-Alex- Posted April 2, 2009 Share Posted April 2, 2009 Olisi suunnitelmissa laittaa isot jarrut eteen, ehkä jopa kokonaan valmis paketti, joka menee pulttaamalla paikoilleen. Millaisista osista koostuvaa levyjarrusarjaa teillä on edessä, vakioitten lisäksi? Kuvia? Ensimmäisenä on sattunut silmää suht tyyris (1155eur) CSP:n sarja, jossa jäähdytetyt vakiokokoiset levyt ja porschen(944T?) 4-mänt satulat. Toinen jarrusarja on CSP:n myymä myös, mutta vain kaksimäntäisillä satuloilla jäähdytettyjen levyjen kanssa, joten varsinaisesti ole sitä mitä haen. Tänään tuli vwheritagelta paketti ja mukana oli myös SSP:n kataloogi, jossa oli taroxin 6-mäntäiset satulat paloineen(499puntaa) jotka passaa ilman sovitekappaleita, aika edulliset. Koko tarox paketti levyineen ja jarruletkuineen maksaa n. 900 euroa Samoilla satuloilla oleva takajarrupaketti onkin sitten vähän tyyriimpi, sisältäen käsijarrulle rumpujarrut. 1250 puntaa... No, eipä toisaalta satulassa oo pakko lukea porsche :D Quote Link to comment
mikko k Posted April 3, 2009 Share Posted April 3, 2009 Porsaan satulat tekee Brembo. Ylimmässä kuvassa 996 malliin tulleet monobloc satulat, jotka on tehty yhdestä alupalasta. Taroxit näkyy olevan halkastavat, eli kahdesta palasta, jollaisista possu on jo ajat sitten luopunut. Ja 944 possussa ei ole ollut monoblockeja. Ylinta sarjaa vaan kehiin, jos hyvää haluaa.. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted April 3, 2009 Share Posted April 3, 2009 Sorvautat navat alumiinista, ja katot niille sopivan kevyet levyt rallikataloogista ja ostat vaikka seat cupran tai leon cupran satulat paloineen. Pääset tod näk hitusen huokeemmalla ja saat suuremmat kiekot, mitkä vanteisiisi mahtuu... Quote Link to comment
-Alex- Posted April 3, 2009 Author Share Posted April 3, 2009 Niinpä näyttäis ettei nuo satulat olekaan ylimmässä sarjassa 944 possun. http://www.vdubengineering.com/products ... rsions.htm Kuulostaa kyllä ihan houkuttelevalta tuommoinen jarrusarjan teko käyttäen esim seatin satuloita, vaatii vaan vähän suunnittelua, ehkä 3D mallinnustakin...ei mut mähän oon konesuunnittelija :D Tietty volvo V70/S60 R:ssäkin on 4-mäntäiset satulat, tosin ne tais maksaa yli 400 euroa kpl. Quote Link to comment
-Alex- Posted April 3, 2009 Author Share Posted April 3, 2009 Kyselin ensimmäisistä jarruista, satula on boxsterista. Quote Link to comment
-tipi- Posted April 3, 2009 Share Posted April 3, 2009 taitaa näitä CSP myydä: http://www.kerscher-tuning.de/kaefer/in ... lagen%20VA Quote Link to comment
-Alex- Posted April 3, 2009 Author Share Posted April 3, 2009 Juu, sama paketti näyttäis olevan. Miksiköhän sitten kaksiosaiset satulat eivät ole niin hyvät, kun porsche ei enään käytä niitä? Meneekö ne helpommin kieroksi kun eivät ole yhtä osaa? Ja onhan kaksiosaisissa ehkä enemmän koneistuksiakin lisäämässä valmistuskustannuksia. Quote Link to comment
Timppa Posted April 3, 2009 Share Posted April 3, 2009 löytyy rs2/993 4kpl. käytetyt/toimivat satulat+palat+jonkinlaiset levyt 500e http://www.kovaa.com/gallery/media/kovaa_2322.jpg Quote Link to comment
-Alex- Posted April 3, 2009 Author Share Posted April 3, 2009 Ei aukee mulle kuva. "Forbidden You don't have permission to access /gallery/media/kovaa_2322.jpg on this server." Quote Link to comment
