HSuomi Posted December 11, 2008 Posted December 11, 2008 Uuteen koneeseen olen ajatellu korvata kärjet/sytytys jollain otsikon mukaisella systeemillä. Kertokaapa kokemuksia tosta n.60€ kärjettömästä. Ja minkälaisia sytytys systeemejä muilla on kisakoneissa. Ja kuvia ja kertomuksia jos jollain on suorasytkä tms. Ja mistä osat haalittu? Olisko jostain autosta helposti askarreltavissa sytytys kuplaan? Mites noi ohjelmoitavat sytkän ohjaukset? Mitä merkkiä suositellaan? Kaikki tieto kiinnostaa. Tattis! H Quote
JaniM Posted December 11, 2008 Posted December 11, 2008 Edullisesti pääsee Megalla ohjattavalla. Myöhemmin voi ottaa ruiskun käyttöön, jos haluaa. Vaihtoehtoja sit toteuttaa sytkä on monia. Eli jos hyllyistä löytyy sytkäyksiköitä esim. Itse huomannut että toi Fordin Edis4 hukkakipinä lähtee toimimaan ainakin kivuttomasti. Noita saa 60-100e missä sytkä, puola, sytkäpiuhat ja anturi. Lisäksi trikkeripyörä, 25e multa vaikka. Mega halvimmillaan 150e. Sit jos laitetaan sytkään tarvittavat osat, niin tippuu satasen tai allekki Megassa hinta. Jakajaa ja omaa puolaa voi kans käyttää, jolloin riittää halpa 10e syttypoksi. Quote
DWL_Puavo Posted December 11, 2008 Posted December 11, 2008 Ainakin yhden compufiren (myös merkillä empi) oon saanu poltettua unohtamalla virrat päälle. Muutoin siitä ei ollut huonoa sanottavaa, tälläisen "palamisen" jälkeen (tai mitä siinä ikinä tapahtuukin), sytkä toimi vielä mutta rupesi lämpimänä pätkimään. Näitä suap varman kaikista vw-osaliikkeistä kun aircooledilta, hotmatsilta ja keiteleen koneesta. Kisabiilissä meillä on MSD boksi (AL6), -jakaja, -puola ja -piuhat ja pari MSD tarraa toki. Koko satsiin menee viitisen sataa joten sen ei ole kyllä mitenkään edullinen vaihtoehto. Jakaja on kallein osa, tuurillaan on meidän molempiin setteihin löytyny käytetty jakaja (vajaa parisataa eurua käytettynä). Näitä saa kohtuuhinnalla ainakin aircooledilta ja racersplacesta. Tuosta Janin postista en kyllä mie osannu laskea yhteen todellisia kuluja :) Meidänkin tallilla yksi megaruutta + sytkä -kone raplattaa oikein iloisesti, hiänö systeemi mutta en nyt maailman yksinkertaisimmaksi silti menisi väittämään. Näitä löytynee elektroniikkaliikkeistä + varaosaliikkeestä. Puavo @ dwl Quote
JaniM Posted December 11, 2008 Posted December 11, 2008 Eipä juu ku asian voi toteuttaa monella tapaa. Mutta jakajaton hukkakipinällä, edis 100e, mega 100e, trikkeri 25 + anturijalka, trikkerin kiinnitys ja piuhaa. Tekee pyöreet 300e kilkkeineen ja samassa mahdollisuus ruuttaohjaukselle myöhempää varten. Sit jos aletaan tinkiin, eli käytetään vanha jakaja ja puola, siihen sit tarttee sytkäpoksin/tai kiven lootaan ~10e, trikkeri 25e+anturi 20-30e, niin päästään 200e nurkille. Selvittiköhän tämä yhtään asiaa. Megassa ei tartte ku laittaa sytkäkartta ja loput hoitaa mega. Samaan voi laittaa vaikka lambdan niin saa säädettyä kaasarit. Sit kun laittaa laajakaistalambdan, niin saa koko kaasualueen säädettyä itse. Et tuollai. Eikä se mega nyt niin vaikea ole. Tietenkin tuollainen valmis pulttaa kiinni on helppo. Compufire tai vastaava kärtsäs meillä kilpurissa eli en suosittele. Ennenmmin vaikka wasserin kärjetön jakaja, mikä käy suoraan kuplaan. Quote
