Jyrki Toivanen Posted July 17, 2011 Author Share Posted July 17, 2011 Raplasin jarrusatulat edestä irti, joku on maalannut nämä joskus violeteiksi. Mutta nämähän olivatkin ihan jumissa, männät eivät liiku mihkään. Kunnosteliskos nuo romut vai ostaskos uutta? Tarvitsisinkin tunnistusapua, jotta voin selvittää mahdollisuutta ostaa uudet. Mistä vehkeestä nuo satulat ovat? Satulassa ovat kirjaimet VW ja numerot 66. Jarrupalassa on VW-logo ja koodi 211.615.115.C. Pikainen apu tarpeen, kiitos kauheesti taas. Quote Link to comment
hanski. Posted July 17, 2011 Share Posted July 17, 2011 vanhat on helppo kunnostaa. jarruletkun kierteestä saat mittatua jengan koon ja nousun, sillä tiedolla haet vaseliiniprässiin nipan ja vaseliinilla saat painettua männät irti. sotkevaa hommaa, mutta irtoaa varmasti. Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted July 17, 2011 Author Share Posted July 17, 2011 Joo voipi olla että jotain tuollaista pitää yrittää. Tunnistusapua toivoisin kuitenkin. Näyttää siltä että nämä olisivat 71 - 72 TAI 73 - 79 palliksen satulat. Pitäis tietää vaan kummat. Vähän niiku tossa: http://www.csp-shop.com/cgi-bin/cshop2/ ... 20Calipers tai tossa: http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zo ... group=---- Quote Link to comment
multanen Posted July 17, 2011 Share Posted July 17, 2011 Näyttää siltä että nämä olisivat 71 - 72 TAI 73 - 79 palliksen satulat. Tuli tuosta "66"-merkinnästä mieleen että Motonetin hinnastossa on 66mm leveät palat 73-79 palliksen jarruihin. Vanhempaan 70mm leveät (itse asiassa palan "korkeuksia" nuo mitat). Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted July 17, 2011 Author Share Posted July 17, 2011 Kappas vaan niinpä onkin. Kumma kyllä näiden mun palojen korkeus on tuo 70 mm. Mutta mä voin käydä motonetissa vertailemassa. Onkos jossain netin syövereissä jotain varaosanumeroluetteloa? Quote Link to comment
multanen Posted July 17, 2011 Share Posted July 17, 2011 Tuo 66-merkintä ei varmaan tarkota palan leveyttä vaan on joku valunumero tms. Nyt vaan sattumalta toimi muistin apuna. Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted July 18, 2011 Author Share Posted July 18, 2011 Kiitoksia kaikille avusta. Näin se tämäkin selvisi, ja taas pääsee etteenpäin. Kyseessä siis Pälliksen satulat n. 73 etteenpäin jonniiverran. Quote Link to comment
multanen Posted July 18, 2011 Share Posted July 18, 2011 Kiitoksia kaikille avusta. Näin se tämäkin selvisi, ja taas pääsee etteenpäin. Kyseessä siis Pälliksen satulat n. 73 etteenpäin jonniiverran.Ai se jarrupalan korkeushomma ei pitänykkään paikkaansa? 70mm korkeat palat piti olla vanhemman mallisessa. Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted July 18, 2011 Author Share Posted July 18, 2011 Joo verrattiin Motonetissa. Ne palat on muuten täsmälleen samanlaiset paitsi uudemmat on paksummat. Lisäksi vertasin Motonetin vanhemmanmallin jarrupalojen asennussarjaa omiini, nii erilaisethan ne oli. Ja kolomannekseen jarrusetin alkup. koostaja muisti satuloiden olevan uudempaa mallia. Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted July 21, 2011 Author Share Posted July 21, 2011 Doddii. Jarrusatulat on asennettu ja ajattelin nostella moottorin paikalleen. Vaihdelaatikkohan tässä hässäkässä meni myös vaihtoon mutta tässä "uudessa" laatikossa on painelaakerin keskellä tuollainen kuvan mukainen putki, jota aiemmassa ei ollut. Tämähän ei tietenkään mahdu paineasetelman renkaan läpi. Pitääkö laittaa paineasetelma vaihtoon vai onko joitakin muita helpompia, halvempia, vaikeampia tai kalliimpia - varsinkin nopeampia mahdollisia ratkaisuja? Tämmönen tänään. Quote Link to comment
