Dennis Posted December 19, 2010 Share Posted December 19, 2010 Vanha "unelma" omistaa ja kunnostaa oma splitti muuttui todeksi Toukokuussa 2009, olin vuosien varrella vaihtelevalla mieleenkiinnolla seurannut splitti tarjontaa ja kun tämä melko koskematon yksilö tuli eteen oli pakko toimia. Tässä sopii kiittää Jyrängön Jussia auton löytämisestä. Tämä projekti ei valmistu nopeasti koska elämän muut realiteetit pitävät huolta siitä, rakennustyyli ensimmäistä kertaa elämäni aikana alkuperäiseen suuntaan. Ostohetkellä taustatietoa, 2 omistajaa ja 93.000km ajettu, ladossa 1969 - 2009 Auto valmistunut 16.10.1951, Autolan maahantuoma ja saapunut suomeen 1.11.1951 Ensimmäistä kertaa auringonvaloa 40 vuoteen, on vähän likainen... :-) Hiiret olivat asustelleet sisällä monta sukupolvea ja valitettavasti saaneet tuhoa aikaseksi... Pesua, siivousta... siivousta ja enemmän siivousta, hiirenpesiä vaikka missä, kynnyskotelot käytetty kätevinä ruokavarstoina koska olivat täynnä (oikeasti täynnä) jyviä, letkulla ja imurilla oli töitä Yhdet penkinpäälliset poistettu Toiset penkinpäälliset ja ovipäälliset poistettu + vesi-imuripesua, näyttää paremmalta (ja haisee vähemmän) Moottori on ensiasennusmoottori ja pyörii, pienen tutkimustyön jälkeen päätin antaa moottorille isomman "keväthuollon" + uutta bensaa, uusia bensaletkuja ja uusi akku. Hyvin pelasi Boschin sähköjärjestelmä, käynnistysmottori pyöri iloisesti 40 vuoden unen jälkeen, öljypaineen merkkivalo sammui ja pienen kaasaripuhdistuksen jälkeen lähti käyntiin, pikkasen savutti mutta olihan se seissyt vähän pidempään :-) Lataus alkoi toimimaan kun puhdistelin releen kärjet Ilmaa pitäviä renkaita alle ja eikun baanalle, käsijarru toimii... Videopätkä todisteena siitä, pakoputki vuotaa pikkasen :-) http://s222.photobucket.com/albums/dd31 ... 009001.mp4 Lähinnä kerännyt puuttuvia osia kun ei ole pystynyt tälle muuta tekemään kun muut projektit on ollut työn alla, liian hyvältä näyttää kuvassa vaikka mätähommia on edessä Perhepotretti 2 Quote Link to comment
Kape77 Posted December 19, 2010 Share Posted December 19, 2010 Käsittämättömän hieno löytö! Värikin on ehkäpä kaunein mahdollinen. Quote Link to comment
Mika Vainio Posted December 19, 2010 Share Posted December 19, 2010 Hyvä Dennis, että sait tämänkin projektin tänne näytille. Ei muuta kuin tsemppiä elämäntapa-projektiin. =) Quote Link to comment
Dennis Posted December 20, 2010 Author Share Posted December 20, 2010 Juu mielestäni hieno väri tämä kastanjan ruskea, en edes tiennyt tästä värisävystä ennen kun perehdyin splitteihin. Muistin splitit mustina, sinisinä tai vihreänä ja meidän kylillä oli yksi -80 luvun tasolla kunnostettu hiekan värinen joka on myyty eteenpäin ja on kuulemma entisöity jossain turun suunnalla nykyään. Sillä aikaa kun auto oli muualla säilössä vuoden niin kunnostin irtoosaia kuten esim vanteet renkaineen Quote Link to comment
Guest ville s Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 upean olet kyllä löytänyt. mistäs päin löysit tämän? kun kaveripiirissä vähän samalla olemuksella/värityksellä oleva auto oli ladossa kun olin nuori. Quote Link to comment
