NordBling Posted December 1, 2012 Posted December 1, 2012 Ja sit ku liittyy moiseen klubiin, paljastuu karvanen totuus Quote
pihlis Posted December 1, 2012 Posted December 1, 2012 Onpas kerrassaan bueno klubi-tarra, varmaan uljasta porukkaa, passaispa sellaisessa, ihteensä paremmassa seurassa ottaa vaikka naurettavan pikkiriikkiset napanderit... Quote
Kemin Karavaanari Posted December 1, 2012 Author Posted December 1, 2012 Onpas kerrassaan bueno klubi-tarra, varmaan uljasta porukkaa, passaispa sellaisessa, ihteensä paremmassa seurassa ottaa vaikka naurettavan pikkiriikkiset napanderit... Hämärästi muistelen että viimeksi ku nuita tarroja vertailtiin niin jotku puhalteli vielä Sunnuntaina alun toista promillea. Quote
Kemin Karavaanari Posted December 15, 2012 Author Posted December 15, 2012 Parin viikon tauon jälkeen sain eilen sentään jarrut ilmattua sekä laitettua uuden painelaakerin laatikkoon. Tänään tuli ostettua alumiini hihnapyörä stefalla, 123 tune jakaja ja jotain muuta pientä sälää jotta saa homman jälleen jatkumaan. Quote
Kemin Karavaanari Posted December 16, 2012 Author Posted December 16, 2012 Tänään askartelin kytkinlevyn, paineasetelman jne. paikoilleen. Hihnapyörän ja takapellin paikalleen hipistelyn jälkeen alkoi kone jo näyttämään suhtkoht valmiilta irrallaan. Vielä ois to do listalla ainakin: -Jakaja piuhoineen paikalleen -Moottorin takapeltiin reijät haitariputkille -Vauhtiksen puoleinen pelti sekä sylinterien alle tulevat pellit paikalleen -Vaihtovirta laturin johtojen ihmettelyä -Huohotinboksi konehuoneeseen -Pakoputken teko ja ulkoisen suodattimen sekä lauhduttimen mahduttaminen auton alle vetokoukun kera. -Kaikki muu säätäminen ja unohdetut asiat Quote
Guest Kalsuto Posted December 16, 2012 Posted December 16, 2012 Onko moottorilohko uusi tai soodapuhallettu vai miten olet saanut siitä noin uuden näköisen? Quote
Kemin Karavaanari Posted December 17, 2012 Author Posted December 17, 2012 Onko moottorilohko uusi tai soodapuhallettu vai miten olet saanut siitä noin uuden näköisen? Vanha puhallettu "lohko". Quote
Kemin Karavaanari Posted December 22, 2012 Author Posted December 22, 2012 Tänään tuli laiteltua loppuja moottoripeltejä paikalleen ja nostettua kone auton perään. Quote
Kemin Karavaanari Posted December 22, 2012 Author Posted December 22, 2012 Suodatinjalkakin tuli kiinnitettyä korissa valmiina olevaan reikään. Ovat jo tehtaalla vissiin tienneet että näitä tullaan virittämään ;) Toivottavasti jää puskurin taakse piiloon, on se Fram vähän ähtärin näkönen reissuautoon. Quote
Kemin Karavaanari Posted January 5, 2013 Author Posted January 5, 2013 Joululomat pidetty ja tänään pitkästä aikaa tallilla. Laittelin vetokoukun paikoilleen että pääsi ihmettelemään mikä käärmeenpesä siihen passaa. Hetkosen eri valmiita putkia kokeiltua (kaikki otti joko öljypumpun ulostuloon tai kollektori tuli liian lähelle koukkua/helmaa yms yms. Alettiin vääntämään omaa tuotosta suorista ja mutkista. Kuvaa tästä kun jotain kuvattavan arvoista. Kävin lauhduttimenki kans auton alla mutta ihan heti ei paikkaa tuntunut löytyvän ilman jumalattoman pitkiä letkun vetoja. Quote
Tanhis Posted January 7, 2013 Posted January 7, 2013 Kävin lauhduttimenki kans auton alla mutta ihan heti ei paikkaa tuntunut löytyvän ilman jumalattoman pitkiä letkun vetoja. Tuonne niitä taidetaan eniten sovitella. Quote
