Guest Hannu Mattila Posted November 21, 2008 Share Posted November 21, 2008 Riittääkö kaksi 50mm läppärunkoa ruokkimaan 2,2 litraista, miedosti viritettyä "vääntömoottoria"? Tarkoituksena ei ole saada tolkutonta huipputehoa yläkierroksilla, vaan mukava matkamoottori, jota tarpeen tullen voi käydä stripillä riivaamassa.. Moottori olisi valmiina ja läppiksetkin on pöydällä.. Onko huono idea? Voiko mikään mennä mönkään? Quote Link to comment
make76 Posted November 21, 2008 Share Posted November 21, 2008 uskon että riittää, koska itse ajan 4*36mm läpillä.. ja ihan kivat väännöt, yli 160 nm/2500rpm... tosin pienempi kone... Ohjaus megalla. Make Quote Link to comment
-Alex- Posted November 21, 2008 Share Posted November 21, 2008 Ööh, miksei riittäis, varmaan jo 45mm kokoiset riittää vääntömoottoriin. Itsellä on 2276cc koneessa 2x48mm läppärungot, tosin en ole ajanut vielä ja säätänyt tarkemmin kun auto seisonnassa ja nyt kone auki pöydällä päivittettävänä. Kylmäkäynnistykset ja tyhjäkäynti ym on säädetty jo toki. 48-50mm läppärungothan varmasti riittää vapaastihengittävässä koneessa ainakin 230-240hv tienoille ihan varmasti. Eihän siis läppärungoissa ole sisäkurkkuakaan "ahdistamassa". Korkeintaan alkaa raja tulla vastaan vasta sitten jos on tilavuutta yli 2300cm3, portatut CE/SF 46x38 kannet ja nokka jokin luokkaa FK97 14mm+ nostoineen.. Quote Link to comment
-Alex- Posted November 21, 2008 Share Posted November 21, 2008 Mulla kans mega. Nyt on ollut tähän mennessä portatut 170hv+ virtaavat CB 044 kannet 42x37 ja webcam 86B nokka, tulossa DRD L7 cnc kannet ja 86C nokka. Quote Link to comment
JaniM Posted November 21, 2008 Share Posted November 21, 2008 Vielä on varaa portata, ite sain 198heppaa noista kansista... Mutta 288heppaa kahdella läpällä. http://www.megamanual.com/v22manual/minj.htm#throttle Tuolta vo laskea suuntaa. Quote Link to comment
jyrie Posted November 22, 2008 Share Posted November 22, 2008 Riittääkö kaksi 50mm läppärunkoa ruokkimaan 2,2 litraista, miedosti viritettyä "vääntömoottoria"? Tarkoituksena ei ole saada tolkutonta huipputehoa yläkierroksilla, vaan mukava matkamoottori, jota tarpeen tullen voi käydä stripillä riivaamassa.. Moottori olisi valmiina ja läppiksetkin on pöydällä.. Onko huono idea? Voiko mikään mennä mönkään? tuota noin 221 hp, oli seppälällä boilla läppiksillä, 2332 cc. luulis riittävän ;-) Quote Link to comment
-Alex- Posted November 22, 2008 Share Posted November 22, 2008 DRD myy 250hp+ 2387cc kisakonetta jossa "vain" 48mm kaasarit, eivätkä edes ole porattu 51 milliseksi. http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ ... ?id=478660 Quote Link to comment
metake Posted November 23, 2008 Share Posted November 23, 2008 Ymmärsinkä väärin, mutta alkuperäisellä kysyjällähän taitaa olla nyt 1 kpl 50 mm läppärunko kummallekin puolelle, ei mitään 2 kpl 2x50 runkoa. Kun osa vertailee noita 2 kpl 2x48 kaasareihin, niin ainakin mä putoon jo kärryiltä.. ;) Quote Link to comment
-Puide- Posted November 23, 2008 Share Posted November 23, 2008 Ymmärsinkä väärin, mutta alkuperäisellä kysyjällähän taitaa olla nyt 1 kpl 50 mm läppärunko kummallekin puolelle, ei mitään 2 kpl 2x50 runkoa. Kun osa vertailee noita 2 kpl 2x48 kaasareihin, niin ainakin mä putoon jo kärryiltä.. ;) Kaasareihin? =) Eiks kaikki oo puhunu läppärungoista kumminki :) tolla megan laskurilla ku lkaskee niin hyvinhän ne riittää :) Quote Link to comment
