Guest Posted October 9, 2009 Share Posted October 9, 2009 Epäilyttävää ainetta löytyi "mehiläispesien" lämmönvaihtimen puoleisista tiivisteistä. Valkoista, pehmeää ja kuitumaista.. tiedettiinkö jo vuonna -67 asbetsin vaarat? Paikalleenlaitossa irronneet hituset ainakin kulkeutuisivat kabiiniin :/ Quote Link to comment
Volkkaristi Posted October 9, 2009 Share Posted October 9, 2009 Minusta epäillyttävää on että kuplan moottori voi jäähtyä ilmalla. Tuskin asbestia löydät lämmönvaihtimista. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted October 10, 2009 Share Posted October 10, 2009 taisi olla jotain lasikuitu vermikuliitti - tyyppistä sekotusta... Asbestia siitä ei tosiaan löytyny, kun asbestifirmassa työskentelevä sukulaiseni kerran moista kans tallilla katteli ja otti palan mukaan. Quote Link to comment
Tanhis Posted October 10, 2009 Share Posted October 10, 2009 Mutta eikös kolkin vaihtimet ole päällystetty asbestipitoisella aineella ja samoin juniksen pitkä lämpökanava auton alla tai olenko turhaan käyttänyt hengitysuojainta noita pois heittäessäni.. Quote Link to comment
metake Posted October 10, 2009 Share Posted October 10, 2009 Tarinan mukaan vanhemmissa sorsien ja korin välisissä putkissa sisällä oleva eriste sisältää asbestia. Quote Link to comment
PZQ Posted October 10, 2009 Share Posted October 10, 2009 Kiellettiin Suomessakin kokonaan vasta 1994, http://fi.wikipedia.org/wiki/Asbesti Laki ei ole ainakaan kieltänyt käyttämään 60 luvun volkkareissa lämmön eristeenä... Varmuuden vuoksi ei kannata ilman suojaimia paljon pöllytellä Quote Link to comment
rami Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 Näistä lämpöputkista oli näemmä keskusteltu toisessakin ketjussa. Joka tapauksessa, heitin putket omastani mäkeen ja korvasin 60mm joustavalla pakokaasuletkulla. En ole materiaalin asiantuntija, mutta eikö vähintään noissa päissä ole asbestia joka on hyvinkin mureaa vuosikymmenten tärinän ja lämmön seurauksena? Quote Link to comment
Lasse Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 Töissä löysivät työpaikan ilmanäytteistä asbestia ja meni Avin toimesta koko höskä välittömästi käyttökieltoon. Että spekuloikaa vaan ihan rauhassa onko pahnassa asbestia vai ei. Kohta on kaikki kuplat käyttökiellossa. Quote Link to comment
Tanhis Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 Eiköhän se ole selvää että nuo vanhat pakoputkistoon liittyvät osat voivat sisältää asbestia ja niitä kannattaa käsitellä sen mukaisesti. Ainakin vaimentimen ja huilujen välisistä tiivisteistä kyseistä ainetta löytyy. 1 Quote Link to comment
rami Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 No juu Lasse, onneksi koskee vähän eri lainsäädäntö työturvallisuutta ja yksityisten ihmisten omistamia ajoneuvoja. Ihan näin faktapohjalta, niin maailmanlaajuisesti melkoinen määrä ihmisiä pistää vuosittain oikoiseksi asbestin seurauksena. Nyt en löytänyt enää linkkiä, mutta aiemmin luin artikkelin tutkimuksesta, jossa todettiin Britanniassa asbestialtistuksen olleen 60 / 70 - luvuilla autonasentajien yleisin kuolinsyy.Tosiaan, kuulostaa vaan aika raisulta, että auton sisätilaan lämpöä tohottavissa putkissa on ainakin osittain hapertuvaa asbestia eristeenä. Omalla logiikallani en keksi kertakaikkiaan mitään muuta johdonmukaista seurausta, kuin että lämmitysjärjestelmästä saattaa tulla asbestipölyä auton sisäilmaan, mikäli siellä noita alkuperäisiä putkia käyttää. Näin visapäisen ritarillisesti sanoisin, että ihan sama minun terveyteni kanssa. Samassa autossa kulkee kuitenkin mukana myös sekä hurmaava avovaimo että suloinen tytär, joten ainakin heidän johdosta kiinnostaa mitä autossa hengitetään. Quote Link to comment
Lasse Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 joo ja ilmanvaihtoputkistojen äänenvaimentimissa on asbestia. Sinne kun menee sopiva porukka nuohoamaan putkia niin jees. Onko sitten asbesti pahin ongelma vai pienhiukkaset niin siinäpä sitä. Mut jos jostakin eristeestä tulee käpälöitäessa putua niin ei kannata siihen nokkaansa työntää. Quote Link to comment
SePi Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 Taisivat silti enin osa asentajista kuolla jarrupölyn takia Quote Link to comment
rami Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 Juu, kyllä vaan. Ja samaa tauhkaa kytkimessä. Quote Link to comment
