Jump to content

Juniksen flipatut olat


Recommended Posts

Posted

Paljonko flipatut olat pudottaa keulaa ?

 

Flippaako näitä joku suomessa? (tai vaihtoehtoisesti linkki selkeisiin ohjeisiin jotka toimittaa olkien mukana sorvarille).

 

Säätöpalat hankittuna etuakseliin mutta viime metreillä kallistumassa pelkkiin flipattuihin olkiin vakio akselilla.

Toimisi jousitukseltaan varmaankin paremmin kuin pelkkä säätöakseli..

 

Kauhu matalaa ei ole tarkoitus tehdä ja simpukkaa ei tässä vaiheessa aleta nostelemaan.

Käyköhän kuitenkin niin että pelkillä olilla keula jää korkeammalle kuin perä straight axle kitillä ?

 

Kyseessä siis '62 junis

Posted

Hebster52 flippasi mun olat ja on niitä ainakin aiemmin tehnyt. Jos en ihan väärin muista niin luokkaa 7 senttiä tippuu keula.

 

t. Mika

  • 1 month later...
Posted

Säästin ja tein itte.

 

Mistä sitä mittailtiin että tietää laittaa oikean määrän shimmejä kun olkaa kiinnitellään takasin tukivarsiin.

 

Haulla löysin vanhan linkin joka ei enää toiminut..

 

Kiitos

Posted

Junis renkaillaan flipatuilla olilla ja ottaahan ne raidetangot runkoon.

 

Myykö joku suomessa puslia joissa kartio reikä raidetankojen flippaamista varten.

 

Kartioterällähän tuon veistelis suoraan olkaan, mutta sitten ei voi enää halutessaan kääntää raidetankoja originaalisti.

 

Mallikuva käikäleistä esim tuolla (3. viimeinen), mutta kyseinen firma myy ei oo:ta:

http://www.hotcars.net/webbshop.asp?menu=VW%2BAIRCOOLED

Posted

Hanki kartiopora(?) vaimikäseolinimeltään. Sit kaivettat kartion isommaks alapuolelta. Ostat sitten Palliksen raidetangon nivelet kummallekin puolelle. Niillä on isompi kartio kuin palliksissa mutta samat kierteet.

Posted

Kiitti nopeasta postauksesta, mutta tuossa yllä totesin..:

Kartioterällähän tuon veistelis suoraan olkaan, mutta sitten ei voi enää halutessaan kääntää raidetankoja originaalisti.

 

Lisäksi ei enää kehtaisi purkaa juuri kasattua keulaa vaan normi poralla/terällä voisi tehdä suoran reijän olkiin ylhäältä päin johon sitten painaisi tuommoisen puslan..

 

 

Onko muuten palliksen ja 68-> kuplan raidetangon päät samanlaisia, kierteiltään ja kartioiltaan?

Posted

Se mun käyttämä kartioterä toimi ihan loistavasti myös käsiporakoneella. ;)

 

Saattaa hyvinkin olla että ovat just samat. Tuli pikaisesti verrattua uudemman kuplan niveliin viime kesänä kun asensin -66 kuplaan droppiolat ja niihin piti kans käyttää uudemman kuplan nivelet.

Posted
Kartioterällähän tuon veistelis suoraan olkaan, mutta sitten ei voi enää halutessaan kääntää raidetankoja originaalisti

 

Poraat uuden kartion vain puoleenväliin, muutenhan se voi mennä jopa väljäksi samankokoiselle raidetangonpäälle.

Posted
Kartioterällähän tuon veistelis suoraan olkaan, mutta sitten ei voi enää halutessaan kääntää raidetankoja originaalisti

 

Poraat uuden kartion vain puoleenväliin, muutenhan se voi mennä jopa väljäksi samankokoiselle raidetangonpäälle.

 

Rapakon takana suosivat ilmeisesti tätä vaihtoehtoa paljonkin.

Täällä näytetään kairaavan kokonaan isompi kartio pallokeulan nivelille.

 

Kävi mielessä tuo vain puoleen väiin kartion poraaminen, mutta vähän mietityttää se reijän muoto. Jää aika vähän ainevahvuutta kohtaan joka kiinnittyy niveleen koska reijästähän tulee tiimalasin muotoinen.

Tuskinpa tuo kuitenkaan aiheuttaa esim. nivelen katkeamista ?

Posted
Kartioterällähän tuon veistelis suoraan olkaan, mutta sitten ei voi enää halutessaan kääntää raidetankoja originaalisti

 

Poraat uuden kartion vain puoleenväliin, muutenhan se voi mennä jopa väljäksi samankokoiselle raidetangonpäälle.

 

Rapakon takana suosivat ilmeisesti tätä vaihtoehtoa paljonkin.

Täällä näytetään kairaavan kokonaan isompi kartio pallokeulan nivelille.

 

Kävi mielessä tuo vain puoleen väiin kartion poraaminen, mutta vähän mietityttää se reijän muoto. Jää aika vähän ainevahvuutta kohtaan joka kiinnittyy niveleen koska reijästähän tulee tiimalasin muotoinen.

Tuskinpa tuo kuitenkaan aiheuttaa esim. nivelen katkeamista ?

 

No jos se reikä porataan läpiasti niin se ainevahvuushan vain pienenee tuosta sinun mainitsemastasi tavasta.

Posted

Selostin ehkä sekavasti, mutta tuolla ainevahvuudella en tarkoita olkaan jäävää ainevahvuutta reijän ympärille vaan sitä että koska reijästä tulee tiimalasin muotoinen niin aika ohut siipale siitä pureutuu itse raidetangon pään niveleen kiinni.

 

Voikohan se vaikuttaa nivelen kestävyyteen esim. mikäli raidetanko ottaa runkoon kiinni töyssyssä -> katkeaako nivel koska niin "ohuelti" kiinni olassa.

 

Varmaan aika kaukaa haettua, mutta "perheautossa" tulee joskus tämmöisiäkin pähkäiltyä ettei sattuis pahempaa..

Posted

Mä porasin juurikin puoleen väliin ja hyvin otti työstetty pinta ja nivelen kartio yhteen. Muistaakseni katsoin näin että ei olis tarvinnu edes porata läpiasti koska nivelen kartio osa ei ollut edes niin pitkä....

Posted
Mä porasin juurikin puoleen väliin ja hyvin otti työstetty pinta ja nivelen kartio yhteen. Muistaakseni katsoin näin että ei olis tarvinnu edes porata läpiasti koska nivelen kartio osa ei ollut edes niin pitkä....

 

Kiitos tästä. Tällain taidan sitten tehdä itekkin..

Posted

Onko tietoa kartion kulmasta? Täsmäskö tuo Etran terä justiinsa siihen?

Posted
Onko tietoa kartion kulmasta? Täsmäskö tuo Etran terä justiinsa siihen?

 

Menin etran tiskille raidepää kädessä, kaveri mittas kulman, soitti päivän päästä ku oli löytäny oikean terän.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...