Jump to content

Kromauksen laadun testaus


Recommended Posts

Löytyi sopivan matkan päästä Leningradskaja oblastilta kromaamo, jossa isohkojenkin osien kromaus onnistuu (esim. puskurit). Mutta mikä olisi sopivan pieni, mutta vaativa juniksen korinosa, jonka voisi toimittaa ensin testikappaleeksi - tyyliin, jos siitä kunnialla selviävät, niin muukin pitäisi onnistua? Ja vielä, paljonko suomessa pitää maksaa esim. hieman rupisten etuovien kahvojen uudelleen kromaamisesta? CCCP:n aikoihin naapurissa tehtiin kestävääkin kromia, saa nähdä miten nyt.. Omaan projektiin tavoitteena saada fukseihin nätti pinta.

 

Kaitsu

Link to comment
Guest Toheltaja

ovenkahvoja, ja lukkomekanismeja, että ikkunoiden salpoja jne. Ne liene riittävän monimuotoisia ja pieniä? Jos hinta on kohdallaan, niin sitten kromaat etuakselin, taka-akseliston ja puskurit, että jarrukamat :D

Link to comment

Vanteiden kromauksessa suureksi ongelmaksi muodostuu se, että kromi ei halua kulkeutua pieniin koloihin ja rakoihin. Elektrodi joudutaan käytännössä tekemään suunnilleen vanteen muotojen mukaan jotta etäisyys joka paikkaan olis edes suunnilleen sama, muuten kromauksen paksuus vaihtelee suuresti ja esim. juurikin tuon pulttipellin ja kehän nurkka jää kokonaan ilman kromia. Jos taas vanne kootaan hitsaamalla vasta kromauksen jälkeen niin pinnoitus palaa hitsattavasta kohdasta ja ruostuminen alkaa. Voi olla melko arvokasta tehdä elektrodi pelkästään yhden vannesarjan kromausta varten.

Link to comment
  • 8 months later...

Vihdoin aikaa päivitellä tätä projektia eteenpäin, eli ensimmäiset kromautukset Pietarissa teetetty ja jälki on omaan aloittelijaharrastelijan silmään hyvää - ei täydellistä, mutta sitä ei haettukaan. Harmi kun ei löydy lähtökohdasta otettua kuvaa enää, mutta kyseessä siis '67 juniksen käsijarrukahva. Auto ollut ajossa viimeksi melkein 30v. sitten ja kahvakin oli siinä kunnossa. Etenkin tuo yläosa oli kauttaaltaan ruosteesta kuopilla. Tässä tämä nyt sitten odottaa, että auto joskus valmistuisi..

 

Halpahan tämäkään ei (kai?) ollut, työ ja kromaus n. 60e. Jos lähtökohta olisi ollut hyvä, niin kuulemma tonni olisi riittänyt (n.25e). Kromaamossa tehdään pääasiassa laivastolle tilauksia, siksi sieltä löytyy isotkin altaat. Seuraavaksi tarkoitus olisikin katsoa mitä puskureista tulee. Saako kaikkia VW puskureita jo reproina, vai onko jotkut, jotka kannattaisi rahdata Pietariin ja takaisin? Karmannin puskimet tms? Vai kyselenkö jenkkiukoilta?

 

Kaitsu

 

Rychak1.jpg

 

Rychak2.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...