Jump to content

Tehokkaat jarrut eteen.


Recommended Posts

Olisi suunnitelmissa laittaa isot jarrut eteen, ehkä jopa kokonaan valmis paketti, joka menee pulttaamalla paikoilleen.

 

Millaisista osista koostuvaa levyjarrusarjaa teillä on edessä, vakioitten lisäksi? Kuvia?

 

Ensimmäisenä on sattunut silmää suht tyyris (1155eur) CSP:n sarja, jossa jäähdytetyt vakiokokoiset levyt ja porschen(944T?) 4-mänt satulat.

 

21559.jpg

 

Toinen jarrusarja on CSP:n myymä myös, mutta vain kaksimäntäisillä satuloilla jäähdytettyjen levyjen kanssa, joten varsinaisesti ole sitä mitä haen.

 

 

18254.jpg

 

 

Tänään tuli vwheritagelta paketti ja mukana oli myös SSP:n kataloogi, jossa oli taroxin 6-mäntäiset satulat paloineen(499puntaa) jotka passaa ilman sovitekappaleita, aika edulliset. Koko tarox paketti levyineen ja jarruletkuineen maksaa n. 900 euroa

 

ac6124800KS_new.jpg

 

Samoilla satuloilla oleva takajarrupaketti onkin sitten vähän tyyriimpi, sisältäen käsijarrulle rumpujarrut. 1250 puntaa...

 

ac698600_new.jpg

 

 

No, eipä toisaalta satulassa oo pakko lukea porsche :D

Link to comment

Porsaan satulat tekee Brembo. Ylimmässä kuvassa 996 malliin tulleet monobloc satulat, jotka on tehty yhdestä alupalasta. Taroxit näkyy olevan halkastavat, eli kahdesta palasta, jollaisista possu on jo ajat sitten luopunut. Ja 944 possussa ei ole ollut monoblockeja.

 

Ylinta sarjaa vaan kehiin, jos hyvää haluaa..

Link to comment
Guest Toheltaja

Sorvautat navat alumiinista, ja katot niille sopivan kevyet levyt rallikataloogista ja ostat vaikka seat cupran tai leon cupran satulat paloineen. Pääset tod näk hitusen huokeemmalla ja saat suuremmat kiekot, mitkä vanteisiisi mahtuu...

Link to comment

Niinpä näyttäis ettei nuo satulat olekaan ylimmässä sarjassa 944 possun.

 

http://www.vdubengineering.com/products ... rsions.htm

 

 

Kuulostaa kyllä ihan houkuttelevalta tuommoinen jarrusarjan teko käyttäen esim seatin satuloita, vaatii vaan vähän suunnittelua, ehkä 3D mallinnustakin...ei mut mähän oon konesuunnittelija :D

 

 

ap3.jpg

 

 

 

 

brakes%20on%20a%20leon%20cupra.jpg

 

 

 

Tietty volvo V70/S60 R:ssäkin on 4-mäntäiset satulat, tosin ne tais maksaa yli 400 euroa kpl.

 

 

car10.jpg

Link to comment

Juu, sama paketti näyttäis olevan. Miksiköhän sitten kaksiosaiset satulat eivät ole niin hyvät, kun porsche ei enään käytä niitä? Meneekö ne helpommin kieroksi kun eivät ole yhtä osaa? Ja onhan kaksiosaisissa ehkä enemmän koneistuksiakin lisäämässä valmistuskustannuksia.

Link to comment
Guest Toheltaja

Ristosakarit tarttee 32mm paksun levyn ja toi levy painaa oikeesti aivan vitusti. Tais halkaisijavaatimuskin olla 320mm että on järkee. Pirun paljon pienemmillä pärjää kuplassa helposti. Muistaakseni nää RS2 audissa olleet satulat ei varsinaisesti ollu suoraan minkään porschen satulat, vaan audille tehdyt tuhdimmat versiot. Tota on ilmeisesti saanu M30 optiotuotteena sitten noihin isompiin porsaisiin kans. Eivät mahdu 15" eivätkä vielä kaikkien 16" vanteidenkaan kanssa.

 

kovaa_2322.jpg

 

nim. heitin omasta porsaastani moiset jo pois...