Timppa Posted April 3, 2009 Share Posted April 3, 2009 http://www.kovaa.com/?page=gallery Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted April 3, 2009 Share Posted April 3, 2009 Ristosakarit tarttee 32mm paksun levyn ja toi levy painaa oikeesti aivan vitusti. Tais halkaisijavaatimuskin olla 320mm että on järkee. Pirun paljon pienemmillä pärjää kuplassa helposti. Muistaakseni nää RS2 audissa olleet satulat ei varsinaisesti ollu suoraan minkään porschen satulat, vaan audille tehdyt tuhdimmat versiot. Tota on ilmeisesti saanu M30 optiotuotteena sitten noihin isompiin porsaisiin kans. Eivät mahdu 15" eivätkä vielä kaikkien 16" vanteidenkaan kanssa. nim. heitin omasta porsaastani moiset jo pois... Quote Link to comment
Mika Posted April 3, 2009 Share Posted April 3, 2009 Onkos kukaan väkästänyt ABSeja kuplaan, että voisi käyttääkin tuon kokoisia jarruja? Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted April 3, 2009 Share Posted April 3, 2009 Yks paikallinen heppu teki absit joskus jo joitain vuosia sitten Quote Link to comment
Guest Posted April 3, 2009 Share Posted April 3, 2009 Onkos kukaan väkästänyt ABSeja kuplaan Lappeenrannassa oli joskus 80-ja 90-luvun taitteessa ABS-jarrullinen turbo-ovaali. Oli siitä jotain juttua lehdissäkin silloin!? Eikös nää olisi riittävät "brembot" kuplaan eteen? http://cgi.ebay.co.uk/4x-Caliper-Cover-Brembo-Style-BMW-E26-E36-E46-E90-E91_W0QQitemZ270365512512QQcmdZViewItemQQptZUK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM?hash=item270365512512&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1683%7C66%3A2%7C65%3A12%7C39%3A1%7C240%3A1307 Malesian brembot => ai uittu mä repesin!!!! =) Quote Link to comment
Guest Posted April 3, 2009 Share Posted April 3, 2009 Mika ehtikin vastata tuohon abs-juttuun ensin... Quote Link to comment
Timppa Posted April 3, 2009 Share Posted April 3, 2009 Ristosakarit tarttee 32mm paksun levyn ja toi levy painaa oikeesti aivan vitusti. Tais halkaisijavaatimuskin olla 320mm että on järkee. Pirun paljon pienemmillä pärjää kuplassa helposti. Muistaakseni nää RS2 audissa olleet satulat ei varsinaisesti ollu suoraan minkään porschen satulat, vaan audille tehdyt tuhdimmat versiot. Tota on ilmeisesti saanu M30 optiotuotteena sitten noihin isompiin porsaisiin kans. Eivät mahdu 15" eivätkä vielä kaikkien 16" vanteidenkaan kanssa. nim. heitin omasta porsaastani moiset jo pois... joo, tarvii isot vanteet mahtuakseen, ja onhan noilla painoa/kokoakin, Audi RS2 satula on sama kuin 951S/928S4/993 etusatulana käytetty versio. ja ruususellahan tuli 996 jarrut näiden tilalle? Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted April 3, 2009 Share Posted April 3, 2009 jep, 996 monoblockit etteen taakke Quote Link to comment
Roope Posted April 3, 2009 Share Posted April 3, 2009 Eiks vanhan volvon etusatulatkin riittäis kuplaan? http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8054.jpg Quote Link to comment
-Alex- Posted April 3, 2009 Author Share Posted April 3, 2009 Mullon yks ruosteinen volvon 4-mäntäinen satula saatu entiseltä koulukaverilta kokeiluun, valurautaa.....arvaa onko raskas? :D Quote Link to comment
