MESIKÄMMEN Posted October 9, 2011 Share Posted October 9, 2011 Nyt olisi BIF 2011 arpamoottori asennettuna -64 paksutolppaan. Parinkymmenen kilometrin koeajolenkkikin on jo ajettu. Eipä tuosta mikään ohjus tuollakaan koneella tullut, mutta mukavasti jaksaa mennä norminopeuksia. Laitoin siihen erilliset, yksireikäkansille tarkoitetut imukäyrät, jotta sain asennetuksi uudemman imusarjan, jossa on laippa solex 34 kaasarille. ( eivät olleet aivan bolt on, vaan vaati aika lailla askartelua tuo imusarja.) Kaasarina siis tuo solex 34 PICT-3 Sähköt vaihtuivat samalla 12 V vaihtovirtasiksi. Minkä kokoiset suuttimet tuossa em. kaasarissa mahtaa olla vakiona tehtaalta lähtiessä, kun kaasaria on käytetty 1600 cc koneessa? Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted October 10, 2011 Author Share Posted October 10, 2011 Noita suutinkokoja kyselen siksi, koska itsellä ei ole tietoa. Tuon 34 PICT-3 kaasarin ja imusarjan otin D-lohkoisesta koneesta. Alkuperäisenähän tuo on viimeisimpiä 1200 koneita. Koska ko. kaasaria on käytetty noin pienessä koneessa, epäilen että suuttimia on täytynyt pienentää verrattuna käytettäessä 1600 koneessa. Quote Link to comment
Racing Posted October 10, 2011 Share Posted October 10, 2011 Noita suutinkokoja kyselen siksi, koska itsellä ei ole tietoa.Tuon 34 PICT-3 kaasarin ja imusarjan otin D-lohkoisesta koneesta. Alkuperäisenähän tuo on viimeisimpiä 1200 koneita. Koska ko. kaasaria on käytetty noin pienessä koneessa, epäilen että suuttimia on täytynyt pienentää verrattuna käytettäessä 1600 koneessa. Se D-lohkoinenkin kone on varmaan ollut sisuksiltaan 1600:nen tai vastaava,koska tuo imusarja ei edes sopisi 1200 koneeseen leveyden takia,vertaappa vaikka pakosarjan esilämmitysputkien kiinnityspintojen leveyttä vrt. orggis 1200 imusarjaan. Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted October 10, 2011 Author Share Posted October 10, 2011 Tuo on kyllä totta, vaikka juurikin noita esilämmitysputkien lähtöjä jouduin modaamaan, niin en muuttanut niiden leveyttä. Eli tuossa D-lohkossakin tuo kaasari on todennäköisesti ollut 1300-1600 koneessa. Nuo jälkituotantokäyrät veivät imusarjaa lähemmäs puhallinkoppaa ja myös kaasarin laippa kallistui takakenoon, jolloin kaasari ei sopinut paikoilleen. Käyrien reikiä piti tehdä hieman soikioiksi, jotta ne kääntyivät vähän pois päin puhallinkopasta ja esilämmitysputkista otin vähän pois ja hitsasin laipat takaisin, jotta sain tuon takakenon pois kaasarin laipasta. Noilla modauksilla kaasari sopi paikoilleen normaalisti. Nyt tuolla kaasarissa pääsuutin on 125 ja ilma on 60. Toista 34:sta kaasaria ei ole vertailukohdaksi, mutta muutamasta 30:stä katsoin suuttimet ja niissä pääsuutin oli 122,5 - 130 ja ilma oli kaikissa 125. Quote Link to comment
metake Posted October 10, 2011 Share Posted October 10, 2011 Sivu 22: http://oacdp.org//pdfs/wog72.pdf Quote Link to comment
vwagen Posted October 12, 2011 Share Posted October 12, 2011 34 PICT:tä on käytetty vain 1600 moottorin yhteydessä,siis ilmajäähdytteisissä(vesijäähdytteisissä myös 1300,1500 ja 1600). Kuplan varaosakirjasta vuodelta-73 löytyy yli 20 erilaista(eri varaosanumerolla)34 PICT:tä ja näissä erilaisia suuttimia,jos kaasuttimessa on jäljellävaraosanumero(peltiliuska kannen ruuvin alla)niin siitä voi selvittää mitkä suuttimet siinä kaasuttimessa on alunperin ollut ja minkälaiseen moottoriin se on tarkoitettu. Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted October 12, 2011 Author Share Posted October 12, 2011 Varaosanumero oli tallella, 211129031J. Kaasari on siis nyt kiinni kuplassa, ilmeisen vakio 1500 koneessa. Korvakuulolla / perstuntumalla tuon on saanut toimimaan ihan kohtuu hyvin, mutta arvelen, että hieman lisää pirteyttä ja toimivuutta tuosta voisi vielä saada paremmilla säädöillä ja suutinvariaatioilla. Quote Link to comment
