Jump to content

Autokauppiaat ranteet auki?


Recommended Posts

Nyt on lähdetty tälle linjalle:

 

http://www.taloussanomat.fi/liikenne/20 ... 139?rss=2i

 

Ai taida autot mennä kaupaksi siinä tahdissa kuin pitäisi...

 

Taidan olla niin mäntti etten edes ymmärrä mistä tässä solvauksessa on kysymys, mutta ehkä joku boikotti vois olla paikallaan. Itse olen boikotoinut Tampereen Laakkosta siitä lähtien kun korjaamopäällikkö kirjallisesti toivoi minun vaihtavan korjaamoa ja automerkkiä.

Link to comment

" Puputti vetoaa siihen, että 20 vuotta vanhojen autojen haitalliset päästöt ovat luokkaa 40 kertaa suuremmat kuin nykyautojen päästöt. "

 

Eikös viime aikoina olla oltu huolissaan nimenomaan ilmaston lämpiämisestä ja siihen syynä olevasta hiilidioksidista? CO2 päästöt eivät katso sitä kuinka uusi tai vanha auto on, vaan sitä kuinka paljon bensaa palaa per kilometri.

 

 

t. Mika

 

ps. Varmaan autojenkin tuotanto siirtyy enenevässä määrin Kiinaan, jossa niitä tehdään erittäin ympäristöystävällisesti. Ai mutta silloinhan EU pääseekin päästötavoitteisiinsa ja maailma pelastuu!

Link to comment
Guest Mika Raussi

Kohtuu usein uudet autot vie vähemmin kakkua kun vanhat. Nykysellä käyttiksellä voi ajaa matkaa 5 litran keskikulutuksella. Ei saa tosin ajaa kaheksaa kymppiä kovempaa, mutta lompakossa tuntuu. Tosin johan toi on kohta kymmenen vuotta vanha toikin.

Link to comment

Eiks kymmenvuotiaat oo just niitä mitkä kuluttaa enemmän ku uudet ja siten tulis vaihtaa?

Romutusikä on Suomessa noin. 18v. Niihin tuskin viitataan.

Siis teenkö ekoteon, jos vaihdan 5v. vanhan vai mikä on vanha?

Onko 6kk uus?

Link to comment
Guest Mika Raussi

Niin. Toi viis litraahan ei suinkaan naftaa ollu, vaan ihan bensakoneella mennään. Silti koneesta on irrotettu 90 hopoa.

 

En nyt oikeen tiiä mikä auto tässä pitäs romuttaa ja millä ajaa kun meinasin ottaa kohtapuoleen käyttöön uudemman auton, joka kuluttaa enemmin bensaa. Vai onks viis vuotta vanha jo liian vanha?

Link to comment

Kaikki autot jotka on ajettu ulos kaupasta on liian vanhoja.

 

<5L 90 kopedii?

 

Oma käyttis kuluttaa 4,8-5,2L näin matka-ajossa/osa tosin ruuhkassa, mut siinä onkin mopon moottori ja vain pieniä poneja.

ponejen ikäkin alkaa jo painaa, pitäiskö vaihtaa?

Link to comment
Guest Mikal

Itse olen todennut että, ajaminen on halvempaa ja huolettomampaa mitä vanhempi auto on. Itsellä 10v ja 12v vanhat käyttikset, molemmilla keskikulutus huitelee 6L satasella.

Link to comment
Guest Mika Raussi

<5L 90 kopedii?

Vähimmillään vie viis litraa. Se on tasasella 80 nopeudella kesäkelissä. Normaalisti toi huitelee siellä päälle kuuden, vaikka kyl allekin pääsee jos malttaa olla polkematta. 1.4 litranen kone.

Link to comment

Ei taida olla täydellisen energiaystävällisiä nuo autoliikkeiden lasipalatsitkaan. Eli laittakoon ensin omat nurkkansa kuntoon ja tulkoot vasta sitten jeesustelemaan muille maailman parantamisesta...

 

Sitä odotellessa ostetaan sisäänajetut käyttikset kellaritason jobbareilta :-)

Link to comment
Guest Mika Raussi

Mie oon viimeaikoina keskittyny ostamaan vakuutusyhtiöiltä. Eli laitan takasin liikenteeseen autoja, jotka ois pitäny jo romuttaa ajat sitten.

Link to comment

Paljonkohan tuollainen ykköskoppanen riisselikolffi kuluttaa? Entä semmonen uusi passatti veekutosella? Kumpihan on ekolookisempi.

 

Ei se ikä sitä ekologiaa määritä, vaan ihan muut jutut.

 

Eikä kuplakaan hirveitä vie, jos sillä ajaa varpasillaan. Ja voihan senkin riisselöidä tarvittaessa.

Link to comment

Hmm... lukaisin muistaakseni Suomen Kuvalehdestä hiljattain, että jonkun ison firman (olisko ollu Outokumpu tms) tehtaan LAAJENNUKSEN hiilidioksidipäästöt vuositasolla ovat n. 270.000 tonnia vuodessa.

 

Samoilla päästöillä ajaa Tojota Korollalla 1,7 miljardia kilometriä.

 

Siinä vähän vertailupohjaa näille yksittäisen tallaajan ekoteoille.

Link to comment
Hmm... lukaisin muistaakseni Suomen Kuvalehdestä hiljattain, että jonkun ison firman (olisko ollu Outokumpu tms) tehtaan LAAJENNUKSEN hiilidioksidipäästöt vuositasolla ovat n. 270.000 tonnia vuodessa.

 

Samoilla päästöillä ajaa Tojota Korollalla 1,7 miljardia kilometriä.

 

Siinä vähän vertailupohjaa näille yksittäisen tallaajan ekoteoille.

On, mutta kun Suomessa on 2 miljoona henkilöautoa, niin toi hiilidioksidimäärä tekee vuosittaiseksi ajosuoritteeksi 850 km per auto...

Link to comment
Guest Mika Raussi

Mutta kuinkas paljon suomessa on terästehtaita? Oisko kolme? Lisäksi toi oli Outokummun laajennus, joka noi päästöt aiheuttaa.

 

Tää on vähän sama kun toisaalla näkee ruuvattavan energiensäästölamppuja kattoon kera vahvan uskon, että maailma sillä pelastuu ja toisaalla taas kiipeilee jonkun 1850 kW sähkömoottorin ylitse. Toisaalla taas kun kattelee moottorin tyyppikilpeä, ilmotetaan siellä tehoksi 12000 kW. Tietty näitten lisäksi on satoja ja tuhansia "pieniä" sähkömoottoreita huutamassa.

 

Jotenkin tuntuu, ettei tää maailma pelastu ihan kotitalouksien toimilla.

Link to comment
Guest kepajake

Jokin aika sitten julkaistiin tutkimus jossa ilmeni että vanhalla autolla saa ajella kymmeniä vuosia (oli päästöt sitten mitkä tahansa) että se kuormittaa luontoa yhtä paljon kuin uuden auton tekoprosessi. Ja jos se uusi auto vielä vaihdetaan 2 vuoden välein, niin en oikein ymmärrä miten siinä luontoa säästetään.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...