Guest Posted July 16, 2008 Posted July 16, 2008 Minkä vuosimallin kuplassa on halkaistava jarrusatula? Quote
Guest Posted July 16, 2008 Posted July 16, 2008 Ja myös kolmos- ja nelostyypeissä. Ovatko samat kun kuplassa? Quote
Guest Toheltaja Posted July 16, 2008 Posted July 16, 2008 Kuplissa on kahta sorttia satulaa, vai kolmee, ja kolmostyypissä taasen kahta sorttia. Nelkuista en osaa sanoo mitään kun en kehtaa myöntää omistaneeni sellaisia :D Muuten voi olla ulkoisesti samanlaiset satulat kun kattelee, mutta usein tuo kiinnitysjako on muuttunu, tai sitten jarrupala on eri mallinen. Kuplassa on yhdellä ja kahdella tapilla olevia suorakaiteita, ja yhdellä tapilla olevia pyöreähköjä paloja. Quote
Guest Mika Raussi Posted July 16, 2008 Posted July 16, 2008 Kuplassa taitaa olla kolmea satulaa. Yks ja kaks tappiset Aten tekeleet ja sit Girlingit, joita on vähemmin. Quote
Guest Posted July 17, 2008 Posted July 17, 2008 ja nelkuissakin 2 eri tyyppiä,toinen tietääkseni sama kun joku t3 satula. 412sen satula on omansa ainakin Quote
-tipi- Posted December 19, 2014 Posted December 19, 2014 Mitäs raati mieltä kun en nopeella selauksella löytänyt jarrusatulan mäntää Kuplan yks tappiseen ATE satulaan, eli vissin pre.71 malliin. Oisko viimenen teko sorvata valurautasatulaan männät alumiinista? Laajenisko alumiini rautaa enempi aiheuttaen jumitusta? Ei tohtisi 200€ uusista satuloista maksaa, kun kerkisin jo vanhoihin uutta palaa ja tiivistesarjaa hommaamaan. Quote
peruskallio Posted December 19, 2014 Posted December 19, 2014 Tuskin se alumiini niin paljoa enenpää laajenee, jättää varmuudeeksi pari satkua enemmän välystä. Juuri eilen painoin männät satuloihin kokeeksi ilman tiivisteitä ja näppituntumalla ainakin 5 satkua oli väljää, voi olla lähempänä kymppääkin. Satulat nyt kiinni, ei pääse enää mittaamaan. käsiin tuntui siis selvä välys. Luulisi alumiinin johtavan lämmön paremmin eteenpäin satulaan/nesteeseen vähentäen lajenemista männässä. Quote
multanen Posted December 19, 2014 Posted December 19, 2014 Luulisi alumiinin johtavan lämmön paremmin eteenpäin satulaan/nesteeseen vähentäen lajenemista männässä. Toisaaltans mietityttää että miksei noita alumiinisia mäntiä paljon näe? Kuka haluaa selvittää asian käytännössä? ;) Tein itsekin aika arveluttavan korjauksen: Oli taannoin männässä aika paljon pistemäisiä pari milliä leveitä ja syviä syöpymiä. Juotin tinalla umpeen ja viilasin pyöreäksi. Ei korjausta muuten erottunut kuin hieman värisävystä. Uskalsin tehdä kun kuulin että hydrayliikkamiehet on mäntien uria korjannuu tuolleen. Juoksutetta laitoin ja tavallista juotostinaa, on ollut vissiin yli viisi vuotta jo käytössä (tai kymmenen tms.). Quote
peruskallio Posted December 19, 2014 Posted December 19, 2014 (edited) Koneen sisällä taas kelpaavat kyllä voimaa välittämään;) ei paljoa valurautaisia näe... En sitten tiedä mitä on lämmöt koneen sisällä vs jarruissa. Alumiinihan muuttuu melko kuraksi kun kerran kunnolla lämpeää eikä vanhenneta hitaasti jäähdyttämällä tämän jälkeen. Edited December 19, 2014 by peruskallio Quote
Hebster52 Posted December 19, 2014 Posted December 19, 2014 Epäilen vaan että valurauta satula + alu mäntä + neste saattaa aiheuttaa kemiallinen reaktio jossa alumiini syöpyy ennen aikoja? Quote
Kujis Posted December 19, 2014 Posted December 19, 2014 Minä olen sitä mieltä että sorvaa vaan alumiinista uudet männät ja halkaisija sama kuin alkuperäisessä männässä. Quote
-tipi- Posted December 19, 2014 Posted December 19, 2014 Wilwoodin alumiinisatulassa on alumiinipellistä prässätyn oloiset männät. En tiedä oliko ne oikeesti prässäämällä tehty, mutta kovin oli heppoiset = kevyet = nopeat. Pitää laittaa kunnolla kuparitahnaa väliin, ei se 25-30mm läpi syövy. Quote
multanen Posted December 19, 2014 Posted December 19, 2014 Wilwoodin alumiinisatulassa on alumiinipellistä prässätyn oloiset männät. Olisko titaania? Umpialumiininen mäntä johtaisi mukavasti lämpöä palalta nesteeseen. Rauhallisessa käytössä ei haitanne. Veikkaan että heikko kohta on alumiinin hankauspinta tiivistävän kumin kohdalla. Suosittelen kanssa kokeilemaan niinkuin Kujiskin. (En usko että tulee hyvä mutta eihän sitä tiedä varmaksi ellei kokeile). Quote
