Kartsa78 Posted July 30, 2009 Share Posted July 30, 2009 Kone otti ja kilahti muutama päivä sitten. Nyt on sitten edessä ensimmäinen koneen purkaminen, kasaus saataa jäädä sitten "ammattilaisten hoidettavaksi", jos ei sitten rohkene kokeilla kasatakin. Ensinnäkin kone on jumissa eli ei pyörähdä laisinkaan. Tänään purin jo hieman konetta ja 3. pytylle menevästä kannen imukanavasta (pässinsarvien jälkeen) löytyi kuvan palanen metallia. Osaako kukaan arvailla mikä se olis ja mistä se on sinne päässyt? Kannet oli ehjät samoin venttiilikoneisto, ainakin silmämääräisesti. Venttiilejä en vielä irroittanut. Quote Link to comment
Guest Uusitalo Posted July 30, 2009 Share Posted July 30, 2009 seetin pala? Sama veikkaus täältäkin.. venttiilit irti, niin näkee onko näin. Quote Link to comment
mite^ Posted July 31, 2009 Share Posted July 31, 2009 No seetihän se siellä. Kahen kilon seeti. Kansi venttiilien välistä halki seetiin asti vois olla aika kova juttu syyksi :o Quote Link to comment
Kartsa78 Posted August 2, 2009 Author Share Posted August 2, 2009 Tänään sain purettu 1 ja 2 sylintereiden kannen. Ja sieltähän rupesi sitten jo "kivaa" löytymäänkin.... 2. sylinterin työntötanko pilkotti vähän väärästä paikasta. Quote Link to comment
Kartsa78 Posted August 2, 2009 Author Share Posted August 2, 2009 Kannen alta löytyi lisää jälkiä... Vieläkö männästä on mihinkään? Sylinterissä ei näy mitään jälkiä ylimääräisistä osista. Männän reuna on yhdestä kohtaa vähän terävä, mutta senhän saa pyöristettyä pois. Kansi on kyllä kaput, kun seetit on tullu väkivalloin pois. Lisäks 1. sylinterin sytytystulpan reiän juuressa oli halkeamia. Venttiileitä en ole vielä irroittanut. Mutta keinovivuston pukkien pulltien juuret näytti hieman kuluneilta? Samoin keinujen päät olivat minusta kuluneen näköiset. Kaikki pytyt on nyt irti ja kone pyörii ihan ok. Päittäistä ei tunnu olevan eikä kiertokankien päissäkään tunnu löysää. Eli kandeeko lohkoa lähteä aukaisemaan? Kone pitäs olla remontoitu n. 1500 km sitten. Sylinterit eivät näytä ainakaan minun silmään kuluneilta eikä niissä juuri tunnu kulumaan männän yläkohdalla. Mahlet näyttivät olevan. Elikkäs viisaammat vois antaa neuvoja mitä nyt kandeis tehdä? Ainakin uudet kannet, keinovivustot, venttiilit yms. mitään hankkia, mutta mitä muuta. Ei tätä hommaa kehtais joka kesä tehdä. Quote Link to comment
Guest Posted August 2, 2009 Share Posted August 2, 2009 Ota kiertokanki irti ja tarkista sen suoruus. Manta kun on tormannyt seinaan niin kiertokanki on seuraavana ottamassa iskua vastaan. Pyoriiko mannan ylin rengas ok? Quote Link to comment
Kartsa78 Posted August 2, 2009 Author Share Posted August 2, 2009 Männänrenkaat pyörii hyvin. Eli lohko pitäs otta levälleen? Quote Link to comment
Guest Posted August 2, 2009 Share Posted August 2, 2009 Männänrenkaat pyörii hyvin. Eli lohko pitäs otta levälleen? Kiertokanget saa irti ilman lohkon aukaisua, jos halkaisu hirvittaa :) Quote Link to comment
Kartsa78 Posted August 2, 2009 Author Share Posted August 2, 2009 Kiertokanget saa irti ilman lohkon aukaisua, jos halkaisu hirvittaa :) Eli sen saa irti tuolta sylinterin reiästä ilman, että lohkon sisälle tippuu muttereita tai laakereita? Mulla on vielä hihna- ja vauhtipyörä kiinni, kun ei ole välineitä niitten irroittamiseen. Pitää yrittää saada kiertokanki irti. Miten se on helpoin mitata vai pitääkö käyttää pajalla? Quote Link to comment
