Jump to content

Real old school race split aka. ReserveRevenge


Mäki

Recommended Posts

Vanhemmat harrastajat saattavat tunnistaa tämän laitteen vuodelta 1982, jolloin autolla ajettiin varttimailin pätkä aikaan 15,41. Kesän -82 jälkeen auto taltioitiin sisätiloihin odottamaan paluuta radalle. Innostuneena nuorena harrastajana kävimme auton lähes legendaarisen omistajan kanssa ostoneuvotteluja, mutta ne päättyivät tuolloin tuloksettomina.

 

Sitkeän 29 vuoden pommittamisen jälkeen auto on nyt vaihtamassa omistajaa ja palaamassa kadulle ensi kesänä. Revanssilähtöstä on jo sovittu ja se tapahtuu ensi keväänä Kiikalassa. Tekniikaksi tulee aluksi tiukka 1600 cc 48 Webereillä ja + 320-asteisella nokalla, jolla lähdetään tavoittelemaan -82 ajettua vertailuaikaa. Tosin lähtörutiinit voivat olla pielessä, kun itse on tullut lähdettyä viivalta viimeksi vuonna 1992!

 

Stay tuned!

 

Jukkis

post-1060-13888365274708_thumb.jpg

Link to comment

Ulkoilmassa kymmenen vuoden jälkeen! Herrasmiehet kättelevät omistajanvaihdoksen kunniaksi, vanhat pierut tunnistavat varmasti vasemmalla olevan kaverin? Allekirjoittanut oli aktiivinen Volkkarikerhossa 1982 - 1990, joten itsellekin on kertynyt harrastusvuosia VW:n parissa melkoisesti.

Seuraavaksi projektissa laitetaan alusta kuntoon, korillehan ei tarvitse tehdä yhtään mitään.

post-1060-13888365443557_thumb.jpg

post-1060-13888365443719_thumb.jpg

post-1060-13888365443949_thumb.jpg

Link to comment
  • 5 months later...

No niin, syyskuussa aloitettu taloprojekti on nyt siinä vaiheessa, että on taas aikaa paneutua harrastuksiin. Alusta on hiekkapuhallettu ja maalattu ja jarruputkiosasto on jo päivitetty. Vaimon painostuksesta ihan täydellistä kilpuria ei ehdi tekemään, mutta toukokuuhun on tosin aikaa.

 

Pikkusen oikaisin, jotta ehdin Kiikalaan. Laatikoksi löytyi tallin perältä vanha 2,5-jokkislaatikko kempillä, joten sillä mennään ainakin ekat koitokset. Kaverin nurkista löytyi 76/92 mylly vz30-nokalla, jota höystetään Street eliminator-kansilla ja 48 IDA-Webruilla. Kuvassa etualalla on isohko laatikko tarvikkeita Kuplapajasta, joilla sitten tehdään viimeinen silaus.

 

Etuakseliksi tulee 4" kavennettu levyjarrullinen akseli, vannepuolesta vastaa Vannepaja Merimaskusta. Kuin sattuman kautta penkeiksi löytyivät aidot Scatin kisapenkit, nyt olisi käyttöä DOT-merkatuille katuslikseille + frontrunnereille

 

Jukkis

post-1060-13888366961028_thumb.jpg

Link to comment
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Jarrujen ja koneen asennusta. Vannepajan Esa Mäkelä kutsuttiin apuun, kun ei enää oma aika riittänyt. Kottenkin jeesasi moottorin kanssa. Eli mikään ei oikeastaan ole muuttunut 30 vuodessa.

 

Tankin asento on vähän keturallaan, mutta menköön tämän kauden

 

Taustalla Esan Smurffikupla työn alla

post-1060-13888367776377_thumb.jpg

post-1060-13888367776555_thumb.jpg

post-1060-13888367776733_thumb.jpg

Link to comment

Lauantaina kolvi mukaan, jotta saadaan vedettyä slikseihin sadekelin kuviot. Mäkelä tuunasi näppärästi 3,5x15 ja 6x16 vanteet Transporterin vannekehillä. Ei tule toisia samanlaisia vastaan!

 

Huomenna vielä viimeiset sähkötyöt ja jakkara paikalleen, niin ollaan kisavalmiita

post-1060-13888367784516_thumb.jpg

Link to comment

ET 14.017 / 149,81 toisella vedolla, ei paha saavutus... Reaktiotkin 0,6 - 0,8 sek, joten ei vanha äijä ole päässyt ihan rapistumaankaan.

 

Varmasti olisi mennyt tuonkin alle, jos olisi vaivautunut säätämään pyöränkulmat. Meinasi lähteä lapasesta kolmannella vedolla, kun rupesi vetelemään laidasta laitaan. Osasyy vetelemiseen johtunee Eiffel-tornin korkuisesta alustasta, joten tällekin täytyy tehdä jotakin.

 

Positiivinen ylläri oli vanha jokkislaatikko 2,5:lla. Kemppi nyt tietysti piti, mutta täyskaasulähdölläkin aski piti rattaat ja öljyt sisällään. Mutta ei tuolla paljon kovempaa pääse. Laatikko-osastolle pitää kyllä keksiä jotakin uutta.

Kone kiekui iloisesti 8000 rpm, mutta lämmöt nousivat turhan nopeasti kolmesta lauhtuttimisesta huolimatta . Tähän pitää keksiä jotakin seuraaviin karkeloihin, jos vaikka laittaisi puhallinkopan paikoilleen?

 

Ja jos jollakulla on kuvia autosta 102, niin niitä voi tuupata osoitteeseen jukkis.maki(ät)gmail.com

 

 

Jukkis

Link to comment

Tuoretta sähköä ja kone laulaa taas kuin Eppu Normaali 80-luvulla Pyhärannassa (terkut vain Rapasen Mackelle ja muille vanhoille kerholaisille). Ja nyt alkoi uuden kisamoottorin suunnittelu, jotta päästään uusille sekuntiluvuille...

Link to comment
  • 2 weeks later...

No niin, etuakseli irtosi. Kevyttä kesähuoltoa; droppiolat, uudet pallonivelet ja raidetangon pää ja palat takaisin. Ei pitäisi enää vedellä, jos malttaa vielä säätääkin kulmat kohdalleen. Puhallinkoppakin tuli hankittua eli pian pysyy mylly kylmänä. Tavoitteena Räyskälä elokuussa ja 13-alkuinen aika.

Edited by Mäki
Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

KG:n kuitupalat on nyt lykätty kiertoon ja BSD jää väliin, mutta ensi kaudella palataan asiaan.

 

Uusi, parempi laatikko on tulossa, joten konepuolellekin pitää keksiä jotakin. Ehkä Ameerikan matkalta voi tulla tuliaisina jotakin mukavaa?

 

Joka tapauksessa koppa sisäpuolelta kuntoon ja auto katsastusvalmiiksi vielä ennen talven tuloa

Link to comment
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...