Dennis Posted December 20, 2010 Author Share Posted December 20, 2010 Valkeakoskella ajossa 1963-> 1969 jonka jälkeen ladossa siellä, 1951 -> 1963 ollut Toijalassa Dennis Quote Link to comment
SePi Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 Harvinaista herkkua! Älä vaan hukkaa Haka-Hakkapeliittoja, koska saatat osallistua vielä pussihousuajoihin joku talvinen päivä. - Toisaalta uudet Excelsiorit taitaa pitää lumessa yhtä hyvin tai huonosti... Quote Link to comment
Dennis Posted December 20, 2010 Author Share Posted December 20, 2010 Haka-Hakkapeliitoista terveitä ei ollut kun 2kpl, Vesilahdella oli myös 2kpl samanlaista joten ne saivat siirtyä sinne kavereiksi kun kahdella ei tee mitään :-) Vihdoin kotona yli vuoden säilytyksen jälkeen :-) piti saada muut projektit pois alta... Kun sain auton omaan talliin aloin purkaamaan sitä jotta jo pelätyt ruostekohdat paljastuisi, ennen sitä olin puhdistellut alustaa puukolla, kittilastalla, ruuvimeisselillä, teräsharjalla y.m. ja lopuksi painepesurilla, savi / hiekkakerros oli niin paksu ettei painepesurilla ollut aluksi asiaa. Varmasti ämpärillinen hiekkatietä irroitettu alustasta, autoa ei ole koskaan alustasuojattu. Senverran pehmeätä löytyy korissa että piti alkaa valmistelemaan sitä korin nostoa varten, pohjalevy taas ehjä paitsi tunkinkorvien kohdalla, näissä kun ei ole äänieristystä... se kai pelastaa pohjaa? Hyvää tässä on se ettei ole hitsattu aiemmin kun astinlautojen kiinnityskohdat, korin kiinnityspultit ja lokasuojien pultit lähti kaikki auki (1 meni poikki) Kone samalla pois... Quote Link to comment
vilkku Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 Upeaa! Hienoa ja jännää, että näitä vielä vaan löytyy! Ja joku pystyy ostamaan jos löytyy myyjä! Quote Link to comment
Tanhis Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 No nyt kun kukaan muu ei ole sitä sanonut niin oon kyllä hiukan kateellinen tuollaisesta löydöstä. Quote Link to comment
Guest ville s Posted December 21, 2010 Share Posted December 21, 2010 sitten ei ole sama yksilö, väri ja kunto vaan kohtasivat. kyseinen auto lymyili hieman keski suomeen päin. mutta upean öydön olet tehnyt ja kateellinen olen minäkin. Quote Link to comment
Guest speedy Posted December 21, 2010 Share Posted December 21, 2010 Aihio on hieno ja kunnioitan suuresti ihmisiä jotka kykenevät jonkinlaiseen päämäärätietoiseen toimintaan.Joten onnea ja menestystä,valittu suunta on oikein hyvä. Quote Link to comment
Guest Posted December 21, 2010 Share Posted December 21, 2010 Ei voi kuin hämmästellä että näitä vielä jostain löytyy. Todella hienoa että jollain on hermot kestäneet säilöä "vanhaa romua" kaikki ne vuodet kun tuollaisella ei ollut mitään arvoa. Quote Link to comment
Volkkaristi Posted December 21, 2010 Share Posted December 21, 2010 Myös teki mieli ostaa tuo, nyt kun näin parempia kuvia harmittaa että en tehnyt niin. Hieno auto, piti käydä kurkkaamassa livenä sitä silloin kesällä mutta olit juuri viikkoa ennen hakenut pois. Luulin että tää lähti ulkomaille, hyvä että ei. Quote Link to comment
