Jump to content

Subaru Impreza WRX STI miehelle miettimistä....


Recommended Posts

Lauantaina kotimatkalla Oittaalta -74 G-Look kuplallani ajoin nousteessani Kehä III:lle kiinni yhden

sinisen siipi Subaru Imprezan (paljon tekstejä takaluukussa WRX STI y.m.)

 

No Subaru alkoi ainakin harmaan savun perusteella antamaan lisähappea koneelle,

mutta pysyin perässä 100km/h asti jolloin Subaru hölläsi ja ajoin viereen kun minun piti jatkaa eri kaistassa.

 

Aikamoista tuijottamista Subarun kabiinissa kun vanha kupla ajaa viereisellä kaistalla hiljaa ohi.

 

En minä siitä olisi päässy ohi, mutta ei päässy myöskään karkuun, hauskoja tapahtumia

liikenteessä vaarantamatta muuta liikennettä ihan laillisilla nopeuksilla.

 

Eihän tuo Subaru mikään maailman nopein auto ole, eikä oma kuplakaan ole sitä,

mutta nuo ovat yleensä heti haastamassa kisaa ja kuskin ilme oli rahan arvoinen :-)

 

Kaikilla omat huvit... :-/

 

Juu silleen..

 

Dennis

Link to comment

Juu kyllä mä tiedän että noille jää ja kupla on aika hidas yli 100km/h, kovassa nopeudessa

oman kupla varmasti jää omalle käyttäautolle (Volvo V70 2,5D nokivasara),

mutta niin kun sanottu keveys on etuna pienissä nopeuksissa.

 

Eihän se haittaa vaikka jää tuollaiselle, sehän on jo hauskaa kun "nopea" auto joutuu antamaan

kaikkea päästääkseen eroon vanhasta kupla volkkarista.

 

Dennis

Link to comment

kyllähän kuplakin kiihtyy vielä kivasti yli satkun jälkeen, jos...

 

 

Koneessa on voimaa ja vaihteiston välitykset osuu koneen vääntö/tehokäyrien kanssa kohdilleen. Ilmanvastus ei vielä kuplan kohdalla ole niin kauhian iso tekijä esim satkun vauhdissa. Ilmanvastuskerroin on toki korkea, mutta vaikka nykyautojen vastuskertoimet ovat pieniä, ovat korin poikkipinta-alat suurempia mikä on suora kerroin vastuskertoimeen.

 

Kupla lähtee pienilläkin tehoilla aika nätisti viivalta juuri kevyen painon osalta, kuten myös pitävien vetopyörien ansiosta. Ei pidä myöskään unohtaa ekojen vaihteiden tiheitä välityksiä mikä myös osatekijä nopeaan alkupoistumiseen.

 

Monilla varmasti löytyy löylyä takaluukuna alta, mutta pysyykö esim kaikilla +150km/h vauhdeissa enää se poljin niitattuna lattiassa jos pyöränkulmat harittaa ym säätöä tekemättä alustapuolella:)

Link to comment

Vähän samanlaisella tilanteella pääsin eilen herkuttelemaan.

Kävin katsastamassa kolkin Konalassa ja takaisin Vihtiin päin ajettaessa Petikon kohdalla missä Vihdintie muuttuu nelikaistaisesta kaksikaistaiseksi, jouduin pysähtymään valoihin ensimmäiseksi.

Takanani ollut uusi jetta ( jonossa ei ollut muita autoja ) siirtyi vierelleni valoihin vasemmalle.

Valojen jälkeen vasen kaista päättyy n. 200 m:n päässä.

Valojen vaihduttua jetta kyllä yritti, mutta siirtyi pian kiltisti takaisin taakseni,

eikä tuossakaan tarvinnut ylittää Vihdintien nopeusrajoitusta.

Link to comment

Juu tuosta nuo Strokerit (ja miksei pienemmätkin..) on mukavia, kun voi härnätä ohimennen niin teinikiesejä kuin kerskabemareitakin. Itseäkin on tälle kesälle muutaman kerran lapsettanut ja sitä myöten täytynyt painautella. Viimesin hymyä nostattanut tapahtuma on eräältä siltatyömaalta, kun itse olin piikkipaikalla liikennevaloissa ja takanani jokin vanha kyykkypyörä. Valojen vaihtuessa vihreälle ja työmaan ohitettua alkoi pyörä kärkkymään ohituspaikkaa, mutta survoin pedalia syvemmälle aina reiluun sataseen saakka ja niin vain pyörä jäi sinnitteleen taakseni. Kotvan aikaa ajettua, ajoi pyörä rinnalleni hetkeksi, katsoi sisälle kabiiniin hymyillen ja nosti peukalon ilmaan. Tämän jälkeen pyörä jatkoikin sitten omia menojaan... Minä jäin ihastelemaan pyörän komeita pakoputkia ja tietysti upeita maalaismaisemia...

