Jump to content

tuplien suuttimista ja kurkuista..


Recommended Posts

Kuulostaa siltä että update kittiin on heitetty varmuuden vuoksi jotkut perushilut mukaan, että keskivertoasiakas saa niillä edes koneensa käyntiin. Hakisin sopivat suutinkoot ihan kuten ennenkin juuri konekohtaisten tarpeiden mukaan. Odotetaan kommentteja updatekitistä. Ilmeisesti sitä ei pysty tilaamaan eri kokoisilla kurkuilla, ellei sitten itse ota ja tee mallin mukaan sopivampaa kokoa.

Link to comment

Noniin, tänään sain inspiksen ja heitin update kitin paikoilleen, ja ei se huono ole..

 

Tuumailin että kai ne CB:llä sentään jotain on miettineet kun tuollaiset pääsuuttimet (160) on siihen mukaan tällänneet ja laitoin ne siihen samalla, mutta en kyllä osaa sanoa että onko se rikkaalla vai ei :) Joka tapauksessa muutos oli kyllä huomattava. Ehkä erikoisinta oli se, että tyhjäkäynti on nyt "pehmeämpi" ja tasaisempi. Alavääntö kasvoi niin että sen kyllä huomaa, ja nyt siirtymäalue toimii huomattavasti jouheammin, vanha pienehkö röpellys jäi pois.

 

Miten kone oireilee jos pääsuttimet on liian isot, tai liian pienet? Nyt tuo toimii isoilla kierroksilla ihan yhtä hyvin kuin ennen tuon kitin asennustakin, en ainakaan itse huomaa eroa, ainakaan niin että olisi mitenkään älyttömän rikkaalla. Ajattelin kuitenkin kokeilla vielä vanhoilla 130 pääsuuttimilla, että miten tuo muuttuu, mutta mistä tietää jos se on liian laihalla? Ja tietystikään lambdaa ei ole käytetävissä eikä sitä nykyiseen putkistoon saa asennettua, ainakaan helposti.

Link to comment

Kyllä tuon updatekitin kuuluukin ihan oikeasti toimia ja olla parannus perinteiseen hajottimeen verrattuna. Kyllä se jo aikanaan varsin uskottavasti mitattiin jossain alan lehdissäkin. (Ei, meillä ei ole töissä tätä edes myynnissä, ei siis kaupallisia intressejä.)

 

Hajotin on se joka tässä ajateltiin uudestaan. Samalla kurkku vaihtaa paikkaa. Perinteisestihän hajottimeen itseensä on rakennettu kurkun muotoa. Nyt vaan perinteinen yksi iso kanava josta bensa tulee kaasarille on korvatti pitkällä rivillä pieniä. Tyhjäkäyntiin, tai edes pintakaasuun tuon ei pitäisi vaikuttaa koska tyhjäkäyntipiiriä se ei muuta miksikään. Update kitin kanssa saattaa kyllä pääpiiri lähteä aiemmin mukaan ja pehmeämmin.

 

130 - 160 kokoero on massiivinen. Perinteisellä hajottimella ei toimi kunnolla molemmilla. Jos kone käy paksulla, käynti puuroutuu yleensä jossain 0.85 lamdan arvolla. Hukkaa tehoja eikä reagoi yhtä virkeästi kuin oikealla seoksella. Laihalla paukkuu putsareissa vastaan ja nykii. Pääsuuttimen vaikutus tuntuu selkeimmin noin 3000-4000 kierroksen paikkeilla.

Link to comment
  • 5 weeks later...

Terve!

 

Nyt olisi moottori valmistumassa 94x69 ja nokkana Engle W125.

 

Paikallaan autossa nyt 1600 vakiomoottorilla nämä suuttimet.

Kurkku 32

ilma 180

Pääsuutin 122

Tyhjäkäynti 56

Kiihdytyspumppu 50

Seosputki 9164-2

 

Pitäisikö tuota uutta moottoria varten hommata jotain kokoja lisää

Pääsuuttumia löytyy 128,130 ja tyhjäkäyntiä 52,60,62. Miten nuo kurkut?

 

t.

Jarno

 

Pitäisi ostaa suuttimia, olisiko heittää kokoja?

