Jump to content

Käymisongelma!


Recommended Posts

Kirjoittelen tänne ensimmäistä kertaa,kun olen nyt tässä tuskaillut kuplan käynnin kanssa jo jonkun aikaa.Käynti häiriö ilmenee niin, että kun kiihdyttää kaasu pohjassa, auto ei kiihdy ennenkuin vähän hellää kaasua.Tuli tossa mieleen mopoajat kun oli säätösuutinta,sun muuta vermettä ja samantapainen nyykähtämis ongelma,niin siihen auttoi yleensä isompi suutin.Kone on pikkasen viritetty 1,6 keski dellorto40 kaasarilla,009 jakajalla ja joku käärmeenpesä putkisto.

Link to comment

Nyt on sitten vähän tutkittu autoa ja kaasari aukastu sekä putsattu.Oli ruostetta sekä kaikenlaista muuta epämääräistä tavaraa ja kiihdytyspumpunkalvo aika huonossa hapessa.Suuttimet oli tyhjäkäynnille 60,seosputkilla oli vasemmalla puolella lisäilma 220 ja pääsuutin 145,oikealla puolella lisäilma 195 ja pääsuutin 160.Seosputket molemmat kakkoset ja sisäkurkut 28.Sytkää säädetty niin että kokonaisajoitus on 32 ja vaihdettu suuttimet, samankokoisiksi molemminpuolin.Käynti parani mutta on edelleen sellainen että kun kiihdyttää niin nyykähtää ja röpöttää kunnes saa yllytettyä kierroksille vähän helläämällä ja pumppaamalla kaasua, niin sitten yhtäkkiä löytyy menohaluja.Että sellainen vaikutelma moottorista kuin joku paikka ahdistaisi jostain syystä.Kuka tietäisi jotain neuvoa tällaiseen vaivaan,tietoa kokoonpanosta koneessa ei ole itselläni sen kummemmin.

Link to comment
Nyt on sitten vähän tutkittu autoa ja kaasari aukastu sekä putsattu.Oli ruostetta sekä kaikenlaista muuta epämääräistä tavaraa ja kiihdytyspumpunkalvo aika huonossa hapessa.Suuttimet oli tyhjäkäynnille 60,seosputkilla oli vasemmalla puolella lisäilma 220 ja pääsuutin 145,oikealla puolella lisäilma 195 ja pääsuutin 160.Seosputket molemmat kakkoset ja sisäkurkut 28.Sytkää säädetty niin että kokonaisajoitus on 32 ja vaihdettu suuttimet, samankokoisiksi molemminpuolin.Käynti parani mutta on edelleen sellainen että kun kiihdyttää niin nyykähtää ja röpöttää kunnes saa yllytettyä kierroksille vähän helläämällä ja pumppaamalla kaasua, niin sitten yhtäkkiä löytyy menohaluja.Että sellainen vaikutelma moottorista kuin joku paikka ahdistaisi jostain syystä.Kuka tietäisi jotain neuvoa tällaiseen vaivaan,tietoa kokoonpanosta koneessa ei ole itselläni sen kummemmin.

 

Yksinkertasesti käy liian rikkaalla?

Link to comment

Mulla ei ole kokemusta tuosta kaasarista. Jos siinä voi säätää kiihdytyspumppua niin sitä vois yrittää. Kun on kaasuläppä auki ja moottorissa ei vielä ole kierroksia on virtaus kaasarissa niin pieni, ettei se jaksa imeä tarpeeksi bensiiniä. Tässä vaiheessa tarvitaan lisäbensaa kiihdytyspumpusta. Jos ei säädöllä selviä tarvitaa varmaan suurempi suutin.

 

Kun kaasarissa kerran oli möhnää, niin kannattaa laittaa bensa suodatin linjastoon mieluusti heti tankin jälkeen ja vielä toinen ennen mootorille menoa. Ei mene tankista mömmöt tukkimaan bensalinjaa eikä vanhasta bensalinjasta irtoavat mömmöt bensapumpulle ja kaasareille.