Link to comment
Onkos kukaan väkästänyt ABSeja kuplaan

Lappeenrannassa oli joskus 80-ja 90-luvun taitteessa ABS-jarrullinen turbo-ovaali. Oli siitä jotain juttua lehdissäkin silloin!?

 

Eikös nää olisi riittävät "brembot" kuplaan eteen?

http://cgi.ebay.co.uk/4x-Caliper-Cover-Brembo-Style-BMW-E26-E36-E46-E90-E91_W0QQitemZ270365512512QQcmdZViewItemQQptZUK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM?hash=item270365512512&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1683%7C66%3A2%7C65%3A12%7C39%3A1%7C240%3A1307

Malesian brembot => ai uittu mä repesin!!!! =)

Link to comment
Ristosakarit tarttee 32mm paksun levyn ja toi levy painaa oikeesti aivan vitusti. Tais halkaisijavaatimuskin olla 320mm että on järkee. Pirun paljon pienemmillä pärjää kuplassa helposti. Muistaakseni nää RS2 audissa olleet satulat ei varsinaisesti ollu suoraan minkään porschen satulat, vaan audille tehdyt tuhdimmat versiot. Tota on ilmeisesti saanu M30 optiotuotteena sitten noihin isompiin porsaisiin kans. Eivät mahdu 15" eivätkä vielä kaikkien 16" vanteidenkaan kanssa.

 

nim. heitin omasta porsaastani moiset jo pois...

 

joo, tarvii isot vanteet mahtuakseen, ja onhan noilla painoa/kokoakin, Audi RS2 satula on sama kuin 951S/928S4/993 etusatulana käytetty versio.

 

ja ruususellahan tuli 996 jarrut näiden tilalle?

Link to comment

4.1 kiloo pelkkä vollen satula ilman hiluja.

 

Sori sotkeminen.

 

Mut mua askarruttaa tuo painon lisääntyminen, koska ylimääräinen paino alkaa olla liikaa? Lähinnä takana kun taakse on tulossa kasi tuumaset syntisenpainavat pellivanteet isolla gummilla.

 

Ja nuo vollen satulat olis tarkotus laittaa, kun vaan sais ittestäs niinpali irti inspiraatioo. Mut ne ei taida sopii 14 tuuman vanteen kas.

Link to comment

Vaikea tuota sanoa, ainahan auto on parempi ajettava jos vähemmän jousittamatonta painoa.

 

Ehkä ne volvon satulat sopii vakiolevyjen kanssa, ehkä ei...jos vakiolevyjarrujen kanssa sopii 14" vanteet, niin ei ole poissuljettu että mahtuis myös volvon satulat. Kokeilemalla selviää, levy, satula ja vanne pöydälle ja kokoamaan.

 

Noilla CSP:n jarruilla mahtuu tavalliset 15" aluvanteetkin. Levy niissä on vakiokokoinen jäähdytetty. Riittää varmasti useimpii volkkareihin tuo vakiokokoinen jäähdytetty levy noilla satulolla.

Link to comment

Eipä semmoisen palikan teko/suunnittelu silti mikään iso juttu ole, olisi mahdollisuus teettää edullisesti myös CNC koneella. Pari itsesuunniteltua palikkaa oon teettänytkin jo CNC koneella, mm. suutinkiskot, IDF/DRLA kääntölaipat jne.

 

Helpoimmalla pääsee levyjen suhteen jos ostaa valmii jäähdytetyt laikat. Ellei sitten halua isompaa kuin 280mm.

 

Wilwoodin mallistossa jokunen satula, huh...kaikki kyllä niistä näyttäis olevan kaksiosaisia.

 

http://www.wilwood.com/Products/001-Calipers/index.asp

Link to comment
Guest Hannu Mattila
Miksiköhän sitten kaksiosaiset satulat eivät ole niin hyvät, kun porsche ei enään käytä niitä?

Onko niiden pakko olla huonot jos ei Porsche niitä käytä?

Kaksiosaisia jarrusatuloita tietääkseni käytetään eri autourheiluluokissa menestyksekkäästi..

Link to comment

Joopa joo, en ole sanonut että kaksiosaiset olisivat mitenkään erityisen huonot, vai sanoinko?

