Jump to content

Lehtolan Karavaani - vaunu Eriba Familia '66


Recommended Posts

  • 1 month later...

Bif + kesälomareissu 2012 tuli perheen kans ajeltua. 11 vrk. ja n. 1750 km

 

Täytyy kyllä näin perheellisenä todeta että Eriba ei ollut mikään turha hankinta, mukavaa on ollut koko rahan ja vaivan edestä.

Sivuteltta oli iso plussa karavaaniin ja kelit oli hyvät.

 

Vaunuun ei ole loppukesän aikana tullut isompia tehtyä, mutta muutama idea elää ensi talvelle.

 

Syyskuussa pitäisi saada soodapuhallus aikaiseksi jotta pääsee ulkokuoren kimppuun ja auton kans samoihin sävyihin myös päältä.

post-1638-1388836515319_thumb.jpg

post-1638-13888365153507_thumb.jpg

Link to comment
Kesäkauden päättäjäisissä yhdistelmä ja sen rakentajat palkittiin vuoden Tsemppi palkinnolla. Kaikki tätäkin ketjua lukeneet varmasti tietävät että palkinto meni oikeaan osoiteeseen.

 

 

Kiitokset palkinnosta minun, vaimon ja tallikavereidenkin puolesta jotka ovat varsinkin juniksen parissa hääräilleet.

Oli mukava yllätys saada muisto vitriiniin ja antaa kummasti lisää virtaa näiden projektien valmiiksi saattamiseen.

Link to comment
  • 1 month later...

Lapin soodapuhallus töhäytti Eribasta maalit.

Ohessa pari huonolaatuista kännykkäkuvaa..

 

Mitä maalarimestarit on mieltä. Vaunu on alumiinia niin ilmeisesti pitää maalata ensin hapolla mutta voiko tuon hapon päälle vetää Debeerin epoksia ?

 

Tämä siksi että vaunu jääkin tuolle epoksi pinnalle muutamaksi vuodeksi (niin kuin Juniskin) ja pääsee juniksen kans sävy sävyyn ulkokuoren osalta.

post-1638-13888365681426_thumb.jpg

post-1638-13888365681645_thumb.jpg

post-1638-13888365681915_thumb.jpg

post-1638-13888365682148_thumb.jpg

post-1638-13888365682375_thumb.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...

Mulla olis kiillotusmoppi tossa vaiheessa kädessä.

 

Btw pääseekö tuohon peltiin sisäpuolelta käsiksi jos kolhuja pystyisi sieltäkäsin oikasemaan. Ja kannattaa maaliliikkeestä käydä kysäsemässä mitä tuollaiseen pintaan kannataisi laitaa varmaan ainakin maalinsekaan jotain elastisuutta lisäävää jos pinta painuu helposti.

Link to comment

Tietenkin helpommalla olisi päässyt jos olisi ensin tehnyt vaunun päältä valmiiksi ja sitten vasta sisältä niin ulkopinnan virheisiin olisi sisustan ollessa purettuna päässyt paremmin käsiksi. Eikä olisi tarvinnut maalatessakaan huolehtia sisustan suojaamisesta..

 

Kaikki pitää tietenkin tehdä vaikeimman kautta niin ei nyt viitsisi alkaa viime talvena tehtyä sisustaa taas purkamaan että pääsisi naputtelemaan..

Lisäksi pinta on niin ohutta alumiinia että sitä on ehkä vaikeampi saada naputeltua/jäämään suoraksi kuten peltiä.

 

Kuvissa pinta on "kiiltävä" koska on juuri huuhdeltu vedellä. Todellisuudessa se on matta.

Kiiltävää tästä ei lähdetty hakemaankaan pinnan virheistä johtuen (ja siitä että itse en jaksa kuitenkaan pitää pintaa kiiltävänä)

 

Kiillotuksen työn määrää voi taivastella vaikka tuolta (tontitettu Eriba): http://www.steeringboxscrapers.net/foru ... =26&t=8701

Link to comment

Tai sitten lähdet sille linjalle että kyllä vanhassa vaunussa saa näkyä elämää kun kumminki uusi maalipinta eniten ulkonäköä tekee. Ja kait tuollaista saisi sitten paklata ihan huolella jos oikeasti sileän virheettömän pinnan haluaisi.

Link to comment

Virallinen tuntiveloitus taitaa olla 109 Eur/tunti.

Olisko tuossa 3-3,5 tuntia mennyt, ihan varma en ole. Kattoa ei puhallettu.