JaniM Posted July 21, 2011 Share Posted July 21, 2011 Otat tuon keskirinkulan pois astelmasta. Sellanen jousi pitää kiinni. Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted July 21, 2011 Author Share Posted July 21, 2011 Huh! Jotain tällaista toivoinkin. Eli asetelma irti ja sieltä joku jousi ja rinkula pois. Sitten asetelma takas ja kytkimen keskitys. Kiitoksia neuvosta tuassiisa! Quote Link to comment
metake Posted July 22, 2011 Share Posted July 22, 2011 Onko tuo vakioasetelma? Jos on vakiota jäykempi niin vahvikehitsaa nuo irrotushaarukan käpälät ettei tarvii tehdä niinkuin itse tein (eli vahvikehitsasin vasta reissussa kun toinen petti..). Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted July 22, 2011 Author Share Posted July 22, 2011 Mjaa, toivottavasti ei. On jo kone paikoillaan :) Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted July 24, 2011 Author Share Posted July 24, 2011 Huh huh. Sehän liikkuu jo omin voimin. Vaihteet toimii, pyörät kääntyy ja jarrut toimii. Vielä pitää säätää jousitus. Takapyörät harottaa alareunat ujosti sisäänpäin. Kumma juttu vaikka olin pistävinäni boorit sopivasti. Noh, amatööri asialla. Jarruissakin on vielä ilmaa ja käsijarrun vaijeri löysällä. Pyöränkulmat muutenkin on varmaan ihan mitä sattuu. Mutta muuten hymyilyttää jo vähän. Quote Link to comment
vilkku Posted July 24, 2011 Share Posted July 24, 2011 Huh huh. Sehän liikkuu jo omin voimin. Vaihteet toimii, pyörät kääntyy ja jarrut toimii. Vielä pitää säätää jousitus. Takapyörät harottaa alareunat ujosti sisäänpäin. Kumma juttu vaikka olin pistävinäni boorit sopivasti. Noh, amatööri asialla. Jarruissakin on vielä ilmaa ja käsijarrun vaijeri löysällä. Pyöränkulmat muutenkin on varmaan ihan mitä sattuu. Mutta muuten hymyilyttää jo vähän. Ai kun nätti niinkuin sika pienenä! (oikeasti siis kivan näköinen) Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted July 25, 2011 Author Share Posted July 25, 2011 Pudotin perästä alemmas ja nyt on renkaat kutakuinkin pystysuorassa. Keulasta sen verran että auto on vaakasuorassa. Meni aika alas, koska kallistuksenvaimennin, jonka pistin palliksen akseliin kiinni, on nyt pelottavan alhalla. Ei kai tuossa pakko olisi sellaista olla kun ei juniksessakaan ole? Tai sitten hiukan nostelen ylemmäksi... saapas nähdä. Toisaalta tuo näyttää aika sexikkäältä noin, mutta voiko sillä ajaa? Quote Link to comment
Guest Barn Posted July 25, 2011 Share Posted July 25, 2011 Hyvä käivärä....ja sitten yksi hohhiraumi olvi kylästä seuraavaksi... Quote Link to comment
non-hippy Posted July 25, 2011 Share Posted July 25, 2011 Toisaalta tuo näyttää aika sexikkäältä noin, mutta voiko sillä ajaa? Tossa mataluudessa alko raidetangot raapia rungon alaspäin sojottavaa reunakanttia. Rälläköin kantin pois siltä alueelta jossa raidetanko elää ja hitsasin auenneen sauman kiinni. (varo johtosarjaa...) Quote Link to comment
pihlis Posted July 25, 2011 Share Posted July 25, 2011 Tontita kaimaani tää buduaari... Quote Link to comment
