Jump to content

Turvakaarista


Guest v1lh0-

Recommended Posts

Hmm... musta alkaa tuntuun että lopunperin me puhutaan samasta asiasta :)

 

Mun alkuperäinen pointti oli se, että koska tuo ihan virallinen (en tarkoita nyt sitä FIA-hyväksyttyä vaan halvempaa "peruskamaa" jota kuitenkin kisakäyttöön on myyty ja myydään) kaari pehmuste ei kovin tuhottomasti maksa, niin miksi siinä pitää säästää jos on jo 500 eur laittanut kaariin? Kun kuitenkin mahdollisuus pään osumiselle kaareen on olemassa?

 

Siitä olen samaa mieltä, että jos normaalisti vöissä istuen kypärä osuu kaareen, niin jotain on pielessä. Ja lähinnä kartturien kohdalla tilanne on pahempi, koska ei tavallinen harrastaja muokkaa penkkiä/kiinnikkeitä/kaaria uusiksi joka kisaan missä joku tilapäis kartturi istuu. Kaadossa on kuitenkin sellaiset voimat, että jo pelkästään penkki joustaa yläpäästään helposti 10 cm, tähän vöiden hienoinen periksi anto (tai vähän löysät vyöt) ja kropan joustot, niin äkkiä se pää liikkuu sen 20 - 30 cm, saa olla iso auto jos ei silloin olla lähellä kaaria, nimenomaan sivusuunnassa.

Link to comment

Tästähän juttua piisaa :)

 

Palataanpa kysymykseeni.

 

Mistä löytyy sitä "kisakäyttöön tehtyä, ei FIA hyväksyttyä peruskamaa joka ei maksa niin paljon".

 

Kisakäytössähän tuota luokiteltua on nyt pakko käyttää tämän vuoden alusta. Mitä ennen käytettiin (putkieristeiden lisäksi) ?

Link to comment
Mistä löytyy sitä "kisakäyttöön tehtyä, ei FIA hyväksyttyä peruskamaa joka ei maksa niin paljon".

 

Kisakäytössähän tuota luokiteltua on nyt pakko käyttää tämän vuoden alusta. Mitä ennen käytettiin (putkieristeiden lisäksi) ?

 

Autoracing:

post-948-13888358821486_thumb.jpg

Link to comment
putki liikkeestä löytyy

Mut tässähän oltiin vissiin kuitenkin pehmustetta hakemassa, eikä putkea?

 

Joo, mutta jos kerran on tarve säästää pehmusteessa, niin miksei säästäis sitten putkessakin ja pistäis saumallista vesijohtoputkee ;)

 

Ja lisäsäästöö syntyy kun laittaa jarruletkut rasvaprässin letkuista ja lukkosokkien tilalle naulat yms. ;)

 

My point: Miks vitussa pitää säästää jossain turvakaaripehmusteessa 50 euroo kun siihen autoon on lyöty rahaa kiinni 5000 euroo ?

Link to comment
Monesta putkiliikkeestä löytyy saumatonta putkea ja se on tee-se-itse-miehelle useimmiten parempi vaihtoehto kuin chromoly putket.

 

Tästä olen kyllä harvinaisen samaa mieltä. Oma mielipiteeni on, että AKK:n pitäis kieltää itsetehdyt chromoly kaaret.

Link to comment
Nimimerkki useamman kaadon suorittaneena voin kertoa että aina kun pää osuu kaareen on jotain tehty väärin!

 

On tietysti totta että ihmisroppa voi antaa "periks" kymmeniä senttejä oikein kovassa mällissä mutta ei ainakaan itellä vielä yhdessäkään kaadossa ole pää kolahdellut kaariin.

 

Millä vehkeellä oot voltteja heittänyt? Jos kaadat kasipätkän Fiiatin neljällä kierteellä ja kypärässä on kaaren kuvat niin mitä on tehty väärin muutakuin laitettu 186 senttinen kaveri suhteellisen pieneen autoon? Tätä juttua on jeesusteltu viimeinen puoli vuotta Ralli.netissä ja aina joku huutaa että penkkejä säätämällä saa niin että ei VOI osua kaariin kaataessa. Kyllä voi eikä tarvi olla ees kusiainen tai kasipätkä. On melkoiset voimat pelissä kun täydestä laulusta lähtee kerimään ja vöiden, penkin ja äijän yhteisvenymä on helposti sen 20 senttiä vaikka kaikki olis kunnossa ja kireällä. Siinä tulee äkkiä kaaret lähelle. Siinä mielessä kisakäytössä pehmuste on joka kilpurissa ehdoton ja nyt uusien sääntöjen mukaan sen pitää olla oikeasti pehmustavaa materiaalia. Tuo vesiputkieriste voi näyttää urheilulliselta mutta iskunvaimennuksen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

Link to comment
  • 4 weeks later...
No nyt on kaaret sisällä. Hienosti sopii.