Kemin Karavaanari Posted January 7, 2013 Author Posted January 7, 2013 Kävin lauhduttimenki kans auton alla mutta ihan heti ei paikkaa tuntunut löytyvän ilman jumalattoman pitkiä letkun vetoja. Tuonne niitä taidetaan eniten sovitella. Jos itekin ois sovitellu ennen laatikon / koneen laittoa niin olisi voinut ehkä toimiakin :) Koitan etsiä paikan josta sitä pääsee tarvittaessa vähän vedelläkin helposti puhdistamaan kun äkkiseltään tuntuu että rihlojen väliin kertyy aika helposti kuraa ym schaissea. Quote
JaniM Posted January 7, 2013 Posted January 7, 2013 Tuo on sit huono paikka kun ilmaa ei tule yhtään. Joudut flektillä koko ajan sit jäähdyttään, kun lämmöt nousee tarpeeksi. Parempi olisi vaikka sivukyljessä missä ei ole akkua. Mut paras olisi pohjassa pikkusen edes ilmavirrassa tai pienellä lipalla nostaa ilmaa jäähylle. Quote
Kemin Karavaanari Posted January 7, 2013 Author Posted January 7, 2013 Tuo on sit huono paikka kun ilmaa ei tule yhtään. Joudut flektillä koko ajan sit jäähdyttään, kun lämmöt nousee tarpeeksi. Parempi olisi vaikka sivukyljessä missä ei ole akkua. Mut paras olisi pohjassa pikkusen edes ilmavirrassa tai pienellä lipalla nostaa ilmaa jäähylle. Tuonne sivukylkeen olisi varmaan "puhtain" paikka laittaa ja sitä vähän kattelinki mutta laitan kuitenki auton alle niin että saa kunnolla ilmaa. Varailen tuota sivukyljen paikkaa mahdolliselle hupiakulle tai ehkä eberille. Auton alla on kyllä sopivia kohtia vaikka kuinka, kun vaan vetää vähän pitemmillä letkuilla. Quote
JaniM Posted January 7, 2013 Posted January 7, 2013 Juu kannattaa laittaa muualle. Ite joskus vesijäähyjen kanssa kokeilleena junikseen :) hups vesisana tuli.. Quote
MU Posted January 7, 2013 Posted January 7, 2013 Jos sulla on koneessa kaikki kunnossa niin vaikka laittaisit tuon jäähdyttimen hanskalokeroon niin ei pitäisi tulla ongelmia öljyn lämpöjen kanssa . Quote
Kemin Karavaanari Posted January 7, 2013 Author Posted January 7, 2013 Jos sulla on koneessa kaikki kunnossa niin vaikka laittaisit tuon jäähdyttimen hanskalokeroon niin ei pitäisi tulla ongelmia öljyn lämpöjen kanssa . Uusi konehan ei ole ihan vakio ja koska autolla vedetään asuntovaunua niin taidan kuitenkin etsiä paremman paikan, varsinkin ku ei ole hanskalokeroakaan mihin laittaa :) Kyllä viime kesä vakio koneella ja normi jäähdytyksellä osoitti että lämmöt vois jatkossa olla vähemmänkin kuin 120 astetta ja siihen pyritään ensi kesäksi.. Quote
Kemin Karavaanari Posted January 13, 2013 Author Posted January 13, 2013 Eilen tuli ostettua jotain pientä ja jotain mitä ei ehkä heti tarvi mutta kun halvalla sai ;) Kuvaan mahdutettu myös aiemmin hankittu tune jakaja Quote
Kemin Karavaanari Posted January 13, 2013 Author Posted January 13, 2013 Tänään askartelin alustavasti johdotukset ja huohotin systeemin paikoilleen. Vaihdoin myös öljyntäytön käyttäjäystävällisempään versioon. Virranjakajan laiton jälkeen vois koittaa vaikka ottaa savut. Quote
Kemin Karavaanari Posted January 13, 2013 Author Posted January 13, 2013 Tallikavereiden yöunien päälle käyvä pakosarjan design alustavasti hepattu. Tästä syystä laitetaan yleiseen ihmettelyyn.. Tarkoituksena olisi jatkaa kollektorilta 50 putkella auton keulaa kohti ja kiertää vaihdelaatikon etupuolelta koneen oikealle sivulle johon vaimennin. Tästä, putkien pituuseroista ja sen toimivuudesta kysely Tekniikka ja rakentelu osiolla.. Quote
Kemin Karavaanari Posted January 21, 2013 Author Posted January 21, 2013 Eilen tuli laitettua kone tulille väliaikaisella kiinanjakajalla. Eipä tuota kauaa kehdannut käyttää koska pakoputki on edellisen kuvan kaltaisessa kokoonpanossa ja ainoastaan hepattu. Laturin johtoihin pitää ainakin vielä perehtyä koska pukkasi akulle asti yli 16 volttia. Pakarin teon jälkeen alkaakin öljyletkujen ja muun mukavan näpräily. Quote
