Link to comment
Pekka Posted May 14, 2008 Share Posted May 14, 2008 Metake tarkoitit ilmeisesti painehäviöiden laskentaa? esim: http://arash.dejkam.com/software/pressu ... ethods.php Quote Link to comment
metake Posted May 14, 2008 Share Posted May 14, 2008 Metake tarkoitit ilmeisesti painehäviöiden laskentaa? En, painehäviöillä ei ole mitään tekemistä tuon kanssa, paitsi että muuttavat toki hieman teoriittisia laskentatuloksia kun huomioidaan painehäviötkin. Tarkoitin Bernoullin yhtälöä. Quote Link to comment
Per Jernström Posted May 15, 2008 Share Posted May 15, 2008 Paine ei nouse mutta voima nousee pinta-alan myötä, eikö vain? Painehan on jo suhteutettu pinta-alaan (1 bar on noin 1 kg/cm2). Quote Link to comment
metake Posted May 15, 2008 Share Posted May 15, 2008 Paine ei nouse mutta voima nousee pinta-alan myötä, eikö vain? Painehan on jo suhteutettu pinta-alaan (1 bar on noin 1 kg/cm2). Juurikin näin silloin kun kyse on suljetusta tilasta ja virtaamattomasta nesteestä, jota taasen kuplan voitelujärjestelmä ei ole... Quote Link to comment
jukkis Posted May 16, 2008 Share Posted May 16, 2008 Mulla koneen ulkopuolella olevien öljyputkien sisämittä n.19mm=Iso paine=Mitä isompi sen parempi vai miten se oli? Ongelmia TÄ Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted May 17, 2008 Share Posted May 17, 2008 Eli jos läitan öljyletkuihin painepuolelle vaikka 200 litran säiliön, jonka halkasija on metrin ja liittimet päissä, saan aivan suunnattoman paineen aikaseks? Does not compute. Quote Link to comment
metake Posted May 17, 2008 Share Posted May 17, 2008 Eli jos läitan öljyletkuihin painepuolelle vaikka 200 litran säiliön, jonka halkasija on metrin ja liittimet päissä, saan aivan suunnattoman paineen aikaseks? Does not compute. Kyllä, mutta tuottoa pitää olla riittävästi, todennäköisesti saat siihen tynnyrin jonkin moisen paineen ja niihin letkuihin aivan mitättömän. Tästä samasta aiheestahan oli vääntöä joskus aikaisemminkin, eikä sitä silloinkaan kukaan uskonut ; Samasta aiheesta: Joku on joskus onnistunut saamaan sytyksen aikaiseksi pakoputkessa ja pakoputken repeämään, miksi putki repeää vaimentajasta tai muusta paksummasta kohdassa, eikä siitä pakoaukon jälkeisestä ohuesta putkesta? Siksi että siinä vaimentajassa on suurin halkaisija ja suurin paine... Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted May 17, 2008 Share Posted May 17, 2008 Se halkeaa siitä, koska siinä kohtaa on suurin pinta-ala ja on se muutenkin yleensä heikoin kohta. Paine sama, mutta koska pinta-ala on suurempi, on voima suurempi. Quote Link to comment
metake Posted May 17, 2008 Share Posted May 17, 2008 Se halkeaa siitä, koska siinä kohtaa on suurin pinta-ala ja on se muutenkin yleensä heikoin kohta. Paine sama, mutta koska pinta-ala on suurempi, on voima suurempi. Hyvä teoria ja osittain tottakin, mutta kyllä se paine on oikeasti siinä vaimentimessa suurempi, kuten kollektorissakin. Ajattele asia näin: pienen putken jälkeen on suuri putki ja sen jälkeen taas pieni putki. Ensimmäisen pienen putken suulla ei ole mitään mikä ahdistaisi vaan tavara virtaa vapaasti suurempaan putkeen. Suuremman putken suulla on taas se seuraava pienempi putki joka ahistaa virtausta suuresta putkesta ja aikaan saa enemmän painetta isoon putkeen. Hiukan oiottu selitys, mutta menköön... Edit: vielä lisää teoriaa.. Jos paine on sama isossa ja pienessä putkessa on myös virtausnopeuden oltava sama, tai olet keksinyt ikiliikkujan. Eli virtaako neste samalla nopeudella jos sitä työnnetään putkeen litra sekunnissa ja putki on 10mm tai 20mm? Epäilen.. Mitä lähemmäs nollaa virtausnopeus putoaa, sitä pienemmäksi muuttuu myös paine-ero, ja vastaavasti mitä suurempi on virtausnopeus sitä suuremmaksi muuttuu paine-ero. Virtausnopeuden ollessa nolla, jakautuu paine nesteessä tasaisesti. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted May 17, 2008 Share Posted May 17, 2008 No siis jos nää pienemmät putket on molemmat yhtä suuria ja virtaava aine on vaikkapa neste ja oletetaan, että pienet putket on täsmällisesti linjassaan, niin sillonhan neste virtaa suuressa putkessa vain keskeltä läpi ja ulkopuolelle syntyy pyörre. Paine on noin suurinpiitein sama joka paikassa. Quote Link to comment
Guest Ranne Posted May 18, 2008 Share Posted May 18, 2008 Joo voi vittu myydään kupla. Ei vaan. Letkujen sisämitta niinkin mitätön kun joku 10mm, termarista eteenpäin tais olla jo sitten kolmen vartin letkua. Jokatapauksessa nyt on suodatin ekana josta termarille. Ja yllättäen paineet ei noussu kun pukkas suodattimen tiivisteen ulos, öljyt lattialle ja kohtalainen vitutus. Sitten laitoin termarin letkut toisinpäin ja sen jälkeen en saanut enää edes öp valoa sammumaan kun startilla jonkin aikaa hinkkasin. Järki täs lähtee. Quote Link to comment
Guest Ranne Posted June 4, 2008 Share Posted June 4, 2008 Letkujen sisämitta niinkin mitätön kun joku 10mm, termarista eteenpäin tais olla jo sitten kolmen vartin letkua. Jokatapauksessa nyt on suodatin ekana josta termarille. Ja yllättäen paineet ei noussu kun pukkas suodattimen tiivisteen ulos, öljyt lattialle ja kohtalainen vitutus. Sitten laitoin termarin letkut toisinpäin ja sen jälkeen en saanut enää edes öp valoa sammumaan kun startilla jonkin aikaa hinkkasin. Järki täs lähtee. Tämän jälkeen lähemmäs kolme litraa uutta VR1:stä koneeseen ja starttaamaan. Plumpsis ja perkele. Mittarin neula ei kerinnyt nousemaan minnekään. Ei kait tollanen uusi 26mm Shadekki nyt niin tolkutonta painettakaan voi tehdä että sen takia lähtis tiiviste? Pumpun kansi on ihan ilman mitään säädettävää paineventtiiliä. Niin ja tosiaan letkut suodattimella on oikein päin, sekä suodatin uusi. Mitä hemmettiä täs oikeen pitäis tehdä? Quote Link to comment
Marko Posted June 4, 2008 Share Posted June 4, 2008 Minkäslainen suodatin sulla siellä on. Quote Link to comment
hanski. Posted June 4, 2008 Share Posted June 4, 2008 Pumpun kansi on ihan ilman mitään säädettävää paineventtiiliä. oisko tuossa vika....tai se suodattimen laatu?? onko fram hp1? sellanen oranssi iso suodatin, samanlainen kuin tuossa mun kuvassa...se on kestävä ainakin! Quote Link to comment
mite^ Posted June 4, 2008 Share Posted June 4, 2008 mulla poksahti suodatin ku oli letkut väärinpäin :) muttaaa se ei nyt taija olla vikana :P Quote Link to comment
Ketsa Posted June 5, 2008 Share Posted June 5, 2008 Ei voi olla kannesta kiinni tuolla pumpulla. Onko suodatinjalka kunnollinen? Tiivistepinta suora ja virheetön? Suodatin varmasti oikea kierteeltään ja tiivisteen mitalta? Huonolaatuinen suodatin kuitenkin ykkösveikkaukseni. Quote Link to comment
Guest Ranne Posted June 6, 2008 Share Posted June 6, 2008 Suodatin HP8A, suodattimen jalka sama joka ollut jo ennenkin käytössä. Mikähän ihme on mahtanut jäädä huomaamatta... Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.