JM Posted December 11, 2008 Posted December 11, 2008 Meillä on toi pelaa mainiosti. http://www.aircooled.fi/shop/index.php?productID=1361 Quote
Marko Posted December 11, 2008 Posted December 11, 2008 http://www.aircooled.fi/shop/index.php?productID=1090 Tuollakin pärjää hyvin. Compufire ja accufire merkillä myytävissä on ollut ongelmaa. Pertronixin vastaavassa ei ole tullut tietoon mitään ongelmia. Quote
HSuomi Posted December 11, 2008 Author Posted December 11, 2008 Minkälainen ero toiminnassa/suorituskyvyssä on jos vertaa ohjelmoitavaa suora tai hukka sytytystä ja vaikka 009 kärjettömänä? Motti kiertää n.8000 ja kaasareilla. Kävin kattelemassa naapurin lentokoneen (kupan koneella) sytytystä. Siinä oli mopon magneetto + vauhtipyörä viritelty hihnapyörän tilalle, sen molemmilla puolilla sylinterien korkeudella oli anturit. Lisäks yksi sisu-askin kokonen boxi ja 2 tuplapuolaa. Ennakon säätö vaijerilla magneeton kilpeä säätämällä jossa anturit kiinni. Toimiiko näin: Ilmeisesti kaks anturia koska magnetossa vain yksi liipasu nappi? Anturit ohjaa boxia (kipinän vahvistin?) joka käskyttää puolia 180 asteen välein. Vai iskeekö molemmat puolat samaan aikaan? Voiskohan tota systeemiä jalostaa niin että laittais hihnapyörään 2 nappia (reikä+pultti?) 180asteen erolla, yhden anturin ja yhden ohjelmoitavan ohjaus boxin korvaamaan vaijeri säätöä. Mahtaisko olla järkevää tai toimiiko edes? Mites toi JaniÄmmän ehdottama systeemi eroaa tästä? Tossa EDIS systeemissä näky olevan semmonen trikkeri työrä, mikä sen merkitys on? Se vissii ampuu puuttuvan hampaan kohdalla? Mutta eikö ole järkevämpää että on vaan yks namikka? En tosiaan tunne systeemjä vielä kovin hyvin joten nää kysymyksetkin voi olla ihan puppua. Ymmärsinköhän enää itekkään. Tekee mieli kikkailla. Quote
JaniM Posted December 11, 2008 Posted December 11, 2008 No megalla saat minkä ennakon vaan 12x12 kartan mukaan. Siihen alariville kiekat ja pystyyn kaasuasento tai imusarjanpaine. Arvoja sit lätkii vaan. Tuosta trikkeristä lasketaan ennakko siellä mustassa laatikossa. http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... Manual.htm Tuossa listaa mitä kaikkea voi käyttää sytkänä eli melkein mitä vaan on olemassa. Ja jos vertaa kärjettömään jakajaan, niin eroa yöllä ja päivällä. Ediksessä riittää kipunan teho ainakin 400hp nurkille ja tais kestää ahtojaki vielä. Ahdetuissa tuolla voi säätää ennakoita pienemmälle eli säädettävyys on se taikasana tässä. Quote
HSuomi Posted December 12, 2008 Author Posted December 12, 2008 Kysymyksiä tulee sitä tahtia että ei ehdi kirjoittaa. Paras jos pääsis rupattelemaan suoraan jonkun harrastajan kanssa asiasta. Ehkä jossain vw päivillä joskus... Ehkä ens kesä kokeillaan mennään kärjettömällä 009:llä ja kerätään tietoa. Mutta kiitos näistä, täytyy lueskella tota janin linkkiä joskus ajalla oikee. Quote
JaniM Posted December 12, 2008 Posted December 12, 2008 No mulle saa soittaa jos tarvetta rupatella megasta. Quote
HSuomi Posted December 12, 2008 Author Posted December 12, 2008 Saako tota megaa ostaa jostain valmiina kittinä? Piirilevyn kaivamiseen ei ole laitteita mutta tinaus hoituu. Sitä ruisku puolta en tartte. Enemmän kyllä kiinostais joku valmis boksi mihin sais tökkää tietsikan kiinni. Jos jollain on myytävänä edullinen, täydellinen tai vajaa sytytys satsi(ei tartte olla mega) ni olisin ehkä kiinostunu. Quote
