Jump to content

Splitit Suomessa


Recommended Posts

-51 ja -52 tuli yli 2000 kuplaa virallisesti ja merimiesautot päälle. Olisko silti mahdollista, että sambassa Wiggyn ylläpitämästä rekisteristä laskeskelin helmikuusta elokuuhun -52 tehtyjen/tuotujen autojen määrän olevan edelleen kuutisenkymmentä! Varmaan osa raatoja, mutta tuskin jokainen edes on laittanu splitistään tietoja. Väkilukuun nähden olemme aika korkealla!

Link to comment

Täähän on vähän outoa, että tapahtumissa tai kaduilla ei juuri kymmentä enempää taida liikkua koko kesänkään aikana! Mä tosiaan vilasin vaan noin puolen vuoden ajalta rekisteriin laitettuja viiskakkosia ja jos viisykköset on yhtä hyvin tallessa niin sata menee ilmeisesti rikki. Vaikea uskoa...

Link to comment

Taitaa olla aika vähän näitä virtuaali splitti harrastajia ja enemmän oikeita splitti harrastajia... :D

 

Epäilen että aika moni ovat tallikoristeita vanhempien herrasmiesten omistuksessa.

 

Täälläkin päin löytyi yksi joka tuli museoitua viime kesänä.

Link to comment

Ettei vaan meitä splittimiehiä ruvettais peräti kaappiharrastajiksi epäilemään, niin olis kiva saada aikaan kunnon kokoontumisajot! Mulla on rempan ehdoton takaraja tuo Mikkelin Oldtimer Run kesäkuun lopulla ja varmaan saatais oma rivi jos kymmenenkin veteraania saatais kokoon. Onhan tuo reissaaminen monen mielestä ja omastakin kokemuksesta nykyliikenteen seassa tarkkuutta vaativaa, mutta pienellä varmistuksella varmasti onnistuu!

 

Pistetäänkö tavoitteeksi?!

Link to comment

Tämän verran niitä tuli Suomeen + jonkin verran merimies autoina.

 

1950, 119 kpl

1951, 1716 kpl

1952, 1569 kpl

 

Vastaavasti Ruotsiin tuli näin:

 

1948, 55 kpl

1949, 349 kpl

1950, 8259 kpl

1951, ---- kpl

1952, ---- kpl

 

(En ole löytäny paljonko niitä tuli sinne 51-52.)

Link to comment

Mulla oli parikymmentä vuotta vanhoja muistikuvia ja alakanttiin menneitä. Eli vuoden -52 lopulla täällä pörräsi jo reilu 3000 kuplaa. Muistelen, että zwitterin ja ekan ovaalin luvut sitten putoskin jo kymmeneteen osaan. Eli ne on syystäkin harvinaisia - onko ne sitten yhtä arvostettuja onkin jo toinen juttu. Mulla oli joskus -85 kaksi saman hintaista ja saman kuntoista kuplaa valittavana. Toinen oli -54 schiebedach ja toinen vihreä (en tykänny ollenkaan väristä) -52. Ehkä mun valinta oli sittenkin oikea vaikka harvinaisuudessa hävisin?

Link to comment

Hebsterin import tilastoja täydentäisin Ruotsiin vietyjen osalta näin:

 

1948 55 kpl

1949 375 kpl

1950 9344 kpl

1951 6029 kpl

1952 5850 kpl

 

Lähteenä "Svenska Volkswagen 50 år" -kirja vuodelta 1998. Pikkasen

poikkeaa nuo noista Hebsterin luvuista, syytä en tiedä.

 

SePin idea splitti kokoontumisesta on hyvä, mutta Mikkelin Oldtimer run

lienee liian lähellä muutaman Splitin/zwitterin Saksan matkan ajankohtaa ?

Link to comment

Kiitos Velkke! :)

 

Voisko olla että laskettu joko mallivuoden perusteella tai vuosimallin perusteella tuo ero?

 

Zwitterien tarkaa lukumäärää en osaa sanoa mutta 53-57 olis seuraavasti:

 

1953 184 kpl

1954 719 kpl

1955 983 kpl

1956 1 736 kpl

1957 1 778 kpl

 

Vastaavasti minun lähteen mukaan Ruotsissa tuotiin seuraavasti:

 

1953 n.6050 kpl

1954 11 519 kpl

1955 25 234 kpl (tänä vuonna meni myös 50 000 kuplaa yhteensä puhki)

1956 (ei ole tietoja)

1957 (ei ole tietoja), 100 000 kuplaa tuotu yhteensä Ruotsiin...