 

Eli nyt vakio 1600 alakerta, Autolinean Pro street kannet 39x35,5 venttiileillä, Dellorto DLRA 36 kaasuttimet.

Nyt paikallaan seuraavat suuttimet:

Pääsuutin:122

Seosputki:9164-2

ilma:180

tyhjäkäynti:52

kiihdytyspumppu:33

kurkku:32

Onko tuossa joku koko jota kannattaisi vaihtaa suurempaan,pienempään?

 

Samat kaasuttimet siirtymässä myöhemmin vakioiskuiseen 94 porattuun moottoriin samoilla kansilla ja Englen W120 nokalla. Suutin kokoelma tähän kokoonpanoon?

 

t.

Jarno

Link to comment

Jos kaasarit on 36 Dellortot, niin siihen runkoon 32 kurkku on suurin mitä kannattaa ajatella. isompaan koneeseen 32 sopiikin paremmin kuin 1600 koneelle. Seosputket on hyvät. Tyhjäkäyntiskaala sopiva. Ilmasuutin ainakin lähellä. Pääsuuttimet todennäköisesti loppuu hiukan kesken, eli muutama isompi koko olisi hyvä olla käsillä. Pumppuna 50 on vähintään tarpeeksi. Sillä varmaan yritettiin korjata vakioon 1600 koneeseen liian isoja kurkkuja. Pumpun suutin löytyy varmaan 40-50 väliltä.

Link to comment
  • 5 weeks later...

kone on vielä kasaus vaiheessa, tulee 87 männillä englen W100 nokalla ja kannet koneistettu, imu-ja pakokavanat avarrettu ja käärmeenpesä. kaasariksi tulee keski dellorto drla 40. minkä kokoiset suuttimen ja kurkut siihen kannattais laittaa?

Link to comment

yksittäinen virikaasari keskellä on aina hiukan karkea ratkaisu siistiä käytöstä kaipaavaan katukoneeseen.

 

Tärkeintä on tarpeeksi pieni kurkku. Mikähän tuolla pytyllä on koneen kuutiotilavuus... No, kurkkuna 28 suunta on jäljillä. Sille pumpun suutin 45-60, tyhjäkäynti 50-65, pääsuutin 140-160, putki 2, ilma 170-200. Neula 200.

Link to comment
yksittäinen virikaasari keskellä on aina hiukan karkea ratkaisu siistiä käytöstä kaipaavaan katukoneeseen.

 

Tärkeintä on tarpeeksi pieni kurkku. Mikähän tuolla pytyllä on koneen kuutiotilavuus... No, kurkkuna 28 suunta on jäljillä. Sille pumpun suutin 45-60, tyhjäkäynti 50-65, pääsuutin 140-160, putki 2, ilma 170-200. Neula 200.

 

1641 on mahlen ilmoittama tilavuus. purin kaasarin, katsoin suuttimet niin tuon kokoisia suuttimia sieltä löytyikin. eli kokeilla noilla kun saa koneen kasaan. :)

Link to comment

tuon kauempaa ei tarvii hakea. Toisaalta tyhjäkäyntisuuttimenkin skaala on sen verran leveä että siinä ei riitä että ollaan tuolla välillä. Pitää myös löytää se tälle koneelle sopivin koko ennen kuin kone toimii kunnolla. Tärkeimmät palikat katukoneelle on järjestyksessä kurkku, tyhjäkäyntisuuttimet ja pääsuuttimet. Tyhjäkäyntisuuttimilla mennään pintakaasulla maantienopeuksiin saakka.

Link to comment
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
2110cc (76x94)

Scat Super-D (42 ja 37mm) imu virtaa 195hv 14mm nostolla

C89 (318 astetta ja 10,4mm nokalta)

1:1,4 keinut

n.12:1 puristukset

1 5/8 pakosarja + fat boy

IDA 48

37 kurkut

seosputket F7

Mun suositus IDF-kokemusten pohjalta olis: F11 seosputket, 55 tyhjät ja 140 pääsuuttimet. 37 sisäkurkun pitäis riittää n. 6500 rpm asti.