-Alex- Posted November 23, 2008 Share Posted November 23, 2008 Mä käsitin että on 2 x kaksikurkkuista 50mm läppärunkoa. Ja kyllähän siis kaksikurkkuinen 48 läppärunko virtaa ainakin samanverran kuin kaksikurkkuinen 48 kaasutin. CB performance väitti vwtrends lehdessä aikoinaan että jo kaksikurkkuinen 40mm läppärunko virtaa samanverran kuin kaksikurkkuinen 48mm kaasutin. Quote Link to comment
-Alex- Posted November 23, 2008 Share Posted November 23, 2008 Siinä megan kaavassa täytyy ottaa huomioon tämä: "Note that the above is for naturally aspirated engines having a common plenum - individual runner manifolds will need larger throttle bodies" Quote Link to comment
Mika Heikola Posted November 27, 2008 Share Posted November 27, 2008 megamanualin laskentakaava useammalla läpällä vaikuttaa tolkuttoman toiveikkaalta. Vai puhuuko ne vaan turbokoneista ? En jaksanut lukea läpi. 4 kpl 40mm läppää ja laskuri antaa 368hv ?? Kysyjän tapauksessa 4x50mm läppiä ei tosiaan tarkoita vääntökonetta. Jos puhe on 2x50mm tekisin silti toisin. Isoilla läpillä kaasuun vastaaminen ja käytös alhaalla helposti kärsii. Vääntökoneeseen laittaisin aina pienet läpät, oli niitä sitten 2 tai 4 kpl. Oma valinta tuohon koneeseen olisi 4x40m . Reagoi kauniisti alhaalta mutta tarvittaessa vetää myös ylhäällä. Quote Link to comment
Guest Hannu Mattila Posted November 27, 2008 Share Posted November 27, 2008 Juu, siis 2kpl 50mm läppiä... Tosin nyt ollaan kallistumassa tuohon Mikan ehdottamaan 4x40 systeemiin, lähinnä sen takia, että joutuisi tekemään niin monta väliholkkia ja kiinnikesysteemiä, ynnä suuttimenpaikkaa, että ilmaisten läppärunkojen hyöty kumoutuu siinä työn määrässä. läppärungot IDF jaolla ja homma on aika simppeliä. Quote Link to comment
Guest Aircooled.fi Posted November 27, 2008 Share Posted November 27, 2008 Hyllys ;) http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=412 Quote Link to comment
Guest Hannu Mattila Posted November 27, 2008 Share Posted November 27, 2008 Hyllys ;) http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=412 Maksaa? Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted November 27, 2008 Share Posted November 27, 2008 Kys tieto kyllä kiinnostaa, etenkin kun taalahinta on verraten kohtuullinen. Puavo @ dwl Quote Link to comment
-Puide- Posted November 27, 2008 Share Posted November 27, 2008 onko noissa b kiskot ja releet mukana, kuva hiukan hämää tossa kohtaa :) Quote Link to comment
Guest Hannu Mattila Posted November 27, 2008 Share Posted November 27, 2008 Fuel rails, injectors, TPS and hardware are not included and priced seperately. Vaikuttais että ei.. Quote Link to comment
-tipi- Posted November 27, 2008 Share Posted November 27, 2008 MasterCardin taalahinta viimeviikolta $1,23=1€, aika monta kymmentä prosenttia huonompi kuin pari kk sitten. Quote Link to comment
-Alex- Posted November 27, 2008 Share Posted November 27, 2008 Itsellä nuo läppärungot, suutinkiskot noissa 1/4 NPT kierteellä, johon ei kovin helpolla NPT banjopulttia löydy. Mallinsin ite uudet suutinkiskot M12x1,5 kierteellä ja työkaveri teki CNC koneella. Hyvät läppärungot, just nippanappa mahtuu konehuoneeseen, pieni lekan antaminen auttaa. Quote Link to comment
-Alex- Posted November 27, 2008 Share Posted November 27, 2008 Ei niissä ole mitään suutinkiskoja, ei suuttimien kiinnikkeitä, TPS:ää tms mukana, ainoastaan vivut. Mun läppärungot maksoi 550 euroa pari+pikkuosat aircooledin kautta. Kaikkineen 700-750 euroa, en enään tarkkaan muista. Quote Link to comment