 

Joten aika paljon noita ovaaleja ainakin pitäs löytyä sieltä.. :D

Link to comment

SePin idea splitti kokoontumisesta on hyvä, mutta Mikkelin Oldtimer run

lienee liian lähellä muutaman Splitin/zwitterin Saksan matkan ajankohtaa ?

 

Jep tonne mennään ja lujaa.. Velkke vetää letkaa hirmumoottorilla....jussina 2007 keski Saksan ylämäissä meinas tulla Trabantit perseeseen..dihdih.

 

"Onkos Oulusta lähtijöitä"´´´´ddd Sakke en tarkoita sinua...

Link to comment

Hirmumoottorisella zwitterillä Saksassa 2007 oli kerran ylinopeussakot lähellä, tolppakamera taisi välähtää kylläkin edelläajavalle...

Ja sitten moottoritiellä suoritin yhden ohituksen, vaikkakin ohitettava oli

hinauksessa oleva hiipunut henkilöauto...

Niin, ja onhan siellä autobahneilla aika jyrkät alamäetkin :-)))

 

Vielä noista Ruotsin kupla-import tilastoista, vaikka kirjaimellisesti mennäänkin off-topic, niin tässä vielä lisävuodet samasta lähteestä:

1953 6050 kpl

1954 11481 kpl

1955 25234 kpl

1956 23707 kpl

1957 22896 kpl

 

Samasta opuksesta selviää mm. mielenkiintoiset Transporter sekä Porsche 356 tuontimäärät (siis Ruotsiin).

Kirjasta on ilmestynyt tänä, eikun viimevuonna uusi versio, Svenska

Volkswagen 60 år (tms), jota en ole vielä nähnyt. Mutta tässä vanhemmassakin on tosi mielenkiintoista tekstiä ja kuvia splittiajoista lähtien. Suosittelen.

Link to comment

Milloin olette viimeksi nähneet suomalaisesta entisöidystä / ajokuntoisesta splitistä myynti-ilmoitusta? Eli ilmeisesti ihan joka kuukausikaan...

 

Täällä päin muuten liikkuu edelleen -51 splitti, joka on omistajansa mukaan ollu koko ajan leimassa ja katsastettuna! Vaikea panna paremmaksi, mutta rehellisesti sanoen kupla on aika rupisessa kunnossa, enkä viime syksyn katsastuksesta tiedä vieläkö leima irtosi. - Tämäkään ei ole Wiggyn tilastoissa

Link to comment
Milloin olette viimeksi nähneet suomalaisesta entisöidystä / ajokuntoisesta splitistä myynti-ilmoitusta? Eli ilmeisesti ihan joka kuukausikaan...

 

Täällä päin muuten liikkuu edelleen -51 splitti, joka on omistajansa mukaan ollu koko ajan leimassa ja katsastettuna! Vaikea panna paremmaksi, mutta rehellisesti sanoen kupla on aika rupisessa kunnossa, enkä viime syksyn katsastuksesta tiedä vieläkö leima irtosi. - Tämäkään ei ole Wiggyn tilastoissa

Juu täällä Mikkelin suunnalta tiedän pari moista, kovasti myös käytetyn näköistä kulkupeliä. Toinen majaili kaupungissa Nuijamiehen kaupungisosassa ja toinen maakunnan puolella. Noiden viime aikaisista edesottamuksista en ole varma, mutta toista vissiin ajeli vanhempi VW asentaja ja toista joku muu sitkeä papparainen.

Link to comment

Tämä alkaa todistaa oikeaksi sen, mitä tuolla bensa-asemilla tankatessa kuulee lähes joka kerran. Siellä nimittäin joku herrasmies muistelee, kuinka hänelläkin muinoin oli tuommoinen riiureissuillaan. Mutta yhtä moni sanoo, että harmittaa kun ei tullu laitettua talteen. Joku ne sitten kuitenkin laittoi.

Itse asiassa vanheniko 60 -luvun alussa mikään muu auto niin nopeasti kuin se rinkelilasikupla? Kamala vaihdelaatikko ja kylmä kuin ryssän helvetti ovat olleet mainintoja matkan varrelta...

Link to comment

Täytyy panna tuo Saksan reissu lähivuosien tapahtumiin. Nyt ei uskalla vielä suunnitella reissua noin pitkälle, kun kone ei ole vielä paikallaan eikä oikeastaan ole mitään hajua kuinka motti on edes onnistuttu kasaamaan. Muistaako joku Kajaanilainen myyneensä 25 hp koneen Tompalle? Omalla kylällä on turvallisempaa kruisailla, jos...

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...