metake Posted October 12, 2011 Share Posted October 12, 2011 Nyt tuolla kaasarissa pääsuutin on 125 ja ilma on 60. Varaosanumero oli tallella, 211129031J. Siis 1600:n T2:n kaasari, ja suuttimet ne mitkä alunperin siinä olleetkin. 50 hp 1600 kuplassa suuttimet 130 pää ja 75 ilma, eli hieman rikkaampi seos keskikierrosalueelle. Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted October 12, 2011 Author Share Posted October 12, 2011 130 pääsuutin löytyy omista varastoista, mutta tuollainen 75 ilmasuutin pitäisi jostain löytää. Eräs ominaisuus tuossa juurikin on se, että se on hieman tahmea siirtymäalueella eli nimenomaan keskikierroksilla. Imusarjakin viittasi kakkostyyppiin, koska siinä on iso ja pieni alipainelähtö. Tuo kaasari ja imusarja on purettu koneesta, joka on ollut yhdessä purkukuplassani. Taisit Åke juurikin aikoinaan antaa vinkin tuon purkukoneen "hyvistä" ominaisuuksista. Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted October 15, 2011 Author Share Posted October 15, 2011 Nyt olisi aikomus pitää tämä UFO ajossa talvellakin. Mikä mahtaisi olla hyvä talviöljy moottorille, että olisi notkeus ja voiteluominaisuudet kunnossa. ( sinkit yms.) Quote Link to comment
metake Posted October 15, 2011 Share Posted October 15, 2011 Mikä mahtaisi olla hyvä talviöljy moottorille, että olisi notkeusja voiteluominaisuudet kunnossa. ( sinkit yms.) Öljyn voit valita vapaasti muiden ominaisuuksien perusteella ja lisätä sinkin sitten joukkoon: http://www.konekorjaamo.fi/product_info ... s_id=54855 Quote Link to comment
JM Posted October 16, 2011 Share Posted October 16, 2011 Mikä mahtaisi olla hyvä talviöljy moottorille, että olisi notkeusja voiteluominaisuudet kunnossa. ( sinkit yms.) Öljyn voit valita vapaasti muiden ominaisuuksien perusteella ja lisätä sinkin sitten joukkoon: http://www.konekorjaamo.fi/product_info ... s_id=54855 Tai sit voit laittaa tota.http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1 ... ;4354;4432 Mulla menee kaikki vehkeet tolla. Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted October 18, 2011 Author Share Posted October 18, 2011 Nyt kulkee UFO jo aika iloisesti, eikä takeltele millään kierrosalueella. Kaasarissa vähän muokattu suuttimia ja jakaja vaihdettu alipaineiseen 123:een. Myös sinkki lisäaine tilattu postiin talviajeluja varten. Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted October 24, 2011 Author Share Posted October 24, 2011 Nyt olisi talviöljyksi valittu Delvac super 1400 10W-30 ja sinkkilisäaine hankittu. Paljonkohan tuota lisäainetta pitäisi laittaa öljyn sekaan? ( 2,5 litraa, eli kuplan normi öljytilavuus ) Quote Link to comment
metake Posted October 24, 2011 Share Posted October 24, 2011 Häh, dieseliksikö sä sen muutit kun Delvaccia meinaat siihen laittaa ;) Tuohon öljyyn ei tarvii sinkkilisäainetta laittaa olleskaan kun siinä on sinkki jo itsessään. Saat säästää lisäaineet toiseen kertaan. Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted October 24, 2011 Author Share Posted October 24, 2011 Häh, dieseliksikö sä sen muutit kun Delvaccia meinaat siihen laittaa ;) Nyt on niin rajusti vääntöä jo matalilla kierroksilla, että kone on varmaan muuttunut dieseliksi itsestään. Vaihdoin kaasariin tyhjäkäynnin seossäädön neulan ja heti alkoi säädettävyys löytyä vielä paremmin ja tyhjäkäyntipiiristä tuli hyvä. Koneella on jo tullut ajeltua n. 1000 km. Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted November 9, 2011 Author Share Posted November 9, 2011 Vuorossa vähän tuuninkia kun kulku alkaa olla kohdallaan. Kiihdytyksissä jo radion nappulatkin irtoilee ja lentelee lattialle. Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted November 17, 2011 Author Share Posted November 17, 2011 Työmatkatkin sujuvat mainiosti keskelle Suomen toiseksi suurinta kaupunkia kun on alla kelpo kulkupeli. Nyt jo talvirenkain varustettuna. Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted December 5, 2011 Author Share Posted December 5, 2011 UFO kulkee taas. Arpamoottoriin tuli pientä säätötarvetta, jonka vuoksi se piti ottaa irti autosta. Samalla tuli tilannetta hyödynnettyä ja lootaksi vaihtui kolkin laatikko 4,125 perällä. Peruutusvalokatkaisija ja johdotus laitettiin samalla, nyt vain täytyisi löytää enää tyylikäs peruutusvalo. Vähän peltipaikkaustarvettakin löytyi remontin yhteydessä. Hitsaustyöt onneksi hoituivat juniorin toimesta. Tämänpäiväisillä ensilumilla ajettiin uuden tekniikkakombinaation testikilometrit. Quote Link to comment
NordBling Posted December 5, 2011 Share Posted December 5, 2011 Ei oo turha juniori, tervetuloa vaan Villilään talliin käymään. Vapaus koittaa taas noin kahen sadan palkometrin jälkeennnn Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted December 7, 2011 Author Share Posted December 7, 2011 Ensimmäiset 150 km testiajoa uudella kombinaatiolla takana. Tähän asti ei ole ilmennyt muuta "murhetta" kuin liian pitkä kaasuvaijerin lukituspalikka, joka päätti ruveta toimimaan kierosten rajoittimena. Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted December 13, 2011 Author Share Posted December 13, 2011 Tuo uusiotuotantoa oleva peruutusvalon katkaisija vaati vähän säätöä. Se on hieman liian pitkä ja menee siten liian syvälle lootan päätykappaleen sisäpuolelle, aiheuttaen sen, että pakki ei kytkeydy kunnolla. Noin millinen aluslevy katkaisijan ja lootan väliin poisti ongelman ja nyt pakki kytkeytyy normaalisti ja katkaisija sytyttää peruutusvalon. Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted January 15, 2013 Author Share Posted January 15, 2013 Ufo kulkee kesät, talvet. Ei taida olla enää arpamoottorin takuukaan voimassa. Tänään matkamittarilukema on tuo 72000 km ja viime katsastuksessa huhtikuun puolivälissä se on ollut 54000 km. Lisää on siis tullut 18000 km / 9 kuukautta, eli tasaisen taulukon mukaan vuotuiseksi ajomääräksi tulee n. 24000 km. Quote Link to comment
Guest Jussinbussi Posted January 15, 2013 Share Posted January 15, 2013 Arvostan. Quote Link to comment
ARTO Posted January 15, 2013 Share Posted January 15, 2013 Ufo kulkee kesät, talvet.Ei taida olla enää arpamoottorin takuukaan voimassa. Tänään matkamittarilukema on tuo 72000 km ja viime katsastuksessa huhtikuun puolivälissä se on ollut 54000 km. Lisää on siis tullut 18000 km / 9 kuukautta, eli tasaisen taulukon mukaan vuotuiseksi ajomääräksi tulee n. 24000 km. Jos kaikki alkais yhtä vihreiksi eli vanhan kierrättäminen maksimoitas, kuolis maailman autoteollisuus kokonaan. Aika harvat vetelee kuplalla viisinumeroisia km-lukemia vuodessa. Quote Link to comment
jonte Posted January 16, 2013 Share Posted January 16, 2013 Komppaan ARTO:a, on hienoa, että joku ajaa vielä kesät talvet Kuplalla. Helsingissä on myös hemmo, joka ajaa ympäri vuoden samalla sinisellä 70-luvun Kuplalla, näyttää varmaan keskisormea VV-Auton lasipalatsille kun ajaa siitä ohi... Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted January 16, 2013 Author Share Posted January 16, 2013 Tämä lämmitys / ilmankiertoparantelu liittyy olennaisesti UFOn talvikäyttöön. http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/13905-paksutolpan-lämmityksen-ja-sisäilman-kierron-parantelua/ Quote Link to comment
