Kemin Karavaanari Posted October 1, 2010 Share Posted October 1, 2010 Mistä löytyy ohjeet Juniksen perän madallukseen ? Lähinnä vaihteiston vaihto + "alennusvaihteiden" poisto suunnitelmissa. Jotain käsitystä pitemmistä vetoakseleista ja lyhennetyistä suojaputkista on, mutta mielellään näkis jotain ohjeistusta ennen operaation aloitusta. Haullakaan ei oikein selkiytynyt. Quote Link to comment
Hebster52 Posted October 2, 2010 Share Posted October 2, 2010 Pitkät vetoakselit ja pidennetyt lyhyet suojaputket on mitä haluat. :) Tässä Tanhiksen tallentama ohje mikä pyöri jonkin aikaa jollain norjalaisen sivustolla. (onneks Tanhis tallensi...) :) http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/1.swf Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted October 2, 2010 Author Share Posted October 2, 2010 Olipa harvinaisen havainnollistava esitys :) Kiitos Quote Link to comment
PZQ Posted October 2, 2010 Share Posted October 2, 2010 Ja juniksen jarrurumpuloista (pikkuboorillisista) pitää sorvata ziibale vex että passaa. Löytyisi valmiiksi sorvatut juniksen rummut ja kilvet jos tarttee.. -Pete- Quote Link to comment
kari kittilä Posted October 2, 2010 Share Posted October 2, 2010 Moro! Tommi Mulla on kaikki nuo osat valmiiksi tehtynä ja kuplan laatikossa kiinni, soittele niin käyvään jokivarressa kattomassa!!! Kari Kittilä Quote Link to comment
vilkku Posted October 17, 2010 Share Posted October 17, 2010 Eli hyvä laatikko uudemmasta kuplasta, siihen nokkapala omasta laatikosta! Muutetut vetarin suojaputket, jotka kolotaan jousilattaan kiinni! Juniksen omat rummut käy kunhan, sorvaa pikkasen pois reunasta ettei jumita! Tällä keinolla perä putoaa ilmeisesti niin, että ei tahdo saada rengasta pois? Miksi sitten jotkut kyselee tai vaihtaa typ3 rummut ja jarrukamat? Eteen sitten ilmeisesti säätökeula ja kun sillä ei putoa tarpeeksi niin flipataan olat. Eli käytännössä työstetään vähän pintoja, jotka ottavat kiinni ja käännetään ne vain toisinpäin. Tällä sitten keula putoaakin niin alas, että simpukka ottaa joka töyssyyn kolaria. No sekin asia on ilmeisesti helppo korjata. http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/6228-simpukan-nostaminen-juniksessa/ Ilmeisesti myös rattiakselia kannattaa lyhentää ettei nouse ratti liian korkealle?! Yksi asia johtaa aina toiseen Quote Link to comment
jori Posted October 17, 2010 Share Posted October 17, 2010 vilkku said: Eli hyvä laatikko uudemmasta kuplasta, siihen nokkapala omasta laatikosta! Muutetut vetarin suojaputket, jotka kolotaan jousilattaan kiinni! Juniksen omat rummut käy kunhan, sorvaa pikkasen pois reunasta ettei jumita! Tällä keinolla perä putoaa ilmeisesti niin, että ei tahdo saada rengasta pois? Miksi sitten jotkut kyselee tai vaihtaa typ3 rummut ja jarrukamat? Eteen sitten ilmeisesti säätökeula ja kun sillä ei putoa tarpeeksi niin flipataan olat. Eli käytännössä työstetään vähän pintoja, jotka ottavat kiinni ja käännetään ne vain toisinpäin. Tällä sitten keula putoaakin niin alas, että simpukka ottaa joka töyssyyn kolaria. No sekin asia on ilmeisesti helppo korjata. Ilmeisesti myös rattiakselia kannattaa lyhentää ettei nouse ratti liian korkealle?! Yksi asia johtaa aina toiseen Juu juurikin niin että yksi johtaa toiseen. Eli tossa renkaan irti saamisessa takana jelppii hurjasti säätölatat. Ite tuskastelin vakio lattojen kanssa puol kesää aikoinaan ja sitte tuli säätölatat. Vaatii aikamoisia tunkki virityksia latan ja korin väliin jos on reilummin tiputettu ja kuplan vetari+suojaputki systeemi tehty vakio latoilla... Ja sitten toi simpukan nostaminen on mahottoman helppoa, puukkosahalla poikki palkki, ylös sen verran mitä tarvii ja kiini hitsaten, ja jonkunlaista vahviketta palkkiin...Ratin nousu on niin mitätön homma et siihen tottuu parissa päivässä:) Quote Link to comment