Kemin Karavaanari Posted January 23, 2013 Author Posted January 23, 2013 Pitelin pekkasen ja Vekellä oli pitkät vapaat niin istuskeltiin rasvamontussa saunajakkaroilla metrimitan kans. Aikansa ku lanka paloi niin siitähän tuli tuommoinen. Pientä sipistelyä, kiinnikkeet koriin ja kiuasmaalia niin taas homma etenee. Käyteltiin konetta tulilla niin kuulosti ihan mukavalta. Tuohonhan saa helposti toisen vaimentimenkin kuskin puolen venttiilikopan juurille jos tuntuu pitävän liikaa älämölöä ajaessa. Quote
Tanhis Posted January 24, 2013 Posted January 24, 2013 Mitä nyt voisin kokemusksesta sanoa että toi tulee sitten kolisemaan kun autolla rupeaa ajamaan jos et tue sitä todella hyvin. Tai jos teet siittä liian jäykän niin veikkaan että se korkkaa jostain kohtaa kun ei kestä jatkuvaa tärinää. Quote
Kemin Karavaanari Posted January 24, 2013 Author Posted January 24, 2013 Ensalkuun 4 kiinnikettä hommattu ja lisäillään sitten jos tarvii tai kolisee. Tuo vetokoukun ja laatikon väli on aika ahdas ja oletus on että siitä se kolisee jos kolisee. Jää nähtäväksi. Quote
Barney Posted January 24, 2013 Posted January 24, 2013 Mulla on vähän vastaava kuplassa kahdella vaimentimella. Quote
Kemin Karavaanari Posted January 27, 2013 Author Posted January 27, 2013 Viikolla tuli suihkittua putki sinkillä ja tänään suihkin vaimentimeen vähän kuumankestoa. Maalin kuivuessa käärin pakosarjaan lämpösuojaa ja lopuksi putki paikalleen ja pari kiinnikettäkin ehdin askarrella paikoilleen. Vielä jäi kiinnike tekemättä vaimentimen ulostulon päähän. Quote
Kemin Karavaanari Posted February 3, 2013 Author Posted February 3, 2013 Tänään tuli taas askarreltua muutama tunti. Tein putkelle viimeisen kiinnikkeen vaimentimen päähän, perehdyin lataukseen sen verran että sain lataamaan reilua 14 volttia kuten kuuluukin ja pällistelin taas vaihteeksi lauhduttimen paikkaa. Lisäksi tuli kairattua kuviosahalla koneen takapeltiin reijät haitariputkille jotka menee puhallinkopalta suoraan sorsille (putkistosta johtuen). Aika vmäinen homma tehdä nuo reijät kotikonstein kun ei ollut tarpeeksi hyvää rasiaterää ja itse pellin saaminen edes johonkin asentoon ruuvipenkkiin oli jo omanlainen operaatio. :) Quote
Kemin Karavaanari Posted February 3, 2013 Author Posted February 3, 2013 Vaikka hylkäsinkin aikaisemmin ajatuksen laittaa lauhdutin konehuoneeseen niin kokeilin kuitenkin. Houkuttelevan helposti saisi tuonne kyljen ilmanottoon kiinni 4 pultilla ja koska kone vetää melkoisella alipaineella ilmaa konehuoneeseen niin ei varmaankaan tarvitsisi laittaa edes sähköflektiä ja lauhdutin saisi ilmaa mukavasti. Kuitenkin mietityttää että tukkiiko tuo liiaksi itse koneen ilmansaantia kun kuitenkin lauhduttimen läpi virtaa ilma huonommin kuin itse ritilän. Ritilöistä jäisi ylin ja alin niin että niitä lauhdutin ei peittäisi. Lisäksi joutuisi tekemään koriin pari reikää letkuille konehuoneen takanurkkaan tai sitten koneen takapeltiin. Samalla tulisi ehkä laitettua suodatinkin lauhduttimen lähettyville konehuoneeseen. Joskus olen nähnyt lauhduttimen laitettuna puhallinkoppaan imureijän eteen niin kaipa noista jonkin verran menee ilmaa läpi. Quote
Barney Posted February 3, 2013 Posted February 3, 2013 Varmaan tuollalailla asennettuna ainankin lämpötila konehuoneessa nousee? Quote
Kemin Karavaanari Posted February 3, 2013 Author Posted February 3, 2013 Sekin vielä, mutta montako astetta onkin hyvä jatkokysymys. :) Käytännön kokemusta saa laittaa tulemaan tai varmaan virtuaaliharrastajilla on tuokin syötettynä Exeliin ? Quote