Dennis Posted December 21, 2010 Author Share Posted December 21, 2010 Eihän omistaja tätä autoa myynyt ja sen takia se säilyi 40 vuotta, perikunnalla oli myynnissä. Oli itsellä paljon muita projektejä kesken kun ostin tämän, mutta ajattelin että jos jään parempaa / toista yksilöä odottamaan voi olla että odotus on pitkä, ja kun tällainen on ollut toivelistalla pidempään niin pakko ostaa pois, eihän näitä ainakaan lisää tehdä enää :-) Auto oli niin likainen ja alusta savi- / hiekkakerroksen alla ostohetkellä ettei kovin tarkasti voinut tutkia / nähdä kuntoa. Positiivista on ollut se tosiasia ettei autoa ole laitettu latoon jonkun varsinaisen vian takia, vaan sentakia että omistaja osti uudemman kuplan samalta omistajalta jolta tämäkin oli ostanut, eikä hän halunut ensimmäistä autoa myydä. Auto oli myös huollettu ja katsastettu ennen latoon laittamista mitä myöhemmin havaittu öljynvaihtotarra ovenkarmissa vahvistaa, tarrassa muutama sata kilometria vähemmän kilometerjä mitä mittarissa on. Tätä en uskonut ennen kun vasta nyt kun on päässyt tutkimaan syvällisemmin ja todennut kaiken periaatteessa toimivan. On tämä aikamoinen työmaa kaikenkaikkiaan, kaikki on kunnostettava kuten huonompikin auto ja kuvat kaunistaa aika paljon, onpa nyt kuitenkin melkein kaikki oikeat osat tallessa... jopa uravinkkarit. Quote Link to comment
Guest seppo rauti Posted December 21, 2010 Share Posted December 21, 2010 upea peli ja todella hyvä aihio projektiksi! Quote Link to comment
Guest Posted December 26, 2010 Share Posted December 26, 2010 Hei Denis sinulla todella hyvännäköinen aihio. Onko sinulla tuo kattoverhoilu samanvärinen kuin minulla tuo keskiosa on tummempi. Näyttää kuitenkin ikä ja pinta väri olevan sama. Quote Link to comment
Dennis Posted December 26, 2010 Author Share Posted December 26, 2010 Kyllä se kuuluu olla samanvärinen koko katto, se vaan tummuu enemmän tuo keskiosa... ehkä äänieriste katossa kostuttaa sitä ja siitä syystä tummuu erilailla. Kyllä oma vaaleni kun kokeilin pestä vesi ruisku/imurilla ihan vaan mäntysuopaa käyttäen, tosin vähän laikukas vielä kun pitäisi tehdä moneen kertaan, taidan kuitenkin vaihtaa ton sisäkaton kun on vähän hiirivaurioita etuosassa. Quote Link to comment
Dennis Posted December 28, 2010 Author Share Posted December 28, 2010 Kun syysillat pimenivät oli aika nostaa kissa pöydälle, ei se ihan kehrännyt kun kissa koska lämmönvaihtimet on kaputt, mutta sentään kävi 40 vuoden levon jälkeen... Vähän erilaista tehdä 25hp konetta verrattuna mihin on tottunut :-) Pikkasen lämpöä piti antaa usealle pultille, ruuville ja mutterille mutta antautuivat katkeamatta, pakopinnapultteja lähti kannesta mutta olivat ilmeisesti irronneet aiemmin jo niin Lisää purkuhommia, pesuhommia riitti kun oli 59 vuotta vanhaa öljyä kuivunut kiinni, oli kun tervaa... Kone osoittautui olemaan STD mitoissa kaikinpuolin, se on ollut auki koska oli uusittu nokka ja runkolaakerit. Hyvää: -kaikki STD mitoissaan -uusittu käyttökelpoinen nokka -Käyttökelpoiset sylinterit jä männät vaikkakin 4 sylinteri oli leikannut vähän ilmeisesti johtuen älyttömästä määrästä nokea männänrenkaiden välissä ja alla Huonoa (normijuttuja): -kiertokangen laakerit ei ollut uusittu "remontissa" ja olivat todella väljät -venttiilit ja ohjurit loppu -niin ja se vähän leikannut 4 sylinteri Tämä kone ei olisi kauan liikkunut ennen kun joku paikka olisi antautunut Quote Link to comment