Link to comment

Niin siinähän se kuplan mukavuus yleensä tehokkaamman koneen kanssa tulee, että tehopaino suhde on lähempänä moottoripyörää kuin nykyautoja.

 

Niinkuin arto mainitsi eiköhän noi volkkaritkin saa kulkemaan + 100 km/h kunhan muut jutut on kunnnossa.

 

Ainakin omassa olis talvella tarkoitus keskittyä kunnon jarruihin, että viitsi/uskaltaa ajaa kovaa, hankkimaan kunnon laatikko, sopivilla välityksillä että sen moottorissa olevan tehon saa välitettyä tien pintaan, ehkäpä kunnon vetarit.

 

Ja kai yhtenä juttuna noiden alustan säätöjen muuttelun, mikä aika yleistä, jälkeen nelipyöräsuuntauksen laittaminen kohdalleen.

 

Tässä unohtamatta jousituksen säätöjen merkitystä.

 

Itsellä tarkoitus kone olla ainoastaan hupi köröttelyyn avolla, mutta kuitenkin sen haluan ettei kaiken maailman teiniviritykset, varsinkin kun niitä pyörii täällä suunnalla aika paljon, tule ohi jos haluaa polkaista.

 

Suunnitelmat: konetehoa n. 200 hv, mutta niin että lähtee käyntiin ja toimii kuin kello.

Link to comment

No kait se jonkun kokoinen on, mutta virallisestihan se 1600. Katsotaan nyt kun se rullilta tulee. Tavoitteena sieltä se 24- 25 kg vääntöä ja ettei tarttis mennä yli 6000 ollenkaan. Mutta katsotaan kunhan on jotain kättä pidempää.

Link to comment
No kait se jonkun kokoinen on, mutta virallisestihan se 1600. Katsotaan nyt kun se rullilta tulee. Tavoitteena sieltä se 24- 25 kg vääntöä ja ettei tarttis mennä yli 6000 ollenkaan. Mutta katsotaan kunhan on jotain kättä pidempää.

 

 

Tee samanlainen ku mulla. 24kg vääntöä alta 5000rpm. Käyntiin ku palmun alta ja vetojakin löytyy. Eikä ole järin suuri konekaan.

Link to comment
No kait se jonkun kokoinen on, mutta virallisestihan se 1600. Katsotaan nyt kun se rullilta tulee. Tavoitteena sieltä se 24- 25 kg vääntöä ja ettei tarttis mennä yli 6000 ollenkaan. Mutta katsotaan kunhan on jotain kättä pidempää.

 

 

Tee samanlainen ku mulla. 24kg vääntöä alta 5000rpm. Käyntiin ku palmun alta ja vetojakin löytyy. Eikä ole järin suuri konekaan.

 

Vaparina? Jos on niin nostan hattua, mutta tällä kertaa ajattelin etten sotkeennu turbo/ ruisku ym muihin juttuihin, vaan riittävän vahva alakerta, että antaa mahdollisuudet tehdä mitä vain ja tällä kertaa kohtuu viimisenpäälle kannet ja 48 idat ja sumppuna. Mutta se myönnettäköön, että haaveissa olis ja varmasti seuraava voi hyvinkin olla sellainen missä pakosarjassa enemmänkin mutkia matkassa.

 

Onhan täälläkin mainittu tuo vakio 1600 mutkalla. Varmasti saa tehoja ja kukkuu, kuinka kauan toinen tarina, henk koht ei kokemusta turbo jutuista, joten niissä täytyy konsultoida viisaampia.

Link to comment

sen verran edit vielä, että kone on jo valmiina joten enään ei sille paljoa tehdä ja tosiasiallinen toive olis maksimiväännöt alle 5000, mutta sehän on toinen tarina mikä se virallinen totuus on.

Link to comment

Niin... ei se pelkkä korkea huipputeho/vääntö tietyllä kierrosluvulla takaa vielä menestystä. Tasaisemmalla/laajemmalla, vaikkakin pienemmillä lukemilla varustettu kulkupeli laukkaa iloisemmin.

 

Pitää joko koneen käyrät sovittaa sopivaksi välityksille tai paremminkin tehdä vaihteisto "parhailla" välityksillä koneen tehokäyrien tulostuksen jälkeen.

 

Kuplissa kun on yleensä 4 vaihdetta eteenpäin, olis kiva aina isommalle tökätessä saada kone "hyökkäysväännöille".

 

5-vaihteisuudesta ei olis myöskään haittaa, osuu varmemmin parhaan kiihtyvyyden kierroksille:)

Link to comment

Vaparina? Jos on niin nostan hattua, mutta tällä kertaa ajattelin etten sotkeennu turbo/ ruisku ym muihin juttuihin, vaan riittävän vahva alakerta, että antaa mahdollisuudet tehdä mitä vain ja tällä kertaa kohtuu viimisenpäälle kannet ja 48 idat ja sumppuna. Mutta se myönnettäköön, että haaveissa olis ja varmasti seuraava voi hyvinkin olla sellainen missä pakosarjassa enemmänkin mutkia matkassa.