Guest E.H Posted November 27, 2008 Share Posted November 27, 2008 Olis kans tarvetta läppärungoille, kun vaan sais ittestäs niin paljon irti inspiraatioo että ottais projektin tosissaan työn alle. Perskules kun reippaan kivenheiton päässä olis läppärunkojakin valmistava yritys. Ei vaan ole koskaan toimertunut edes kysyyn hintoja. (Olettamus että tyyriitä ovat.) Quote Link to comment
JaniM Posted November 27, 2008 Share Posted November 27, 2008 Pistää mopojen läppikset, tulee potikka, suuttimet ja bensakiskot samaan ~250e hintaan. Löytyy yhdet ylimääräiset kaverin läppikset, jos joku tarttee ja mä voin vääntää niille imarit tarvittaessa. Quote Link to comment
Tomppa Posted November 28, 2008 Share Posted November 28, 2008 Jep, Alexin arvio on aika lähellä tämän päivän hintaa johtuen siitä, että tuo pari mikä on hyllyssä ostettiin vielä edullisen taalan hintaan. Siitä ajasta taala on vahvistunut abaut 35 valuuttayksikköä, mikä hinnassa pitäisi merkitä abaut 20-25 prossan korotusta. Hinnat ovat nousussa niin ostohinnoissa, kuin valuuttamuutoksista johtuen, joten "kulta-ajat" taalarallin johdosta alkavat olla takanapäin... Quote Link to comment
make76 Posted November 28, 2008 Share Posted November 28, 2008 http://hestec.fi/verkkokauppa/index.php ... ucts_id=29 tuossa olisi kanssa ihan hyvät läpät, ja helppo laittaa kun käy suoraan idf:n imusarjoihin. Siinä olisi yksi vaihtoehto. Mopon läpissä on sellainen "ongelma" että ne mitkä ovat letkuliitoksilla pitää tukea johonkin esim. puhallinkoppaan. Näin meinaan itse tehdä. Kun huomattiin penkissä että toinen runko hieman liikkui niin meni säädöt mettään... -make Quote Link to comment
Guest vw 65 Posted November 29, 2008 Share Posted November 29, 2008 onko kellään tietoa mistä noita oikeen isoja läppärunkoja/imusuppiloita saisi? hakusessa olisi 2x2x52-55mm rungot. special motorilta löytyy mutta toimitus aika heikkoa!! Quote Link to comment
Guest Posted November 29, 2008 Share Posted November 29, 2008 Tuolta saa runkoja 55mm asti IDA ja IDF jaoilla. http://www.twminduction.com/ Special motorsin läpissä on kyllä niin hyvä hinta/laatusuhde, että jos on aikaa, niin niitä kannattaa jo vähän odottaakin. Quote Link to comment
Guest vw 65 Posted November 29, 2008 Share Posted November 29, 2008 joo hyvältähän ne specialin tuotteet näyttää ja mielelläni olisin suomalaista yritystä tukenut ja ostanut rungot sieltä, mutta kun ei ole halua tehä kauppaa. vuosi sitten tilasin rungot sieltä ja toimitusajaksi luvattiin 4-6vk, 2kk 3kk 4kk päästä kyselin mikä tilanne, ei vastausta tullut sillon eikä tähänpäivään mennessä. harmitti pikkasen kun olin kerinny myydä vanhat rungot kaverille eikä uusia sit koskaan sieltä tullutkaan . Quote Link to comment
-Alex- Posted November 29, 2008 Share Posted November 29, 2008 Harisen myymät läppärungot eivät ihan ole bolt-on volkkariin, varsinkin jos vivustona samankaltainen kuin CB performancen vivusto. CB performancen läppärungot ovat suoraan bolt-on, läppärungon korkeuskin on sama kuin DRLA kaasarissa, mutta mitä nyt niihin suutinkiskoihin ei löydy helpolla banjopultteja. Läppärunkokohtaisetkin vivut ovat suoraan DRLA kaasareista ja ennenkaikkea oikeassa asennossa. Jenveyn läppärunkoihin pitää valita todellakin oikeanlaiset läppärunkokohtaiset vivut, niin jopas helpottaa asennusta. En tiedä että saako just sopivia..jos ei saa, niin sitten pitää tehdä itse. Yleensä jos tilaa hariselta läppärungot niin että ne on peilikuvat toisistaan, niin se on erikoistilaus.. Jenveyn läppärunkopaketissa suutinkiskoissa ei ole edes kierreliitäntää. Quote Link to comment