Dennis Posted January 14, 2011 Author Share Posted January 14, 2011 Minä kun ajattelin "olisi niin kiva joskus tehdä alkuperäistä konetta niin pääsisi helpolla" eikä taistella viriviri osien kanssa, eipä ollut 25hp kone ihan sitten siitä helpommalta päästä... kokemus ja oppia tämäkin :-) Osia alkaa kotiutumaan koneistamoilta... Noniin osia haalittu ympäri maailmaa USA - Germany - Vesilahti linjalta kohta 2 vuoden aikana, ei kannata miettiä mitään aikataulua näissä hommissa Tässä vaiheessa voi kiittää Virtasen Mikaa avusta metsästää osia ja kontakteja mistä on löytynyt osia Tässä vaiheessa hankittu: -uusi nokka akseli -uudet nostajat -uudet -0,25 runko ja -0,25 kk ala laakerit + yläholkit -tiivistesarja -NOS männänrenkaita -männäntappeja -NOS venttiilejä + ohjureita + venttiilijousia + lukituskiiloja -y.m. kaikkea pientä palikkaa Koneistushommia tehty: -Lohkon välihionta -0,20mm -Lohkon soodapuhallus -Kampiakselin kaulat -0,25 -vauhtipyörän pintojen koneistus -Kiertokankien suoruuden tarkistus, reikien tarkistus ja holkkien vaihto -Sylinterien mittaus ja hoonaus, mäntien mittaus = OK (uusia ei juri saa) -kanisien lasipuhallus, pintojen plaanaus, ohjureiden vaihto, miratyöt + uudet pakopinnapultit -y.m.s. mitä unohtui +tasapainoitus: kampiakseli, vauhtipyörä + kiertokanget vanhasta tottumuksesta ja varmasti tarpeellista 25hp koneessa :-) mutta yllättävän epätasapainossa oli... toki esim. kanget oli siinä ja siinä VW:n 5 gramman speksien sisällä. Vähän koekasausta, tilaa on eikä ongelmia että kampiakseli / kiertokanget ottaa kiinni mihinkään :-) Quote Link to comment
Dennis Posted January 14, 2011 Author Share Posted January 14, 2011 Itse auto majailee tallissa koppa irtiruuvattuna alustan päällä odottamassa peltitöitä, se tarvitsee vähän peltiä reikien kohdalla (aika paljonkin) ja siksi odottaa peltigurun apuja, lokarit myös laitettu muutamalla pultilla kiinni roikkumaan lattialta tilaa viemästä... Kunhan olisi enemmän aikaa, kaikki muu "elämä" + työt vie liikaa aikaa harrastamisesta, no kone etenee hitaasti mutta varmasti, asia kerralla Pitihän sitä ruuvata 356 peltivanteet alle race hengen ylläpitämiseksi "ajan hengen mukaiset varusteet" :-) Rengas/vanne/kapseli kokeilua 1 Quote Link to comment
Hebster52 Posted January 14, 2011 Share Posted January 14, 2011 On kyllä hieno projekti sulla siinä!! :D Quote Link to comment
Dennis Posted January 14, 2011 Author Share Posted January 14, 2011 Tackar... Tuollainen oli auton vieressä niin pitihän sitä rullata siihen kohdalle... pois ne ajatukset... ;-) Quote Link to comment
Hebster52 Posted January 14, 2011 Share Posted January 14, 2011 Tuollainen oli auton vieressä niin pitihän sitä rullata siihen kohdalle... pois ne ajatukset... ;-) Joo, hyihyi. Anna noi vanteet mulle ettet vahingossa pilaa hienoa splittiä.. ;) Quote Link to comment