 

Ja Pihlis: Kannattaako se nyt vanhoja muistella jos vaimo yhen kerran vähän suuttuu ja vaunun kylkeen haulin kuvia ilmestyy ;)

(Poliisille tiedoksi: tämä oli vitsi ja vaimon metsästyskorttia/kantolupaa ei tämän vuoksi kannattane mitätöidä)

Link to comment

Vanhoja, ei niinkään hyviä juttuja just silloin tapahtumahetkellä,mutta ajan kultaamina hauskoina tarinoina kandee muistella aina.

 

Muistanet senkin hupaelman kun tässä männävuonna räkänokat oli räkättimetsällä ja ampua sutkasivat Rohmun kylkeen kun olin ajelamassa ohi ihan muinamiehinä. Kylläpä kersojen lapikkaat sai kyytiä kun kuulivat kuulan osuvan ohiajavaan autoon, ohjaamossakin meinas lipsahtaa kuskilta murot uikkareihin :)

Link to comment

Alumiinin suojasin aikaisemmin pesun jälkeen Sinolilla pyykimällä koska netin naavapartojen vinkkien perusteella alumiinin ei pitäisi alkaa kovinkaan hapettua tuon käsittelyn jälkeen.

Mikäpä sen mukavampaa kun krapulassa nauttia Sinolin hajusta..

 

 

Kun ei ollut laivojakaan selvitettäväksi asti niin otin töistä pekkasen ja suihkin sinkkiä metalliosiin kirurgin siisteissä talliolosuhteissa.

post-1638-13888365736214_thumb.jpg

post-1638-13888365736445_thumb.jpg

post-1638-13888365736581_thumb.jpg

post-1638-13888365736697_thumb.jpg

Link to comment
  • 4 months later...

Vaunukin alkaa olla verhojen ripustusta vaille valmis.

 

Vaimo oli puunannu sisustan hiomisen ja maalaamisen jäljiltä puhtaaksi ja tekassut oveenkin verhoilun. Ruuvasin paikalleen. Lukkomekanismi jäi odottelemaan entisöintiä ja uutta maalia.

 

Viikolla tulikin laiteltua muuta osaa paikalleen maalauksen jälkeen.

post-1638-13888367507141_thumb.jpg

post-1638-13888367507582_thumb.jpg

post-1638-13888367507841_thumb.jpg

Link to comment

ai että, tyylikäs yhdistelmä. Jos mäkin joskus saisin vaunun oman juniksen perään. Mites tolla yhdistelmällä onnistuu vauhdin ylläpito matka-ajossa? Hiipuuko vauhti pitkissä mäki nousuissa kiusallisenkin hitaaksi vai jaksaako puskea 80kmh mäen ku mäen? Sullahan tietty stroukkeri vaikuttaa asiaan paljon...

Link to comment

Viime kesä mentiin vakio 1600 moottorilla ja juniksen askilla ilman alennusvaihteita eli ns. "1500 askilla". Kyydissä 2 aikuista, 2 lasta ja koko poppoon retkivarusteet.

 

Olihan se kohtuu tuskaa. Lämmöt oli käytännössä koko ajan 120 astetta(helteellä moottoriluukku auki) ja 4 vaihteella ei jaksanut mennä kuin helvetinmoiseen myötätuuleen tai alamäkeen. Tasasella mentiin 80 kymppiä ja ylämäet hiljempaa.

Kesä kuitenki mentiin ja suomi kierrettiin käytännössä 3 vaihteella.. :)

 

Nyt tiheä 1300 aski ja piristetty moottori. Ainakin yksikseen ja kevennetyllä retkivarustuksella meni 4 vaihteella mukavasti satasta mutta mäkiä ei isommin sattunut testipätkälle. Kilometrejäkään ei tullut kuin parikymmentä.

Öljynlämmöt pysytteli testilenkillä auton alla olevalla lisäjäähyllä + suodattimella n. 85 asteessa, ulkolämpötila vajaa 10 astetta. Nopeus n. 90 km/h

 

 

Itse en vakio koneelle suosittelisi kuin Eriba puckia, pisaravaunua tai Combi camppiä joiden omapaino pysyttelisi mielellään alle 400 kilon ja tuulenvastus mahdollisimman pieni..

Link to comment

Vappuajot ajeltu.

 

Eriba oli ihan mukava tukikohta istuskella ja hörpätä lämmintä kaakaota :) Montaa astetta ei lämmintä ulkona ollut.

