Jump to content

1500 67 kupla....


Recommended Posts

Pitäsköhän tämä oma, kohta jo ikuisuusprojektiksi laskettava prokkis laittaa tänne, jos sillä sais uuta voimaa taas tekemisiin :)

Eli tämmönen 67 1500 on ollut työn alla pari vuotta jo, hidas eteneminen johtuu suurimmaks osaks siitä ettei talli ole samalla tontilla kuin asumisosoite joten ei ihan joka päivä eikä etes joka viikonloppu pääse rakentelemaan.. Hidasteeksi voi myös lukea muut harrasteet mitä tuolla kuplan rakentelutallilla tai sen läheisyydessä on, mut hiljaa hyvä tulee.. jos tulee..

 

Alunperin suht hyväkuntoinen pelihän tuo oli, mätävikaa oli ainoastaan takapuskurin kiinnikkeissä, etu sisälokarissa, helmassa ja varapyöräkotelossa. Muuten kyllä hitsattavaa on riittänyt, kun on korjailtu aikaisempia sätöstyksiä.

 

Tällä hetkellä mennään siinä että kopasta raaputeltu massoja ja maaleja pois, pohjalevy on puhallettu ja maalattu POR:lla, akselistot ja kaikki mitä pohjalevyyn nyt kiinni tulee puhallettu ja maalattu, korjaushitsaukset hitsailtu, koppa puhallettu ja maalattu pohjiin sisältä suurimmaksi osaksi.. Seuraavana pitäs ruvea pikkuhiljaa puhaltelemaa koppaa muuten. Luukkuihin ei ole tullut oikeastaan vielä koskettuakaan.

Mottiin on tullut myös haalittua palikkaa vähitellen, mutta paljon vielä puuttuu. Tällähetkellä painekotelon, lisäöljypohjan ja surgetank:n läjään hitsaukset menossa, jos kohta pääsis vaikka joutessaan kasaamaan koneesta jonkun näköstä evo1 versiota, edes osittain :)

 

Eli tästä lähdettiin:

img2351855.jpg

Link to comment
Guest fgronlun

noin 5 vuotta sitten oli tuo kyseinen vehje myynnissä täälä Vaasassa. Muistaakseni alkuperäinen 1500 ja isä tehny tyttärelleen tuon auton. Mutta ei päästy kauppoihin koska nuo "levikkeet" ei oikein istunu siskon miehen silmään :)

 

 

Tämän jälkeen vaihto omistajaa ja muistan että oli varmaan parisen vuotta ympärivuotisessa käytössä täälä enneku hävis katukuvasta.

Link to comment

Jep ja ennen punavalkoseks muuttumista oli pitkään väriltään musta.

Olin siihen aikaan tekemässä tuosta kauppoja. Selvis kuitenkin ettei se ollut

orggis väri, niin päästin ohi. Onkohan vieläkin niiltä ajoila peräisin oleva valkonen nahka sisuta?

Link to comment

Ihme ku ei ole tuota mustaa löytyny mistään päin koria.. Näyttäs siltä että tuo on ollut alunperinkin tuollanen punanen mikä kuvassakin on osittain.

Nuo levitykset ei tosiaan istu munkaan silmään yhtään ja siinä mahto olla yks syy miks tää projekti käynnistykin :)

Uudet astinlaudat on hankittu mut lokarit on edelleen hankintalistalla, mut niillä nyt ei niin kovaa kiirettä vielä olekkaan.. Listasarja olis myös hankintalistalla jotta pääsis sovittelemaan niitä koppaan.

Sisusta tosiaan oli valkonen, jakkaroissa on jotain tekoeläimen nahkaa ja ovipahvit on maalattu. Verhoilu menee uusiks ja varastossa oottaa jo ainakin yhdet penkki ehokkaat mitkä pitäs verhoilla..

 

sisustaa..

img2352754.jpg

Link to comment
Ihme ku ei ole tuota mustaa löytyny mistään päin koria.. Näyttäs siltä että tuo on ollut alunperinkin tuollanen punanen mikä kuvassakin on osittain.

 

..yjtähyvin se aikoinaan oli sillä mustallakin maalattu. Kojetaulun takaa löyty sillon orggisväriä. väri muuten oli valkoinen. Penkit näyttää hyvinkin olevan samat edelleen. Onko mustat kilvet? Muistaakseni numero oli 67.

Link to comment

joo nyt kun tarkemmin rupesin miettimään niin kopan pohja siitä vaihdelaatikon päältä oli valkonen. Muualta ei kyllä ole muuta väriä löytynyt joten ilmeisesti putsattu pellille koko vehje sitten joskus..

Mustat kilvet on mutta tunnus ei ole 67, eikä parit edellisetkään kilvet ole... Auton mukana kyllä tuli joku ostokuitti ja vanhoja jotain olikohan verolappuja missä oli 67 tunnus, olisko peräti ollut VSZ-67??mutta muistaakseni auton valmistenumero ei kyllä täsmänny noihin papereihin... Pitääpä kaivella nuo lappuset joku päivä..

Link to comment
  • 2 weeks later...

Välisäiliö ja lisäöljypohja olis sitten hitsattu läjään. Painekotelo pitäs vielä joku päivä kolvailla jahka kerkeää ja saa loput palaset leikkailtua, imusarjaan laipat on jo hyllyssä, putket pitäs taivuttaa ja suuttimille holkit sorvailla.