HSuomi Posted December 12, 2008 Author Posted December 12, 2008 Ja mikä toi mega loppujen lopuks on? Joku harrastajan koodaama softa ja piirikaavio vai mikä? Onko jotain virallisia kotisivuja? Quote
JaniM Posted December 12, 2008 Posted December 12, 2008 Mulla on muutama pikkuinen piirilevy, kokoa 8X10cm. Suomalaiset kotisivut: http://www.finsquirt.net/forum/index.ph ... 7d34ea9b41 Lontoonkielinen manuaali: http://www.megamanual.com/mtabcon.htm Löytyy versiot MS1 ja MS2 Ja sit on tuo mun kirjoittama perusjuttu Megasta, mikä oli yhdistyksen lehdessä. http://www.porvwoo.fi/Megasquirt.php Ja tuossa kuvassa näkyy se levykin valmiina. Quote
HSuomi Posted December 17, 2008 Author Posted December 17, 2008 Kertokaas joku miten toi MAP anturi voi toimia vapari koneessa? Kun datalehden mukaan se mittaa vain ylipainetta? Merkillistä... Quote
oldis Posted December 17, 2008 Posted December 17, 2008 MAP kestää/on tarkka mittaamaan speksatun määrän ylipainetta, ei se estä sitä mittaamasta vakuumia. Quote
HSuomi Posted December 17, 2008 Author Posted December 17, 2008 MAP kestää/on tarkka mittaamaan speksatun määrän ylipainetta, ei se estä sitä mittaamasta vakuumia. Selvä. Kerro minkälaisella jännitteellä se ilmaisee alipaineen? Piirille kuitenkin tulee vain positiivinen käyttöjännite joten tuskin signaali menee ainakaan miinuiksen puolelle, käsittääkseni. Näyttäis että 0kPa kohdalla signaalin taso olis n.0.1V joten aika kapea on jos alipaine signaali olis 0-0.1V. Vai lähteekö se signaali sitte taas nousemaan ylöspäin ku mennään 0 kPa:n alle? Tossa sivulla 8 http://www.freescale.com/files/sensors/doc/data_sheet/MPX4250A.pdf, on kyllä mainittu näköjään lähtö -VOUT mut missään ei sanota että vois käyttää alipaineen mittauksee. On kai se uskottava että voi käyttää vaparikoneessa ku kaikki niin sanoo mut olis kiva ymmärtää miten se on mahdollista? Quote
make76 Posted December 17, 2008 Posted December 17, 2008 koska mappi mittaa 0-2,5-4 bar. Riippuen mapista. 0 on 0 ja normaali ilman painehan on noin 1... joten se mittaa myös "alipainetta" normaalilla 2.5 bar:n mappilla voi karkeasti ajaa 1.5 ahdoilla... Make Quote
HSuomi Posted December 17, 2008 Author Posted December 17, 2008 NO JUST!! Eipä ole tullu mieleen tommonen seikka. Mitäs toi paine vois olla ku läppä on kiinni, vaikka moottorijarrutuksen aikana tai tyhjäkäynnillä? Riippuu varmaan kokoonpanosta mu jotain karkeeta arviot. Meneekö se ollenkaan alle 0:n? Quote
-tipi- Posted December 17, 2008 Posted December 17, 2008 Sit on tää myös: http://www.123ignition.nl/ Quote
daniel Posted December 19, 2008 Posted December 19, 2008 Tosta Compufirestä haluaisin sanoa sen, että mulla se kesti ~2700km. Aika kauan ennen totaalista hajoamista huomasin että kupla ei käynnisty yhtä nopeasti kuin ennen, ajattelin että itse vaan annan kaasua käynnistäessä liian vähän. Aika noloa kun sitten samana päivänä oli enemmän käynnistysvaikeuksia kupla sammui, kun olin sen käynnistänyt tankkauksen jälkeen. Siihen sitten jäätiin Shellin pihalle, no onneksi oli vanhat kärjet ja konkka mukana, sitten lähti käyntiin kunhan näytti avainta virtalukolle. Eli kuuskyt egee meni tosta vaan että hujahti, no tästähän viisastui, pertronix vaihtuu tilalle jossain vaiheessa. Quote