Guest E.H Posted April 3, 2009 Share Posted April 3, 2009 4.1 kiloo pelkkä vollen satula ilman hiluja. Sori sotkeminen. Mut mua askarruttaa tuo painon lisääntyminen, koska ylimääräinen paino alkaa olla liikaa? Lähinnä takana kun taakse on tulossa kasi tuumaset syntisenpainavat pellivanteet isolla gummilla. Ja nuo vollen satulat olis tarkotus laittaa, kun vaan sais ittestäs niinpali irti inspiraatioo. Mut ne ei taida sopii 14 tuuman vanteen kas. Quote Link to comment
-Alex- Posted April 3, 2009 Author Share Posted April 3, 2009 Vaikea tuota sanoa, ainahan auto on parempi ajettava jos vähemmän jousittamatonta painoa. Ehkä ne volvon satulat sopii vakiolevyjen kanssa, ehkä ei...jos vakiolevyjarrujen kanssa sopii 14" vanteet, niin ei ole poissuljettu että mahtuis myös volvon satulat. Kokeilemalla selviää, levy, satula ja vanne pöydälle ja kokoamaan. Noilla CSP:n jarruilla mahtuu tavalliset 15" aluvanteetkin. Levy niissä on vakiokokoinen jäähdytetty. Riittää varmasti useimpii volkkareihin tuo vakiokokoinen jäähdytetty levy noilla satulolla. Quote Link to comment
pipo_esa Posted April 3, 2009 Share Posted April 3, 2009 Kuulostaa kyllä ihan houkuttelevalta tuommoinen jarrusarjan teko käyttäen esim seatin satuloita, vaatii vaan vähän suunnittelua, ehkä 3D mallinnustakin...ei mut mähän oon konesuunnittelija :D Niin vaatikin http://kotisivu.dnainternet.net/esaeer/ ... %20etu.jpg Ostin sopivaa jöötiä pätkän ja porasin reiät ja kierteytin bilteman tapilla Quote Link to comment
-Alex- Posted April 3, 2009 Author Share Posted April 3, 2009 Eipä semmoisen palikan teko/suunnittelu silti mikään iso juttu ole, olisi mahdollisuus teettää edullisesti myös CNC koneella. Pari itsesuunniteltua palikkaa oon teettänytkin jo CNC koneella, mm. suutinkiskot, IDF/DRLA kääntölaipat jne. Helpoimmalla pääsee levyjen suhteen jos ostaa valmii jäähdytetyt laikat. Ellei sitten halua isompaa kuin 280mm. Wilwoodin mallistossa jokunen satula, huh...kaikki kyllä niistä näyttäis olevan kaksiosaisia. http://www.wilwood.com/Products/001-Calipers/index.asp Quote Link to comment
Guest Posted April 4, 2009 Share Posted April 4, 2009 Mulla on tuollaiset Wilwoodin Powerlitet edessä ja takana. Oikeastaan mitään eroa en normiajossa huomannut aiempiin 944 turbon jarruihin, paitsi ehkä rullaa herkemmin tallin lattialla. Painonsäästöä tuli vajaa 20kg ja nyt mahtuu normaali 15" vannekin, ei ole pakko ajaa varapyörillä. Yhtään isompia en laittaisi kuplaan ja tuskin ne monoblokitkaan autuutta tuo. Quote Link to comment
Guest Hannu Mattila Posted April 4, 2009 Share Posted April 4, 2009 Miksiköhän sitten kaksiosaiset satulat eivät ole niin hyvät, kun porsche ei enään käytä niitä? Onko niiden pakko olla huonot jos ei Porsche niitä käytä? Kaksiosaisia jarrusatuloita tietääkseni käytetään eri autourheiluluokissa menestyksekkäästi.. Quote Link to comment
-Alex- Posted April 4, 2009 Author Share Posted April 4, 2009 Joopa joo, en ole sanonut että kaksiosaiset olisivat mitenkään erityisen huonot, vai sanoinko? Pohdein vain että täytyy olla jokin hyvä syy kun porsche ei enään käytä kuin monoblock satuloita. Varmasti kaksiosaisia käytetään autourheilussa ihan menestyksekkäästi. Mutta varmaan on kyse ainakin siitä että yksiosainen ei elä niin paljon korkeissa lämpötiloissa. Quote Link to comment