Link to comment

Yhden keskellä olevan tuplakaasarin säätäminen on aikas haastava homma. Suurin ongelma on varmaan siinä, että bensa pisaroituu pitkissä imusarjoissa, eikä bensa ole sylinterissä enää hienona sumuna, joka palaa parhaiten. Siksi taas suuttimien koko on haastava. Mä hylkäisin yhden tuplan ja laittaisin tuplat nurkkiin. Säätö on helpompaa, tulee enemmän tehoa ja bensaa menee loppupeleissä vähemmän.

Link to comment
Yhden keskellä olevan tuplakaasarin säätäminen on aikas haastava homma. Suurin ongelma on varmaan siinä, että bensa pisaroituu pitkissä imusarjoissa, eikä bensa ole sylinterissä enää hienona sumuna, joka palaa parhaiten. Siksi taas suuttimien koko on haastava. Mä hylkäisin yhden tuplan ja laittaisin tuplat nurkkiin. Säätö on helpompaa, tulee enemmän tehoa ja bensaa menee loppupeleissä vähemmän.

 

 

Ite kans tuskaillu ton yhen tuplan kans,ja varsinki ku se ei ole ihan keskellä vaan enempi kuskin puolella jolloin 1 ja 2 pytylle menevä imusarja on hieman pidempi. Jos tossa samalla lailla niin siksi varmaan suuttimet oliki erikokoset.Itellä suuttimet saman kokoset mutta 1 ja 2 puolen seosruuvi enemmän auki.

Link to comment

Kiihdytyspumpun toiminta on helppo tsekata kun päältä katsoo kurkkuihin, pitäs kaasua kääntäessä tulla ihan reipas suihku. Suihkun oikeaan määrään antaa osviittaa se, että jos pidät kaasaria kädessäsi ja haluat "alhaaltapäin" tarkastaa että onko läppäakseli suora kaasuvipua kääntämällä, kannattaa käyttää suojalaseja...

 

Kiihdytyspumpun vialta tuo miusta kuullostaa. Siihen liittyy sen kiihdytyspumpun kalvon lisäksi 2 pystykanavaa joissa on semmoiset kuulat, ja oisko ne nyt jumissa / tukossa. Kaasarin päällä on näille 2 messinkiruuvia joissa kiinni kiihdytyspumpun suuttimet, joten ne voi irroittaa ja laittaa jotain puhdistus/liotusainetta - niitä kuulia kun ei muuten sieltä taida pois saada kun kääntämällä kaasua ja silloin voi olla että lentää kuulat kerrasta karkuun.

 

Puavo

 

ps. Imuvuodot tuosta kannattaa tsekata starttipilotilla. Vaikken miekään oo keskituplan ystävä, saa sen kuitenkin arkiajoon riittävän hyvin toimimaan.

Link to comment

Kiitoksia kaikille mielipiteistä ja pohdinnoista.Tänään taas kokeilin vähän ruuvailla kaasaria,vaihdoin sinne 32 sisäkurkut.Lähdin kokeilemaan että miten vaikutti,niin se on nyt sellainen että paikalla ottaa ihan nätisti kiekkaa eikä oireile mitenkään.Sitten lähdin vetämään oikein isolle tielle,niin eikös taas samalla tavalla kaasu pohjaan painettaessa ei tahdo mennä,mutta pientä kaasun ylös nostoa niin taas meno maittaa.Kierroksia saa ottamaan juuri noin että kaasun helläystä ja pumppausta kaasupolkimesta.Paikallaan ollessa äkkiä kaasuteltaessa kumminkin pölläyttää vähän mustaa,niinkuin sais liikaa bensaa mutta kiertää kumminkin pirusti ja käynti ihan normaalin oloista.Kokemusta samantapaisesta oireilusta ei itsellä ole muutakuin moottoripyörästä ja silloin se sai liikaa ilmaa ja liian vähän bensaa.Jos joku tietää hyvän säätäjän/asiantuntijan uusimaan alueella,niin olisiko mahdollista/intoa hieman katsella kyseistä kokoonpanoa?