multanen Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 Asbesti on tosiaan vaarallista. Hieman kuitenkin kannattaa harjoittaa suhteellisuudentajua ja ajatella minkälaisia annoksia autonasentajat, putkiasentajat ja -eristäjät jne. saivat 60-70 luvuilla. Autonasentaja saattoi puhaltaa parin auton jarrut paineilmalla puhtaaksi päivittäin kymmenien vuosien ajan. Mitään suojaimia ei tietenkään käytetty. Melko harva silti onneksi sairastui. Eli vaikka nyt joku asbestinkikkare autosta löytyisikin niin on hyvin todennäköistä että johonkin muuhun sitä kuolee. Ymmärrän tietysti että kun naisväkeä ja lapsia kyydissä niin tuommoset osat kannattaa vaihtaa pois ettei jää vaivaamaan. Quote Link to comment
rami Posted June 30, 2014 Share Posted June 30, 2014 Juu, todellakin syytä laittaa mittasuhde kohdilleen. Joka tapauksessa, ihan fiksulta tuntuu tehdä asbestiton valinta siinä kohtaa kun se on tehtävissä. Quote Link to comment
non-hippy Posted June 30, 2014 Share Posted June 30, 2014 Vaarallisia nämä vanhat autot. Todennäköisempää on saada hantavirus hiiren ulosteista repiessä vanhoja verhoiluja irti. Paree maata vaan sohvalla ja kattoa potkupalloa,,siinäkin voi saada sydänkohtauksen. Quote Link to comment
Guest a-p Posted June 30, 2014 Share Posted June 30, 2014 Asbesti ei ole vaarallista, jos se vaan on. Tietäessäsi , että jossain on asbestia ja joudut irroittamaan sitä niin kastele vedellä niin paljon ettei vaan pölise. Vaarallista on asbesti pöly. Näin ainakin työterveyshuolto on neuvonut. Parikymmentä vuotta oon noilla ohjeilla pärjännyt korjaus hommissa putkarina ja keuhkot kuvataan parin vuoden välein. Quote Link to comment
PZQ Posted June 30, 2014 Share Posted June 30, 2014 Suomen telakoilla oli tullut 80 luvulla määräys, että asbesti ruutattiin rappaus tykin tapaisella vekottimella yöaikaan.. Aamulla koneasentajat etc, puhalsi paineilmalla työkohteensa puhtaaksi :( Tästä ammatti ryhmästä tosin harva kerkee kuolla asbestoosiin, tuntuu haimat & maksat posahtavan enemmin.. Itselle yllätys että asbesti tiivisteitä käytetään esim. voimalaitos puolella vieläkin, siis vaihdon tarpeessa oleva asbesti tiiviste korjataan asbesti tiivisteellä. Kuulemma ainoo matsku mikä kestää -Pete- Quote Link to comment
Anpu Posted June 30, 2014 Share Posted June 30, 2014 Asbestoosi on siitä kiva että tauti puhkeaa vuosien/vuosikymmenien päästä. Tädin mies oli yhden kesän kesäpoika putkifirmassa ja kuoli asbestoosiin 45 vuotta tämän jälkeen. Quote Link to comment
Guest a-p Posted June 30, 2014 Share Posted June 30, 2014 Niin ja silloin ei tiedetty asbestin vaaroista vielä mitään. Ja keuhkokuvissa näkyy kuulemma heti jos on altistunut. Naapurin pappa on vähän yli 80 ja on asbeestoosi. Vakuutuslääkäri eväs korvaukset, koska on elänyt niin pitkään. Mun mielestä loistava peruste!!! Quote Link to comment
rami Posted June 30, 2014 Share Posted June 30, 2014 Jepulis. Saman suuntaisia tarinoita olen kuullut myös. En ole tosin niin keuhkotutkija, että osaisin arvioida mikä on johtanut mihinkin kenelläkin. Kiistatonta joka tapauksessa lienee se, että ilmaan levitessään pienemmätkin määrät ovat vähintään mahdollisia terveysriskejä. Selvää on, että tuo eriste sorsien ja kanavien väliin tulevissa putkissa on vanhuuttaan varsin hapertunutta. Siitä siis irtoaa asioita, joita ilmavirta puhaltaa kabiinia kohti. Kiistatonta lienee myös, että haitta on ainakin mahdollinen lopputulos huomioiden eri luokkaa kuin saada virus hiirenjätöksistä. Ja vaikka nämä olisikin rinnastettavissa toisiinsa, niin en ymmärrä miten logiikka voi johtaa siihen, ettei toista haitoista kannattaisi pyrkiä poistamaan. Futista kannattaa katsoa joka tapauksessa pumppuongelmien uhallakin. Saksa voittaa. :) Quote Link to comment
iiroh Posted November 6, 2014 Share Posted November 6, 2014 (edited) Tästä aiheesta on näemmä muutamakin eri keskustelu, mutta ne luettuani en viisastunut juurikaan siitä onko -66 kuplani tai -71 411-mallini sorsien/eberin ja lämpökanavien välisissä orggisputkissa mahdollisesti asbestia tai ei. Eli siis ne mustat kumi/muovihaitariputket joiden sisässä jonkinlainen verkko ja jotain muuta lämpö- tai äänieristettä. Onko tästä aiheesta jotain faktatietoa kun tuntuu että mututietoa on kumpaankin suuntaan, joku sanoo että on ja joku että ei...... mielellään kuitenkin nuo orggisputket laittaisin kun ne on lähes virheettömässä kunnossa. Tosin pölyä (tai asbestipölyä ...) tuntuu olevan siellä eristeessä aika paljon. Jos ei muuta keinoa selvittää niin ilmottautukoot ne jotka on ajaneet yli 30.000 km orggisrööreillä eikä vielä sairastuneet... Edited November 6, 2014 by iiroh Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.