Joku IDO:ja paremmin tuntema vois antaa paremmat suositukset, mutta lähetään tästä liikkeelle...

Link to comment
  • 5 months later...
  • 4 weeks later...

Löyty vuoden vanhat mittauslaput - laitetaanpa tänne parempaan talteen.

 

Kone 78x90,5. CB 044. C65. IDF 44 (55-170-200). 123 Tune. 1 5/8" merged.

 

Oli vähän käyntihäiriöitä tuolloin ja mittaukset loppui 5700 kierroksella. Nykyään rajoitin 7500:ssa jonne kone kiertää hienosti. Eiköhän tuo 100kw mene rikki seuraavalla yrittämällä... Huippunopeus ~200 tuossa 5700 kierroksessa jäänee testaamatta oikeasti.

 

Tosi mukavasti vääntää alhaalta asti ja muutenkin käyttäytyy nöyrästi - jos niin haluaa ;)

 

Rakentaja saa kommentoida lisää jos haluaa.

post-1242-1388836777871_thumb.jpg

post-1242-13888367779241_thumb.jpg

Link to comment
  • 3 weeks later...

Aloitetaas seuraava mutuilu.

 

1776cm³

043 pikkuventtiilikannet (35,5/32)

C45 nokka

38mm pakosarja

9,5:1 rutut

36DRLA (nyt paikallaan suuttimet: tyhjä 52, pää 135, ilma 180, sisäkurkku 32)

 

Ajossa lämpimänä (n.10km ajon jälkeen) alkaa aavistuksen nykimään, lähinnä kiihdytyksissä ja läpi kierroslukualueen. Eli taitaa mennä turhan paksulle pääsuutinpiirillä? Kylmänä toimii tosi hienosti.

Milläs suuttimilla olisi hyvä alkaa hakemaan?

Link to comment

lambdamittarilla voisi varmistaa onko se paksulla ja millä kierroksilla. Jos on, niin sitten vaan pääsuutinta pienempään. 125 tai 130.

 

Ilma 180 on yleensä ongelmaton. Tyhjäkäynti 52 hyvin jäljillä. Jotkut koneet tarvii enemmänkin. 32 kurkku on katukoneelle lähinnä ison puoleinen varsinkin 36 runkoon, mutta tämän verran säikylle nokalle ihan hyvä pari silloin kun yläkierrokset on jatkuvassa käytössä eikä juuri sievistellä pintakaasulla. Siistimpään ajoon laittaisin 30 kurkut. Seosputki on varmaan 2 ja ok.

Link to comment

Kukas osaa sanoa IDF:n seosputkista, tai tietää linkin mistä löytyy noista tietoa?

 

Oli tarkoitus vaihtaa 40 IDF:t dellortojen tilalle, ja katselin suuttimien koot ja seosputket valmiiksi. Joka paikassa suositellaan IDF:iin seosputkeksi F11, mutta näissä oli F67. Mikäs tuo tuollainen putki oikein on kun ei ole ennen tullut vastaan?

Link to comment

Webrun seosputket on numeroitu sitä mukaan kun uusia malleja on kehitetty. Eivät siis ole missään loogisessa järjestyksessä ominaisuuksiltaan suhteessa viereiseen. F16 ja sitä pienemmät numerot on niitä ensimmäisiä ja eniten käytettyjä ja parhaiten tunnettuja.

 

F67 saattaa hyvin olla Alfan boxerikoneeseen kehitetty putki. Niitä on muutamia erilaisia, kaikissa numerot yli 50. Aika erilaisia kuin muut ihan jo ulkonäöltään. Kokeilemisen arvoisia, mutta suutinkoot niiden ympärille ei välttämättä ole samoja kuin olisi vaikka sillä F11 putkella.

 

Webrun kirjoista löytyy kyllä mittapiirrokset kaikista putkista, mutta vaikka niistä voi saada vihjeitä putken luonteenpiirteistä, en ainakaan itse kokeilematta menisi paljoa arvailemaan putken ominaisuuksista.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Nyt en keksi missä mahtais olla vika, kun siirtymävaiheen ihan alussa menee tosi laihalle ja muuten pelaa normaalisti. Kaasuttimet on espanjan IDF 44 tuplat.