HSuomi Posted April 27, 2009 Author Posted April 27, 2009 Nyt on sytkä tehty EDIS yksiköllä, puolalla ja anturilla + JaniM kokoama mega ohjaa sitä. Koneet käy nyt ja rahaa menny: EDIS 60€, Mega+triggeripyörä Janilta ~120€, Nippeleitä ja letkua ~20€, imusarjojen hitsaus 20€ =~220€, Edullista! Tietysti työtä aika paljon ja osa jutuista (anturin pidike, jakajan tulppaus, triggeripyörän holkki, piuhaa, kotelo...) on tuttujen tai oma tekemiä tai töistä varastettuja maksuttomia osia. Nyt sit tarttis alkaa säätämään. Kysynki olisko kellään heittää jotain oletus sytkä karttaa mistä vois lähtee säätelee itselle sopivaa? Kyseessä 2l vapari 48 kaasareilla ja melko äkäsellä nokalla. Onnistuukohan dyno-ukoilta megan säätäminen? H Quote
make76 Posted April 27, 2009 Posted April 27, 2009 Yksi hyvä sälli säätämään megaa on Solaksen Janne. Ainakin mulla sai toimimaan, kunnes läpät pääsivät kääntymään. Nyt olisi tarkoitus vapun jälkeen käydä uudelleen penkissä että saisi tuon alarekisterin kuntoon. Make Quote
HSuomi Posted April 27, 2009 Author Posted April 27, 2009 Eipä noilla sytkän säädöillä mitään ihmeitä taida saada aikaan. Toista tuntia hiplasin ja yritin saada eloa 2000-3000rpm välille tuloksetta. Varmaan auttais ku pääsis penkkiin vaihtelemaan myös suuttimia. Quote
Guest vwvw Posted May 5, 2009 Posted May 5, 2009 kysymyksiä kans olis tähän aiheeseen. olis hankittuna tollaset fordin edis4 kamat ja sit löytyis mk2 golfissa olevia kärjettömiä settejä boxeineen. mielessä olis rakentaa ns. suorasytkä johon vois itse määrittää/muutella sytytysennakkoa kullekkin kierrosluvulle. saisi moottoreita käyttäytymään nöyremmin ja paremmin haluamallaan tavalla ja voisi penkissä kokeilla tarkempien ennakoiden muutosten vaikutusta tehoon. ja nyt olis kyseessä jm autoon tuleva sytkä joten mitään ruiskuvalmiuksia ei tarvi olla, ja sytkä saattais tulla tc/golf/vw boxer moottoreihin. joten, miten tuo olis helpoin/edullisin toteuttaa? mega ilmeisesti? megan kanssa olen ihan untuvikko vaikka paljon olen koittanut kysellä ja lueskella joten voisko joku yksinkertaistaa mitä tarvii tehdä jos laittaa megan ohjaan tota? ja laittaisko ton edisin vai tyhjääkö oman jakajan ja jumittaa siitä keskipakoennakon? kumpi parempi, mitä eroa? tarviiko molemmat ton triggeripyörän ja asentoanturin? tarvitaanko muita antureita? kaasun asento, alipaine tms? tulipa paljon kysymyksiä, suurkiitos jos joku vois valaista.. Quote
JaniM Posted May 6, 2009 Posted May 6, 2009 joten, miten tuo olis helpoin/edullisin toteuttaa? *Samanlailla HSuomikin eli Mega ja siihen vaan sytkähilut. Voin kasata moisen. Vielä pari tuollaista edullista levyä ja pienikokoista tai sit kasaat ite. megan kanssa olen ihan untuvikko vaikka paljon olen koittanut kysellä ja lueskella joten voisko joku yksinkertaistaa mitä tarvii tehdä jos laittaa megan ohjaan tota? ja laittaisko ton edisin vai tyhjääkö oman jakajan ja jumittaa siitä keskipakoennakon? kumpi parempi, mitä eroa? *Ediksellä voi vielä ajaa vaikka mega hajoaiski eli tulee 10 asteen kinteä ennakko. Ei ole jakajaa ja sen välyksiä. Eli himpun tarkempi kuin jakaja. Riippuen onko jakaja missä kunnossa. tarviiko molemmat ton triggeripyörän ja asentoanturin? *Edikselle oma trikkeri ja anturi. Jakajan oma hall anturi ja sakarat riittää, muuten tarvitsee erilliset trikkerit. tarvitaanko muita antureita? kaasun asento, alipaine tms? *Eipä muita tartte, ilman mappiakin toimii, mutta silloin pitää käyttää kaasunasentoanturia. tulipa paljon kysymyksiä, suurkiitos jos joku vois valaista.. Quote