 

Onhan täälläkin mainittu tuo vakio 1600 mutkalla. Varmasti saa tehoja ja kukkuu, kuinka kauan toinen tarina, henk koht ei kokemusta turbo jutuista, joten niissä täytyy konsultoida viisaampia.

 

 

 

Vapari on tuo minun kone. Eikä ole idoja, 48 dellut kylläkin. Valtaosa osistakin on vakiokamppeista näprätty. Mielestäni nuo vääntökoneet on kadulle soveliaampia. Vetoja on 1000 rpm lähtien ja kulku loppuu 6000rpm. Maksimit tulee alta 5000rpm joten sitä enempää en kierrätä. Harvoin edes yli neljän tonnin. Tällekin kesälle kilometrejä takana nelisentuhatta. Ainoa miinupuoli on tuo polttonesteen reiluhko kulutus hurjasteltaessa, mutta sitähän saa onneksi vielä asemilta. ;)

Link to comment

Niin aina tehoja ja vääntöä halutessa toi taitaa olla yleisin ongelma.. Ja kaikki kuluu minkä tankkiin laitat, mut eiköhän se ole ole pienin haitta tässä harrastuksessa.

 

Itsellä oli ainakin tarkoitus koittaa vielä sovittaa välitykset sen mukaisesti, että 1,2,3 vähän lyhyemmät ja nelonen pidempi, mutta kuitenkin vakiota lyhykäisempi. Sillein et huiput osuis maks n. 200 tai alle.

 

Mulla ainakin on se periaate, et kokeilemal oppii ja taitaa olla meikäläisen kohdalla ettei tarpeeks viisaaks tule ikinä. :)

Link to comment
Guest Ihmispora

Ajan työ matkoja vuodessa 90th kilometriä (ilmeisesti sen näköisellä autolla et tarvii lähtee kisaamaan) ja ottaa kyllä pannuun kun joka harrastaja ryhmästä tuntuu löytyvän sellaista porukkaa ketkä luulee olevansa kilparadalla. L

Vierailla paikkakunnilla kun ei tiedä miten kaistat menee nii joku painaa vielä verenmaku suussa niin et joutuu vittu melkeen pysähtelee ku kaistat loppuu.(sen jälkeen yleensä katson pitkään et mikä vittu nyt on en, et ompas tehokas oopppeli jossa on 60 hevosvoimaa vähemmän kun mun omassa)

Ite ku ajan kuplalla niin tiedän kautta uskon vaikka niitä hummia olis 200 niin tie ei ole oikea paikka niitä muille näytellä. Mielummin lyön hampaat airbagiin kuin metalliseen rattiin.

 

Boxerday on muuten tuloss....................

 

Vai kaikki sekoilemaan liikenteen keskelle?

 

sori jos joku nyt ottaa herneeet

Link to comment
Ajan työ matkoja vuodessa 90th kilometriä (ilmeisesti sen näköisellä autolla et tarvii lähtee kisaamaan) ja ottaa kyllä pannuun kun joka harrastaja ryhmästä tuntuu löytyvän sellaista porukkaa ketkä luulee olevansa kilparadalla. L

Vierailla paikkakunnilla kun ei tiedä miten kaistat menee nii joku painaa vielä verenmaku suussa niin et joutuu vittu melkeen pysähtelee ku kaistat loppuu.(sen jälkeen yleensä katson pitkään et mikä vittu nyt on en, et ompas tehokas oopppeli jossa on 60 hevosvoimaa vähemmän kun mun omassa)

Ite ku ajan kuplalla niin tiedän kautta uskon vaikka niitä hummia olis 200 niin tie ei ole oikea paikka niitä muille näytellä. Mielummin lyön hampaat airbagiin kuin metalliseen rattiin.

 

Boxerday on muuten tuloss....................

 

Vai kaikki sekoilemaan liikenteen keskelle?

 

sori jos joku nyt ottaa herneeet

 

 

 

Niin emmä tiedä oliks toi mulle tarkoitettu, mutta itsellä tulee siviiliauton ratissa n. 50 tkm ja raskaalla kalustolla jokunen 10tkm.

 

Emmä tehoja tai muita virityksiä sen takia kuplaa laita että olis tarve räpätä ja kiusata pitkin kyliä jokaista vastaan tulijaa tai kisata kadulla.

 

Mun auto avo ja enemmän rauhalliseen kruisailuun tarkoitettu, mutta pidän myöskin siitä, että tarvittaessa on tehoa ja vääntöä. Tehokkaalla autolla kun on yleisesti ottaen mukavampi ajaa rauhallisestikkin.

 

Toisekseen vaikka rullilla käytän säädöissä jne. niin niin paljon ei tarvitse muille eikä itselle todistella että pitäis varttimailia lähteä katuautolla ajamaan. Eiköhän siihe voi viritellä sit ihan omat vehkeet.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...