Ajelin tänään ilman suutinrunkoja, jotta voin varmistaa, ettei pääpiiri ole sotkemassa. Hyvin pystyy kruisailemaan ja seokset on seosmittarin mukaan OK eli 16-17 luukunottamatta tuota alkua. Tyhjäkäynnin saa säädettyä kohdilleen (seosruuvit noin 1,5 kierrosta auki), mutta kun rupeaa avaamaan kaasuläppää seokset putoa. Mittari näyttä 20 ja alkaa vilkkua. Kun hiukan lisää kaasua seo hyppää 17, ja auto alkaa toimia normaalisti ja toimii normaalisti siirtymävaiheen loppuun asti ja siitä edelleen pääsuuttimilla, silloin kun ne on paikoillaan. Sama ilmiö kun nostaa kaasun ylös. Seosmittari alkaa vilkkua laihaa ja pakoputkessa poksuu kunnes palataa tyhjäkäynnille.

Nyt tyhjäkäynti suutin 55. Olen kokeillut myös isompaa. Ehkä vähän lieventää, mutta se ei poista ongelmaa ja seokset menee turhan rikkaalle tuon ongelmavaiheen jälkeen.

Moottori menee laihalle myös paikallaan seistessä kun painaa varovasti kaasua.

Pensapintaa olen kokeillut 10 ja 11 mm. Ei vaikutusta.

Venttiilien säätö on myös pariin kertaan tarkistettu.

Puristuspaineita en ole vielä mitannut, mutta konee tuntuu muuten toimivan kaikinpuolin OK.

Jakaja on 123 ja sieltä 009-käyrä. Perusennakko 10 astetta. Vaikka ei tuo sytytys kai seosmittarin lukemiin vaikuta.

Link to comment
Nyt en keksi missä mahtais olla vika, kun siirtymävaiheen ihan alussa menee tosi laihalle ja muuten pelaa normaalisti. Kaasuttimet on espanjan IDF 44 tuplat.

Ajelin tänään ilman suutinrunkoja, jotta voin varmistaa, ettei pääpiiri ole sotkemassa. Hyvin pystyy kruisailemaan ja seokset on seosmittarin mukaan OK eli 16-17 luukunottamatta tuota alkua. Tyhjäkäynnin saa säädettyä kohdilleen (seosruuvit noin 1,5 kierrosta auki), mutta kun rupeaa avaamaan kaasuläppää seokset putoa. Mittari näyttä 20 ja alkaa vilkkua. Kun hiukan lisää kaasua seo hyppää 17, ja auto alkaa toimia normaalisti ja toimii normaalisti siirtymävaiheen loppuun asti ja siitä edelleen pääsuuttimilla, silloin kun ne on paikoillaan. Sama ilmiö kun nostaa kaasun ylös. Seosmittari alkaa vilkkua laihaa ja pakoputkessa poksuu kunnes palataa tyhjäkäynnille.

Nyt tyhjäkäynti suutin 55. Olen kokeillut myös isompaa. Ehkä vähän lieventää, mutta se ei poista ongelmaa ja seokset menee turhan rikkaalle tuon ongelmavaiheen jälkeen.

Moottori menee laihalle myös paikallaan seistessä kun painaa varovasti kaasua.

Pensapintaa olen kokeillut 10 ja 11 mm. Ei vaikutusta.

Venttiilien säätö on myös pariin kertaan tarkistettu.

Puristuspaineita en ole vielä mitannut, mutta konee tuntuu muuten toimivan kaikinpuolin OK.

Jakaja on 123 ja sieltä 009-käyrä. Perusennakko 10 astetta. Vaikka ei tuo sytytys kai seosmittarin lukemiin vaikuta.

Mulla myös esp 44 idf ja oli samaa vaivaa, korjaantu muuttamalla bensapinnat 7mm, myös perusennakon suurentaminen helpottaa voi olla joipa 12-15 astetta. Sulla ilmeisesti ei ole jakajana tune-versio, siinä ois alipaine-ennakko joka myös helpottas.

Link to comment

Tosiaan hyvä huomata että kaasareiden säätöongelmiin ratkaisu löytyy usein sytkäpuolelta...