metake Posted December 19, 2014 Posted December 19, 2014 Miksikäs et sorvaisi niitä mäntiä teräksestä? Ei tarviis arvuutella että toimiiko vai ei? Mä voin sponssata 25CrMo4V palikat tuota varten, sillä edellytyksellä että löytyy jemmasta, pitäis löytyä. Ja myös sillä edellytyksellä että mäntä on alle 40 mm halkaisijaltaan. Ko. materiaali ei ruostu yhtä herkästi kuin normi teräs joten on sopivampaa aihioksi. Quote
-Alex- Posted December 19, 2014 Posted December 19, 2014 Hämärästi muistan että myös rosterista on joissain satuloissa männät.. Quote
Hebster52 Posted December 20, 2014 Posted December 20, 2014 Asiasta sen enempää tietämättä mutta pikkasen netistä lukeneena näyttäs siltä että vakio satuloita "upgreidataan" alumiini männistä rosteriin tai titaani mäntiin siitä syystä että alumiini johtaa lämpöä liian hyvin jolloin ne lämmittää nesteet liian herkästi. Jarrupalathan lämpenee etenkin kovassa käytössä jolloin se lämpö siirtyy männän kautta nesteeseen joka sitten pahimmillaan kiehuu. Lisäksi alumiininen mäntä valurautaisessa satulassa tosiaankin alumiini on epäjalompi kuin teräs joten galvaanisesti alumiini syöpyy kun on yhteydessä jalompiin metalleihin, ->teräs. Ja kun alumiinin pinta/määrä on pienempi kuin teräs se syöpyy enemmän. Voisin epäillä että alumiininen mäntä herkästi syöpyy pinnoiltaan vaan silleen että se alkaa jumittamaan.. Esim. teräslevyihin ei suositella käyttää alumiini popniittejä kun ne syöpyvät nopeesti sillä niittien pinta-ala on niin pieni verrattuna peltiin, kun taas teräsniitit alumiinilevyyn toimii paremmin. Quote
lasse haukkavuori Posted December 21, 2014 Posted December 21, 2014 Katoppa tuolta atp-autoteile.de. Sieltä saa ainakin jotain mäntiä joihinkin satuloihin. Itse tilannut tuolta paljonkin kamaa ja kaikki tullut ajoissa ja oikein ja epäsopivien vaihtokin on onnistunut. https://www.atp-autoteile.de/products/group/1568/1020804/list-1-20-2.htm Tossa vielä jokin arvalla heitetty linkki kuplan jarruosista kyseisessä firmassa. Ja jos ei saksa taivu niin tosi helppo käyttää googletranslate apuna Quote
-tipi- Posted December 21, 2014 Posted December 21, 2014 Hmm. saakos tuolta uutta satulaa 50€/kpl ei paljo kantsi mäntiä sorvailla. Ostin Ø40mm alutankoa, siinä ongelma on soikeus. Quote
peruskallio Posted December 21, 2014 Posted December 21, 2014 (edited) Rosteria ja tavallista rautaa saisi vedettynä (hiottuna) tankona h9 toleranssilla. Sylinterivartta ihan kromattunakin. Poraa kevennystä sisälle niin ei jousittamatonta massaa tule lisää... Ei tuollaisten mäntien sorvaus montaa kymppiä sopivassa pajassa maksa. kyllä neljä mäntää pitäisi n. tunnissa saada pyöräytettyä, aineesta kuin aineesta, vaikkahan keventäisi sisäpuoleltakin. Edited December 21, 2014 by peruskallio Quote
lasse haukkavuori Posted December 21, 2014 Posted December 21, 2014 Ei paljo kannata sorvata jollei kaljakorilla joku tuttu tee. Tosiaan jos uusia saa 50€ kpl. Vanhoihin joutuu ostaa kuitenkin kumit ja ilmaruuvit. Varastohyllylle ne kannattaa jättää. Tuolta tilasin vw t4 kytkinpaketin sachs hinta about 421€ kaksoismassa, asetelma ja levy+ 96€ Painelaakeri. Suomesta paras tarjous oli 1048€ joten hieman edullisemmin myyvät. Quote
Roope Posted December 21, 2014 Posted December 21, 2014 Menisköhän volvon mäntä lähelle? http://www.varaosa24.fi/fi/varasto2/2785/100006,100027/P404903,380 Quote
Hebster52 Posted December 21, 2014 Posted December 21, 2014 http://www.brakeparts.co.uk/#!/shop/VW/BEETLE/72-79/BEETLE%201303S%20&%20LS%20(1600cc)/Front%20-%20Brake%20Calipers%20and%20Wheel%20cylinders Quote
Jokke Posted December 21, 2014 Posted December 21, 2014 (edited) Vanhoista Aten satuloista tuppaa halkeamaan tiiviste- ja pölykumin välinen kannas. Tämän seurauksena nesteet pihalle => jarruton peli. Eli ei muuta kun uutta satulaa mielummin tilalle. Edited December 21, 2014 by Jokke Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.