-Alex- Posted March 24, 2014 Author Posted March 24, 2014 Fredyn billet kansista pitkään jo tietoinen, hyvät varmasti pelkkään kiihdytyskäyttöön :) Tais olla jopa 7 kansipultin reikään per pytty. Sääli kun ratakisoja varten tai ajoon maantieajoon tehtyjä volkkareita suht vähän harrastetaan verrattuna kiihdytyspeleihin, niihin erittäin hyvät kannet ne joissa paljon jäähdytysripoja. Quote
Jarmo Lummi Posted April 1, 2014 Posted April 1, 2014 (edited) Puristussuhde? Edited April 8, 2014 by Jarmo Lummi Quote
-Alex- Posted April 1, 2014 Author Posted April 1, 2014 Alustaan panostamalla IRS kupla on yllättävän hyvä auto, voi ajaa sitten muutakin kun iänikuista suoraan ajoa ;) Quote
-Alex- Posted May 13, 2014 Author Posted May 13, 2014 (edited) Hieman viivästystä kansiprojektin parissa, joutunee odotteleen kesään että lastu lentää ja ensimmäinen pari valmistuu. Kieltämättä odotan mielenkiinnolla että kuinka toimii ensimmäinen pari testikoneessa.. Edited May 13, 2014 by -Alex- Quote
KalleJ Posted May 15, 2014 Posted May 15, 2014 (edited) Kommentoin tässä vähän materiaalivalintaa, jos se on vielä vaiheessa (TLDR). Jos haluat erottua muista billet-kansista, niin unohda "turhat" lujuudentuijoittelut ja kiinnitä vaikka ennemmin huomiota tämänkaltaisille komponenteille tärkeämpään lämmönjohtavuuteen. Karkeana nyrkkisääntönä, mitä suurempi lujuus -> sitä huonompi lämmönjohtavuus -> suurempi lämpölaajeneminen -> suuremmat termiset jännitykset. Esim. JPM kannethan on A356, eli lähes saman lujuustason 6063 materiaalilla saisit 60 W/mK enemmän johtavuutta, joka on on jo aika valtava ero. Maalaisjärjen vastaisesti suuri lujuus ja pieni lämmönjohtavuus on huonompi kuin matala lujuus ja suuri lämmönjohtavuus tiettyyn pisteeseen asti. CNC, billet, "aircraft alloy" ym. on vain markkinointilätinää jos ei tiedä mihin tietyt tekniikat ja materiaalit oikeasti sopii. Edited May 15, 2014 by KalleJ Quote
multanen Posted May 15, 2014 Posted May 15, 2014 Karkeana nyrkkisääntönä, mitä suurempi lujuus -> sitä huonompi lämmönjohtavuus -> suurempi lämpölaajenemiskerroin -> suuremmat termiset jännitykset. Mistäs nuo lämpölaajenemiskertoimet saisi tarkistaa? Quote
KalleJ Posted May 15, 2014 Posted May 15, 2014 Mistäs nuo lämpölaajenemiskertoimet saisi tarkistaa? Hups, menikin tuossa väärin. Laajenemiskertoimet menee usein toisin päin, mutta laajeneminen kokonaisuudessaan suurempaa, koska lämpötilat ovat lopulta erit johtavuuserojen takia. Ilmaiseksi materiaalidataa voi vaikka katsoa http://www.matweb.com tyylisistä sivustoista. Quote
-Alex- Posted May 15, 2014 Author Posted May 15, 2014 Joo, lujinta materiaalia ei valitakaan, ja materiaalin valintaa mietitty tarkemmin. 7075 on myös aika kovaa mikäli tahtoo portata kansia jatkossa... 6061 tai 6063 materiaali ehkä sopivinta, muistaakseni myös LN engineering tekee nikasil pytyt jommasta kummasta materiaalista. CMW Motorsports käyttää 911 billet kansissaan 6061-T6 alumiinia. Quote
multanen Posted May 16, 2014 Posted May 16, 2014 Esim. JPM kannethan on A356, eli lähes saman lujuustason 6063 materiaalilla saisit 60 W/mK enemmän johtavuutta, joka on on jo aika valtava ero. Tuossa 6063 materiaalin luujuuskäyrässä kiinnittää huomiota 250-260 C asteen kohta, siinä lujuus on enää reilu puolet muista. Mahtaneeko joku marginaalinen ero lämmönjohtavuudessa korvata tätä? Monessa kohdassa kuplan kantta on varmaan tuo 250 C kun oikeen ajamalla ajetaan. Tulpan altakin mitattuna helposti yli 200 C (jopa 250 C tässäkin). Saisi tuo lujuus varmaan pysyä reilusti nollan yläpuolella vaikka olisi kuinka hyvä lämmönjohtokyky. Sylinterit ei käy niin kuumana, eikä tieteskään vesikannet jne. Quote
