Kemin Karavaanari Posted July 23, 2012 Author Share Posted July 23, 2012 Sivuteltta #4. Nyt aletaan olemaan lähempänä haluttua tyyliä. Tilaakin on heti kerralla! Hapettumaton Lapin teltta, Kiitos Kolarilaiselle tunnolliselle omistajalle. Vähän riipasi rinnasta saksia takaseinään pari aukkoa, mutta muuten ois ollu yllättävän hakala kulkea Eribaan ja ulos ;) Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted July 23, 2012 Author Share Posted July 23, 2012 Vaimolle taas iso kiitos teltan muokkaamisesta sopivaksi! Oheinen vempain on tullut vuoden mittaan tutuksi.. :) Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted August 27, 2012 Author Share Posted August 27, 2012 Bif + kesälomareissu 2012 tuli perheen kans ajeltua. 11 vrk. ja n. 1750 km Täytyy kyllä näin perheellisenä todeta että Eriba ei ollut mikään turha hankinta, mukavaa on ollut koko rahan ja vaivan edestä. Sivuteltta oli iso plussa karavaaniin ja kelit oli hyvät. Vaunuun ei ole loppukesän aikana tullut isompia tehtyä, mutta muutama idea elää ensi talvelle. Syyskuussa pitäisi saada soodapuhallus aikaiseksi jotta pääsee ulkokuoren kimppuun ja auton kans samoihin sävyihin myös päältä. Quote Link to comment
Guest Jussinbussi Posted August 31, 2012 Share Posted August 31, 2012 Tykkää tästä harrastamisen riemusta ja onnistumisesta. Tätä on mukava seurata. Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted September 2, 2012 Share Posted September 2, 2012 Kesäkauden päättäjäisissä yhdistelmä ja sen rakentajat palkittiin vuoden Tsemppi palkinnolla. Kaikki tätäkin ketjua lukeneet varmasti tietävät että palkinto meni oikeaan osoiteeseen. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted September 2, 2012 Author Share Posted September 2, 2012 Kesäkauden päättäjäisissä yhdistelmä ja sen rakentajat palkittiin vuoden Tsemppi palkinnolla. Kaikki tätäkin ketjua lukeneet varmasti tietävät että palkinto meni oikeaan osoiteeseen. Kiitokset palkinnosta minun, vaimon ja tallikavereidenkin puolesta jotka ovat varsinkin juniksen parissa hääräilleet. Oli mukava yllätys saada muisto vitriiniin ja antaa kummasti lisää virtaa näiden projektien valmiiksi saattamiseen. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted October 12, 2012 Author Share Posted October 12, 2012 Lapin soodapuhallus töhäytti Eribasta maalit. Ohessa pari huonolaatuista kännykkäkuvaa.. Mitä maalarimestarit on mieltä. Vaunu on alumiinia niin ilmeisesti pitää maalata ensin hapolla mutta voiko tuon hapon päälle vetää Debeerin epoksia ? Tämä siksi että vaunu jääkin tuolle epoksi pinnalle muutamaksi vuodeksi (niin kuin Juniskin) ja pääsee juniksen kans sävy sävyyn ulkokuoren osalta. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted October 23, 2012 Author Share Posted October 23, 2012 Vaunun lommojen ja naarmujen paklaus mietityttää koska vaunun alumiinipinta antaa todella paljon periksi vähänkin painettaessa. Pysyisiköhän hiilikuitu pakkeli normaalia paremmin ? Vai kenties Kemiallinen metalli. Quote Link to comment
Tanhis Posted October 23, 2012 Share Posted October 23, 2012 Mulla olis kiillotusmoppi tossa vaiheessa kädessä. Btw pääseekö tuohon peltiin sisäpuolelta käsiksi jos kolhuja pystyisi sieltäkäsin oikasemaan. Ja kannattaa maaliliikkeestä käydä kysäsemässä mitä tuollaiseen pintaan kannataisi laitaa varmaan ainakin maalinsekaan jotain elastisuutta lisäävää jos pinta painuu helposti. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted October 24, 2012 Author Share Posted October 24, 2012 Tietenkin helpommalla olisi päässyt jos olisi ensin tehnyt vaunun päältä valmiiksi ja sitten vasta sisältä niin ulkopinnan virheisiin olisi sisustan ollessa purettuna päässyt paremmin käsiksi. Eikä olisi tarvinnut maalatessakaan huolehtia sisustan suojaamisesta.. Kaikki pitää tietenkin tehdä vaikeimman kautta niin ei nyt viitsisi alkaa viime talvena tehtyä sisustaa taas purkamaan että pääsisi naputtelemaan.. Lisäksi pinta on niin ohutta alumiinia että sitä on ehkä vaikeampi saada naputeltua/jäämään suoraksi kuten peltiä. Kuvissa pinta on "kiiltävä" koska on juuri huuhdeltu vedellä. Todellisuudessa se on matta. Kiiltävää tästä ei lähdetty hakemaankaan pinnan virheistä johtuen (ja siitä että itse en jaksa kuitenkaan pitää pintaa kiiltävänä) Kiillotuksen työn määrää voi taivastella vaikka tuolta (tontitettu Eriba): http://www.steeringboxscrapers.net/foru ... =26&t=8701 Quote Link to comment
Tanhis Posted October 24, 2012 Share Posted October 24, 2012 Tai sitten lähdet sille linjalle että kyllä vanhassa vaunussa saa näkyä elämää kun kumminki uusi maalipinta eniten ulkonäköä tekee. Ja kait tuollaista saisi sitten paklata ihan huolella jos oikeasti sileän virheettömän pinnan haluaisi. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted October 24, 2012 Author Share Posted October 24, 2012 Juuri näin. Tarkoituksena onkin jättää osa virheistä korjaamatta koska tuskin paklaus tulee tietyissä paikoissa kestämään, mutta esim oven puolella haulikon haulien jättämät kolot on perheelliselle turhan hardcorea.. :) Ikä saa näissä näkyäkin. Quote Link to comment
pihlis Posted October 24, 2012 Share Posted October 24, 2012 Eikös ne haulihommelit ollu ihan oman porukan tekosia... :) semminkin ne voisi jättää siihen vaunun kylkeen kertomaan omaa hupaista tarinaansa. Quote Link to comment
Raihna Posted October 25, 2012 Share Posted October 25, 2012 Kauanko meni aikaa puhalluksessa ja mikä oli tuntivelotus? Oman juniksen hain just soodapuhaltajalta... Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted October 26, 2012 Author Share Posted October 26, 2012 Virallinen tuntiveloitus taitaa olla 109 Eur/tunti. Olisko tuossa 3-3,5 tuntia mennyt, ihan varma en ole. Kattoa ei puhallettu. Ja Pihlis: Kannattaako se nyt vanhoja muistella jos vaimo yhen kerran vähän suuttuu ja vaunun kylkeen haulin kuvia ilmestyy ;) (Poliisille tiedoksi: tämä oli vitsi ja vaimon metsästyskorttia/kantolupaa ei tämän vuoksi kannattane mitätöidä) Quote Link to comment
pihlis Posted October 26, 2012 Share Posted October 26, 2012 Vanhoja, ei niinkään hyviä juttuja just silloin tapahtumahetkellä,mutta ajan kultaamina hauskoina tarinoina kandee muistella aina. Muistanet senkin hupaelman kun tässä männävuonna räkänokat oli räkättimetsällä ja ampua sutkasivat Rohmun kylkeen kun olin ajelamassa ohi ihan muinamiehinä. Kylläpä kersojen lapikkaat sai kyytiä kun kuulivat kuulan osuvan ohiajavaan autoon, ohjaamossakin meinas lipsahtaa kuskilta murot uikkareihin :) Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted November 1, 2012 Author Share Posted November 1, 2012 Alumiinin suojasin aikaisemmin pesun jälkeen Sinolilla pyykimällä koska netin naavapartojen vinkkien perusteella alumiinin ei pitäisi alkaa kovinkaan hapettua tuon käsittelyn jälkeen. Mikäpä sen mukavampaa kun krapulassa nauttia Sinolin hajusta.. Kun ei ollut laivojakaan selvitettäväksi asti niin otin töistä pekkasen ja suihkin sinkkiä metalliosiin kirurgin siisteissä talliolosuhteissa. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted March 18, 2013 Author Share Posted March 18, 2013 Kesä kuulemma tulee tänäkin vuonna niin pitää ottaa tämäkin taas työn alle kotitallissa. Isoimpia vekkejä alettu pakkeloimaan lasikuitupakkelilla. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted March 24, 2013 Author Share Posted March 24, 2013 Ne#kerihommia. Kattoakin aloin hiomaan ku sitä ei puhallettu ettei mee ruvelle Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted March 29, 2013 Author Share Posted March 29, 2013 Aamupäivän saldona sunroof auki ja Poptop teipattuna hiomista varten Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted March 29, 2013 Author Share Posted March 29, 2013 Ja hiottuna. Loppu jo harrastetila kesken ni piti siirtyä ulkohommiin. Epäkesko Einhellkin antautui loppumetreillä niin piti hioskella loppuun hiirellä. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted April 6, 2013 Author Share Posted April 6, 2013 Talli alko näyttää tältä niin oli pakko pitää siivouspäivä ja käyttää Eribaa ulkona. Lievä pöly alkoi jo pelkäämään koko talliin menemistä. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted April 13, 2013 Author Share Posted April 13, 2013 Happo suihkittu Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted April 14, 2013 Author Share Posted April 14, 2013 Ja epoksi päällä. Sitten ku on kesä ja kärpäset niin aisa ja vanteet valkeaksi. Tuohon on hyvä jatkaa pohjien hieromista jahka pintaväri jonku vuoden päästä tulee ajankohtaseksi. Retkeillään nyt taas välillä. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted April 20, 2013 Author Share Posted April 20, 2013 Vaunukin alkaa olla verhojen ripustusta vaille valmis. Vaimo oli puunannu sisustan hiomisen ja maalaamisen jäljiltä puhtaaksi ja tekassut oveenkin verhoilun. Ruuvasin paikalleen. Lukkomekanismi jäi odottelemaan entisöintiä ja uutta maalia. Viikolla tulikin laiteltua muuta osaa paikalleen maalauksen jälkeen. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted April 28, 2013 Author Share Posted April 28, 2013 Ulkoilutettu. Mukavasti tuli perässä, kiitos muutaman lisähevosen. Quote Link to comment
jori Posted April 28, 2013 Share Posted April 28, 2013 ai että, tyylikäs yhdistelmä. Jos mäkin joskus saisin vaunun oman juniksen perään. Mites tolla yhdistelmällä onnistuu vauhdin ylläpito matka-ajossa? Hiipuuko vauhti pitkissä mäki nousuissa kiusallisenkin hitaaksi vai jaksaako puskea 80kmh mäen ku mäen? Sullahan tietty stroukkeri vaikuttaa asiaan paljon... Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted April 28, 2013 Author Share Posted April 28, 2013 Viime kesä mentiin vakio 1600 moottorilla ja juniksen askilla ilman alennusvaihteita eli ns. "1500 askilla". Kyydissä 2 aikuista, 2 lasta ja koko poppoon retkivarusteet. Olihan se kohtuu tuskaa. Lämmöt oli käytännössä koko ajan 120 astetta(helteellä moottoriluukku auki) ja 4 vaihteella ei jaksanut mennä kuin helvetinmoiseen myötätuuleen tai alamäkeen. Tasasella mentiin 80 kymppiä ja ylämäet hiljempaa. Kesä kuitenki mentiin ja suomi kierrettiin käytännössä 3 vaihteella.. :) Nyt tiheä 1300 aski ja piristetty moottori. Ainakin yksikseen ja kevennetyllä retkivarustuksella meni 4 vaihteella mukavasti satasta mutta mäkiä ei isommin sattunut testipätkälle. Kilometrejäkään ei tullut kuin parikymmentä. Öljynlämmöt pysytteli testilenkillä auton alla olevalla lisäjäähyllä + suodattimella n. 85 asteessa, ulkolämpötila vajaa 10 astetta. Nopeus n. 90 km/h Itse en vakio koneelle suosittelisi kuin Eriba puckia, pisaravaunua tai Combi camppiä joiden omapaino pysyttelisi mielellään alle 400 kilon ja tuulenvastus mahdollisimman pieni.. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted May 2, 2013 Author Share Posted May 2, 2013 Vappuajot ajeltu. Eriba oli ihan mukava tukikohta istuskella ja hörpätä lämmintä kaakaota :) Montaa astetta ei lämmintä ulkona ollut. Akun ja invertterin lisäys voisi olla hyvä niin saisi mm. mikroa käytettyä eväiden lämmitykseen jos ei ole virtaa saatavilla. Tosin juniksessa on kyllä kaasuhella jota ei ole tullut koskaan hyödynnettyä. Quote Link to comment
metake Posted May 2, 2013 Share Posted May 2, 2013 Akun ja invertterin lisäys voisi olla hyvä niin saisi mm. mikroa käytettyä eväiden lämmitykseen jos ei ole virtaa saatavilla. Mikroaaltouunien ottotehot on tyypillisesti 1000 - 1300 W, joten tällainen vaatii tietysti invertterin jonka jatkuva teho on vähintään saman verran. Invertterin hyötysuhteesta riippuen tuollaisen käyttö riipaisee akusta 100 - 150 A virtaa. Mitenkään mahdoton tuo ei ole toteuttaa, mutta ihan halvimmilla Tarjoustalon tuotteilla ei ehkä kannata yrittää :) Quote Link to comment
