Jump to content

Arpamoottori UFO:ssa


Recommended Posts

Nyt olisi BIF 2011 arpamoottori asennettuna -64 paksutolppaan.

Parinkymmenen kilometrin koeajolenkkikin on jo ajettu.

Eipä tuosta mikään ohjus tuollakaan koneella tullut, mutta mukavasti

jaksaa mennä norminopeuksia.

 

Laitoin siihen erilliset, yksireikäkansille tarkoitetut imukäyrät,

jotta sain asennetuksi uudemman imusarjan, jossa on laippa

solex 34 kaasarille.

( eivät olleet aivan bolt on, vaan vaati aika lailla askartelua tuo imusarja.)

Kaasarina siis tuo solex 34 PICT-3

Sähköt vaihtuivat samalla 12 V vaihtovirtasiksi.

 

Minkä kokoiset suuttimet tuossa em. kaasarissa mahtaa olla vakiona

tehtaalta lähtiessä, kun kaasaria on käytetty 1600 cc koneessa?

post-610-13888363820581_thumb.jpg

post-610-13888363821061_thumb.jpg

Link to comment

Noita suutinkokoja kyselen siksi, koska itsellä ei ole tietoa.

Tuon 34 PICT-3 kaasarin ja imusarjan otin D-lohkoisesta koneesta.

Alkuperäisenähän tuo on viimeisimpiä 1200 koneita.

Koska ko. kaasaria on käytetty noin pienessä koneessa, epäilen että

suuttimia on täytynyt pienentää verrattuna käytettäessä 1600 koneessa.

Link to comment
Noita suutinkokoja kyselen siksi, koska itsellä ei ole tietoa.

Tuon 34 PICT-3 kaasarin ja imusarjan otin D-lohkoisesta koneesta.

Alkuperäisenähän tuo on viimeisimpiä 1200 koneita.

Koska ko. kaasaria on käytetty noin pienessä koneessa, epäilen että

suuttimia on täytynyt pienentää verrattuna käytettäessä 1600 koneessa.

 

Se D-lohkoinenkin kone on varmaan ollut sisuksiltaan 1600:nen tai vastaava,koska tuo imusarja ei edes sopisi 1200 koneeseen leveyden takia,vertaappa vaikka pakosarjan esilämmitysputkien kiinnityspintojen leveyttä vrt. orggis 1200 imusarjaan.

Link to comment

Tuo on kyllä totta, vaikka juurikin noita esilämmitysputkien lähtöjä jouduin modaamaan, niin en muuttanut niiden leveyttä.

Eli tuossa D-lohkossakin tuo kaasari on todennäköisesti ollut 1300-1600 koneessa.

Nuo jälkituotantokäyrät veivät imusarjaa lähemmäs puhallinkoppaa ja myös kaasarin laippa kallistui takakenoon, jolloin kaasari ei sopinut paikoilleen.

Käyrien reikiä piti tehdä hieman soikioiksi, jotta ne kääntyivät vähän pois päin puhallinkopasta ja esilämmitysputkista otin vähän pois ja hitsasin laipat takaisin, jotta sain tuon takakenon pois kaasarin laipasta.

Noilla modauksilla kaasari sopi paikoilleen normaalisti.

 

Nyt tuolla kaasarissa pääsuutin on 125 ja ilma on 60.

Toista 34:sta kaasaria ei ole vertailukohdaksi, mutta muutamasta 30:stä katsoin suuttimet ja niissä

pääsuutin oli 122,5 - 130 ja ilma oli kaikissa 125.

Link to comment

34 PICT:tä on käytetty vain 1600 moottorin yhteydessä,siis ilmajäähdytteisissä(vesijäähdytteisissä myös 1300,1500 ja 1600).

