Lasse Posted June 26, 2008 Share Posted June 26, 2008 Nyt on lähdetty tälle linjalle: http://www.taloussanomat.fi/liikenne/20 ... 139?rss=2i Ai taida autot mennä kaupaksi siinä tahdissa kuin pitäisi... Taidan olla niin mäntti etten edes ymmärrä mistä tässä solvauksessa on kysymys, mutta ehkä joku boikotti vois olla paikallaan. Itse olen boikotoinut Tampereen Laakkosta siitä lähtien kun korjaamopäällikkö kirjallisesti toivoi minun vaihtavan korjaamoa ja automerkkiä. Quote Link to comment
Kurre Posted June 26, 2008 Share Posted June 26, 2008 Minkäs ikänen on uusi? Eli tarkemmin, mistä vuodesta lähtien ne on ollu vähemmän saastuttavia ku esim. 20 vuotta vanhat? nimim. autojen keski-ikä 26v. ja prätkien 38v. Quote Link to comment
ilmari Posted June 26, 2008 Share Posted June 26, 2008 mä ainakin lasken omani uudeksi, ku on sentään 73 vuosimallia. 50 ja 60 -luvun autojen omistajat HÄVETKÄÄ! :D Quote Link to comment
mikan Posted June 26, 2008 Share Posted June 26, 2008 " Puputti vetoaa siihen, että 20 vuotta vanhojen autojen haitalliset päästöt ovat luokkaa 40 kertaa suuremmat kuin nykyautojen päästöt. " Eikös viime aikoina olla oltu huolissaan nimenomaan ilmaston lämpiämisestä ja siihen syynä olevasta hiilidioksidista? CO2 päästöt eivät katso sitä kuinka uusi tai vanha auto on, vaan sitä kuinka paljon bensaa palaa per kilometri. t. Mika ps. Varmaan autojenkin tuotanto siirtyy enenevässä määrin Kiinaan, jossa niitä tehdään erittäin ympäristöystävällisesti. Ai mutta silloinhan EU pääseekin päästötavoitteisiinsa ja maailma pelastuu! Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted June 26, 2008 Share Posted June 26, 2008 Kohtuu usein uudet autot vie vähemmin kakkua kun vanhat. Nykysellä käyttiksellä voi ajaa matkaa 5 litran keskikulutuksella. Ei saa tosin ajaa kaheksaa kymppiä kovempaa, mutta lompakossa tuntuu. Tosin johan toi on kohta kymmenen vuotta vanha toikin. Quote Link to comment
Kurre Posted June 26, 2008 Share Posted June 26, 2008 Eiks kymmenvuotiaat oo just niitä mitkä kuluttaa enemmän ku uudet ja siten tulis vaihtaa? Romutusikä on Suomessa noin. 18v. Niihin tuskin viitataan. Siis teenkö ekoteon, jos vaihdan 5v. vanhan vai mikä on vanha? Onko 6kk uus? Quote Link to comment
Marko Posted June 26, 2008 Share Posted June 26, 2008 Jotenkin ei kuulosta ekoteolta jos vaihtaa toimivan auton uuteen vaihtamisen ilosta. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted June 26, 2008 Share Posted June 26, 2008 Niin. Toi viis litraahan ei suinkaan naftaa ollu, vaan ihan bensakoneella mennään. Silti koneesta on irrotettu 90 hopoa. En nyt oikeen tiiä mikä auto tässä pitäs romuttaa ja millä ajaa kun meinasin ottaa kohtapuoleen käyttöön uudemman auton, joka kuluttaa enemmin bensaa. Vai onks viis vuotta vanha jo liian vanha? Quote Link to comment
beetles Posted June 26, 2008 Share Posted June 26, 2008 Kaikki autot jotka on ajettu ulos kaupasta on liian vanhoja. <5L 90 kopedii? Oma käyttis kuluttaa 4,8-5,2L näin matka-ajossa/osa tosin ruuhkassa, mut siinä onkin mopon moottori ja vain pieniä poneja. ponejen ikäkin alkaa jo painaa, pitäiskö vaihtaa? Quote Link to comment
Guest Mikal Posted June 26, 2008 Share Posted June 26, 2008 Itse olen todennut että, ajaminen on halvempaa ja huolettomampaa mitä vanhempi auto on. Itsellä 10v ja 12v vanhat käyttikset, molemmilla keskikulutus huitelee 6L satasella. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted June 26, 2008 Share Posted June 26, 2008 <5L 90 kopedii? Vähimmillään vie viis litraa. Se on tasasella 80 nopeudella kesäkelissä. Normaalisti toi huitelee siellä päälle kuuden, vaikka kyl allekin pääsee jos malttaa olla polkematta. 1.4 litranen kone. Quote Link to comment
