Guest Raggare Posted February 21, 2007 Posted February 21, 2007 volkkariinki pimpsonit ja vakiojakkara, sit kiristetään vyöt, ajetaan pari töyssyy ja kas ku remmit valahti päältä pois ku heteka jousti alla :D Quote
Ketsa Posted February 21, 2007 Posted February 21, 2007 En minä ainakaan uskaltais semmosen auton kyytiin istua missä pystyy päätään hakkaan kaareen... Jep. Sellaisen auton kanssa menisi kyllä minullakin pupu pöksyyn. Quote
metake Posted February 21, 2007 Posted February 21, 2007 Hmm... musta alkaa tuntuun että lopunperin me puhutaan samasta asiasta :) Mun alkuperäinen pointti oli se, että koska tuo ihan virallinen (en tarkoita nyt sitä FIA-hyväksyttyä vaan halvempaa "peruskamaa" jota kuitenkin kisakäyttöön on myyty ja myydään) kaari pehmuste ei kovin tuhottomasti maksa, niin miksi siinä pitää säästää jos on jo 500 eur laittanut kaariin? Kun kuitenkin mahdollisuus pään osumiselle kaareen on olemassa? Siitä olen samaa mieltä, että jos normaalisti vöissä istuen kypärä osuu kaareen, niin jotain on pielessä. Ja lähinnä kartturien kohdalla tilanne on pahempi, koska ei tavallinen harrastaja muokkaa penkkiä/kiinnikkeitä/kaaria uusiksi joka kisaan missä joku tilapäis kartturi istuu. Kaadossa on kuitenkin sellaiset voimat, että jo pelkästään penkki joustaa yläpäästään helposti 10 cm, tähän vöiden hienoinen periksi anto (tai vähän löysät vyöt) ja kropan joustot, niin äkkiä se pää liikkuu sen 20 - 30 cm, saa olla iso auto jos ei silloin olla lähellä kaaria, nimenomaan sivusuunnassa. Quote
Guest Posted February 21, 2007 Posted February 21, 2007 Siis mehän vaan tehtiin se normaali härkänen pienestä sivujuonteesta niinkuin aina ; ) Quote
metake Posted February 21, 2007 Posted February 21, 2007 Siis mehän vaan tehtiin se normaali härkänen pienestä sivujuonteesta niinkuin aina ; ) Joo, mut se onkin tän foorumin suola, että sivujuonteet on sallittu :) Quote
tmm Posted February 21, 2007 Posted February 21, 2007 Tästähän juttua piisaa :) Palataanpa kysymykseeni. Mistä löytyy sitä "kisakäyttöön tehtyä, ei FIA hyväksyttyä peruskamaa joka ei maksa niin paljon". Kisakäytössähän tuota luokiteltua on nyt pakko käyttää tämän vuoden alusta. Mitä ennen käytettiin (putkieristeiden lisäksi) ? Quote
metake Posted February 21, 2007 Posted February 21, 2007 Mistä löytyy sitä "kisakäyttöön tehtyä, ei FIA hyväksyttyä peruskamaa joka ei maksa niin paljon". Kisakäytössähän tuota luokiteltua on nyt pakko käyttää tämän vuoden alusta. Mitä ennen käytettiin (putkieristeiden lisäksi) ? Autoracing: Quote
Ketsa Posted February 21, 2007 Posted February 21, 2007 http://www.lautamakimotorsport.fi/muutvarusteet.htm Tommonen 2m pätkä on tullut joskus ostettua. Sen ostamisen jälkeen sitten tullut käytettyä vesiputken eristettä (itse en hinnan lisäksi eroa ole huomannut). Quote
Guest koivi Posted February 22, 2007 Posted February 22, 2007 putki liikkeestä löytyy ja ei ole pahan hintasta... Quote
tmm Posted February 22, 2007 Posted February 22, 2007 Kiitoksia. Nyt vasta bongasin tuon autoracingin pdf-kuvaston. Jumankauta - siellähän on vaikka mitä "tarpeellista" :) Quote
