Hebster52 Posted April 23, 2009 Share Posted April 23, 2009 Tätä Brassi moottoria kun sais hankittua johonkin Urtsivehkeeseen.... ;) http://www.youtube.com/watch?v=Zto2UDCUyoY http://mestrejoca.blogspot.com/2009/03/as-entranhas-do-motor-jamaro.html Quote Link to comment
-Alex- Posted April 24, 2009 Share Posted April 24, 2009 Eikö brasilian Emerson Fittipaldilla ollut vastaava twinengine beetle? Keskimoottorinen 3200cc kone 4x48 ida kaasareilla. Tosin nää kaks ei taida olla samoja autoja.. Quote Link to comment
Hebster52 Posted April 24, 2009 Author Share Posted April 24, 2009 http://www.obvio.ind.br/O%20VW%20Fusca- ... otores.htm Mielenkiintoista. :) Quote Link to comment
Guest redcougar Posted April 24, 2009 Share Posted April 24, 2009 Sweet! Kun osais vielä tota portugalia niin vois selvitä enemmänkin tosta Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted April 24, 2009 Share Posted April 24, 2009 Heh hee. Härsin näkönen, kuka ei kuulu joukkoon: Quote Link to comment
Lasse Posted April 24, 2009 Share Posted April 24, 2009 Tämmönen vastaava viritys on nähty joskus bugrunissa. Oli vaan tehty nelostyypin lohkoon. Quote Link to comment
Guest Jeeves Posted April 24, 2009 Share Posted April 24, 2009 http://www.obvio.ind.br/O%20VW%20Fusca-Fittipaldi%20de%20dois%20motores.htm Mielenkiintoista. :) Tosta nopeasti käännettynä kielitaidottomana: Fittipaldi-kupla kahdella moottorilla: Auton rakensi nn ja nn noin kuukaudessa. Sen kaksi vw-moottoria on yhdessä (jonkinlaisella) kumilla muodostaen 8-sylinterisen ja 3,2l josta 400hp metanolilla. Auto painoi 420 kiloa, koppa kuitua ja painoa 17kg, joten antoi melkein hevosen per kilo. 5-vaihteisto porsche 550/1500 RS:stä, kuten jarrurummut ja ohjaussysteemi. Etujousitus oli samanlainen kuin porschessa, kuplan vääntösauvoilla, takana formula V:n osia uudelleenmitoitetuilla jousilla ja iskareilla... edessä 9" ja takana 10" vanteet eka kisa oli Riossa, aika-ajojen harjoituksissa oli kolmas..... Sitten tuolla lopussa kerrotaan: Mäntien vaihdolla, Okrasa-sarjalla, tuli 2,2l/motti, eli 4,4l. Erikoisnokka(?), ...en ymmärrä... 4xWeber 45 tuplat, öljyjäähy, jäähdytinpuhaltimet pois, jäähdytysilma skuupeilla tuulilasista(?). Polttoaineena metanoli, ja Nelson arveli että tehoa enemmän kuin 200hp per moottori, eli 400 yht, joten teho/painosuhde oli kohdallaan. tuossa rion 1000km varsinaisessa kisassa tuli keskeytys, vaihteisto hajosi. ja myöhemmissä testeissä tuo moottorien välinen kytkin hajosi muutamia kertoja.... Heti tämän jälkeen nuo rakentajat lähti eurooppaan ja joku moottoripyöräilijä osti auton. siitä poistettiin moottori lisäämään luotettavuutta. sillä kilpailtiin muutamissa kisoissa ilman menestystä (ihmekkö tuo ilman moottoria, kääntäjän huom.) Fitti-vw kahdella yhteenkytketyllä moottorilla, ainoana maailmassa, päätyi koristamaan jotain koulun etupihaa interlagosissa, ja katosi myöhemmin, eikä jäänyt kuin nämä valokuvat. Quote Link to comment
-Alex- Posted April 24, 2009 Share Posted April 24, 2009 Voishan sitä rakentaa replican ja eiku super salooniin ajelemaan :) Koneeksi ehkäpä järkevämpi 2300cc type 1 tai jotain väliltä 2300cc type 1/type 5/ 3000cc type 4. Flippikeula, riisuttu sisusta, putkirunkoa vähän jäykistämässä. 914 porschesta loota ja takajousitus. Eteen normivääntösauvajousitus, isot jarrut eteen ja taakse. Jotkut spesiaali fuchsit eteen 9x16 ja taakse 11x16 kokoisina :D Kätevästi tuota tuulilasi kallistettu, niin toimii karmi/kehys scooppina ja kone saa ilmaa :D Eihän siinä tainnut olla puhallintakaan moottorissa? :D Mulla on kopio VM:n artikkelista jossa tämä kupla on esillä. Quote Link to comment
Hebster52 Posted April 24, 2009 Author Share Posted April 24, 2009 Huomatkaa kallistettu tuulilasi ja ikkuna aukon käyttö scooppina.. :D Edit: Ääh sähän jo mainitsit sen tuossakin.. :) Quote Link to comment
-Alex- Posted April 24, 2009 Share Posted April 24, 2009 Tossa korissa ei paljoa peltiä ole :D Rämiseeköhän ja nitiseköhän tuo ollenkaan? ;D Edit: ei muuten taida tarvita konekaan niin paljon jäähdytystä kun auto kävi alkoholilla. Quote Link to comment
Hebster52 Posted April 24, 2009 Author Share Posted April 24, 2009 Tämmönen vastaava viritys on nähty joskus bugrunissa. Oli vaan tehty nelostyypin lohkoon. Quote Link to comment