Ketsa Posted June 26, 2008 Share Posted June 26, 2008 Ei taida olla täydellisen energiaystävällisiä nuo autoliikkeiden lasipalatsitkaan. Eli laittakoon ensin omat nurkkansa kuntoon ja tulkoot vasta sitten jeesustelemaan muille maailman parantamisesta... Sitä odotellessa ostetaan sisäänajetut käyttikset kellaritason jobbareilta :-) Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted June 26, 2008 Share Posted June 26, 2008 Mie oon viimeaikoina keskittyny ostamaan vakuutusyhtiöiltä. Eli laitan takasin liikenteeseen autoja, jotka ois pitäny jo romuttaa ajat sitten. Quote Link to comment
Guest Posted June 27, 2008 Share Posted June 27, 2008 17L/100km, CO 0.08......ei katteja. Ai joo, mutta sehän täytti juuri 20 vuotta...paljos alumiinin kilohinta on nykyään? Quote Link to comment
Lasse Posted June 27, 2008 Author Share Posted June 27, 2008 Paljonkohan tuollainen ykköskoppanen riisselikolffi kuluttaa? Entä semmonen uusi passatti veekutosella? Kumpihan on ekolookisempi. Ei se ikä sitä ekologiaa määritä, vaan ihan muut jutut. Eikä kuplakaan hirveitä vie, jos sillä ajaa varpasillaan. Ja voihan senkin riisselöidä tarvittaessa. Quote Link to comment
mikan Posted June 27, 2008 Share Posted June 27, 2008 Mun autot kuluttaa kaikki noin 10 litraa tai enemmän. Uuteen ei oo varaa, eikä halua. t. Mika Quote Link to comment
Guest Jukki Posted June 27, 2008 Share Posted June 27, 2008 Höh, hyvä ruokahaluhan on terveen moottorin merkki ;) Quote Link to comment
Tomppa Posted June 27, 2008 Share Posted June 27, 2008 Hmm... lukaisin muistaakseni Suomen Kuvalehdestä hiljattain, että jonkun ison firman (olisko ollu Outokumpu tms) tehtaan LAAJENNUKSEN hiilidioksidipäästöt vuositasolla ovat n. 270.000 tonnia vuodessa. Samoilla päästöillä ajaa Tojota Korollalla 1,7 miljardia kilometriä. Siinä vähän vertailupohjaa näille yksittäisen tallaajan ekoteoille. Quote Link to comment
Guest Aatu Posted June 27, 2008 Share Posted June 27, 2008 Hmm... lukaisin muistaakseni Suomen Kuvalehdestä hiljattain, että jonkun ison firman (olisko ollu Outokumpu tms) tehtaan LAAJENNUKSEN hiilidioksidipäästöt vuositasolla ovat n. 270.000 tonnia vuodessa. Samoilla päästöillä ajaa Tojota Korollalla 1,7 miljardia kilometriä. Siinä vähän vertailupohjaa näille yksittäisen tallaajan ekoteoille. On, mutta kun Suomessa on 2 miljoona henkilöautoa, niin toi hiilidioksidimäärä tekee vuosittaiseksi ajosuoritteeksi 850 km per auto... Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted June 28, 2008 Share Posted June 28, 2008 Mutta kuinkas paljon suomessa on terästehtaita? Oisko kolme? Lisäksi toi oli Outokummun laajennus, joka noi päästöt aiheuttaa. Tää on vähän sama kun toisaalla näkee ruuvattavan energiensäästölamppuja kattoon kera vahvan uskon, että maailma sillä pelastuu ja toisaalla taas kiipeilee jonkun 1850 kW sähkömoottorin ylitse. Toisaalla taas kun kattelee moottorin tyyppikilpeä, ilmotetaan siellä tehoksi 12000 kW. Tietty näitten lisäksi on satoja ja tuhansia "pieniä" sähkömoottoreita huutamassa. Jotenkin tuntuu, ettei tää maailma pelastu ihan kotitalouksien toimilla. Quote Link to comment
Guest kepajake Posted June 28, 2008 Share Posted June 28, 2008 Jokin aika sitten julkaistiin tutkimus jossa ilmeni että vanhalla autolla saa ajella kymmeniä vuosia (oli päästöt sitten mitkä tahansa) että se kuormittaa luontoa yhtä paljon kuin uuden auton tekoprosessi. Ja jos se uusi auto vielä vaihdetaan 2 vuoden välein, niin en oikein ymmärrä miten siinä luontoa säästetään. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.