 

Tuossa olis tämänhetkinen sovittelukuvatus painekotelosta josta puuttuu vielä pari palasta ja imutorvetkin sojottaa minne sattuu :)

img2367883.jpg

Link to comment
  • 2 months later...

Tuli taas vietettyä tiivis viikonloppu tallissa ja tällekkin projektille liikeni vähäsen aikaa.

Se alkas koppa olla puhtaalla pellillä ja seuraavalla kerralla kunhan taas tallille kerkeää olis tarkotus puhaltaa loput maalit ja ruosteet poikkeen ja vetästä epoksit pintaan.

 

Sittenpä voiskin nostaa kopan väliaikaisesti takas pohjalevylle niin pääsis miettimään tulipellin muutoksia ja kaarien tekoa.

 

Hitaasti etenee tämä projekti, mut etenee kuitenki :) ....

 

Huono muisti kun on niin ei ikinä muista uusia tilannekuvia ottaa.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Sekoittuu ilma paremmin bensan kanssa. Tuotakin on kahta koulukuntaa.

Toiset sanoo mahdollisimman lähelle venttiiliä, ja toiset kauemmas.

 

On tietty sit vaara, että pääsee pisaroitumaan sumu.

 

Sit on suuttimissa kans eroa. Löytyy perinteisiä neulalla ja sit on monireikäsuuttimia, mitkä nykyään taitaa olla enimmäkseen autoissa.

Link to comment
Sit on suuttimissa kans eroa. Löytyy perinteisiä neulalla ja sit on monireikäsuuttimia, mitkä nykyään taitaa olla enimmäkseen autoissa.

 

20 vuotta vanhaan väärän merkkiseen saksalaiseen motronic-ruutalla olevaan autoon vaihdoin vanhojen 1-reikäisten suuttimien tilalle juuri 4-reikäiset. Aivan tajuton ero alaväännössä ja koneen reagoinnissa, ikinä en olis uskonut jos en olis itse kokeillut.

Link to comment

Taas jotain saatu aikaan täälläkin tämän viikonlopun aikana. Tarkotuksena oli puhaltaa koko kopasta loput maalit ja ruosteet pois mutta yllättäin taas hiekat loppu kesken, tuntuu että sitä ei ole ikinä liikaa.

No puhalsin sitten sisälokarit ja kopan muuten altapäin ja vetäsin epoksit puhalletuille pinnoille. Ensviikon lopulla pitää varmaan mennä ja puhallella ja maalata loput..

 

Puhallettua pintaa

img2465877.jpg

 

Epoksia pinnassa

img2465875.jpg

 

img2465876.jpg

Link to comment

Yötämyöten tekemiseks taas menee, mutta pitää tehä sillon kun on intoa ja siihen mahollisuus.. Suihkin äsken sisälokareihin ja tuonne korin alaosiin vielä polyuretaanimaalit. Jos sitä lähiaikoina sais pintaväriä samoille seutuville niin vois pohjalevyn pultata kiinni, sais vekottimen pyörilleen kasattua ja pääsis mallailemaan tekniikkaa ja noita turbohiluja konehuoneeseen..

Toiset imusarja/painekotelo hässäkät rakentelin viikolla, molemmille puolille omat painekotelot ja keskelle kaasuläppä, lähinnä sen takia että mahtuvat paremmin paikalleen ja saattas vielä sen coolerinkin jossain vaiheessa saada sovitettua samaan tilaan. Voipipahan sitten kokeilla että huomaako noissa mittään eroa tuohon ensimmäiseen tekeleeseen

Turvakaaria vähän kanssa miettiny ja asiasta ollut yhteyksissä neonretron porukkaan..

 

Huomasin taas tuossa tekemisen lomassa että kalja on hyvää, mutta se nyt ei ole mikään yllätys sinänsä tälleen lauantai-iltana..

Link to comment
  • 4 weeks later...

No nyt olis volkkarissa jo vähän pintaväriä. Ensviikonloppuna arvelin nostaa kopan pohjalevylle ja ruveta miettimään pakosarjan tekoa..

 

Jotain "vauhtiosiakin" oon saanu aikaseks tehtyä. Tänään veistelin boschin kiinteestä bensanpaineen säätimestä säädettävän mallin, hihnapyörääkin piti vielä vähän sorvissa pyöritellä, lähinnä keventää. Vielä pitää trikkerin kiinnityspulteille kierteet tekasta...

 

img2515475.jpg

 

Imusarjat vol 2. osasia..

img2487676.jpg

Link to comment
  • 3 weeks later...

Koppa maanut jo viikon pohjalevyllä, koneen ja laatikon viskasin kanssa paikalleen jotta sain pakosarjat heppailtua kasaan.. Viikolla jos kerkeis tigillä täräyttämään ne kasaan.. Ahdin on kanssa matkalla kotia ja kunhan sen saapi niin rupean ahtoputkia mallailemaan ja miettimään pakoputken vetoa. Kyljestä/sivusta pihalle olis tarkotus ..

Kunhan nuo saapi tehtyä niin koppa taas pois pohjalevyltä ja pohjia tekemään.. katotaan nyt malttaako sitä hieroa vai vedänkö väliaikasen "rallivärin" pintaan jotta pääsee tekniikkaa kokeilemaan ja punomaan ilman että tarvii sääliä maalipintaa.. Kaaretkin pitäs tilata, mutta köyhän pitää miettiä sitäkin viimeseen asti.

 

Kuvatus heppaillusta pakosarjasta, pari laippaa pitää vielä käydä ostamassa tuohon..

img2545716.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...