 

-Tuomas

 

 

Hienolla sopivuudella tarkoitit ilmeisesti, että ne sopi kabiiniin sisälle ;)

 

Istuvuudessa ja korin muotojen seuraavuudessa on kyllä paljonkin toivomisen varaa. Oliko näiden valmistajasta mitään tietoa?

Link to comment
Guest Hannu Mattila
Tuo vesiputkieriste voi näyttää urheilulliselta mutta iskunvaimennuksen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

Siihen kaariputkeen voi laittaa sitten vaikka kortsun tai tervatun villasukan, iskunvaimennus on vesiputkieristeen kanssa ihan tasan samaa luokkaa.

 

Jos pää jatkaa matkaa tangentin suuntaan, kun metallimöykky jonka matkustajina siinä vaiheessa ollaan, on jo matkalla suuntaan x, niin olis toivonu, että siinä kaaressa olis ollu se FIA:n pehmuste.

Olis loppulaskussa ainakin säästäny sen kypärän ja ehkä parin lääkärilaskun verran..

 

Nimim. Kokeiltu on

 

PS. Ihan sitten toinen juttu on nää, jotka laittaa kaaria katuautoihin ihan ulkonäkösyistä. Mutta jos aiotte tekeleellänne kilpaa ajaa, niin ajatelkaa edes omaa terveyttänne, perkele.

 

PPS. Mulla oli penkki niin, ettei siihen putkeen voi millään ylettyä ja 3" vyöt tiukalla, mutta niin vaan oli kaaren kuva ohimossa..

Link to comment

Siihen kaariputkeen voi laittaa sitten vaikka kortsun tai tervatun villasukan, iskunvaimennus on vesiputkieristeen kanssa ihan tasan samaa luokkaa.

..

 

Juujuu. Laitetaan laitetaan :)

 

Ei vaan oo vielä tullut käyntiä vauhtikaupassa...

 

-Tuomas

Link to comment
Guest kenkä

puhutaanko turvakaarista vai "turvakaarista"

siis onko tarkoitus että kaari pelastaa teidät puupaltoolta vai että

pissikset tykkää ja amisviikset väpättää...

 

käyttäkää oikeissa kaarissa saumatonta putkea ja oikeata pehmustetta!

 

jos haluate "amiskaaret" niin myyn kyllä saumallista vesijohtoputkea

sekä solukumi tai solumuovi eristettä...

 

teillä on vaan yksi elämä!!!

Link to comment
  • 2 years later...

Mistä tänä päivänä kannattaa ostaa turvakaariputkea? Metrihinta?

Mikään valmis setti ei käy, koska kohteena kirppu.

 

Kylmävedetty, saumaton puhdas hiiliteräs, hiilen enimmäismäärä 0.3%, vetolujuus min. 350 N/mm2

45 x 2.5 (1.75” x 0.095”) tai 50 x 2.0 (2.0” x 0.083”) Pääkaari ja sivukaaret

38 x 2.5 (1.5” x 0.095”) tai 40 x 2.0 (1.6” x 0.083”) Puolisivukaaret ja kehikkorakenteen muut osat

 

t. Mika

Link to comment

On siellä 6x60x250 latta alla ja 12.9 pulteilla vyöt kiinni. Oikea sääntöjen mukainen kiinnitystapa on tiedossa, mutta sitä ei olla vielä saatu aikaiseksi tehtyä. Taakse alas suoraan menevien putkien väliin voisi laittaa yhden putken lisää ja putkestä läpi holkit, joihin turvavyölenkit.

 

Kukaan katsastussetä ei ole moittinut tähän mennessä.

 

Turvakaaret eivät ihan tuningia varten ole, aikoinaan äitee ei päästänyt stripille kokeileen uuden moottorin kanssa ellei asenneta turvakaaria uusine turvavöineen ;)

 

Ps. eika sua ärsytä Ketsa? :D

Link to comment

jokasen oma maku miten turvavyöt laittaa, mutta ketsan kanssa kyllä samaa mieltä, penkin takana vyön vetosuunta on kyllä liian alhaalla..

ihan oman turvallisuuden takia kannattaa siirtää taaemmas, kuten sulla varmaan olikin aikomus..

Kukaan katsastussetä ei ole moittinut tähän mennessä.

katsarit ei välitä, mutta äitees voi sua moittia, jos loukkaat tuon takia ittes...

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...