vilkku Posted October 18, 2010 Share Posted October 18, 2010 Tuo typ3 rumpujen vaihtaminen jäi vielä epäselväksi? Onko niin että kun tekee tuon vaihdoksen niin silloin voisi laittaa kuplan rummut ja kilvet? Mutta tämä tarkoittaa silloin että on nelipulttiset rummut! ja ehkä alitehoiset jarrut? Mutta vaihtamalla typ3 kamat siitäkin pääsee eroon ja saa viispulttiset vanteet? Ongelmaahan ei toki ole jos kerran omat rummut sopii takaisin sorvaamalla pikkasen pois! Quote Link to comment
Kujis Posted October 18, 2010 Share Posted October 18, 2010 -> Ongelmaahan ei toki ole jos kerran omat rummut sopii takaisin sorvaamalla pikkasen pois! -Omat rummut sopii vain vm.<-63 Quote Link to comment
vilkku Posted October 18, 2010 Share Posted October 18, 2010 -> Ongelmaahan ei toki ole jos kerran omat rummut sopii takaisin sorvaamalla pikkasen pois! -Omat rummut sopii vain vm.<-63 Öö siis rummut sopii jos on vanhemmat kuin -63 mallia? No selvis sitten tämäkin! Kannattaako niitä kuplan rumpuja käyttää, jos ei välitä siitä, että pulttijako muuttuu? Quote Link to comment
jori Posted October 18, 2010 Share Posted October 18, 2010 -> Ongelmaahan ei toki ole jos kerran omat rummut sopii takaisin sorvaamalla pikkasen pois! -Omat rummut sopii vain vm.<-63 Öö siis rummut sopii jos on vanhemmat kuin -63 mallia? No selvis sitten tämäkin! Kannattaako niitä kuplan rumpuja käyttää, jos ei välitä siitä, että pulttijako muuttuu? En kyl ite rupeis laittaa kuplan rumpuja, ku juniksen rumpu osasta ei tarvii ottaa ku se siivu pois. Ja omassa -58 piti juniksen alkuperäiseen jarrukilpeen tehdä muistaakseni 2mm paksuinen lisä laippa laakeri kannen alle ku kuplan jarrukilpi on siitä kohtaa paksumpu kuin juniksen... tuossa kuva omasta virityksestä http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/5941.jpg Ja tuossa viel kuplan kilpi rinnalla malliksi http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/5940.jpg Quote Link to comment
Mika Heikola Posted October 18, 2010 Share Posted October 18, 2010 Laitetaas tähän välikysymys säätölatoista. Sellaiset on autossa, mutta säätöpultti tulee niin paljon ulos että rajoittaa selvästi rengas/vanne vaihtoehtoja. Ottaa herkästi sisäsivuun kiinni. Onko kaikissa sama tilanne ? Nämä vaikuttaa tehdastekoisilta mutta tuli auton mukana, eli ei oikeasti tietoa mitkä on. Tontituksesta yleensä... Auto oli mulle tullessaan juuri niin tontissa kuin "kuuluukin" Paikallisesta hidastustöyssystä voi suoraan laskea montako kertaa on töyssyä merkattu simpukalla. No, nostin hiukan että pääsee töyssyistä yli. Parani selvästi, mutta vieläkin ärsytti kun renkaat raapii kiinni etulokasuojan kattoon. Nostetaan lisää. No nyt ei ota kiinni, ja autoon ilmeistyi jostain jousituskin ! Onpas upea ajaa. Sitten tuli talliin viereen toinen, vakio junis. Nämähän on samalla korkeudella. Missä niitä pussihousuja olisi myynnissä ? Quote Link to comment
Hebster52 Posted October 19, 2010 Share Posted October 19, 2010 Flippiolkien salaisuus ei ole ihan niin yksinkertaista että vaan käntää ne ylösalas vaan ne pitää purkaa, koneistaa ja kasata eri järjestykseen. Quote Link to comment
PZQ Posted October 19, 2010 Share Posted October 19, 2010 Flippiolkien salaisuus ei ole ihan niin yksinkertaista että vaan käntää ne ylösalas vaan ne pitää purkaa, koneistaa ja kasata eri järjestykseen. Ja ihmetellä simmien kanssa, ja taas kerran purkaa ja kasata ja... Quote Link to comment
vilkku Posted November 7, 2011 Share Posted November 7, 2011 Mistäs juniksen säätölatat kannattaa ostaa? Löytyykö kotimaisilta myyjiltä? Quote Link to comment
Anpu Posted November 7, 2011 Share Posted November 7, 2011 Kuplapajasta tilasin säätölatat. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted December 20, 2011 Author Share Posted December 20, 2011 Minkä paksuista "ylimääräistä" holkkia olette laittaneet straight axlen vetoakseliin ennen pyöränlaakeria ? Laakerin jälkeenhän tulee holkki ja laakerikuppi stefoineen ja o-renkaineen mutta lähinnä kiinnostaa juuri sen ensimmäiseksi laitettavan extra holkin paksuus. Itsellä paikoillaan nyt samanlainen "alkuperäinen" holkki kuin laakerin jälkeenkin mutta jotenkin mietityttää että onkohan tuon paksuus oikea ettei särkis laatikkoa tai uusia pyöränlaakereita heti kesän alussa. Quote Link to comment