Sami P. Posted July 26, 2011 Share Posted July 26, 2011 Kyllä on hienoja sekä Kuopion että Iisalmen wanhojen partojen vehkeet! Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted July 26, 2011 Author Share Posted July 26, 2011 Pihliksellä on isommat munkit. Nostin edelliskuvasta keulaa viitisen senttiä ja perää sen verran liikaa, että renkaat linkottaa taas. Kävin vähän lenkillä ja kivalta tuntui. Jarrupoljin menee aika alas. Ilmaa ei pitäisi olla koska olen pumpannut sieltä prleesti nestettä läpi. Pumppaamalla ei ota sen ylempää. Mitähän tuohon keksis vai menisköhän se tuollaisena katsatuksesta läpi... Heittäkäähän valistuneita arvioita siitä paljonko koneessa on tehoja. 1600 kuutioo, vakio muuten mutta yksireikäkansissa puhtaasti ulkonäkösyistä nurkkakaasarit (nuo, paitsi siis yksireikäisellä imusarjalla: http://www.aircooled.fi/shop/index.php?productID=1225 ) sekä mrwobin Abarth-kopioputki. Kysyn tätä siksi, että ymmärtääkseni tuon saa katsastettua tuolla koneella, jos siinä on korkeintaan n. 52 heppaa. Pitänee käydä dynossa. (Mallisarjan suurin 1500 = 44 heppaa + 20% = n. 52 heppaa, jos laskin oikein.) Jos siis menee yli, pitää downsizata tavalla tai toisella. Quote Link to comment
-AP- Posted July 26, 2011 Share Posted July 26, 2011 Mikä jarrupääsylinteri? Levyjarruihin kuuluva, riittääkö 'tuotto'? Nuo tehoprosentit koskee moottorin vaihtoa. Vapaastihengittävää, ei vähäpäästöistä moottoria saa virittää perinteisin keinoin kohtuullisen vapaasti (ilman ahdinta) aina tasolle 7 kg/kW saakka (omamassan suhde nettotehoon). Moottorin tilavuuden kasvattaminen yli 10% rinnastetaan moottorin vaihtoon, sekään ei tällä erää toteudu? Onko moottorin muutoskatsastamiselle tarvetta? Toinen seikka on sitten se, että auton alustan korkeutta voidaan muutoskatsastuksella hyväksyä muutettavaksi enintään 51 milliä ... Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted July 26, 2011 Author Share Posted July 26, 2011 Pääsylinteri on tuo: http://www.csp-shop.com/cgi-bin/cshop2/ ... ort=0&all= Olen ymmärtänyt että riittää. On mulla valmius laittaa tuohon jarrutehostin vielä (jolloin pääsylkky vaihtuu myös) mutta tuntuu pysähtyvän ilmankin ainakin sen minkä rummuilla paitsi tasaisemmin. Mutta näillä mielipiteillähän ei katsastuksessa välttämättä paljon painoarvoa ole. Moottorihan on tässä vaihtunut. Orkkis oli 1200, nyt 1600. Tänään konttorilla katsari luki tuon liturgian, jonka referoin edellä. (Auto siis -61, kun tuli 1500-motti, jarrut (sekä- etu että taka-) suurenivat - oliko se nyt 1964 vai -5. Mallisarjan suurin motti siis 1500. Ja tätä 44-heppaista saa virittää 20 prossaa. Näin hän siis sanoi. (Katsarin mukaan pallikset eivät enää käy vertailumoottoreiksi koska ne eivät ole mallisarjaa. Vaikka mulla on palliksen etuakseli. Ei auta, vaikka olisi pallista koko alusta.) Vai olenko minä ymmärtänyt nyt jotain väärinpäin? Quote Link to comment
-AP- Posted July 26, 2011 Share Posted July 26, 2011 Okei, paperissa siis 1200, näinollen mennään moottorinvaihtoon. Vakion 1600 sais heittää suoraan, nyt kun moottoria on muutettu, niin nykyinen teho pitää osoittaa. Tai arvata. Suomi on väärällään alennusvaihteettomia Juniksia. Onneksi osalleni ei ole sellaista ainakaan vielä sattunut niin, että asiaan kantaa olisi pitänyt ottaa ... Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted July 26, 2011 Author Share Posted July 26, 2011 Juu, pitää käydä dynossa ensi viikolla, jos sinne silloin pääsee. Katotaan sitten miten suu pannaan. 51 millin kanssa varmaan jännätään vaan kakat housussa. Jos kusee siitä, mietitään taas tai pannaan katsastamaton laiton hirviöjunis vaikka myyntiin ja ostetaan tilalle joku urh. auto tjsp. :) Quote Link to comment