Guest Posted April 4, 2009 Share Posted April 4, 2009 Oman kokemuksen mukaan Porschen kaksiosaisten Brembojen suurin ongelma on se, että ajan myötä korroosion vaikutuksesta jarrupalat jää jumiin. Monoblockeissa rakennetta on muutettu ja tuo ongelma korjattu. Toki nuo kaksiosaiset saa korjattua ja taas toimii pitkät ajat, mutta sen verran työläs operaatio se oli, että vaihdoin käyttöautooni suosiolla yksiosaiset satulat. Ja eläähän se yksiosainen satula vähemmän, mutta se nyt ei normiajelussa tunnu. Motorsport erikseen. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted April 4, 2009 Share Posted April 4, 2009 Tää on hurjaa tää jarrustelu nykysellään, vielä viime vuosituhannella oli kova kombo kun oli talpotin satulat eessä vakiolevyissä ja takana t3/4 isot rummt :) Kilpuriin tulossa eteen nuo CSP:n jäähylaikat jotka ovat muuten aivan järjettömän painavat nekin, katotaan jos muistaisin viimeinkin punnita. Eteen wilwoodin dynalite2 4-mäntäsatulat oisko ollu 40mm männillä. Taakse sileet kerscherin levyt joihin nuo wilwoodin powerlitet pienimmillä männillä (jotain tuuman luokkaa). Kerscherin levyt ovat huomattavasti sirommat, boorista huolimatta painavat korkeintaan puolet siitä mitä nuo jääy-etulaikat. Toki ovat sileät joten vähemmän matskua laikassa. Ero silti iso. Tuossa kerscherin boorillisessa takalaikassa (johon vissiin tässäkin ketjussa jossain välissä viitattiin) on aika pieni se väli laikasta vanteen kiinnityspintaan, joten sinne ei mahdu kovin "paksut" satulat. OEM ei mee mitenkään, powerlite on wilwoodin kapein ja mahtuu ihan kivasti, mutta esim se dynalite2 ei oikein enää. Tottakai siitäkin selviää spacerilla. Powerlitestä saa käsijarrullistakin mallia joskin se vaatii pientä askartelua vaijereihin. Tuommoiset radiaalikiinnitteiset satulat niinkuin nuo näyttää lähes kaikki uudet olevan, ovat kyllä eri helppoja passata paikalleen verrattuna vanhantyyppisiin pulttikiinnitteisiin (kuten vaikka alkuperäisetki satulat). Käytännössähän näissä vanhan satulan kiinnikkeisiin tulee vaan sopivan kokoinen adapteri (mallia "palkki") josta lähtee sit pultit/tapit satulalle. Tomin pirssistähä myö näitä vakoiltiin kun käytiin kylässä männäkuuna. Edit: Punnitsin CSP jäähylaikat, 8.2kg/kpl, vähemmän kun arvelin mutta aika painavat silti. Puavo @ dwl Quote Link to comment
-Alex- Posted April 4, 2009 Author Share Posted April 4, 2009 Epäilemättä nuo jäähdytetyt levyt ovat vähän painavemmat kuin vakiolevyt, eli odotettavissa kohtuu raskaat levyt. Mutta pepe on oikeassa, ei ole mitään järkeä laittaa noita RS2 jarruja kuplaan eteen, 32x320mm levykin on varmasti todella painava. Ellei kupla ole ratakäyttöön tehty joka kulkee yli 250km/h ja etuslicksien leveys yli 270mm :D 8,2kg/kpl, en olisi uskonut :D Piti oikein mallintaa jarrulevy ja sain samankaltaisia tuloksia :) Quote Link to comment
Ketsa Posted April 4, 2009 Share Posted April 4, 2009 Wilwoodin Superlitet kilpurissa kummassakin päässä ja niistä ei kyllä oikeasti ole muuta hyvää sanottavaa kuin että hankintahinta on halpa ka kisapaloja hyvin saatavilla. Männät ovat saman kokoisia ja satula "aukeaa" jarrua tosissaan painaessa. Eli jarrupala kuluu vinoksi kumpaankin suuntaan. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.