Link to comment

Minkä kokoset suuttimet sulla siellä nyt on? Minkä verran seosruuvit auki? Millaset putsarit vai onko ollenkaan? Oletko mittarilla katsonu miten seokset käyttäytyy joutokäynnillä ja kierroksilla?

Link to comment
Minkä kokoset suuttimet sulla siellä nyt on? Minkä verran seosruuvit auki? Millaset putsarit vai onko ollenkaan? Oletko mittarilla katsonu miten seokset käyttäytyy joutokäynnillä ja kierroksilla?

Suuttimet on seosputki2,ilma195,bensa165,tyhjäkäynti60 ja muista suuttimista ei tällä hetkellä tietoa.Putsarina scatin pestävällä suodattimella oleva n.70mm korkea paketti.Ei ole katsottu mittareilla seoksia ja kurkut 32.Edelleen säätäjää kaivattaisiin,kun ei oikein mukavaa ajella kun nyykähtelee,eikä lähde oikeen vetämääan silleen normaalisti .

Link to comment
Guest norppa

Heipä!

Kuten tietänet huolehtii tyhjäkäyntipiiri polttoaineen ja ilman

jakelusta tuonne 2000-2500 r/min alueelle ja pääsuutin/ilmasuutin

sen jälkeen. Nyt olisi hyvä vielä tietää millä kierroslukualueella käybtiongelma ilmenee?

Noin yleisesti suositellaan lievästi viritetylle 1600 ccm koneelle tyhjäkäyntisuuttimeksi 60 ja sen

ilmareikä voisi olla luokkaa 1,5.

Jos tyhjäkäynti on parhaimmillaan seosruuvin ollessa 2-3 kierrosta auki

pitäisi tyhjäkäyntipiirin olla OK.

Kurkuksi riittää mainiosti 28 mm ja sitä suosittelisin miedosti piristettyyn koneeseen.

Vastaavasti pääsuutin 145 - 165 ja ilmareikä 170. Pumppusuutin jotain 55.

 

Periaatteessa näillä eväillä kunnossa oleva kone käy. Ohjeet on kirjasesta "The Dellorto Superformance".

Itselläni on omakohtaista kokemusta vain kurkku/sylinteri

tapauksista ja kuten aikemmissa neuvoissa ovat nämä keskikaasarit "haastavia" virittää.

Tietty pohjatyö on tehty, eli kammioitten pinnat ja kanavat ilmavuodot ym. hallinnassa.

Kerroppa vielä vaivaako "tauti" koko kierroslukualueella, vai erityisesti jollain

alueella ja kiihtyykö auto "pumppaamatta" jos kaasua painaa hissukseen keveällä jalalla.

Ja miten ottaa huippunopeutta?

Link to comment
Heipä!

Kuten tietänet huolehtii tyhjäkäyntipiiri polttoaineen ja ilman

jakelusta tuonne 2000-2500 r/min alueelle ja pääsuutin/ilmasuutin

sen jälkeen. Nyt olisi hyvä vielä tietää millä kierroslukualueella käybtiongelma ilmenee?

Noin yleisesti suositellaan lievästi viritetylle 1600 ccm koneelle tyhjäkäyntisuuttimeksi 60 ja sen

ilmareikä voisi olla luokkaa 1,5.

Jos tyhjäkäynti on parhaimmillaan seosruuvin ollessa 2-3 kierrosta auki

pitäisi tyhjäkäyntipiirin olla OK.

Kurkuksi riittää mainiosti 28 mm ja sitä suosittelisin miedosti piristettyyn koneeseen.