KalleJ Posted May 16, 2014 Posted May 16, 2014 Tuossa 6063 materiaalin luujuuskäyrässä kiinnittää huomiota 250-260 C asteen kohta, siinä lujuus on enää reilu puolet muista. Mahtaneeko joku marginaalinen ero lämmönjohtavuudessa korvata tätä? Monessa kohdassa kuplan kantta on varmaan tuo 250 C kun oikeen ajamalla ajetaan. Tulpan altakin mitattuna helposti yli 200 C (jopa 250 C tässäkin). Saisi tuo lujuus varmaan pysyä reilusti nollan yläpuolella vaikka olisi kuinka hyvä lämmönjohtokyky. Ideana tuossa suunnittelutyylissä onkin, ettei koko kansi mene 250 C lämpötilaan asti suuremman lämmönjohtavuuden ja lisättyjen jäähdytysripojen takia. Tuo 60W ero ei ole enää marginaalinen, mutta kannet kun on suurille tehoille tarkoitettu niin 6063 ei ole paras vaihtoehto, sen kyllä myönnän. 6061 on paras lukujen valossa näistä -Alex-:in pari sivua sitten pohtimista. Aikamoista kuraa nämä peruskonstruktio-alumiinit alkavat olemaan kaikki noissa lämpötiloissa. Jos oikeasti vertailla haluaa niin kasasin nopeasti muutamia valettuja ja muokattuja laatuja, joiden yhtenä käyttötarkoituksena on juuri "aircooled cylinder heads, gasoline engine blocks" ym. 356 ei käytännössä ole "sylinterikansimateriaali", mutta eipä siitä paljoa näytä haittaa olevan JPM ratkaisuissa. Vakiokansista olisi mielenkiintoista tehdä seosaineanalyysit ja vertailla ominaisuuksia, mutta vielä en ole uhrannut omiani. Quote
ARTO Posted May 18, 2014 Posted May 18, 2014 Mielenkiintoisia pohdintoja/tietoja, miten sitten käytännössä kohtaavatkaan eri materiaaleilla. Mielenkiintoisinta näissä kansissa mielestäni tule olemaan miten onnistuneet virtaukset saadaan ja päästäänkö lähelle ruotslaisen Johanneksen tekeleitä. Quote
-Alex- Posted June 19, 2014 Author Posted June 19, 2014 (edited) -- Edited August 20, 2014 by -Alex- Quote
-Alex- Posted July 12, 2014 Author Posted July 12, 2014 (edited) Syksyy kertoo kaiken... :)) Projekti edelleen aktiivisessa vaiheessa. Edited August 29, 2014 by -Alex- Quote
-Alex- Posted August 29, 2014 Author Posted August 29, 2014 (edited) Mahtaneeko suomesta löytyä ostajia aihiokansille tälläisina aikoina? 92/94/101.6 Edited August 29, 2014 by -Alex- Quote
-Alex- Posted September 4, 2014 Author Posted September 4, 2014 Karkea malli löytyy 910 tyylisillä kanavilla oleva malli, kanava on tällöin vähän epäsuorempi. Kyselty on tästäkin. Quote
SePi Posted September 4, 2014 Posted September 4, 2014 Mahtaneeko suomesta löytyä ostajia aihiokansille tälläisina aikoina? 92/94/101.6 Taitaa cal-lookissa mainitsemasi noin kaks ja puolitonnia raakakansista olla aika huomattava vaikutin ostoinnokkuuteen testaamattomista kansista. Yleensä prototyypin kulut menee ensimmäisessä vaiheessa tekijän/suunnittelijan piikkiin 1 Quote
Jarmo Lummi Posted September 5, 2014 Posted September 5, 2014 Oho 910 stylet wouwww, asiaa ja ahtaminenn Quote
ARTO Posted September 6, 2014 Posted September 6, 2014 2350€/pr ilman istukoita/venoja ym tarpeellisia hiluja vai noiden kanssa??? Quote
-Alex- Posted September 6, 2014 Author Posted September 6, 2014 (edited) Tällähetkellä ei oikeastaan mitään sanottavaa hinnasta, kun ei ole ensimmäistäkään kantta tehty. Sen vain uskallan että tuotantokustannukset tippuu parin kappaleen jälkeen reippaasti, mutta turha haaveilla valukansien hintaisista aihiokansista. Prototyyppien testaaminen todennäköisesti jää aika vähiin, sillä kaikki "testaukset" pyritään tekeen Solidworksilla, siihenhän ohjelma on tehty ettei tarvita kalliita prototyyppejä. Yritetään vielä tehdä yhteistyötä kyseisen yrityksen kanssa toistaiseksi, mutta kommunikointi on ollut aika vähäistä valitetavasti. Valitettevasti tähän voin sanoa vielä että JPM kansien hinta noussut, nykyään MS230 on vähintään n. 2600€/ 94mm pari ja 3000€/ 4" pari, tai Johanneksella jo 3200.. Edited September 6, 2014 by -Alex- Quote