metake Posted February 3, 2013 Posted February 3, 2013 Lämpenergialla mitattuna lämmittävä vaikutus on konehuoneeseen tismalleen sama mitä saat öljyistä pois jäähdytettyä. Eli suomeksi sanottuna esilämmität saman verran konetta mitä saat sitä jäähtymään, eli jäähyn vaikutus on +/- 0, joten tuolla compolla voit jättää yhtähyvin jäähyn pois :) Quote
Kemin Karavaanari Posted February 3, 2013 Author Posted February 3, 2013 Lämpenergialla mitattuna lämmittävä vaikutus on konehuoneeseen tismalleen sama mitä saat öljyistä pois jäähdytettyä. Eli suomeksi sanottuna esilämmität saman verran konetta mitä saat sitä jäähtymään, eli jäähyn vaikutus on +/- 0, joten tuolla compolla voit jättää yhtähyvin jäähyn pois :) Kirjoitin jo että tuskin konehuone 80 astetta lämpenee, mutta piti poistaa kun tarkemmin ajateltuna olisi varmaan aika huippu lauhdutin jos sinne menis 80 asteista öljyä ja ulos tulis 0 asteista, kesäkelillä ? :) Quote
NordBling Posted February 3, 2013 Posted February 3, 2013 Vaikee sanoo asteista ja muistakaa ilmamääristä mitää, mut jäähdytin/lauhdutin ei enää kuvaa ton laitteen toimintaa jos noin asennat. Moottoritilan lämmitin tai jäähdytysilman esilämmitin paremminki :-) Quote
Kemin Karavaanari Posted February 3, 2013 Author Posted February 3, 2013 Takapenkillä onkin kuulemma kylmä kesähelteilläki niin taidanki laittaa ton sinne kyljen ylempään rivoitukseen :) Quote
Guest Rampe Posted February 3, 2013 Posted February 3, 2013 Vaikee sanoo asteista ja muistakaa ilmamääristä mitää, mut jäähdytin/lauhdutin ei enää kuvaa ton laitteen toimintaa jos noin asennat. Moottoritilan lämmitin tai jäähdytysilman esilämmitin paremminki :-) niin jäähdytin. saivarrellaan kun tämä aina omaan korvaan särähtää http://fi.wikipedia.org/wiki/Lauhdutin Quote
Kemin Karavaanari Posted February 3, 2013 Author Posted February 3, 2013 Vaikee sanoo asteista ja muistakaa ilmamääristä mitää, mut jäähdytin/lauhdutin ei enää kuvaa ton laitteen toimintaa jos noin asennat. Moottoritilan lämmitin tai jäähdytysilman esilämmitin paremminki :-) niin jäähdytin. saivarrellaan kun tämä aina omaan korvaan särähtää http://fi.wikipedia.org/wiki/Lauhdutin Vakiokoneessa puhuttaisiinkin jäähdyttimestä mutta kyllä tämmöseen voimalaitokseen pitää olla lauhdutin :) Quote
Kemin Karavaanari Posted February 15, 2013 Author Posted February 15, 2013 Tänään kävin tinailemassa konehuoneen sähköjohtoja/liittimiä ja lämmittelin päälle kutistesukkaa. Lopuksi sain vielä kipinän vihdoin ruuvata tuon jäähdyttimen auton alle. Saa nähdä laitanko vielä flektiä vai lisäänkö sen kesällä jos tarvii. Tietenki ois hyvä laittaa vähän salmiakkiverkkoa jäähdyttimen suojaksi jos flekti jää hyllyyn. Quote
JaniM Posted February 16, 2013 Posted February 16, 2013 Ei toimi tuossa. Joutuu flekti painaan kokoajan. Vinoon pystyyn, niin jotain hyötyä ja saa ilmaa jäähy että kulkee jotain ja saa raikasta ilmaa. Quote
Kemin Karavaanari Posted February 16, 2013 Author Posted February 16, 2013 Kyllä mieluummin pidän tuossa ja laitan lisäksi lippaa tai flektin ku että laittaisin jonnekin pystyyn. Pellistä taittelis tuohon kyllä kohtuu helposti kunnon scoopinkin. Ei oikein ole sellaista paikkaa mihin laittais pystyyn ilman että jää korin alimmaiseksi osaksi ja siihen leikkiin en taida lähteä mukaan ku ajaakin ois tarkotus. Ainakin lämpimimmissä maissa suosivat www mukaan tuotakin paikkaa niin kaipa siitä jotain hyötyäkin on. Kuvatusta esim tuolla (aikalailla sivun lopussa) http://www.oldbug.com/bob1563.htm Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.