 

Jos ajatellaan kysymystä vain kaasareiden puolelta niin nuo oireet kuulostaa myös isohkolta kurkulta. Vaihda pienempään niin yleensä aina alakierrokset vastaa kauniimmin kaasuun ja toiminta muutenkin löytyy helpommin. Jos isommalla tyhjäkäynnillä menee liian paksulle vasta kun pääpiiri tulee mukaan niin pienennä pääsuuttimia ja pidä tyhjäkäynti siinä mikä parhaiten toimii. Lambdan arvossakin hyvä muistaa että ei olla säätämässä katalysaattorikonetta vaan kaasarimaailma toimii kauneimmin ja tehokkaimmin kun lambda on jossain 0.9 maisemissa eikä siellä kattikoneen 1.0 arvossa.

Link to comment
Nyt en keksi missä mahtais olla vika, kun siirtymävaiheen ihan alussa menee tosi laihalle ja muuten pelaa normaalisti.

Jakaja on 123 ja sieltä 009-käyrä. Perusennakko 10 astetta. Vaikka ei tuo sytytys kai seosmittarin lukemiin vaikuta.

Mulla on hieman pienemmässä koneessa 123-jakaja (40 IDF:t) ja perusennakkona 14 astetta, tuolla 009:n käyrällä eli kokonaisennakko 35, tuntuu sillä pelaavan hyvin.

 

Lämpimästi suosittelen update kittiä: http://csplink.de/XcKdq60JhO

Omiin IDF:iin laitoin nuo ja vaikka ei ihan halpa olekkaan niin on joka centin arvoinen. Juurikin tuo vaikea siirtymäalue parani todella paljon noilla, tai siis kaikki rykimiset ko. alueella hävisi täysin. Bonuksena ei ahista isoillakaan kierroksilla koska sarjassa tulee suurin mahdollinen sisäkurkku, ja silti ala-alueen käytös ja vääntö parani merkittävästi.

Link to comment

Lämpimästi suosittelen update kittiä: http://csplink.de/XcKdq60JhO

Vois olla hyvä tuohon minunkin koneeseen, mutta käsittääkseni tuohon ogelmakohtaan se ei vaikuta. Tuo minun ongelma on ihan puhtaasti tyhjäkäyntipiirin alueella. Ongelma esiintyy ainoastaan siinä kohtaa kun ihan pikkusen raottaa kaasuläppää. Siitä kun päästään yli niin kaikki toimii "normaalisti". Ei nuo säädöt varmaan optimaalisia ole, mutta seoksiin pystyy vaikuttamaan suuttimilla. Tuohon ongelmakohtaan ei suutinten vaihdolla ole mitään vaikutusta.

Link to comment

Lämpimästi suosittelen update kittiä: http://csplink.de/XcKdq60JhO

Vois olla hyvä tuohon minunkin koneeseen, mutta käsittääkseni tuohon ogelmakohtaan se ei vaikuta. Tuo minun ongelma on ihan puhtaasti tyhjäkäyntipiirin alueella. Ongelma esiintyy ainoastaan siinä kohtaa kun ihan pikkusen raottaa kaasuläppää. Siitä kun päästään yli niin kaikki toimii "normaalisti". Ei nuo säädöt varmaan optimaalisia ole, mutta seoksiin pystyy vaikuttamaan suuttimilla. Tuohon ongelmakohtaan ei suutinten vaihdolla ole mitään vaikutusta.

 

Apus onkos muuten ilmankorjausruuvit (ne missä on lukkomutterit) varmasti kiinni?

Link to comment
Apus onkos muuten ilmankorjausruuvit (ne missä on lukkomutterit) varmasti kiinni?

Anpulta erittäin hyvä huomio. Yhden bussin käyntihäiriöt korjasin juurikin noilla ruuveilla.

Kyllä ne pitäs olla kiinni, mutta täytyy vielä varmistaa.

Link to comment
Onhan kaasarien synkronointi OK?

Tyhjäkäynnillä on synkronoitu, kun tuo minun mittari ei oikein muuhun sovellu. Sen jälkeen silmämääräisesti olen yrittänyt katsoa, että läpät aukeais samaan tahtiin. Vivusto on ihan asiallisen hexbar.