-Alex- Posted April 24, 2009 Share Posted April 24, 2009 Nyt Hebster rakentamaan replicaa fittipaldin kuplasta :D Ei tartte olla just samanlainen, mutta samaa näköä ja yhtä hurja ;) Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted April 24, 2009 Share Posted April 24, 2009 Näinköhän toi tarvii jo takatuen? Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted April 25, 2009 Share Posted April 25, 2009 ee kyllä näytä kovin hääviltä meikäläisen makuun. Ainakin noo videot sun muut antaa kuvan että justiinsa uskaltaa ajaa, mutta ei sinänsä mitään tehollista hyötyä vaivaan nähden... Ei vastapainoja akselissa ja hitsatuista osista temmottu nippuun. Quote Link to comment
mikan Posted April 25, 2009 Share Posted April 25, 2009 Aihetta löyhästi sivuten. t. Mika Quote Link to comment
-Alex- Posted April 25, 2009 Share Posted April 25, 2009 Ei kans täällä vaikuta kovin hyvältä nuo yhteenhitsatut lohkot ja kampiakselit..mutta jopa tiettävästi porsche on hitsannut kaksi 6-boxerin kampiakselia yhteen, tyhjyydessä. Kyseessä on ollut kilpa-automalli 917. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted April 26, 2009 Share Posted April 26, 2009 Öö, Alex, lue hitusen enemmän historiaa ja voit huomata ettei noita 12 pyttysiä boksereita ole hitsaamalla tehty. Ne on ihan omaa valua lohkojen, kampiakseleiden ja nokkien osalta. Ei mitään jälkeenpäin jämistä kasattuja härsvärkkejä... mulla on jossain porsche 911 lehdessä pitkä tarina noista 12 pyttysistä kilpakoneista. Niitä osia on vieläkin uutena saatavana melkoisen paljon, tosin hinta ei ole kovin ystävällinen - edes lotossa voittaneelle... Quote Link to comment
Hebster52 Posted April 26, 2009 Author Share Posted April 26, 2009 Toi ekassa viestissä oleva Typ-1 kasilohkokokin on valettu yhtenä kappaleena. Tai siis kahtena puoliskona. En osaa Portugalia ihan hyvin mutta jostain luin että lohko oli alunperin tarkoitus lentokoneen moottoreiksi Brasilian markkinoille. Quote Link to comment
-Alex- Posted April 26, 2009 Share Posted April 26, 2009 Öö, Alex, lue hitusen enemmän historiaa ja voit huomata ettei noita 12 pyttysiä boksereita ole hitsaamalla tehty. Ne on ihan omaa valua lohkojen, kampiakseleiden ja nokkien osalta. Ei mitään jälkeenpäin jämistä kasattuja härsvärkkejä... mulla on jossain porsche 911 lehdessä pitkä tarina noista 12 pyttysistä kilpakoneista. Niitä osia on vieläkin uutena saatavana melkoisen paljon, tosin hinta ei ole kovin ystävällinen - edes lotossa voittaneelle... Ahaa, aivan. Mulle vain joskus 30 vuotta kilpamoottoreita tehnyt renault gordini virittäjä väitti näin. Quote Link to comment
mikko k Posted April 27, 2009 Share Posted April 27, 2009 Aina ei ehkä kannata uskoa ihan mitä vaan mitä kaikenmaailman velhot totena jauhaa.. Quote Link to comment
mikko k Posted April 27, 2009 Share Posted April 27, 2009 Toi ekassa viestissä oleva Typ-1 kasilohkokokin on valettu yhtenä kappaleena. Tai siis kahtena puoliskona. En osaa Portugalia ihan hyvin mutta jostain luin että lohko oli alunperin tarkoitus lentokoneen moottoreiksi Brasilian markkinoille. Anteeksi, mutta mikä on yhtenä/kahtena puoliskona valettu? Ei ainakaan tuossa kuvassa, jolla viestiketjun aloitit.. Quote Link to comment
-Alex- Posted April 27, 2009 Share Posted April 27, 2009 Aina ei ehkä kannata uskoa ihan mitä vaan mitä kaikenmaailman velhot totena jauhaa.. Meinaaks siis ettei suakaan kannata uskoa nyt tai 20 vuoden päästä? :D Niin, tuo flat8, onhan se lohko vähän itsetehdyn näköinen varsinkin tuosta keskeltä (epätasainen). Quote Link to comment
JaniM Posted April 27, 2009 Share Posted April 27, 2009 Niin, tuo flat8, onhan se lohko vähän itsetehdyn näköinen varsinkin tuosta keskeltä (epätasainen). Sou vat? Onpahan erilaista ja toimii. Pelle pelottomia tarvitaan aina. Ja kaikkea pitää kokeilla toteuttaa. Kyllähän sitä on mukava spekuloida ja virtuaalivirittää :)) Quote Link to comment
mikko k Posted April 27, 2009 Share Posted April 27, 2009 Aina ei ehkä kannata uskoa ihan mitä vaan mitä kaikenmaailman velhot totena jauhaa.. Meinaaks siis ettei suakaan kannata uskoa nyt tai 20 vuoden päästä? :D Niin, tuo flat8, onhan se lohko vähän itsetehdyn näköinen varsinkin tuosta keskeltä (epätasainen). Uskoo ken tahtoo... ;-D Ja 20 vuoden päästä mä oon jo eläkkeellä ollu hetken aikaa.. Tuo ekan kuvan lohko on hitsattu kasaan. Quote Link to comment
-Alex- Posted April 27, 2009 Share Posted April 27, 2009 Juu, ajoin vain takaa sitä että se ei ehkä ole valettu yhdestä osasta, kun on sen näköinen :) Eihän maailmassa olisi edes mitään teknisiä koneita saatu aikaiseksi jos mitään ei tehtäisi ensin pelle peloton tyyliin ;) Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.