metake Posted February 22, 2007 Posted February 22, 2007 putki liikkeestä löytyy ja ei ole pahan hintasta... Samasta liikkeestä ostaa sitten kaarimateriaalitkin, tulee niinkun enempi säästöö ;) Quote
Guest Mika Raussi Posted February 22, 2007 Posted February 22, 2007 putki liikkeestä löytyy Mut tässähän oltiin vissiin kuitenkin pehmustetta hakemassa, eikä putkea? Quote
Ketsa Posted February 22, 2007 Posted February 22, 2007 Monesta putkiliikkeestä löytyy saumatonta putkea ja se on tee-se-itse-miehelle useimmiten parempi vaihtoehto kuin chromoly putket. Quote
metake Posted February 23, 2007 Posted February 23, 2007 putki liikkeestä löytyy Mut tässähän oltiin vissiin kuitenkin pehmustetta hakemassa, eikä putkea? Joo, mutta jos kerran on tarve säästää pehmusteessa, niin miksei säästäis sitten putkessakin ja pistäis saumallista vesijohtoputkee ;) Ja lisäsäästöö syntyy kun laittaa jarruletkut rasvaprässin letkuista ja lukkosokkien tilalle naulat yms. ;) My point: Miks vitussa pitää säästää jossain turvakaaripehmusteessa 50 euroo kun siihen autoon on lyöty rahaa kiinni 5000 euroo ? Quote
metake Posted February 23, 2007 Posted February 23, 2007 Monesta putkiliikkeestä löytyy saumatonta putkea ja se on tee-se-itse-miehelle useimmiten parempi vaihtoehto kuin chromoly putket. Tästä olen kyllä harvinaisen samaa mieltä. Oma mielipiteeni on, että AKK:n pitäis kieltää itsetehdyt chromoly kaaret. Quote
Ketsa Posted February 28, 2007 Posted February 28, 2007 Putkiliikkeistä löytyy myös sellaista mustaa joka näyttää ihan turvakaaren pehmusteelle. Quote
Guest mäksä Posted March 1, 2007 Posted March 1, 2007 kannatta tehä saumallisesta putkesta nii säästää ja kestää kyllä! Quote
Olli Ristimäki Posted March 1, 2007 Posted March 1, 2007 Nimimerkki useamman kaadon suorittaneena voin kertoa että aina kun pää osuu kaareen on jotain tehty väärin! On tietysti totta että ihmisroppa voi antaa "periks" kymmeniä senttejä oikein kovassa mällissä mutta ei ainakaan itellä vielä yhdessäkään kaadossa ole pää kolahdellut kaariin. Millä vehkeellä oot voltteja heittänyt? Jos kaadat kasipätkän Fiiatin neljällä kierteellä ja kypärässä on kaaren kuvat niin mitä on tehty väärin muutakuin laitettu 186 senttinen kaveri suhteellisen pieneen autoon? Tätä juttua on jeesusteltu viimeinen puoli vuotta Ralli.netissä ja aina joku huutaa että penkkejä säätämällä saa niin että ei VOI osua kaariin kaataessa. Kyllä voi eikä tarvi olla ees kusiainen tai kasipätkä. On melkoiset voimat pelissä kun täydestä laulusta lähtee kerimään ja vöiden, penkin ja äijän yhteisvenymä on helposti sen 20 senttiä vaikka kaikki olis kunnossa ja kireällä. Siinä tulee äkkiä kaaret lähelle. Siinä mielessä kisakäytössä pehmuste on joka kilpurissa ehdoton ja nyt uusien sääntöjen mukaan sen pitää olla oikeasti pehmustavaa materiaalia. Tuo vesiputkieriste voi näyttää urheilulliselta mutta iskunvaimennuksen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Quote