Guest Jutta Posted January 16, 2013 Share Posted January 16, 2013 Huimia lukemia! Meille ei Röpön kanssa tuu paljon kilometrejä mutta sen verran monta talvea ollaan yhdessä paleltu, että nyt ollaan otettu askel aikuismaisempaan menoon. Tosin nyt katsastuksen lähestyessä piti toimittaa se "pieneen huoltoon", ettei katsuri huomaa kuinka monesta paikasta lumi pyryttää sisälle. Ikävän monesta voin kertoa (niin monesta, että Juniorillekin riittäis askartelemista). Quote Link to comment
Tanhis Posted January 17, 2013 Share Posted January 17, 2013 Huimia lukemia! Meille ei Röpön kanssa tuu paljon kilometrejä mutta sen verran monta talvea ollaan yhdessä paleltu, että nyt ollaan otettu askel aikuismaisempaan menoon.[attachment=0]IMAG3339.jpg[/attachment] Tosin nyt katsastuksen lähestyessä piti toimittaa se "pieneen huoltoon", ettei katsuri huomaa kuinka monesta paikasta lumi pyryttää sisälle. Ikävän monesta voin kertoa (niin monesta, että Juniorillekin riittäis askartelemista). Sul on nyt jutta se lohkolämppärin johto väärässä päässä autoa ;) Mut eikait kyllä lämpimällä autolla on paljon mukavempi lähteä ajelemaan ja lämmityskin pysyy ihan erilailla mukana kun ei tarvitse selättää kylmän auton hohkaamista. Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted February 24, 2013 Author Share Posted February 24, 2013 Toinenkin talvikupla kaivettiin tänään hangesta ja ekalla startilla käyntiin. Oli seissyt tuossa marraskuusta asti. Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted March 7, 2013 Author Share Posted March 7, 2013 Nyt löytyi Ufoon uudet ilmanohjaimet tuulilasille. Nämä pitävät tuulilasin todella hyvin auki ja sivulasitkin kohtuullisesti. Hyvin on myös kilometrikertymä pysynyt vakiona. Nyt mittarissa on 74570 km, eli huhtikuisen katsastuksen jälkeen lisää on tullut jo yli 20 000 km. Quote Link to comment
Guest Posted March 12, 2013 Share Posted March 12, 2013 Passattiko on siis käynyt tarpeettomaksi? Mites UFO nousee kotimäen ylös talvikeleillä? -J Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted March 13, 2013 Author Share Posted March 13, 2013 Kyllä nuo vesivolkkaritkin saavat ulkoilutusta, koska korttien määrä perheessä on lisääntynyt. Hyvin kupla mäen kiipeää. Ei se ihan nelivedolle pärjää, mutta menee huomattavasti paremmin kuin etuvetoiset. Yleensäkin talvikeleillä kupla on aika mainio ajettava ja etenemiskyky on edelleen hyvä verrattuna nykyautoihin. Aina välillä saa hauskuttaa ainakin itseään kun liikennevaloissa parisataaheppainen etuveto jää sudittelemaan ja kupla lähtee. Quote Link to comment
Guest Posted March 13, 2013 Share Posted March 13, 2013 On se hurja Sulla on hyvä etulyöntiasema muihin harrastajiin kesää vasten kun ei tuo kevät meinaa tulla millään... Quote Link to comment
xam1 Posted March 13, 2013 Share Posted March 13, 2013 Mistä kaivelit noita ilmanohjaimia tuulilasille? Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted March 13, 2013 Author Share Posted March 13, 2013 Mistä kaivelit noita ilmanohjaimia tuulilasille? Tuolla yhdistyksen puolella oli noista myynti-ilmoitus, eli sieltä ostin. Ovat käyttämättömät made in western germany valmistetta. Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted April 15, 2013 Author Share Posted April 15, 2013 UFO jälleen leimattu ja kilometrejä on kertynyt melko tasaista tahtia. Eli edelliskeväinen katsastuskortti 15.4.-12 ja tämänpäiväinen kilometrilukema. Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted October 2, 2015 Author Share Posted October 2, 2015 Talli kuplii taas. 2 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.