Dennis Posted January 27, 2011 Author Share Posted January 27, 2011 Pieniä lapsen askeleita eteenpäin Viimeinen kurkkaus koneen sisään, liimaa pintoihin ja kaikki OK Lohko momenttiin ja öljypumppu kiinni Sylinterien ja kansien asennusta kahteen kertaan, näissäkin on "unohduspellit" sylinterien alla :-) vaikkä tässä koneessa ei ollut eikä minulla ollut varmuutta kuulukko olla, Vesilahdelta tuli tietoa että kuuluu olla ja samasta paikasta tuli myös käytetyt pellit, kiitos Mika. Edit: tässä koneessa ei ole ilmeisesti sittenkään ollut alunperin unohduspeltejä, tullut ilmeisesti hiukan myöhemmin, mutta onpa nyt sitten päivitetty/parannettu jäähdytystä sellaisilla. Päittäisvälyksen säätöä vähän kotitekoisin menetelmin, mutta toimii... Liimaa vauhtipyörän ruuviin ja momenttiin Venttiilikoneisto kasattuna ja venttiilit säädetty, taas yksi pieni askel eteenpäin. Quote Link to comment
-tipi- Posted January 27, 2011 Share Posted January 27, 2011 Sweet! Kukahan soodapuhkuis täällä Pohjois-Karjalassa?!?!? Quote Link to comment
Simo Posted January 27, 2011 Share Posted January 27, 2011 Mahtava projekti, hienosti kuvitettu ja selostettu. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted January 27, 2011 Share Posted January 27, 2011 Sweet! Kukahan soodapuhkuis täällä Pohjois-Karjalassa?!?!? Jos viittit Idän Maito Oy:ltä käydä säkin karkeaa soodaa niin voidaan puhaltaa vaikka viikonloppuna :) Pitää vaan tallin kompurasta nostaa ala- ja yläpaineet korkeemmalle soodapuhalluksen ajaksi ja testata mikä pistooleista sopis parhaiten. Paikallinen kemikaalitoimittaja sais myös tonnin säkeissä joten vois tottakai olla ihan varteenotettava vaihtoehto kysyä säkkiä ihan oikealta soodapuhkujalta. Quote Link to comment
Broidi Posted January 27, 2011 Share Posted January 27, 2011 Ette sit pojat puhku mitään muuta ku soodaa.... Se puhkuminen viikonloppuisin on yllättävän vaarallista ;-) Nalle Puh Quote Link to comment
Dennis Posted January 27, 2011 Author Share Posted January 27, 2011 Uudenmaan Soodapuhdistus hoiti soodapuhalluksen... ;-) Pikkunippeleita mitä ei itse pysty tekemään huollettu ja palautunut takaisin kotiin... -Nopeusmittari huollettu ja kalibroitu mittarikorjaajalla, palautettu samat kilometrit kun ennen huoltoa -Kello huollettu kellosepällä Vaikka nopeusmittari ja/tai kello sattuisivat toimimaan sellaisena niin ei kannata käyttää koska silloin ovat viimeistään pilalla, 60 vuotta vanhat mineraalirasvat mekaanisessa laitteessa ei voitele kovin hyvin, on vaan kovia paakkuja jäljellä... Patina saa jäädä, osat vaan puhdistettu ja huollettu Quote Link to comment
Dennis Posted March 3, 2011 Author Share Posted March 3, 2011 Suomen suvi Valkeakoskella noin 1969 (viimeiset hetket kun auto oli liikenteessä) Siivottu ihmisiä, koira ja rekisterinumero pois ;-) Quote Link to comment
Dennis Posted March 24, 2011 Author Share Posted March 24, 2011 Ja ajankuluksi kun motivaatio on ollut hukassa kokeillut vähän autoon kuulumattomia osia... mielestäni istuisi hyvin ;-) ...nopeusmittarin vaijeri sopii jopa heittämällä kiinni... Quote Link to comment
Geronimo Posted March 25, 2011 Share Posted March 25, 2011 Passaa hyvin toi mittari! :-) Sitte vaan jonnekkin toteamus et " ny on kunnon kone kuplan persiis, piti mittariki vaihtaa" ja mittarin kuva kehiin. Quote Link to comment