Vastaavasti pääsuutin 145 - 165 ja ilmareikä 170. Pumppusuutin jotain 55.

 

Periaatteessa näillä eväillä kunnossa oleva kone käy. Ohjeet on kirjasesta "The Dellorto Superformance".

Itselläni on omakohtaista kokemusta vain kurkku/sylinteri

tapauksista ja kuten aikemmissa neuvoissa ovat nämä keskikaasarit "haastavia" virittää.

Tietty pohjatyö on tehty, eli kammioitten pinnat ja kanavat ilmavuodot ym. hallinnassa.

Kerroppa vielä vaivaako "tauti" koko kierroslukualueella, vai erityisesti jollain

alueella ja kiihtyykö auto "pumppaamatta" jos kaasua painaa hissukseen keveällä jalalla.

Ja miten ottaa huippunopeutta?

 

Tyhjäkäyntiä käy suht hyvin juurikin 60 suuttimet ja 3kierrosta auki.Kaasua kun painaa tasaseen,eikä yhtään äkkinäiseen, niin kyllä kerää kierrokset/vauhdin.Kierroslukua en tiedä kun ei ole vielä kytketty mittaria,mutta kauan kestää tällä tavalla kiihdyttää.Sen huomasin myös että jos vaikka ajan kolmosella pidemmän pätkän isoilla kierroksilla,sitten heitän neloselle niin kaasunhelläyksen jälkeen uudelleen painettaessa kaasua, taas nyykähtää ja kestää hetken ennen kuin lähtee röpötyksen kera.

Link to comment

Tuo vika johtuu kiihdytyspumpusta.

 

"ja pumppausta kaasupolkimesta" tuo pumppaus saa kiihdytyspumpun ruikkimaan kaivattua lisäpenssaa, jota ei normaalilla kaasunpainaluksella tuo sinun kaasari anna riittävästi.

 

Ota ainakin ilmaputsari pois ja tarkista silmämääräisesti toiminta. Moottori sammutettuna käännät rauhallisesti läpät auki. Bensan virtaus pitää olla keskeytymätön ja runsas.

Link to comment

Kiihdytyspumpun suuttimet liian isot,pienennä arvoon 50-55,niin pitäisi muuttua.Jos saisi liian vähän bensaa ei röpöttäisi vaan vain"nyykähtäisi",nyt kun saa liikaa,ensin tukehtuu ja sitten pikkuhiljaa alkaa röpötellen aukeamaan,mutta hitaasti koska veto on päällä,paikallaan kaasutellen toimii kyllä.

Link to comment

Nyt on sitten kupla ilman kaasaria,kun vein sen kaverille ultraäänipesuun.Tilasin moposportista tiivistesarjan,sisäkurkut ja suuttimia.Nyt vain sitten odotellaan, että minkälainen lopputulos putsauksella ja uusilla osilla on.Kaveri sanoi että silloin tällöin tulee noita ruuvailtua,kun on mukana ralliharrastuksessa.Tänään muuten tuli nätti avokupla Porvoossa vastaan näsin kohdalla n.11 aikoihin kaupunkiin päin.

Link to comment

Lainaanpas keskustelu .. itellä Käy Tosi rikkaalla savuttaa mustaa.. 40 weberit 1600 koneessa nokasta kansista ei tarkkaa tietoa. Suuttimet tällä hetkellä pää 125 (alussa 145) ilma 175 tyhjäkäynti 50 kurkut 32

Seos ruuveja kun pyörittelee kiini päin niin kierrokset vai nousee (eikö pitäisi tapahtua päin vastoin)

Käy kyllä tyjäkäyntiä ja ottaa kierroksia ,mut SAvuttaa.. pitäskö tyhjäkäynti suutinta pienentää .. kurkkuja? Kaasarit on kyllä seisseet pitkään mut ei kyllä mitenkään paskaset olisko joku paikka tukossa?