Roope Posted March 1, 2007 Posted March 1, 2007 niin ja kannattaa panostaa kunnon kypärään eikä siihen halvimpaan... Quote
tmm Posted March 26, 2007 Posted March 26, 2007 No nyt on kaaret sisällä. Hienosti sopii. -Tuomas http://seeblau65.blogspot.com/ Quote
-MITO- Posted March 26, 2007 Posted March 26, 2007 Noniin näyttäis, oma sarja tulossa ensikuussa.. Quote
metake Posted March 26, 2007 Posted March 26, 2007 No nyt on kaaret sisällä. Hienosti sopii. -Tuomas Hienolla sopivuudella tarkoitit ilmeisesti, että ne sopi kabiiniin sisälle ;) Istuvuudessa ja korin muotojen seuraavuudessa on kyllä paljonkin toivomisen varaa. Oliko näiden valmistajasta mitään tietoa? Quote
Guest Hannu Mattila Posted March 26, 2007 Posted March 26, 2007 Tuo vesiputkieriste voi näyttää urheilulliselta mutta iskunvaimennuksen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Siihen kaariputkeen voi laittaa sitten vaikka kortsun tai tervatun villasukan, iskunvaimennus on vesiputkieristeen kanssa ihan tasan samaa luokkaa. Jos pää jatkaa matkaa tangentin suuntaan, kun metallimöykky jonka matkustajina siinä vaiheessa ollaan, on jo matkalla suuntaan x, niin olis toivonu, että siinä kaaressa olis ollu se FIA:n pehmuste. Olis loppulaskussa ainakin säästäny sen kypärän ja ehkä parin lääkärilaskun verran.. Nimim. Kokeiltu on PS. Ihan sitten toinen juttu on nää, jotka laittaa kaaria katuautoihin ihan ulkonäkösyistä. Mutta jos aiotte tekeleellänne kilpaa ajaa, niin ajatelkaa edes omaa terveyttänne, perkele. PPS. Mulla oli penkki niin, ettei siihen putkeen voi millään ylettyä ja 3" vyöt tiukalla, mutta niin vaan oli kaaren kuva ohimossa.. Quote
tmm Posted March 26, 2007 Posted March 26, 2007 Siihen kaariputkeen voi laittaa sitten vaikka kortsun tai tervatun villasukan, iskunvaimennus on vesiputkieristeen kanssa ihan tasan samaa luokkaa. .. Juujuu. Laitetaan laitetaan :) Ei vaan oo vielä tullut käyntiä vauhtikaupassa... -Tuomas Quote
Guest kenkä Posted March 27, 2007 Posted March 27, 2007 puhutaanko turvakaarista vai "turvakaarista" siis onko tarkoitus että kaari pelastaa teidät puupaltoolta vai että pissikset tykkää ja amisviikset väpättää... käyttäkää oikeissa kaarissa saumatonta putkea ja oikeata pehmustetta! jos haluate "amiskaaret" niin myyn kyllä saumallista vesijohtoputkea sekä solukumi tai solumuovi eristettä... teillä on vaan yksi elämä!!! Quote
-tipi- Posted March 27, 2007 Posted March 27, 2007 kenkä, myy mulle teräsputkea halkasijoilla (ulko/sisä) 52/45mm, saumallista tai ilman 2x20cm pätkät, kiitos. Quote
hanski. Posted March 27, 2007 Posted March 27, 2007 kaaret on "oikeat" rallikaaret...luuppalan vääntämät saumattomasta putkesta....ja tuo vesiputken eriste taitaa nyt etsiä uuden kohteen.... kunnolliset pehmusteet tulossa...että näin.... Quote
mikan Posted September 1, 2009 Posted September 1, 2009 Mistä tänä päivänä kannattaa ostaa turvakaariputkea? Metrihinta? Mikään valmis setti ei käy, koska kohteena kirppu. Kylmävedetty, saumaton puhdas hiiliteräs, hiilen enimmäismäärä 0.3%, vetolujuus min. 350 N/mm2 45 x 2.5 (1.75” x 0.095”) tai 50 x 2.0 (2.0” x 0.083”) Pääkaari ja sivukaaret 38 x 2.5 (1.5” x 0.095”) tai 40 x 2.0 (1.6” x 0.083”) Puolisivukaaret ja kehikkorakenteen muut osat t. Mika Quote