ARTO Posted September 6, 2014 Posted September 6, 2014 Yritetään vielä tehdä yhteistyötä kyseisen yrityksen kanssa toistaiseksi, mutta kommunikointi on ollut aika vähäistä valitetavasti. Kannattaiskos harkita jotain toista firmaa, aikaa palaa ja hyvä idea kuolee/kypsyy pois ja tuoreemmat keksinnöt kiilaa takavasemmalta ohitse. Quote
-Alex- Posted September 6, 2014 Author Posted September 6, 2014 Semmoinen asia vielä kerratakseen etten itse tule koskaan kansia myymään ilman hiluja eli ohjareita, seetejä, venttiileitä, jousia, retainereita sekä lukkoja. Quote
-Alex- Posted September 8, 2014 Author Posted September 8, 2014 (edited) Paremmalla ajalla, ehkä 2015 kevätpuolella jatketaan alkuperäisen firman kanssa kansiprojektia. Tänään poikkeuksellisesti aloitan koemielessä markkinoinnin ja mainoskuvien tekoa ulkomaille, . Ostohalukkuutteen liittyviä kysymyksiä ym. saa esittää YV kautta sekä puhelimitse. Edited September 8, 2014 by -Alex- Quote
PZQ Posted September 8, 2014 Posted September 8, 2014 Jos kansien hinta on linjassa JPM-kansien kanssa, ellei jopa arvokkaammat.. Niin luettele plussat mitkä tekee näistä kansista paremmat / huokuttelevammat vs JPM? -Pete- Quote
-Alex- Posted September 8, 2014 Author Posted September 8, 2014 (edited) Emmätiiä, ajattelin vain kokeilla markkinoida ulkomaille samaan hintaan 92/94/101.6 aihiota eri palotiloin ja kanavakokoineen jos siellä on ylimääräistä rahaa :D Edited September 8, 2014 by -Alex- Quote
PZQ Posted September 8, 2014 Posted September 8, 2014 Emmätiiä, ajattelin vain kokeilla markkinoida ulkomaille samaan hintaan 92/94/101.6 aihiota eri palotiloin ja kanavakokoineen jos siellä on ylimääräistä rahaa :D Mä taas aion hankkia MS230 / MS250 kannet, ja ajattelin että sais jotain vertailua.. -Pete- Quote
-Alex- Posted September 8, 2014 Author Posted September 8, 2014 (edited) Mielenkiintoista olisi vertailla toki, en sitä kiellä, tosin ei ole varaa ylimääräisiä kansia teettää itselle. Teoriassa pystyy aika laajalla tarjonnalla erottumaan muista kansivalmistajista.. Ilmoitusta väsään parasta aikaa parille sivulle. Edited September 8, 2014 by -Alex- Quote
PZQ Posted September 8, 2014 Posted September 8, 2014 Eikö kansien hinta pitänyt alun alkaen olla huomattavasti houkuttelevampi vs JPM? Jos hinta menee lähelle ko-tuotetta, niin saattaa markkinointi olla hivenen haastavaa.. Ottaen huomioon JPM kansien meriitit esim. Kiihdytys kaudella 2014. Anyway älä heitä suunnitelmia hukkaan, ja koita löytää / kehittää uutta & mullistavaa vs kilpailijat.. -Pete- Quote
-Alex- Posted September 8, 2014 Author Posted September 8, 2014 (edited) Joo ei, kyllä mä tästä projektista oon kiinnostunut edelleen erittäin paljon. Itse pääosin kehitän tätä, joten omasta pussista ei löydy kuin vapaa-aikaa suunnitteluun, eli osia käytännön testaukseen ja suunnittelua varten en kykene ainakaan ihan heti ostamaan. Kaikesta ei viitti täällä huudella yleisesti, mutta yritystä on jos johonkin suuntaan. Hintapolitiikkaa luonnollisesti paljon mietitty, varsinkin kun on niin kova kilpailija kuin JPM, mutta mitään ei ole lyöty kuitenkaan lukkoon vaikka aluksi oli epätarkkoja puheita hinnasta. Siihenkin on omat syynsä. Edited September 8, 2014 by -Alex- Quote