Tanhis Posted December 20, 2011 Share Posted December 20, 2011 Minkä paksuista "ylimääräistä" holkkia olette laittaneet straight axlen vetoakseliin ennen pyöränlaakeria ? Laakerin jälkeenhän tulee holkki ja laakerikuppi stefoineen ja o-renkaineen mutta lähinnä kiinnostaa juuri sen ensimmäiseksi laitettavan extra holkin paksuus. Itsellä paikoillaan nyt samanlainen "alkuperäinen" holkki kuin laakerin jälkeenkin mutta jotenkin mietityttää että onkohan tuon paksuus oikea ettei särkis laatikkoa tai uusia pyöränlaakereita heti kesän alussa. Auttaisi asiaa jos kertoisit millä kamoilla staight axlea olet rakentamassa. Eli varmaan sulla on pitkät akselit uudemmasta kuplasta ja vanhat suojaputket pidennettynä. Mutta mitkä jarrukamat. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted December 20, 2011 Author Share Posted December 20, 2011 Pitkät vetarit, lyhyet jatketut suojaputket. "Varhaisen" juniksen jarrukilvet jotka muokattu laakerikupin alta paksummaksi pari milliä. Varhaisen juniksen rummut joista sorvattu kruunumutterin alta tavaraa pois. Tietenkin esim jarrukilven paksuus vaikuttaa hieman asiaan, mutta vetarit ja suojaputket lienee kaikilla pääsääntöisesti saman mittaiset. Quote Link to comment
Tanhis Posted December 20, 2011 Share Posted December 20, 2011 Eli numero viitosen paksuutta haetaan nyt ? Jos näin niin sanoisin että vakio spacerilla mennään jos osat on muuten vakiot. Jos kilpeä on paksunnettu vakiosta niin silloin se luultavasti pitäisi kompensoida spacerin paksuudella. Mutta tämä on nyt vain omaa pähkäilyä eli älä hirtä mua jos homma ei näin ole. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted December 21, 2011 Author Share Posted December 21, 2011 Kiitos Tanhis kuvasta. Juuri tuota 5 holkkia pähkäilin koska itselläni tuo on korvattu holkilla 10. Liian paksulla holkillahan vetoakselit jäänee liian syvälle laatikon päästä ja liian ohuella voi vetari rikkoa laatikon päästä lukitussokan/rikan kun kruunumutteri vedetään momenttiin.. Eiköhän tuo nykyinen kombo pelitä jos vetoakselit liikkuu pystysuunnassa ok eikä jää välyksiä kun paketti kiritty kasaan. Quote Link to comment
Kujis Posted December 21, 2011 Share Posted December 21, 2011 Jos vitonen on korvattu kympillä niin miten "laakerikuppi" 14 on saatu kiinni? ja miten on öljyt pysyneet sisäpuolella? Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted December 22, 2011 Author Share Posted December 22, 2011 Laakerikupit on kiinni mutta Laatikossa ei ole vielä öljyjä. Ajamaan ei ole päästy eikä päästä ennen kevättä, mutta autoa eteen / taakse työntämällä tuntuisi toimivan ok eikä välyksiä jää mihinkään. Pukeilla renkaita pyörittäessä ei tunnu takertelevan eikä ylimääräisiä ääniäkään kuulu. Vähän tuo mietityttää, mutta ei kehtaisi alkaa purkamaan uudestaan, varsinkin kun uudet laakerit oli aika tiukat sovittaa paikoilleen, saati sitten saada ehjänä pois jotta tuon holkin vaihtaisi.. Quote Link to comment
vilkku Posted August 26, 2012 Share Posted August 26, 2012 Minkäslaisesta materiaalista nuo juniksen jousilatat on tehty? Meinaan että jos innostuisi laserleikkaamaan itselle sellaiset, kun nuo kaupan vastaavat on aika kalliita? Sinällään ei puutu kuin materiaali ja piirustus =) laserleikkauksen tekijä kyllä löytyy.... Onhan täälläkin joku myynyt noita itsetehtyjä puolivalmiita sarjoja Quote Link to comment
Hebster52 Posted August 26, 2012 Share Posted August 26, 2012 Jossain täällä palstalla oli aikoinaan pohdintaa ja ehdotuksia mitä terästä noissa vois olla. Toiset käyttää jousiterästä toiset toista. En nyt muista missä aiheessa tuota aikoinaan puitiin.. :) (ja liian laiska ettiä just nyt.. );) Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.