PZQ Posted July 26, 2011 Share Posted July 26, 2011 AKE kertoo myös näin: Auton alustan korkeuden muutokset on tullut esittää muutoskatsastukseen 1.1.1993 alkaen. Mikäli katsastuksessa havaitaan tai asiakas ilmoittaa 1.1.1993 tai sen jälkeen käyttöön otetun auton alustan korkeutta muutetun, tulee auto muutoskatsastaa. Samoin ennen vuotta 1993 käyttöön otettu auto on muutoskatsastettava, jos alustan korkeutta ilmoitetaan muutetun vuonna 1993 tai myöhemmin tai se muuten on ilmeistä. Ennen vuotta 1993 tehtyjä alustan korkeuden muutoksia ei edellytetä muutoskatsastettavaksi, vaan niihin sovelletaan normaaleja määräaikaiskatsastuksen arvosteluperusteita Quote Link to comment
-AP- Posted July 26, 2011 Share Posted July 26, 2011 Niinhän sitä sanassa sanotaan. Mutta kun tämä auto on ymmärtääkseni nyt juuri menossa muutoskatsastukseen, vai olenko täysin väärin ymmärtänyt. Nyt tehtävässä muutoskatsastuksessa käytetään tällä hetkelle voimassa olevia säädöksiä. Mutta jos asiat on katsurin kanssa jo valmiiksi sovittu, niin asiahan on sitten selvä. Mieti valmiiksi osaluetteloa varten vaihdetut osat ja selvitys niiden alkuperästä (ostokuitti, selvitys mistä autosta, mistä ostettu tms.). Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted July 26, 2011 Author Share Posted July 26, 2011 Joo on menossa. Aika naama sais olla jos väittäisi että madallus on tehty ennen 1993. Huh heijaa. Eikä ole katsastajan kanssa mistään sovittu - varsinkaan noista madalluksista. Prkl kun mulla tässä ei ensinkään ollut edes madallus mielessä vaan vähän tehokkaampi kone, joka johti levyjarruihin, jotka johtivat alennusvaihteiden poistoon, joka johtaa... Quote Link to comment
PZQ Posted July 26, 2011 Share Posted July 26, 2011 Kuinkas ne huhheijaa naamat, jotka tehneet muutoksen ennen 1993 katsastaa vuosittain? Quote Link to comment
-AP- Posted July 26, 2011 Share Posted July 26, 2011 Tarkoitat näitä satoja, joita teillä liikkuu? Ne vaan katsastaa, määräaikaiskatsastuksen, ja toivoo parasta, ne ei pyydä nimenomaan muutoskatsastusta tehdyille muutoksille? Quote Link to comment
PZQ Posted July 26, 2011 Share Posted July 26, 2011 Tarkoitan että JOS muutos tehty ennen 0101-1993 niin ei tarvitse muutoskatsastaa.. Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted July 26, 2011 Author Share Posted July 26, 2011 Ne vaan katsastaa, määräaikaiskatsastuksen, ja toivoo parasta, ne ei pyydä nimenomaan muutoskatsastusta tehdyille muutoksille? Niinpä justiinsa. Helevettiläinen. Quote Link to comment
-AP- Posted July 26, 2011 Share Posted July 26, 2011 Totta. Ei matalia Juniksia kylläkään kovin montaa silloin näkynyt liikenteessä tai tapahtumissa. Taitaa ainakin pari yksilöä olla poikkeusluvallakin muutettuja. Quote Link to comment
metake Posted July 26, 2011 Share Posted July 26, 2011 Moottorin muutoskatsastukseen on toinenkin vaihtoehto. Vaihdat muutoskatsastukseen vakio kaasarin ja vakiopakoputken, jolloin moottorissa on 50 hp, etkä tarvii dynolappua. Muutoskatsastuksen jälkeen saat laillisesti vaihtaa kaasarit ja putken, kuten AP jo edellä totesikin. Quote Link to comment
Guest Barn Posted July 27, 2011 Share Posted July 27, 2011 Jyrki mitäs tuota pohdit meet leimalle vain..se on niin siisti auto..ei kukaan kysele mitään..höpö hommia tämmöset listat..pöljät katsastus firmat häviää luontaisen poistuman kautta kun ei käy asiakkaita..ja ei se nyt niin hirveän tehokas moottori ole..että karkaa katsarin käsistä....ja sitä paitsi madallettu junis on turvallisempi kuin orkkis korkunen...120 kympin vauhdissa.http://www.youtube.com/watch?v=I03UDYMEpME Hei kaimaani heleppo homma...pakkaat 500 laatikkoa sandelia molempiin käkkänään ja juuaan biffissä pois..niin ei sinuakaan ahista.. Tontita kaimaani tää buduaari... Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted July 28, 2011 Author Share Posted July 28, 2011 Joo eilen sitten näpräsin koneen taas alas ja ulos ja kaasarit ja pakari ja Frammi irti ja orkkista tilalle. Ärsyttävää kun pitää rassata puhalinkotelokin irti tuossa hommassa. Mutta eipä siinä mittään. Nyt on orkkis 1600 alla. Kävin pikku lenkin pyörähtämässä ja täytyy kyllä sanoa, että on se jotenkin henkilöautomaisempi muttei kuitenkaan kivireki, ihan voi työntää normitietä rauhassa. Sen verran korkealla on kuitenkin ja saa ollakin. Itte asiassa tuntu helevetin hyvältä ajella. Vielä kun pyöränkulmat sää(dät)tää. Tuntuu vain jarrupoljin menevän alemmas kuin ennen, mutta koskaan ei ole tuon auton jarrut ottaneet noin tasaisesti. Käsijarruvaijerin veto askarruttaa. Jarrukahvan liike tolkuttoman pitkä, mutta tuntuu ettei nytkään palauta kunnolla. Ilmeisesti mulla vaijeri menee liikaa mutkalle, ehkä se voisi aiheuttaa tuollaista. Pitää vaihtaa se menemään jousiputken alapuolelta, niin tulee suorempaan. Auttaskohan se. Mites muuten on kun mulle on nuo levyjarrut aika uusia tuttavuuksia, tuntuu että jäävät hieman laahaamaan. Kun pyöräyttää rengasta, se pyörähtää vajaan kierroksen korkeintaan. Onko tuohon ratkaisua? Aiheuttaako ongelmia katsastuksessa tai muuten? Olen kyllä purkanut ja asianmukaisilla voiteilla voidellut sieltä mistä pitää mielestäni. Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted August 9, 2011 Author Share Posted August 9, 2011 Nyppähän tuo on katsastettu. Pyöränkulmat pitää säädättää ja sitten kovvoo ajjoo. Kiitoksia kaikille avusta. Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted August 24, 2011 Author Share Posted August 24, 2011 Pari juttua vielä tähän. Pyöränkulmien säätö ei meinannut millään täkäläisissä pajoissa onnistua. Nostivat kätöset pystyyn kun näkivät auton. Kun ei saa niitä peilejä tuonne taakse kiinni millään, koska on vanne piiloksissa helman alla. Laiturin Shellillä linja-autoaseman vieressä sentään oli sen verran yritteliäisyyttä ja mielikuvitusta, että saivat etuset säädettyä. Siellä laitettiin vain takapeilit takarenkaan viereen vaateriin. Kiitokset sinne, ja suosittelen paikallisille, jos vastaavia ongelmia ilmenee. Se kai pitää mun jonkun mittakepin kanssa yrittää nuo takapyörät saada suurinpiirtein oikeisiin kulmiin. Vanteiden keskikupeista oli aiemmin puhetta, kun noiden vanteiden matalia keskilätkiä ei saa asennettua, koska ne ottavat edessä rasvakuppeihin kiinni. Tuolta http://www.machine7.com/ kuitenkin löytyi Fuchseihin käyvät korkeammat kupposet. Eivät nekään heittämällä paikalleen menneet mutta vuolemalla kyllä. Ja kuvittelisin että pysyvät paikallaan myös. Olen kyllä positiivisesti yllättynyt siitä kuinka hyvä tuo kaappi on ajaa tuossa kuosissa. Satasta voi puotella helposti ilman että hirvittää. Kovin paljon. (Tilailin jenkeistä huvikseni Ampco lubricatorin. Ja sähköpostittelujen jälkeen sain sieltä vielä tuplakaasareihin sopivan asennussarjan. Ei kai tuosta muuta iloa ole kuin se että se on helvatin hauksan näköinen purkki siellä konetilassa: http://www.ampcolubes.com/index.php?content=vwkit . Tuosta joku kuvatus myöhemmin, kunhan saan joskus asennettua. Saattaa kyllä mennä ensi kesään se...) Quote Link to comment
Guest Jussinbussi Posted August 25, 2011 Share Posted August 25, 2011 Sun täytys tulla Lopelle pyörien säätöön. Ite kävin paikallisella Nesteellä ja kaveri sano että kerrankin tulee säädettäväksi saman ikäinen auto kun käytössä olevat laitteet on. ;) Todella kaunis maalaus autossasi. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.