Tanhis Posted May 2, 2013 Share Posted May 2, 2013 Itse hommaisin mielummin agrekaatin mille sitte tekisi oman kotelonsa johonkin tai sitten vain nostaisi ulos ja kettingillä aisaan kiinni. Quote Link to comment
Lasse Posted May 2, 2013 Share Posted May 2, 2013 20 vuotta vaunuillu, kertaakaan en ole mikroa kaivannu. Salkkumallin kaasugrilli toimii aina. Eriba kaasupullokotelon kylkeen ulosotto ja siihen grillin letku kiinni. Aggrekaatin kanssa ei saa ku vihasia naapureita. PS. Tyylikäs yhdistelmä. Quote Link to comment
-AP- Posted May 2, 2013 Share Posted May 2, 2013 Aggrekaatin kanssa ei saa ku vihasia naapureita. Eikä naapureistakaan niin väliä, mutta ei sitä jatkuvaa pörinää kuuntele pirukaan puhumattakaan ajoneuvon alta tunkevasta pakokaasusta. Meillä on matkailuautossa Dometicin kiinteä aggregaatti Hondan koneella - seuraavassa laitteessa varmuudella salkkumallin laite ja mahdollisimman pitkä kaapeli ... Quote Link to comment
Tanhis Posted May 2, 2013 Share Posted May 2, 2013 Niin oliko sitä mikroa tarkotus käyttää 24/7 ;) Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted May 2, 2013 Author Share Posted May 2, 2013 Yleensä retkeillään leirintäalueilla joissa on sähköä saatavilla. Tämä lähinnä jääkaapin vuoksi ja onhan se lämmin sähköpatterikin mukava.. Evästä on yleensä kokkailtu irtosähköliedellä. Vaunuun en ole kaasuja kytkenyt lähinnä siksikin ettei Eriban pullokoteloon taida modaamatta mitään pulloa saada mahtumaan. Halkaisija pullossa pitäisi olla hitsikaasupullon luokkaa.. Lähinnä mielessä oli pikaiset pysähdykset matkalla paikasta A paikkaan B, ettei joka paikassa tarvitsisi tankata 50 Eurolla ja syöttää pesuetta ABC:lla 50 Eurolla. Eli mikrossa minuutissa lapsosille makaroonilaatikkoa että jaksavat istua taas pari tiimaa. Muistaakseni vaunussa oleva mikro ottaa 800 W ja 1000 W invertterejä olen katsellut. Kyse siis vain satunnaisesta käytöstä tien päällä. Kuten edellä mainittu, Juniksessa on kaasuliesi ja kotona sitä varten 5 kg pullo joten kaikki pannulla lämmitettävä eväs hoituisi kyllä nykyiselläkin varustuksella..mutta ainahan sitä jotain pitää kehitellä joutessaan. Quote Link to comment
SePi Posted May 2, 2013 Share Posted May 2, 2013 Yleensä retkeillään leirintäalueilla joissa on sähköä saatavilla. Tämä lähinnä jääkaapin vuoksi ja onhan se lämmin sähköpatterikin mukava.. Evästä on yleensä kokkailtu irtosähköliedellä. Vaunuun en ole kaasuja kytkenyt lähinnä siksikin ettei Eriban pullokoteloon taida modaamatta mitään pulloa saada mahtumaan. Halkaisija pullossa pitäisi olla hitsikaasupullon luokkaa.. Lähinnä mielessä oli pikaiset pysähdykset matkalla paikasta A paikkaan B, ettei joka paikassa tarvitsisi tankata 50 Eurolla ja syöttää pesuetta ABC:lla 50 Eurolla. Eli mikrossa minuutissa lapsosille makaroonilaatikkoa että jaksavat istua taas pari tiimaa. Muistaakseni vaunussa oleva mikro ottaa 800 W ja 1000 W invertterejä olen katsellut. Kyse siis vain satunnaisesta käytöstä tien päällä. Kuten edellä mainittu, Juniksessa on kaasuliesi ja kotona sitä varten 5 kg pullo joten kaikki pannulla lämmitettävä eväs hoituisi kyllä nykyiselläkin varustuksella..mutta ainahan sitä jotain pitää kehitellä joutessaan. Kato että on invertterissä reilusti pelivaraa, koska mikro kuulemma tekee käynnistyessään ison virtapiikin - vai mitä sanaa nyt siitä kuormitustilanteesta pitäis käyttää... Quote Link to comment
Guest Heimo Posted July 2, 2013 Share Posted July 2, 2013 On muuten hieno yhdistelmä. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.