-Alex- Posted November 29, 2008 Share Posted November 29, 2008 Suosittelen CB performancen läppärunkoja. Saa jopa tullamun luokse talven aikana hypisteleen ja fiilisteleen että miltä ne näyttää ja tuntuu :D Tosin näitäkin saattaa joutua odotteleen.. Quote Link to comment
Marko Posted November 29, 2008 Share Posted November 29, 2008 Tosin näitäkin saattaa joutua odotteleen.. Ei joudu, löytyy hyllystä. info@aircooled.fi Quote Link to comment
-Alex- Posted November 29, 2008 Share Posted November 29, 2008 Vain yks pari löytyy hyllystä? ;) Quote Link to comment
Guest vw 65 Posted November 29, 2008 Share Posted November 29, 2008 Suosittelen CB performancen läppärunkoja. Saa jopa tullamun luokse talven aikana hypisteleen ja fiilisteleen että miltä ne näyttää ja tuntuu :D Tosin näitäkin saattaa joutua odotteleen.. mulla oli harisen 48mm rungot autossa, mitkä suurensin 51mm koneteho parani jonkin verran ja nyt tekis mieli kokeilla jotain 55mm luokkaa ja kattoa mitä tapahtuu. isojen runkojen valmistajia olen löytänyt vaan aika heikosti. cb:n rungot taitaa luppua kanssa 48mm. Quote Link to comment
metake Posted November 29, 2008 Share Posted November 29, 2008 isojen runkojen valmistajia olen löytänyt vaan aika heikosti. cb:n rungot taitaa luppua kanssa 48mm. Summitilta löytyy 90 mm:iin saakka, alkaa varmaan riittään jo hiukan isompaankin kuplan koneeseen? Quote Link to comment
Marko Posted November 29, 2008 Share Posted November 29, 2008 CB rungoissa on varaa suurentaa läppäää vaihtamalla ja koneistamalla runkoa onnistuu. Arviolta 50- 51mm voisi olla mahdollinen. Quote Link to comment
petri100 Posted November 29, 2008 Share Posted November 29, 2008 isojen runkojen valmistajia olen löytänyt vaan aika heikosti. cb:n rungot taitaa luppua kanssa 48mm. Summitilta löytyy 90 mm:iin saakka, alkaa varmaan riittään jo hiukan isompaankin kuplan koneeseen? toi on kaasuläppä, ei läppärunko Quote Link to comment
metake Posted November 29, 2008 Share Posted November 29, 2008 isojen runkojen valmistajia olen löytänyt vaan aika heikosti. cb:n rungot taitaa luppua kanssa 48mm. Summitilta löytyy 90 mm:iin saakka, alkaa varmaan riittään jo hiukan isompaankin kuplan koneeseen? toi on kaasuläppä, ei läppärunko No kerros mullekin mitä eroa sillä on? Summit ainakin myy tuota läppärunkona, mutta mitäpä ne tuotteistaan tietäisivät... Quote Link to comment
petri100 Posted November 29, 2008 Share Posted November 29, 2008 isojen runkojen valmistajia olen löytänyt vaan aika heikosti. cb:n rungot taitaa luppua kanssa 48mm. Summitilta löytyy 90 mm:iin saakka, alkaa varmaan riittään jo hiukan isompaankin kuplan koneeseen? toi on kaasuläppä, ei läppärunko No kerros mullekin mitä eroa sillä on? Summit ainakin myy tuota läppärunkona, mutta mitäpä ne tuotteistaan tietäisivät... yleensä yhdellä läpällä kutsutaan kaasuläpäksi esim. http://hestec.fi/verkkokauppa/index.php ... ex&cPath=8 Quote Link to comment
-Alex- Posted November 29, 2008 Share Posted November 29, 2008 Noitahan tarvis volkkarin koneeseen neljä, mikäli tahtoo yhden per pytty, heh heh. Siksi läppärunko jossa kaksi kurkkua. Yhtähän läppärunkoa yhdellä kurkulla on "turha" laittaa volkkarin koneeseen, ellei tee ahdettua konetta. 2xkaksikurkkuista läppärunkoa huomattavasti tehokkaampi vaihtoehto. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.