Jarmo Lummi Posted September 9, 2014 Posted September 9, 2014 (edited) mitäs jos noista kuvistasi A tekis jonku osaavan valufirman kanssa valumuotit? Valais piensarjan aihioita ja testais rajussa testittä? sitten cnc laulamaan ja sarjatuotannolla pro ja Street kokoonpanoihin hyvii ja edullisia laadukkailla osilla kokonaisuuksia? ihan vaan ehdotus. Tai kiinaan ja ja ja Käyttäis hyvälaatuisia olemassa olevia komponentteja kadulle ja parempia kisaan. Edited September 11, 2014 by Jarmo Lummi Quote
Roope Posted September 9, 2014 Posted September 9, 2014 Tuo firma varmaan tuollaset pystyis valamaan http://www.erikoisvalu.fi Quote
hpa Posted September 9, 2014 Posted September 9, 2014 Kai 3D tulostin osaisi tuon kannen tulostaa ja sen saisi lostfoamina suoraan valettua. Siis muut kuin minä. Quote
KalleJ Posted September 9, 2014 Posted September 9, 2014 Kai 3D tulostin osaisi tuon kannen tulostaa ja sen saisi lostfoamina suoraan valettua. Siis muut kuin minä. Tai sitten tulostaa vaikka sen hiekkamuotin suoraan. Quote
-Alex- Posted September 9, 2014 Author Posted September 9, 2014 Tietysti hieno juttu vähän suurempaa sarjaa tehtäessä, molemmissa aloituskustannukset isohkot, mutta 3-4 parin jälkeen hinta laskee molemmissa tapauksissa. Quote
Ketsa Posted September 9, 2014 Posted September 9, 2014 Jos pikahiekkakakkujen hinnat eivät ole merkittävästi viime aikoina laskeneet, niin kannattaa teettää ennemmin suoraan valumalli. Quote
-Alex- Posted September 9, 2014 Author Posted September 9, 2014 Voishan sitä kysäistä kun tekis eka 3D valumallin työvaroineen. Pienet kanavat, pieni palotila + 2-3mm lisää tiivistepintoihin yms. Quote
mikko k Posted September 9, 2014 Posted September 9, 2014 (edited) Mä kyllä vahvasti epäilen että kansia on todella hankalaa myydä, ellei ole todellisia kansia testissä jossain moottorissa ja siitä tiedossa faktoja ja tuloksia. Jonkun on vaan avattava lompakkoa ja tehtävä ne ekat protot. Ja tokat protot... Ei tuo solidworks ole mikään autuaaksi tekevä asia. Ja muutenkin edelleen olen sitä mieltä että on turhaa suunnitella JPM:n kansille kilpailijaa... Tee näistä paremmat!! Poraus-, kiinnitysjako- ja venttiilikokovalikoima ei vielä tee näistä erityisiä. Just my two cents... Edit: 4 valve rules... ;-D Edited September 9, 2014 by mikko k 2 Quote
-Alex- Posted September 9, 2014 Author Posted September 9, 2014 (edited) Juu, luulen kans, odotellaan kevääseen asti jos alkuperäisestä firmasta vielä kuuluu jotain, kun niillä oli / on edelleen mielenkiintoa kyseistä projektia kohtaan, eilen juteltiin asiasta. Itellä ei oo tuotantoon ja testiin laittaa ++2000 euroa just tällä hetkellä. Edited September 9, 2014 by -Alex- Quote
ARTO Posted September 9, 2014 Posted September 9, 2014 (edited) Mikon kanssa pilkulleen samaa mieltä. Tältä pohjalta voisin suunnitella maailman parhaan nokka-akselisarjan. tuonne hiukan asteita, vasemmalla hyvä ramppi, oikealle jyrkkä lasku ja lopuksi mahtava nosto ja päälle hienoja kuvia tietokoneen ruudulta ja menestys taattu, eikös juu:) Edit; V8 rulettaa:) Edited September 9, 2014 by ARTO Quote
-Alex- Posted September 9, 2014 Author Posted September 9, 2014 Parempi että turkulainen autokauppias jatkaa kans vaan käytettyjen fiiattien ja bemareitten kauppaa kans ;) Quote
ARTO Posted September 9, 2014 Posted September 9, 2014 Volkkaripalstalla höpöttäminen on hyvää terapiaa... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.