Jump to content

Moniko ajaa talven kuplalla?


Guest Volksrod

Recommended Posts

Nii että moniko ajaa talven kuplalla? Mulla on nyt lähdössä periaatteessa toinen talvi, pari vuotta sitten tuli testattua talviajoa kuplalla pari kuukautta kunnes moottori hajos. Uudessa kuplassa ei toimi edes alkuperäiset lämmönvaihtimetkaan tällähetkellä eikä oo vielä webastookaan kuplassa (kovemmat pakkaset kun alkaa on kyllä webasto laitettava)

Link to comment

Ajoin ennen...risteyksiin tultaessa sai jarrutella varovasti. Hyvät renkaat kannattaa laittaa ja kenties 50kg painoakin eteen. Ei mitään 20v vanhoja nokialaisia nastarenkaita alle, ei myöskään 185mm leveitä talvirenkaita eteen välttämättä.

Link to comment

Minä oon vetäny 5 vuotta ympäri vuoden ja aion vetää ens talvenkin. Pukeutuminen sään mukaan, ei ole vaihtimet aina olleet toiminnassa, eikä lisälämmittimiä. raaps raaps vaan ja menoksi.

-Esa-

Link to comment
Guest mirri72

eka talvi lähtis ,,eberi tulossa keulille kunhan saan puuttuvat osat siihen tai toimivan eberin..tähän mennessä tarennut hyvin tolla öljykiertolämmittimellä..pientä oikuttelua kun ei ole vielä sellasta imusarjaa jossa ois esilämmitys ,,sellainen tulossa kohtapuoliin ..;)

Link to comment

Vaimo on tolla 69:llä työntänny meneen kesät talvet kohta viistoista vuotta. Olen yrittänyt josko jollain vesivessalla vois talvella ajaa, ei kelpaa ei. Nyt lähtee eka talvi tuoreilla kitkoilla,saas nähä kuin käy.

Link to comment
Ajoin ennen...risteyksiin tultaessa sai jarrutella varovasti. Hyvät renkaat kannattaa laittaa ja kenties 50kg painoakin eteen. Ei mitään 20v vanhoja nokialaisia nastarenkaita alle, ei myöskään 185mm leveitä talvirenkaita eteen välttämättä.

 

 

Kyllä 185 leveä rengas toimii kuplassa erinomaisesti jos rengas itsessään on hyvä. Ehkä toisin noiden 10-15 vuotta vanhojen misukoiden/nokioiden kohdalla mitä vielä vanhemmissa autoissa näkee alla yllättävän paljon

Link to comment

No mitä itse kävin kuplan joulukuussa viimevuonna katsastamassa ja mitä vanhoja talvimuistoja tulee kaverin kuplasta mielee niin sanoisin että kupla on toimivassa vakiokunnossakin vallan mainio talvipeli. Tärkeintä kuitenkin taitaa olla että ovien ja etuluukun tiivisteet on kunnossa ja että sorsat toimii niinkuin pitää niin kiva sillä on talvella körötellä. Ja kuplahan on tunnetusti se auto mikä lähtee talvella 30C pakkasilla käyntiin ilman ongelmia tämäkin tuli testattua viimetalvena tai no melkein -20 ja 6v säksätin hörähti viikon seisonnan jälkeen kuin palmun alta käyntiin..

 

Ja sitten on myös yksi talviajo vinkki mitä pappa on 60-luvulla käyttänyt eli ei muutakuin pienempää pykälää pesään ja ajaa suuremmilla kierroksilla niin eikös sitä lämpöä ala kabiiniin puskea.

Link to comment
Guest jukka nurmo
no ei ole vaihtoehtoja kun ajaa eberit on liiottelua :)

 

Äkkiämmin Kuplassa on lämmintä kun mun Tdi Cordobassa. :)

 

Mitä nää tarkottaa?

mulla ainakin tarkoittaa et ei ole vaihtoehtoja, kun ei ole toista autoa eli pakko ajaa. eli läpi vuoden ja eberit on turhaa kun semmoista ei ole .

Link to comment

Kyllähän tuolla päiväseltään ajelee.

 

ensviikolla pitäis kokeilla toimiiko tuo webasto mikä on mulla yhessä varaosa bemussa kiinni. En tiiä etes minkä merkkinen se on mutta onkos niihin saatavana mistää mitään varaosia? Se ei ainakaan sytyttäny siinä bemarissa, hurisemaan lähtee muttei sen enempää.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Hep.

 

Useamman talven kuplalla ajellut. Hyviksi pointeiksi havaittu:

 

* sisätilan lämmitin ja pitkä jatkojohto (jos määränpäässä ei oo tolppaa)

* HYVÄ ikkunaraappa

* hyväkuntoiset renkaat

* lasketteluasu, hyvät hanskat ja karvahattu

* hyvä akku

* lapio ja köysi, taskulamppu (voi joutua auttamaan muita)

* flunssalääke

* ajoissa lähteminen

* se, että 25 asteen pakkasessa 2 viikkoa seisonut kupla hörähti käyntiin tokalla. Lämmitti intin parkkipaikalla mieltä kovasti eräänä perjantai-iltapäivänä muiden hakiessa apuvirtasta =)

* asenne

* muutama harjoituskerta turvallisella mutta liukkaalla suljetulla alueella

 

Ens talvi tarkotus taas ajella tarvittavat omat ajot kuplalla. 2 viikkoa aikaa katsastaa ja lämmitys pitäs saada loppuun rakennettua. Piti tehdä tällä viikolla mutta ollu jälleen räkätaudissa ja alkaa olla hermo piukalla. Lämpöpeltiä koneen alle harkinnassa ja bensalämmitin odottelee asennusta. Sorsat on lahjoitettu eteenpäin ja öljylämmitys tulossa.

 

-eemeli-

Link to comment

Kymmenisen vuotta ajoin kesät talvet kuplalla ja sitten päätin olla mukavuudenhaluinen ja ostin kolopallon.

 

Kuplassa tuli erityisesti arvostettua hyvää jääraappaa ja lämpimiä vaatteita. Kyllästyin kuitenkin ikkunoiden raappaamiseen ulkoa JA sisältä. Kolopallossa arvostan lohkolämmitintä, lämmintä ilmaa sisällä ja penkinlämmitintä. Oli/on mulla kuplassakin eeberi, mutta se on rikki. Ei havaintoa kuin pahasti.

Link to comment

avokupla, 180/60 vanhat nastarenkaat. BN4 eberi, penkinlammittimet, lammitettava tuulilasi. Ei lammonvaihtimia. Ei ongelmia. Joskus kauan sitten kun kortin sain niin 74 kupla oli ainoa auto monta vuotta, eli ymparivuotisessa ajossa. Ei muuta lampoa ku sorsat. Sittemmin se sai kaverikseen 78 palliksen josta tuli talviauto ja kupla jai kesaleluksi. Pallikseen meni kans BN4.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...