Link to comment
Lainaanpas keskustelu .. itellä Käy Tosi rikkaalla savuttaa mustaa.. 40 weberit 1600 koneessa nokasta kansista ei tarkkaa tietoa. Suuttimet tällä hetkellä pää 125 (alussa 145) ilma 175 tyhjäkäynti 50 kurkut 32

Seos ruuveja kun pyörittelee kiini päin niin kierrokset vai nousee (eikö pitäisi tapahtua päin vastoin)

Käy kyllä tyjäkäyntiä ja ottaa kierroksia ,mut SAvuttaa.. pitäskö tyhjäkäynti suutinta pienentää .. kurkkuja? Kaasarit on kyllä seisseet pitkään mut ei kyllä mitenkään paskaset olisko joku paikka tukossa?

 

Bensanpinta liian korkealla? Neulaventtiilit ei mee kiinni/vuotaa? Liikaa bensanpainetta?

Link to comment
Lainaanpas keskustelu .. itellä Käy Tosi rikkaalla savuttaa mustaa.. 40 weberit 1600 koneessa nokasta kansista ei tarkkaa tietoa. Suuttimet tällä hetkellä pää 125 (alussa 145) ilma 175 tyhjäkäynti 50 kurkut 32

Seos ruuveja kun pyörittelee kiini päin niin kierrokset vai nousee (eikö pitäisi tapahtua päin vastoin)

Käy kyllä tyjäkäyntiä ja ottaa kierroksia ,mut SAvuttaa.. pitäskö tyhjäkäynti suutinta pienentää .. kurkkuja? Kaasarit on kyllä seisseet pitkään mut ei kyllä mitenkään paskaset olisko joku paikka tukossa?

 

Bensanpinta liian korkealla? Neulaventtiilit ei mee kiinni/vuotaa? Liikaa bensanpainetta?

 

 

Miten Tarkkaan ottaen tuo bensanpinta mitataan olen kyllä yrittänyt katsoa että se olis siinä 10mm paikkeilla ..kun koho painaa neulaan... Painetta ei ole tullu mitattua vakio pumppu kylläkin Mikä pitäs paineen olla..?

Link to comment
Guest norppa

Heipä

 

Oletan, että sinulla on IDF 40 nurkkatuplat.

Allaolevassa linkissä tietoa Webereitten kohokammioitten pinnan säädöistä.

 

http://mcelroymotorsport.co.uk/Document ... 0guide.pdf

 

Jollei se sinun 1600 ccm kone ole ihan todellinen kierroskone, on mielestäni

32 mm kurkku ihan turhan suuri, mutta siihen kyllä taas matsaa tuollainen 125 pääsuutin.

Että senpuoleen asia on osapuoliin kunnossa. Itse suosittelisin mieluummin 28 mm kurkkua

ja jotain 115 pääsuutinta.

 

Tyhjäkäyntisuutin 50-55 on yleensä sopiva.

 

Mutta kerroppa kuinka monta kierrosta tyhjäkäynnin seosruuvi on auki?

Tyhjäkäyntikierrosluvulla 800-900 r/min pitäisi optimissaan ruuvin olla n 1 kierros auki.

Alla olevasta linkistä saat lisää hyvää perusohjetta.

 

http://www.redlineweber.com/html/Tech/i ... ntrols.htm

Link to comment

Kyllä idf 40 nurkkatuplat on. Tänään säädin tuon bensapinnan lähemmäksi ..ei se pielessä pahasti ollutkaan mut ei vaikutusta .seos ruuvit on siinä kierroksen auki ,kun paukuttaa tyhjäkäyntiä. tuntuu et ei hirveetä vaikutusta vaikka miten pyörittelee...Kait se on investoitava prkl... ne 28 kurkut vaikuttaako se niin paljo sitte..

Link to comment
Guest norppa

Mikko

 

Siirtyminen 28mm kurkkuihin ja pienempään pääsuuttimeen ei ratkaise

ongelmaa, joka on tyhjäkäyntipiirin puolella - jos kerran kone käy

tyhjäkäyntiä rikkaalla, eikä sitä pysty säätämään!

