Jump to content

Flat8 Brasiliassa.


Recommended Posts

Guest Jeeves

Tosta nopeasti käännettynä kielitaidottomana:

Fittipaldi-kupla kahdella moottorilla:

 

Auton rakensi nn ja nn noin kuukaudessa. Sen kaksi vw-moottoria on yhdessä (jonkinlaisella) kumilla muodostaen 8-sylinterisen ja 3,2l josta 400hp metanolilla.

 

Auto painoi 420 kiloa, koppa kuitua ja painoa 17kg, joten antoi melkein hevosen per kilo. 5-vaihteisto porsche 550/1500 RS:stä, kuten jarrurummut ja ohjaussysteemi.

 

Etujousitus oli samanlainen kuin porschessa, kuplan vääntösauvoilla, takana formula V:n osia uudelleenmitoitetuilla jousilla ja iskareilla... edessä 9" ja takana 10" vanteet eka kisa oli Riossa, aika-ajojen harjoituksissa oli kolmas.....

 

Sitten tuolla lopussa kerrotaan:

Mäntien vaihdolla, Okrasa-sarjalla, tuli 2,2l/motti, eli 4,4l. Erikoisnokka(?), ...en ymmärrä... 4xWeber 45 tuplat, öljyjäähy, jäähdytinpuhaltimet pois, jäähdytysilma skuupeilla tuulilasista(?). Polttoaineena metanoli, ja Nelson arveli että tehoa enemmän kuin 200hp per moottori, eli 400 yht, joten teho/painosuhde oli kohdallaan.

 

tuossa rion 1000km varsinaisessa kisassa tuli keskeytys, vaihteisto hajosi. ja myöhemmissä testeissä tuo moottorien välinen kytkin hajosi muutamia kertoja....

Heti tämän jälkeen nuo rakentajat lähti eurooppaan ja joku moottoripyöräilijä osti auton. siitä poistettiin moottori lisäämään luotettavuutta. sillä kilpailtiin muutamissa kisoissa ilman menestystä (ihmekkö tuo ilman moottoria, kääntäjän huom.)

 

Fitti-vw kahdella yhteenkytketyllä moottorilla, ainoana maailmassa, päätyi koristamaan jotain koulun etupihaa interlagosissa, ja katosi myöhemmin, eikä jäänyt kuin nämä valokuvat.

Link to comment

Voishan sitä rakentaa replican ja eiku super salooniin ajelemaan :)

 

Koneeksi ehkäpä järkevämpi 2300cc type 1 tai jotain väliltä 2300cc type 1/type 5/ 3000cc type 4.

 

Flippikeula, riisuttu sisusta, putkirunkoa vähän jäykistämässä. 914 porschesta loota ja takajousitus. Eteen normivääntösauvajousitus, isot jarrut eteen ja taakse. Jotkut spesiaali fuchsit eteen 9x16 ja taakse 11x16 kokoisina :D

 

Fitti-Fusca%20no%20Rio%20de%20Janeiro.jpg

 

 

Kätevästi tuota tuulilasi kallistettu, niin toimii karmi/kehys scooppina ja kone saa ilmaa :D Eihän siinä tainnut olla puhallintakaan moottorissa? :D

 

 

Mulla on kopio VM:n artikkelista jossa tämä kupla on esillä.

Link to comment
Guest Toheltaja

ee kyllä näytä kovin hääviltä meikäläisen makuun. Ainakin noo videot sun muut antaa kuvan että justiinsa uskaltaa ajaa, mutta ei sinänsä mitään tehollista hyötyä vaivaan nähden... Ei vastapainoja akselissa ja hitsatuista osista temmottu nippuun.

Link to comment
Guest Toheltaja

Öö, Alex, lue hitusen enemmän historiaa ja voit huomata ettei noita 12 pyttysiä boksereita ole hitsaamalla tehty. Ne on ihan omaa valua lohkojen, kampiakseleiden ja nokkien osalta. Ei mitään jälkeenpäin jämistä kasattuja härsvärkkejä... mulla on jossain porsche 911 lehdessä pitkä tarina noista 12 pyttysistä kilpakoneista. Niitä osia on vieläkin uutena saatavana melkoisen paljon, tosin hinta ei ole kovin ystävällinen - edes lotossa voittaneelle...

Link to comment

Toi ekassa viestissä oleva Typ-1 kasilohkokokin on valettu yhtenä kappaleena. Tai siis kahtena puoliskona. En osaa Portugalia ihan hyvin mutta jostain luin että lohko oli alunperin tarkoitus lentokoneen moottoreiksi Brasilian markkinoille.

Link to comment
Öö, Alex, lue hitusen enemmän historiaa ja voit huomata ettei noita 12 pyttysiä boksereita ole hitsaamalla tehty. Ne on ihan omaa valua lohkojen, kampiakseleiden ja nokkien osalta. Ei mitään jälkeenpäin jämistä kasattuja härsvärkkejä... mulla on jossain porsche 911 lehdessä pitkä tarina noista 12 pyttysistä kilpakoneista. Niitä osia on vieläkin uutena saatavana melkoisen paljon, tosin hinta ei ole kovin ystävällinen - edes lotossa voittaneelle...

 

Ahaa, aivan. Mulle vain joskus 30 vuotta kilpamoottoreita tehnyt renault gordini virittäjä väitti näin.

Link to comment
Toi ekassa viestissä oleva Typ-1 kasilohkokokin on valettu yhtenä kappaleena. Tai siis kahtena puoliskona. En osaa Portugalia ihan hyvin mutta jostain luin että lohko oli alunperin tarkoitus lentokoneen moottoreiksi Brasilian markkinoille.

 

Anteeksi, mutta mikä on yhtenä/kahtena puoliskona valettu? Ei ainakaan tuossa kuvassa, jolla viestiketjun aloitit..

Link to comment
Aina ei ehkä kannata uskoa ihan mitä vaan mitä kaikenmaailman velhot totena jauhaa..

 

Meinaaks siis ettei suakaan kannata uskoa nyt tai 20 vuoden päästä? :D

 

Niin, tuo flat8, onhan se lohko vähän itsetehdyn näköinen varsinkin tuosta keskeltä (epätasainen).

Link to comment

 

Niin, tuo flat8, onhan se lohko vähän itsetehdyn näköinen varsinkin tuosta keskeltä (epätasainen).

 

Sou vat? Onpahan erilaista ja toimii. Pelle pelottomia tarvitaan aina. Ja kaikkea pitää kokeilla toteuttaa. Kyllähän sitä on mukava spekuloida ja virtuaalivirittää :))

Link to comment
Aina ei ehkä kannata uskoa ihan mitä vaan mitä kaikenmaailman velhot totena jauhaa..

 

Meinaaks siis ettei suakaan kannata uskoa nyt tai 20 vuoden päästä? :D

 

Niin, tuo flat8, onhan se lohko vähän itsetehdyn näköinen varsinkin tuosta keskeltä (epätasainen).

 

 

Uskoo ken tahtoo... ;-D Ja 20 vuoden päästä mä oon jo eläkkeellä ollu hetken aikaa..

 

Tuo ekan kuvan lohko on hitsattu kasaan.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...