Akun ja invertterin lisäys voisi olla hyvä niin saisi mm. mikroa käytettyä eväiden lämmitykseen jos ei ole virtaa saatavilla. Tosin juniksessa on kyllä kaasuhella jota ei ole tullut koskaan hyödynnettyä.

post-1638-13888367676783_thumb.jpg

post-1638-13888367677058_thumb.jpg

post-1638-13888367677313_thumb.jpg

Link to comment
Akun ja invertterin lisäys voisi olla hyvä niin saisi mm. mikroa käytettyä eväiden lämmitykseen jos ei ole virtaa saatavilla.

Mikroaaltouunien ottotehot on tyypillisesti 1000 - 1300 W, joten tällainen vaatii tietysti invertterin jonka jatkuva teho on vähintään saman verran. Invertterin hyötysuhteesta riippuen tuollaisen käyttö riipaisee akusta 100 - 150 A virtaa. Mitenkään mahdoton tuo ei ole toteuttaa, mutta ihan halvimmilla Tarjoustalon tuotteilla ei ehkä kannata yrittää :)

Link to comment

20 vuotta vaunuillu, kertaakaan en ole mikroa kaivannu. Salkkumallin kaasugrilli toimii aina. Eriba kaasupullokotelon kylkeen ulosotto ja siihen grillin letku kiinni.

 

Aggrekaatin kanssa ei saa ku vihasia naapureita.

 

PS. Tyylikäs yhdistelmä.

Link to comment
Aggrekaatin kanssa ei saa ku vihasia naapureita.

 

Eikä naapureistakaan niin väliä, mutta ei sitä jatkuvaa pörinää kuuntele pirukaan puhumattakaan ajoneuvon alta tunkevasta pakokaasusta. Meillä on matkailuautossa Dometicin kiinteä aggregaatti Hondan koneella - seuraavassa laitteessa varmuudella salkkumallin laite ja mahdollisimman pitkä kaapeli ...

Link to comment

Yleensä retkeillään leirintäalueilla joissa on sähköä saatavilla. Tämä lähinnä jääkaapin vuoksi ja onhan se lämmin sähköpatterikin mukava.. Evästä on yleensä kokkailtu irtosähköliedellä.

Vaunuun en ole kaasuja kytkenyt lähinnä siksikin ettei Eriban pullokoteloon taida modaamatta mitään pulloa saada mahtumaan. Halkaisija pullossa pitäisi olla hitsikaasupullon luokkaa..

 

Lähinnä mielessä oli pikaiset pysähdykset matkalla paikasta A paikkaan B, ettei joka paikassa tarvitsisi tankata 50 Eurolla ja syöttää pesuetta ABC:lla 50 Eurolla. Eli mikrossa minuutissa lapsosille makaroonilaatikkoa että jaksavat istua taas pari tiimaa.

 

Muistaakseni vaunussa oleva mikro ottaa 800 W ja 1000 W invertterejä olen katsellut. Kyse siis vain satunnaisesta käytöstä tien päällä.

 

Kuten edellä mainittu, Juniksessa on kaasuliesi ja kotona sitä varten 5 kg pullo joten kaikki pannulla lämmitettävä eväs hoituisi kyllä nykyiselläkin varustuksella..mutta ainahan sitä jotain pitää kehitellä joutessaan.

Link to comment
Yleensä retkeillään leirintäalueilla joissa on sähköä saatavilla. Tämä lähinnä jääkaapin vuoksi ja onhan se lämmin sähköpatterikin mukava.. Evästä on yleensä kokkailtu irtosähköliedellä.

Vaunuun en ole kaasuja kytkenyt lähinnä siksikin ettei Eriban pullokoteloon taida modaamatta mitään pulloa saada mahtumaan. Halkaisija pullossa pitäisi olla hitsikaasupullon luokkaa..

 

Lähinnä mielessä oli pikaiset pysähdykset matkalla paikasta A paikkaan B, ettei joka paikassa tarvitsisi tankata 50 Eurolla ja syöttää pesuetta ABC:lla 50 Eurolla. Eli mikrossa minuutissa lapsosille makaroonilaatikkoa että jaksavat istua taas pari tiimaa.

 

Muistaakseni vaunussa oleva mikro ottaa 800 W ja 1000 W invertterejä olen katsellut. Kyse siis vain satunnaisesta käytöstä tien päällä.

 

Kuten edellä mainittu, Juniksessa on kaasuliesi ja kotona sitä varten 5 kg pullo joten kaikki pannulla lämmitettävä eväs hoituisi kyllä nykyiselläkin varustuksella..mutta ainahan sitä jotain pitää kehitellä joutessaan.

 

Kato että on invertterissä reilusti pelivaraa, koska mikro kuulemma tekee käynnistyessään ison virtapiikin - vai mitä sanaa nyt siitä kuormitustilanteesta pitäis käyttää...

Link to comment
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...