Kharon Posted March 25, 2011 Share Posted March 25, 2011 Tuolta aiemmin sattui silmään tällainen: "Varmasti ämpärillinen hiekkatietä irroitettu alustasta, autoa ei ole koskaan alustasuojattu." Ettei olisi sittenkin ollut se perinteinen suojausmenetelmä ollut käytössä: Öljytään pohja ja ajellaan soratiellä vähän aikaa. Toistetaan pari kertaa vuodessa. '61 bussista sain raaputella >50kg hiekkaa pohjasta (5 muovikassillista täyteen!) juuri tästä syystä, mutta hyvin oli toiminut: Hiekan alta paljastui useimmissa paikoissa tehtaan alkuperäinen maali ja pahimmillaankin vain pintaruostetta. Huolimatta siitä että se oli seissyt varastossa 1978->2003 ja ollut ympärivuotisessa ajossa 61-78. Ruostereikiä oli vain kynnyskoteloissa ja siellä missä hiekka ei ollut pysynyt. Etupyöräkotelot ja b-pilarien alapäät olivatkin sitten ihan tahkojuustoa. Quote Link to comment
Dennis Posted March 25, 2011 Author Share Posted March 25, 2011 Ikävä kyllä ei ole taidettu käyttää öljymenetelmää tässä tapauksessa kun kori ja pohjalevy on pintaruosteessa jokapaikassa alta, suolatut hiekkatiet ilmeisesti saanut sen aikaan. On kyllä nähty tapauksia missä öljy on tehnyt tehtävänsä... Se öljy hiekkamoska oli etu- ja takaakselistossa + vaihteiston ympärillä vaseliini- ja öljyvuotojen takia, mutta sitä hiekkaa oli yllättävän paksusti senttikaupalla ja esim etuakselisto on nyt tosi hieno ja ruosteeton kun se näkyy moskan alta, siihen hienous jää :-/ Tuo vanha punainen sotaratsu tarvis tuon nopeusmittarin, mutta kun on vähän huonosti varoitusvaloja eikä bensamittari tuossa vanhassa 911 mittarissa :-( Dennis Quote Link to comment
Dennis Posted June 14, 2011 Author Share Posted June 14, 2011 Noniin, pientä näpräämistä taas tämän kimpussa, on ollu hiljaista tällä rintamalla kun on ollut muuta puuhaa ja vähän vastenmielistä alkaa pesemään noita koneen peltejä ja apulaitteita mitä on laatikkokaupalla. Pitäisi saada apulaitteet valmiiksi ja kiinni koneeseen jotta veisi vähemmän tilaa Tuntuu ettei tässä projektissa ole ollut muuta kun pesuhommia 60v vanhoista öljyistä ja muista moskista. Apulaitteet pestynä liuottimella / painepesurilla kuumalla vedellä kahteen kertaan, tavaraa on paljon kun niitä alkaa levittämään... Isommat lähti lasikuula puhallukseen Pienemmät teräsosat fosfori- / suola- happokylpyyn kotona, puhdasta tuli jopa lämmönvaihtimien umpiruosteiset ruuvit puhtaana Laturin vedin atomeihin samalla, ei tosin happokylpyyn... ;-) Logistiikka alkoi tökkimään kun auton osia oli joka nurkassa, joten autotalli tyhjäksi ja hyllyjä toiselle seinälle Hyvin ne täyttyi splitin osista ja muusta tavarasta ;-) Hiljaa hyvää tulee... Quote Link to comment
Guest tallitonttu Posted June 14, 2011 Share Posted June 14, 2011 hyvä meininki kun on paikat järjestyksessä ei mee aikaa kamojen hakemiseen Quote Link to comment
Dennis Posted October 16, 2011 Author Share Posted October 16, 2011 Taas vähän eteenpäin. Tämä moottoriprojekti on ollut yhtä pesemistä, ja loppui inspiraatio välillä. Moottoripellit ja pikkuosat pesty varmasti 7 kertaa ja välillä lasikuulapuhalluksessa, mutta eihän ne viimeiset kiinni kuivuneet öljy sielläkään irronnut, tuntui että ainut joka tehosi siihen on bensiini yhdistettynä mekaaniseen hankaukseen. Alkaa vihdoin olemaan voiton puolella tämä osuus :-) Niin ja auto täyttää tänään 60v = valmistunut 16.10.1951 Quote Link to comment
Guest pep Posted October 16, 2011 Share Posted October 16, 2011 Työnjälki ja järjestys... kadehdittavaa :) Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.