HSuomi Posted May 6, 2009 Author Posted May 6, 2009 tarvitaanko muita antureita? kaasun asento, alipaine tms? *Eipä muita tartte, ilman mappiakin toimii, mutta silloin pitää käyttää kaasunasentoanturia. Välttämättä ei tartte anturia jos tyytyy pelkästään kierrosluvun mukaan säätyvään ennakkoon. Tossa muutama viesti ylempänä on mun selostus kuluista mitä meni. Quote
JaniM Posted May 6, 2009 Posted May 6, 2009 No se on totta ja silloin säästää 50e heti. Sekä kartta tulee helpoksi tehdä. Quote
Per Jernström Posted May 6, 2009 Posted May 6, 2009 Ja vielä kommenttina muille vastaavaa settiä miettineille, että pelkästään kierrosten mukaan se 009 säätää sitä ennakkoa. Eli pelkällä trikkeripyörällä saa vähintään yhtä hyvän kuin mihin 009 jakajalla päästään. H, se imusarjojen hitsaus oli ilmeisesti alipaineletkua varten, kun muuten on kaasarit? Quote
HSuomi Posted May 6, 2009 Author Posted May 6, 2009 Ja vielä kommenttina muille vastaavaa settiä miettineille, että pelkästään kierrosten mukaan se 009 säätää sitä ennakkoa. Eli pelkällä trikkeripyörällä saa vähintään yhtä hyvän kuin mihin 009 jakajalla päästään. H, se imusarjojen hitsaus oli ilmeisesti alipaineletkua varten, kun muuten on kaasarit? Joo periatteessa toimii kuten 009, mut megalla saa ennakot nousemaan just niinku ite haluaa. Eikä pitäisi alkaa huojumaan kovillakaan kierroksilla. Ja kaippa toi EDIS puola antaa kovemman tällin ku normi puolat. Onhan sillä puolet enemmän latausaikaakin. Kyllä, imusarjoihin hitsattiin "nännit" mihin tuli kierteet alipaine liittimille. Quote
JaniM Posted May 6, 2009 Posted May 6, 2009 Ja saahan siinä lisätehoa, ku ei ole jakaja jarruttamassa kampea vasten. Ja ennenkaikkea se välys jää pois. Quote
Guest vwvw Posted May 6, 2009 Posted May 6, 2009 hyvä nyt jo paljon selkeni sekava pää! eli sitä mappia/kaasun asento anturia en tarvitse koska aina ennenkin ne alipaine ennakot on hitsattu jumiin ja käytetty pelkkää keskipako ennakkoa. mitenkäs toi sytkäkartta sit megassa menee kun jättää ton mapin/asentoanturin pois? onko mahdollista saada korttaa jossa on esim vaakarivillä kierrosluku ja pystyssä ennakko ja sit lätkii taulukkoon vaan pisteitä? ja mega tune ohjelmallahan tätä säädetään?,onko kuinka vaikeaa? ja tosta trikkeristä, mitkäs on sellaisia joita olen nähnyt esim jossain ralliautossa että on kampiakselin pyörään hitsattu vain kaks pulttia oikeille kohdille ja asentoa luetaan näistä? vielä paljon kuitenki aukkoja asiassa joten olis mukava rupatella asiasta puhelimessa jonkun osaavan hemmon kanssa, jos tällaiseen jollain aikaa. ja toi janiM mega boxi kiinnostais, mikä sille olis hinta? Quote