Kuplan varaosakirjasta vuodelta-73 löytyy yli 20 erilaista(eri varaosanumerolla)34 PICT:tä ja näissä erilaisia suuttimia,jos kaasuttimessa on jäljellävaraosanumero(peltiliuska kannen ruuvin alla)niin siitä voi selvittää mitkä suuttimet siinä kaasuttimessa on alunperin ollut ja minkälaiseen moottoriin se on tarkoitettu.

Link to comment

Varaosanumero oli tallella, 211129031J.

 

Kaasari on siis nyt kiinni kuplassa, ilmeisen vakio 1500 koneessa.

Korvakuulolla / perstuntumalla tuon on saanut toimimaan ihan kohtuu hyvin,

mutta arvelen, että hieman lisää pirteyttä ja toimivuutta tuosta voisi vielä saada

paremmilla säädöillä ja suutinvariaatioilla.

Link to comment
Nyt tuolla kaasarissa pääsuutin on 125 ja ilma on 60.
Varaosanumero oli tallella, 211129031J.

Siis 1600:n T2:n kaasari, ja suuttimet ne mitkä alunperin siinä olleetkin. 50 hp 1600 kuplassa suuttimet 130 pää ja 75 ilma, eli hieman rikkaampi seos keskikierrosalueelle.

Link to comment

130 pääsuutin löytyy omista varastoista, mutta tuollainen 75 ilmasuutin pitäisi jostain löytää.

Eräs ominaisuus tuossa juurikin on se, että se on hieman tahmea siirtymäalueella eli nimenomaan keskikierroksilla.

Imusarjakin viittasi kakkostyyppiin, koska siinä on iso ja pieni alipainelähtö.

Tuo kaasari ja imusarja on purettu koneesta, joka on ollut yhdessä purkukuplassani.

Taisit Åke juurikin aikoinaan antaa vinkin tuon purkukoneen "hyvistä" ominaisuuksista.

Link to comment
Mikä mahtaisi olla hyvä talviöljy moottorille, että olisi notkeus

ja voiteluominaisuudet kunnossa. ( sinkit yms.)

Öljyn voit valita vapaasti muiden ominaisuuksien perusteella ja lisätä sinkin sitten joukkoon: http://www.konekorjaamo.fi/product_info ... s_id=54855

Tai sit voit laittaa tota.http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1 ... ;4354;4432

Mulla menee kaikki vehkeet tolla.

Link to comment
Häh, dieseliksikö sä sen muutit kun Delvaccia meinaat siihen laittaa ;)

 

Nyt on niin rajusti vääntöä jo matalilla kierroksilla, että kone on varmaan muuttunut dieseliksi itsestään.

 

Vaihdoin kaasariin tyhjäkäynnin seossäädön neulan ja heti alkoi säädettävyys löytyä vielä paremmin

ja tyhjäkäyntipiiristä tuli hyvä.

Koneella on jo tullut ajeltua n. 1000 km.

Link to comment
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

UFO kulkee taas.

 

Arpamoottoriin tuli pientä säätötarvetta, jonka vuoksi se piti ottaa irti autosta.

Samalla tuli tilannetta hyödynnettyä ja lootaksi vaihtui kolkin laatikko 4,125 perällä.

Peruutusvalokatkaisija ja johdotus laitettiin samalla, nyt vain täytyisi löytää enää tyylikäs

peruutusvalo.

Vähän peltipaikkaustarvettakin löytyi remontin yhteydessä.

Hitsaustyöt onneksi hoituivat juniorin toimesta.

Tämänpäiväisillä ensilumilla ajettiin uuden tekniikkakombinaation testikilometrit.

post-610-13888364035222_thumb.jpg

post-610-13888364035383_thumb.jpg

Link to comment

Tuo uusiotuotantoa oleva peruutusvalon katkaisija vaati vähän säätöä.

Se on hieman liian pitkä ja menee siten liian syvälle lootan päätykappaleen sisäpuolelle, aiheuttaen sen,

että pakki ei kytkeydy kunnolla.

Noin millinen aluslevy katkaisijan ja lootan väliin poisti ongelman ja nyt pakki kytkeytyy normaalisti ja katkaisija sytyttää peruutusvalon.

post-610-13888364043686_thumb.jpg

Link to comment
  • 1 year later...