Link to comment

Progressioreikien puute kaasarin rungossa on ongelma,eli ominaisuus nois webruis kun ajetaan pienillä kaasuläpän avautumisella. Ainut mikä korjaa asiaa on hivenen pienempi ilmareikä tyhjäkäyntisuuttimelle tai vähän yli-iso tyjäkäyntisuutin... Isolla tyhjäkäyntisuuttimella sit pitää säätää tyhjäkäyntiseos kohdalleen seosruuvista välittämättä kuinka paljon se on auki,eli vaikka vain puoli kierrosta auki.

Link to comment
Progressioreikien puute kaasarin rungossa on ongelma.

Tarkoitatko, että ne on liian pienet tai että niitä on liian vähän. Joissain vanhoissa IDF:ssä nähnyt 5 reikää, mulla on noissa vaan 3. Minusta tuntuu että ne periaatteessa toimii, mutta alkaa toimimaan liian myöhään. Läpän ohi pääsee sitä ennen ilmaa joka sotkee seoksen. Kun läppä aukeaa enemmän reijistä alkaa tulla riitävästi polttoainetta ja tilanne korjaantuu.

 

Tarkistin, että ilmankorjausruvit oli pohjassa ja että synkat oli kunnossa. Sitten laitoin 60 tyhjäkäyntisuuttimen, vaikka olin sitäkin jo aikaisemmin kokeillut, eikä mulla ollut sen suurempaa. Kyllä tuolla ongelma-alue kapeni, muttei poistunut. Nyt menee kruisailussa seokset 14 nurkille. Eli olis vielä siedettävä, jos tuo ongelma olis poistunut.

 

Muuta ei ehtinyt tänään tehdä ja homma jatkuu joskus ensviikolla.

Link to comment

Reikiä nimenomaan liian vähän jolloin ei ala lisäämään seosta riittävän nopeesti. En ole ikinä ymmärtänyt miksi espanjan versioissa ei otettu käyttöön runkoversiota jossa on enempi progressioreikiä kuin kolme,sama ongelma myös espanjalaisessa vaaka weberissä...

Link to comment

Progressioreikien määrä, koko tai sijainti ei tosiaan tunnu aina osuvan tarpeisiin. IDF mallissa ei taida olla varaa valita, mutta espanjalaista 45 DCOE vaakaimua saa uutena tilata 3, 4 tai 5 reiän mallit. Vanhoissa italialaisissa DCOE webruissa oli 2-3 reikää ja uudemmissa 3-6kpl.

 

Ihan ensimmäisenä ei uskalla suositella noiden muuttamista, mutta yhdessä omassa katuautossa sain oireen poistettua suurentamalla yhtä reikää 0.2mm. Sekin muutos meni ja aavistuksen yli, eli tosi varovainen saa olla. Siinä DCOE webruparissa oli kyllä reikiä riittävästi mutta ihan alussa, olikohan se ensimmäinen vai toinen, liian pieni. Kaasupolkimen asennosta pystyi jäljittämään minkä reiän kohdalla alkoi epäröimään.

 

Vastaavanlaisia muutoksia on tehty myös possun 3-kurkku idassa. Siellä on isoille koneille koneistettu muutaman reiän tilalle ohut pitkä ura auki.

Link to comment

Suuret kiitokset kommenteista!

Progressioreikien sijainti sattais olla noiden minun ongelmien lähtökohtana. Joko reijät on liian ylhäällä tai ehkä pikemminkin niin, että kaasuläppä on liian alhaalla tyhjäkäyntiasennossa. Tuo teoria tuntuis "selittävän" tuon minun auton käyttäytymisen. Kun tuo tietty raja on ylitetty niin progressioalue tuntuu toimivan niin kuin sen kuuluisi.

Tämä siis näin virtuaalisesti. Täytyy vielä odotaa, että pääsee tutkimaan käytännössä.