 

Pohdein vain että täytyy olla jokin hyvä syy kun porsche ei enään käytä kuin monoblock satuloita. Varmasti kaksiosaisia käytetään autourheilussa ihan menestyksekkäästi. Mutta varmaan on kyse ainakin siitä että yksiosainen ei elä niin paljon korkeissa lämpötiloissa.

Link to comment

Oman kokemuksen mukaan Porschen kaksiosaisten Brembojen suurin ongelma on se, että ajan myötä korroosion vaikutuksesta jarrupalat jää jumiin. Monoblockeissa rakennetta on muutettu ja tuo ongelma korjattu. Toki nuo kaksiosaiset saa korjattua ja taas toimii pitkät ajat, mutta sen verran työläs operaatio se oli, että vaihdoin käyttöautooni suosiolla yksiosaiset satulat. Ja eläähän se yksiosainen satula vähemmän, mutta se nyt ei normiajelussa tunnu. Motorsport erikseen.

Link to comment

Tää on hurjaa tää jarrustelu nykysellään, vielä viime vuosituhannella oli kova kombo kun oli talpotin satulat eessä vakiolevyissä ja takana t3/4 isot rummt :)

 

Kilpuriin tulossa eteen nuo CSP:n jäähylaikat jotka ovat muuten aivan järjettömän painavat nekin, katotaan jos muistaisin viimeinkin punnita. Eteen wilwoodin dynalite2 4-mäntäsatulat oisko ollu 40mm männillä.

 

Taakse sileet kerscherin levyt joihin nuo wilwoodin powerlitet pienimmillä männillä (jotain tuuman luokkaa). Kerscherin levyt ovat huomattavasti sirommat, boorista huolimatta painavat korkeintaan puolet siitä mitä nuo jääy-etulaikat. Toki ovat sileät joten vähemmän matskua laikassa. Ero silti iso.

 

Tuossa kerscherin boorillisessa takalaikassa (johon vissiin tässäkin ketjussa jossain välissä viitattiin) on aika pieni se väli laikasta vanteen kiinnityspintaan, joten sinne ei mahdu kovin "paksut" satulat. OEM ei mee mitenkään, powerlite on wilwoodin kapein ja mahtuu ihan kivasti, mutta esim se dynalite2 ei oikein enää. Tottakai siitäkin selviää spacerilla. Powerlitestä saa käsijarrullistakin mallia joskin se vaatii pientä askartelua vaijereihin.

 

Tuommoiset radiaalikiinnitteiset satulat niinkuin nuo näyttää lähes kaikki uudet olevan, ovat kyllä eri helppoja passata paikalleen verrattuna vanhantyyppisiin pulttikiinnitteisiin (kuten vaikka alkuperäisetki satulat). Käytännössähän näissä vanhan satulan kiinnikkeisiin tulee vaan sopivan kokoinen adapteri (mallia "palkki") josta lähtee sit pultit/tapit satulalle. Tomin pirssistähä myö näitä vakoiltiin kun käytiin kylässä männäkuuna.

 

Edit: Punnitsin CSP jäähylaikat, 8.2kg/kpl, vähemmän kun arvelin mutta aika painavat silti.

 

Puavo @ dwl

Link to comment

Epäilemättä nuo jäähdytetyt levyt ovat vähän painavemmat kuin vakiolevyt, eli odotettavissa kohtuu raskaat levyt.

 

Mutta pepe on oikeassa, ei ole mitään järkeä laittaa noita RS2 jarruja kuplaan eteen, 32x320mm levykin on varmasti todella painava. Ellei kupla ole ratakäyttöön tehty joka kulkee yli 250km/h ja etuslicksien leveys yli 270mm :D

 

8,2kg/kpl, en olisi uskonut :D Piti oikein mallintaa jarrulevy ja sain samankaltaisia tuloksia :)

Link to comment

Wilwoodin Superlitet kilpurissa kummassakin päässä ja niistä ei kyllä oikeasti ole muuta hyvää sanottavaa kuin että hankintahinta on halpa ka kisapaloja hyvin saatavilla. Männät ovat saman kokoisia ja satula "aukeaa" jarrua tosissaan painaessa. Eli jarrupala kuluu vinoksi kumpaankin suuntaan.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...