Kartsa78 Posted September 2, 2009 Author Share Posted September 2, 2009 No niin nyt pitäs ruveta kasailemaan konetta, joten kertokaas keltanokalle miten/mitä pitäs tehdä, että saa koneen taas kasaan. Nyt tilanne on se, että lohko kiinni, sylkät irti, männät kiinni kiertokangissa, kannet ilman keinuja pöydällä. Lähinnä mitä pitää ottaa erityisesti huomioon kasatessa konetta? Quote Link to comment
VW1303 Posted September 2, 2009 Share Posted September 2, 2009 Ei kai siinä muuta kun asennat männät oikein päin? Quote Link to comment
-tipi- Posted September 3, 2009 Share Posted September 3, 2009 Ja oikeet momentit ja kiristysjärjestykset. Janim kirjotti koneen kasuksesta jonkun muistilistan tänne palstalle.. Quote Link to comment
JaniM Posted September 3, 2009 Share Posted September 3, 2009 Juu, mut on aika puutteellinen vielä. Ei ole jaksanut päivittää, mutta on siinä pääasiat. Quote Link to comment
Guest E.H Posted September 3, 2009 Share Posted September 3, 2009 Oliskos mitenkään mahdollista että tuo muistilista tai joku vastaava tekniikka pläjäys olis jossain tiedotteissa, tai jossain helposti löydettävissä, täällä kun on uusia harrastajia, ja muitakin koneen kasauksen "kokeilijoita". Helpottais osaltaan, eikä tarttis aina kahlata vanhoja aiheita läpi. Kuplan kone kun on oma maailmansa. Quote Link to comment
JaniM Posted September 3, 2009 Share Posted September 3, 2009 Olishan se hyvä tietty olla, kun on valmis. Voisin tuossa syksymmällä taas tuota rustata ku yhden koneen niputan, niin tulis tuokin tarkastettua samalla. Quote Link to comment
hanski. Posted September 3, 2009 Share Posted September 3, 2009 janin muistilista koneen kasaamiseen: http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/7444-muistilappu-koneen-kasaukseen/ (ylläpito vois siirtää tekniikka-rakentelun tiedotteiden puolelle, löytyis helpommin uusille harrastajille..?) Quote Link to comment
-tipi- Posted September 3, 2009 Share Posted September 3, 2009 muistutan vielä että tehtaan suomenkielinen korjauskirjakin on saatavilla netistä, siinäkin koneen kasausohjeet. Quote Link to comment
mite^ Posted September 3, 2009 Share Posted September 3, 2009 Musta kirja "miten kasaan vw kuplamn moottorin" tms on pirun hyvä kirja myöskin käytettäväksi. Löytyy vinkkiä tönäreiren lyhentelyyn ja mahdollisen pinnapulttien katkasuun jos kauheesti on kansia laskettu. Itse olen tyytyväinen että ko kirjan ostin. :) Quote Link to comment
-AP- Posted September 3, 2009 Share Posted September 3, 2009 Et sitten avannut kampikammiota? Vaurion yhteydessä öljyn mukana on varmaan kiertänyt pari kourallista sekalaista murua, itse ainakin avaisin paketin ja tarkastaisin laakerit, öljypumpun, huuhtelisin öljykanavat ja jäähdyttimen jne.; muutoin roska jatkaa tuhoa joka ehkä vielä voisi olla vältettävissä. Quote Link to comment
multanen Posted September 3, 2009 Share Posted September 3, 2009 Et sitten avannut kampikammiota? Vaurion yhteydessä öljyn mukana on varmaan kiertänyt pari kourallista sekalaista murua, itse ainakin avaisin paketin ja tarkastaisin laakerit, öljypumpun, huuhtelisin öljykanavat ja jäähdyttimen jne.; muutoin roska jatkaa tuhoa joka ehkä vielä voisi olla vältettävissä. Mistäs reiästä se pari kourallista muhjua vois mennä sinne öljyn sekaan? Quote Link to comment
Kartsa78 Posted September 3, 2009 Author Share Posted September 3, 2009 Kiitos vihjeistä. Yrittänyttä ei panna vai miten se olikaan? En oikein jaksa uskoa, että lohkojon sisällä olisi mitään, mutta otan vielä öljysihdin pois, niin eiköhän se anna jotain merkkejä, jos öljyn seassa on jotain ylimääräistä. Kunhan nyt kerkiin jossakin välissä koneen kimppuun. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.