-Alex- Posted September 1, 2009 Posted September 1, 2009 Omani ostin muistaakseni Hewisetiltä tai luuppalalta. Maksoi 350 euroa valmiiksi taivutettu sarja, tosin asennus ammattimiehellä maksoi yli 500 euroa. Kaaret tulevat lattiaan pultattuina vahvikelevyihin. Quote
-AP- Posted September 1, 2009 Posted September 1, 2009 http://www.pumppukaasu.kuvat.fi/kuvat/v ... +historic/ Quote
Guest laiska`s custom Posted September 1, 2009 Posted September 1, 2009 42.4*3.2 saumaton fhra:n määräykset täyttävä putki noin max 10e metri verolla,tulossa varastoon lähiaikoina. mitä maksaa muualla?muita kokoja saan myös. Quote
Ketsa Posted September 1, 2009 Posted September 1, 2009 Mitenkä muuten tuollaisiin tuuninkiautoihin suhtaudutaan siviilikatsastuksessa, meneekö esim. tuollainen Alexin auto jossa turvavyöt on asennettu päin persettä läpi katsastuksesta? Quote
-Alex- Posted September 1, 2009 Posted September 1, 2009 On siellä 6x60x250 latta alla ja 12.9 pulteilla vyöt kiinni. Oikea sääntöjen mukainen kiinnitystapa on tiedossa, mutta sitä ei olla vielä saatu aikaiseksi tehtyä. Taakse alas suoraan menevien putkien väliin voisi laittaa yhden putken lisää ja putkestä läpi holkit, joihin turvavyölenkit. Kukaan katsastussetä ei ole moittinut tähän mennessä. Turvakaaret eivät ihan tuningia varten ole, aikoinaan äitee ei päästänyt stripille kokeileen uuden moottorin kanssa ellei asenneta turvakaaria uusine turvavöineen ;) Ps. eika sua ärsytä Ketsa? :D Quote
hanski. Posted September 1, 2009 Posted September 1, 2009 jokasen oma maku miten turvavyöt laittaa, mutta ketsan kanssa kyllä samaa mieltä, penkin takana vyön vetosuunta on kyllä liian alhaalla.. ihan oman turvallisuuden takia kannattaa siirtää taaemmas, kuten sulla varmaan olikin aikomus.. Kukaan katsastussetä ei ole moittinut tähän mennessä. katsarit ei välitä, mutta äitees voi sua moittia, jos loukkaat tuon takia ittes... Quote
-Alex- Posted September 1, 2009 Posted September 1, 2009 On kyllä totta että tällähetkellä vöiden kiinnityspiste penkin takana liian matalalla. 20-25cm ylemmäs / 10-15 astetta loivemmalla kulmalla taaksepäin. Quote
Guest micco Posted September 1, 2009 Posted September 1, 2009 Välillä saa oikein makeita nauruja pelkästään lukemalla... Vittuilun kun jättää pois, niin ei jää paljon sanottavaa.. Noh onhan siellä asiaakin välissä. Quote
-Alex- Posted September 1, 2009 Posted September 1, 2009 Se on joillekin tämän palstan suola se vittuilu ;) Ps. Hanski, onko myynnissä bolt-on koneita? Edes vanhaa varastoa? ;) Quote
hanski. Posted September 1, 2009 Posted September 1, 2009 koneita löytyy kyllä, turbolla ja ilman.. montako kalajoelle lähtis? Quote
metake Posted September 1, 2009 Posted September 1, 2009 Turvavöiden oikeat asennukset, loput selviää AKK:n sääntökirjasta: Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.