Tyhjäkäynnin seosruuvin säätämisen täytyy vaikuttaa tyhjäkäynnin

seossuhteeseen ja siten käyntiin.

Antamani Redlineweber linkki on oivallinen ohje ja jos sen mukaan toimien

ei kaasareita saa tyhjäkäynnillä kohdalleen on vikaa jossain.

 

Mutta miten moottorisi käyttäytyy ajossa maantienopeuksilla, jolloin

polttoaine/ilma tulee pääsuuttimen ja suutinputken kautta?

Link to comment

Yleisin omgelma mitä noissa on kohdalle tullu on roskia tyhjäkäyntisuuttimissa. Vaikka ois mimmoset filtterit ni letkuista saattaa nykyään irrota vaikka mimmosia kimpaleita, ihan siitä viimesestä sentistäkin. Ja tää tuppaa uusiutumaan, ellei letkuja vaihda.

Link to comment
Mikko

 

Siirtyminen 28mm kurkkuihin ja pienempään pääsuuttimeen ei ratkaise

ongelmaa, joka on tyhjäkäyntipiirin puolella - jos kerran kone käy

tyhjäkäyntiä rikkaalla, eikä sitä pysty säätämään!

Tyhjäkäynnin seosruuvin säätämisen täytyy vaikuttaa tyhjäkäynnin

seossuhteeseen ja siten käyntiin.

Antamani Redlineweber linkki on oivallinen ohje ja jos sen mukaan toimien

ei kaasareita saa tyhjäkäynnillä kohdalleen on vikaa jossain.

 

Mutta miten moottorisi käyttäytyy ajossa maantienopeuksilla, jolloin

polttoaine/ilma tulee pääsuuttimen ja suutinputken kautta?

 

Mä en ainakaan ole mielestäni kehottanut siirtymään 28 kurkkuihin... Sinä itse sitä tuossa aiemmin suosittelit... Vai mitä tuo nimeni tuossa alussa tarkoittaa?

 

Mä olen vain kysellyt muutaman perusasian tilanteesta..

Link to comment

Sisäkurkkujen piennenys yleensä helpottaa koneen säätämistä. Liian isoilla kurkuilla säätöalue on niin pieni, että sen löytämiseen tarvitaan ammattilaista tai onnea. Joskus nekään ei auta, kaasarit ei vain toimi. Eli parempi on aloittaa mielummin liian pienilla sisäkurkuilla kuin suurilla.

 

Joskus olen nähnyt 40:set kaasarit toimivan hyvin 36:silla kurkuilla, itse en ole tuota yhdistelmää saanut toimimaan riittävän hyvin.

 

Hyvin todennäköistä on, että suuttimilla joutuu pulaamaan. Säätöruuvin säätöalue on kuitenkin aika rajallinen.

 

Mutta ennen kaasarien säätöä sytkän pitää olla kunnossa ja kohdallaan. Muuten koko touhu on turhaa.

Link to comment

Tervehdys taas pitkästä aikaa.Tänään sain kaasarin erinäisten asiaa jarruttaneiden tekijöiden vuoksi kasattua ja kiinni autoon.On muuten ihan kuin eri auto sen ultraäänipesun,uusien tiivisteiden ja joidenkin suuttimien vaihdon jälkeen.Nyt käy ihan eri tavalla,kuin myös lähtee vetämään ilman sitä kaasun pumppailua ja nyykähtämistä.Sain myös laitettua ovien ikkunoihin uudet tiivisteet,ne kun puuttuivat kokonaan projektin valmistumisesta lähtien(toukokuu 2011)oli vain teipattuna ympäriinsä.Nyt sitten ajellaan ja nautitaan suomen kesästä(tänään eka lomapäivä)että hyvää kesää kaikille!

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...