JaniM Posted May 6, 2009 Posted May 6, 2009 hyvä nyt jo paljon selkeni sekava pää! eli sitä mappia/kaasun asento anturia en tarvitse koska aina ennenkin ne alipaine ennakot on hitsattu jumiin ja käytetty pelkkää keskipako ennakkoa. mitenkäs toi sytkäkartta sit megassa menee kun jättää ton mapin/asentoanturin pois? onko mahdollista saada korttaa jossa on esim vaakarivillä kierrosluku ja pystyssä ennakko ja sit lätkii taulukkoon vaan pisteitä? **Eiku siinä on alarivillä kierrosalue 12kpl ja pystyakseliin map tai tps, mutta nehän voi nyt jättää. Seuraavalle vaakriville vaan sit ennakot oman maun mukaan. ja mega tune ohjelmallahan tätä säädetään?,onko kuinka vaikeaa? *Megatunella esimerkiksi. Ei ole vaikeata säätää. ja tosta trikkeristä, mitkäs on sellaisia joita olen nähnyt esim jossain ralliautossa että on kampiakselin pyörään hitsattu vain kaks pulttia oikeille kohdille ja asentoa luetaan näistä? **Tarttee kyllä 4-1 pulttia 4 pyttysessä vähintään mega. Mutta silloin ei voi käyttää edistä. Hukkakipinäpuolaa voi kyllä käyttää ja sytkäpäätettä ja siihen pultit. Edis toimii ainakin kuplissa paremmin ku ei ole niin häiriöherkkä. vielä paljon kuitenki aukkoja asiassa joten olis mukava rupatella asiasta puhelimessa jonkun osaavan hemmon kanssa, jos tällaiseen jollain aikaa. ja toi janiM mega boxi kiinnostais, mikä sille olis hinta? *Mulle voi soittaa kyllä, kerron ja neuvon sen minkä tiedän. Hinta tuolle olis ilman mappia 80e. 0400515209 siitä saa mut kiinni. Quote
Guest vwvw Posted May 6, 2009 Posted May 6, 2009 kuuluuko tohon boxiin joku ohjelma mukaan millä sitä voi säätää? vai löytääkö sen netistä jostain? ja onko olemassa jossain kytkentäkaaviot noille järjestelmille esim edis? soitan janiM sulle kyllä niin tulee kysyttä paljon kerralla. Quote
JaniM Posted May 6, 2009 Posted May 6, 2009 kuuluuko tohon boxiin joku ohjelma mukaan millä sitä voi säätää? vai löytääkö sen netistä jostain?*Netistä löytyy kaikki. ja onko olemassa jossain kytkentäkaaviot noille järjestelmille esim edis? *Itse edispurkin kytkentä löytyy kans netistä ja neuvon kyllä miten kytketään. soitan janiM sulle kyllä niin tulee kysyttä paljon kerralla. Quote
HSuomi Posted May 6, 2009 Author Posted May 6, 2009 Pari seikkaa tosta EDIS:stä: 1. Minimi ennakko on 10 astetta. 2. Kierrosten rajotinta (spark cut) ei voi käyttää. Noihin juttuihin olen kyllä suunitellu molempiin ratkaisut. 1. Säätää triggeripyörän 90 asteen sijasta 100 asteeseen ja laittaa sytkä karttaan kaikki ennakot +10 astetta. Näin sais soft limitin ja moottorijarrutuksen 0 asteeseen. Tai voihan sitä säätää vielä enemmän jos haluaa jostain syystä enemmän myöhäselle. 2. Suunittelee EDIS puolan + piuhan väliin vähän elektroniikkaa joka toimii niin että kun vaihtovalo syttyy (megassa vaikka), alkaa jäämään kipinöitä pois. Tämän todennäkösesti olis helppo tehdä jos joku osais käyttää mikrokontrollereita. Ei ole hyvä idea varmaan leikata kaikkia kipinöitä pois, voi kastella tulpat Näissäkin voi olla porsaanreikiä ja vaatia vähän jalostamista.. Quote
Guest Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 mites kuplaan sais väkerrettyä suorasytytyksen? autoon suunnitteilla k-jetronik, niin ei viitsisi laittaa mitään megasquirtia... Quote
JaniM Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 Just tuollain ku tuossa ylempänä selostettu. Boxi ilman mappia 80e, sytkävermeet oman maun mukaan, edis tai muu hukkakipinä puola ja sytkäaste, sekä anturi. Tai sit joku kaupallinen tuote XXXe suunnilleen. Quote
JaniM Posted May 8, 2009 Posted May 8, 2009 Jaa, mitäs oikein sit löysit? Pari sivua tästä megasta jo juttua tullut. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.