Link to comment

No nyt löyty selvä syy noihin minun ongelmiin. Yhdessä kurkussa oli alin progressioreikä tukossa. Puhallustesteissä en sitä huomannut, kun muut reijät tuossakin kurkussa oli auki. Tänään kokeilin ohuella teräslangalla ja löysin tuon tukkeutuneen reijän. Ehkä tämä tästä.

Link to comment
  • 2 weeks later...
Ehkä tämä tästä.

Mutta ei kuitenkaan...

 

Toki auto muuttu ihan ajettavaksi, kun sain tuon roskan pois, mutta ei ongelma kuitenkaan kokonaan kadonnut. Kyllä tuon kanssa vois elää. Pikkasen polkasee reilummin kaasua, niin pääsee kuolleen kohdan yli.

 

Mutta kun nyt kiinnostuin tästä asiasta niin päätin tutkin asiaa vähän tarkemmin noiden saatujen vihjeiden pohjalta. Ongelman ydin minulla on ilmeisesti kaasuläpän etäisyys progressioreijistä. Tyhjäkäyntiasennossa kaasuläppä jää reilusti alimman reijän alapuolelle, kun sen käsittääkseni pitäisi olla niin, että se juuri peittää alimman reijän. Nyt kun tyhjäkäynniltä avaa kaasua alkaa ilma virrata, mutta se ei saa mukaansa lisää polttoainetta ja siksi menee laihalle. Kun avaa enemmän kaasua, reijät paljastuu ja kaikki toimii normaalisti. Onneksi noita kaasuläppiä näyttää saavan erikokoisina. Nyt täytyy hommata sellaiset läppät, joka sulkeutuu aikaisemmin (ylempänä) ja katsoa miten vaikuttaa.

Link to comment
  • 10 months later...

Minkäkokoisilla suuttimilla tätä kannattais lähteä kokeileen:

 

90,5x82 (2110cc)

engle w-125

cb 044 42x37,5

1:1,25 keinut

cr 9,6

1 5/8" merged pakosarja

idf 44

 

tällä hetkellä paikoillaan olevat kurkut ja suuttimet:

 

36 kurkut, 50 tyhjäkäynti, 140 pääsuuttimet ja 170 ilma.

 

Konetta ei ole vielä käynnistetty ensimmäistäkään kertaa, mutta kuin pielessä nämä on alkujaakaan?

 

Sais edes toimimaan jotenkin nokan/nostajien sisäänajon aikana.

Link to comment

Minkäkokoisilla suuttimilla tätä kannattais lähteä kokeileen:

 

90,5x82 (2110cc)

engle w-125

cb 044 42x37,5

1:1,25 keinut

cr 9,6

1 5/8" merged pakosarja

idf 44

 

tällä hetkellä paikoillaan olevat kurkut ja suuttimet:

 

36 kurkut, 50 tyhjäkäynti, 140 pääsuuttimet ja 170 ilma.

 

Konetta ei ole vielä käynnistetty ensimmäistäkään kertaa, mutta kuin pielessä nämä on alkujaakaan?

 

Sais edes toimimaan jotenkin nokan/nostajien sisäänajon aikana.

Vois toimia ihan hyvin noilla. Itse ehkä vaihtaisin sisäänajoon tyhjäkäynnin 55 ja pää 150 varmistamaan, ettei mene liian laihalle.

Link to comment
  • 7 months later...

E85 ei vaikuta kurkkujen valintaan, mutta koska tavaraa maistuu se noin 30% enemmän eli siinä suhteessa tarvii paitsi isommat pääsuuttimet ja tyhjäkäynnit, niin myös isommat pumpun suuttimet ja neulaventtiilit. Ilmasuuttimissa muutosta pienempään suuntaan. Seosputkissa helpointa pysyä samoissa kun bensalla. Lambdamittarin kanssa löytyy ihan samalla lailla seokset E85 kanssa kuin bensallakin.

 

E85 kanssa suurin tuska ei ole säädöt, eikä kaasaritkaan syövy puhki ensimmäisen yön aikana, vaan oleellisin riesa vaikuttaa olevan polttoaineen joukkoon eksyvä vesi. E85 haihtuu aika nopeasti ja jäljelle jää vain vesi eli hetken päästä hapettumat. Ajoa vaan päivittäin niin ei ehdi hapettumaan.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...