Ufo kulkee kesät, talvet.

Ei taida olla enää arpamoottorin takuukaan voimassa.

 

Tänään matkamittarilukema on tuo 72000 km ja viime katsastuksessa huhtikuun

puolivälissä se on ollut 54000 km.

Lisää on siis tullut 18000 km / 9 kuukautta, eli tasaisen taulukon mukaan vuotuiseksi

ajomääräksi tulee n. 24000 km.

post-610-13888366472358_thumb.jpg

post-610-13888366472669_thumb.jpg

Link to comment
Ufo kulkee kesät, talvet.

Ei taida olla enää arpamoottorin takuukaan voimassa.

 

Tänään matkamittarilukema on tuo 72000 km ja viime katsastuksessa huhtikuun

puolivälissä se on ollut 54000 km.

Lisää on siis tullut 18000 km / 9 kuukautta, eli tasaisen taulukon mukaan vuotuiseksi

ajomääräksi tulee n. 24000 km.

 

Jos kaikki alkais yhtä vihreiksi eli vanhan kierrättäminen maksimoitas, kuolis maailman autoteollisuus kokonaan. Aika harvat vetelee kuplalla viisinumeroisia km-lukemia vuodessa.

Link to comment

Huimia lukemia! Meille ei Röpön kanssa tuu paljon kilometrejä mutta sen verran monta talvea ollaan yhdessä paleltu, että nyt ollaan otettu askel aikuismaisempaan menoon.

post-3035-13888366479171_thumb.jpg

Tosin nyt katsastuksen lähestyessä piti toimittaa se "pieneen huoltoon", ettei katsuri huomaa kuinka monesta paikasta lumi pyryttää sisälle. Ikävän monesta voin kertoa (niin monesta, että Juniorillekin riittäis askartelemista).

Link to comment
Huimia lukemia! Meille ei Röpön kanssa tuu paljon kilometrejä mutta sen verran monta talvea ollaan yhdessä paleltu, että nyt ollaan otettu askel aikuismaisempaan menoon.

[attachment=0]IMAG3339.jpg[/attachment]

Tosin nyt katsastuksen lähestyessä piti toimittaa se "pieneen huoltoon", ettei katsuri huomaa kuinka monesta paikasta lumi pyryttää sisälle. Ikävän monesta voin kertoa (niin monesta, että Juniorillekin riittäis askartelemista).

 

 

Sul on nyt jutta se lohkolämppärin johto väärässä päässä autoa ;)

 

Mut eikait kyllä lämpimällä autolla on paljon mukavempi lähteä ajelemaan ja lämmityskin pysyy ihan erilailla mukana kun ei tarvitse selättää kylmän auton hohkaamista.

Link to comment
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Nyt löytyi Ufoon uudet ilmanohjaimet tuulilasille.

Nämä pitävät tuulilasin todella hyvin auki ja sivulasitkin kohtuullisesti.

 

Hyvin on myös kilometrikertymä pysynyt vakiona. Nyt mittarissa on 74570 km,

eli huhtikuisen katsastuksen jälkeen lisää on tullut jo yli 20 000 km.

post-610-13888367014125_thumb.jpg

Link to comment

Kyllä nuo vesivolkkaritkin saavat ulkoilutusta, koska korttien määrä perheessä on lisääntynyt.

Hyvin kupla mäen kiipeää. Ei se ihan nelivedolle pärjää, mutta menee huomattavasti paremmin kuin etuvetoiset.

 

Yleensäkin talvikeleillä kupla on aika mainio ajettava ja etenemiskyky on edelleen hyvä verrattuna nykyautoihin.

Aina välillä saa hauskuttaa ainakin itseään kun liikennevaloissa parisataaheppainen etuveto jää sudittelemaan ja kupla lähtee.

Link to comment
  • 1 month later...
  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...