Jump to content

Outlavi


NordBling

Recommended Posts

Sellanen Juhannus se. Hyvässä säässä oli kiva touhuta tallissakin. Etuakselin kavennuksen viimeistely, päätyjen hitsaus, lattojen lyhennys ja akselin koekasaus. Plattaaki tuli vähä pimpattua. En muista mistä noi etulevyt tuli hommattua, mut ainakaa Motonetin pyöränlaakerit ei niihin mahtunu. Siempi oli 0,25mm liian iso ja ulompi 0,4mm. Vai oiskohan pitäny kokeilla rumpujarrullisen laakererita? Jousilattojakin oli poikki, oisko kellään yhtä ohutta ja yhtä paksua jemmassa?

 

Ps. Talli saattaa sisältää tuotesijoittelua.

 

post-1735-13888368314966_thumb.jpg

Link to comment
  • 3 weeks later...

Rakennelman käyttötarkotus alkaa valjeta joten projektin nimi sai vaihtua.

 

Tän viikonlopun tavoite oli saada pohjalevy pyörilleen, ehkä jopa kopan sovitus että tietää pitääkö kiinnityspisteitä simmailla. Jos tallissa saa touhuta ilman draamaa ni eiköhän tää etenekin ihan kivasti.

 

Jarukilven/vetarin/laakeripesän o-renkaiden kokoa tuossa jo huhuilin, mahtaako näiden koosta löytyä tietoa, vai pitääkö tilata suosiolla tiivistesarja joltain osakauppiaalta?

Link to comment
  • 3 months later...

Pohjalevy tuli huitastua kiireellä rullaavaks, kun sille tuli käyttöö yhdistyksen osastolla Lahden Jenkkiautonäyttelyssä. Ehkä kuplan filosofiaa esittelemään, ehkä varottavaksi esimerkiksi, mene ja tiedä (ruots. gå och vet). Ionin Samba sai jälleen ansaitsemansa huomion ja palkinnon, osastollekin taidettiin jokin maininta saada.

 

post-1735-13888369548039_thumb.jpg

 

Siihen oli sitte helppo heittää koppa päälle, ja nopean tarkastelun tulos oli ettei juurikaan tarvi simmailla. Irtoperä sai taas suun muikeeks...

 

post-1735-13888369549416_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment
->Lahden Jenkkiautonäyttelyssä. Ihan mielenkiinosta: Oliko siellä yhtään "jenkkiautoa" kun kuvassa näkyy pomppulinna, kuorkkeja ja hienoja volkkareita...on taas nimen keksinnyt järjetäjät.

 

Jep, Jenkkiautonäyttely. Volkkarit ainoina ei amerikkalaisina autoina, sillä promoottori on volkkariharrastaja... FVWA:n ruutu oli samassa hallissa vaate- ym rintanappistandien kanssa, mut mua (eikä muksuja) se ei haitannut pätkääkään.

 

Näyttelyn autojen taso oli jäätävän korkea, pihalla oli vielä puolensataa todella hienoa harrasteautoa parkissa. Mielummin näiden kanssa on samassa tapahtumassa ku tuningautojen...

 

Tuossa jotain kuvia tapahtuman omilla sivuilla, googeloimalla löytyy varmasti kasapäin lisää:

http://xtreme.galleria.fi/kuvat/Kotimaan+tapahtumat/Jenkkiauton%C3%A4yttely+12-13.10.2013/

Link to comment

Forsmanin Mikael on tehnyt kovan päivätyön näiden näyttelyiden (ja kuplien) kanssa. Mikaelilla oli jo 80-luvun alussa Finlandia Kid-kupla (musta ja liekitetty + tontitettu) ja sen jälkeen on nähty monia tasokkaita laitteita kadulla ja näyttelyissä.

 

Silloin, kun Mikael järjesti volkkaritapahtumia, olin niiden elinkaaren ajan speakerina lähes kaikissa tapahtumissa. Täytyy sanoa, että kaveri on aina hakenut mallia Ameerikasta asti. Vanhat parrat muistanevat myös monet ulkomaalaiset vierailijat. Mikaelilla on ollut myös selkeä visio siitä, miltä tapahtuman kuuluisi näyttää ja olla järjestetty. Aina ei päästy maaliin saakka, mutta rajulla taloudellisella panostuksella on päästy tähän asti.

 

Hieno juttu, että kaveri jaksaa pakertaa aina vaan.

 

(Joskus, kun FVWA:n Turun jaostoa perustettiin (1982), paikalla taisi olla Kottenin, minun ja Mikaelin lisäksi muutama muukin...)

 

Jukkis

Link to comment
  • 3 months later...

Kori saa värin lähiaikoina.

 

post-390-0-33587600-1392561059_thumb.jpg

 

Pienempiä osia pitää ottaa mukaan ja tehdä aina kun joskus on hiukan aikaa, talli kun on etäällä arkisin.

 

post-390-0-02401200-1392561477_thumb.jpg

 

Mr. Roboton kanssa koitettiin tossa yks viikonloppu touhuta, ja moni juttu tyssäs puuttuviin pikkunippeleihin. Nyt pitäs puutteet olla tulossa ja homma jatkuu todenteolla parin viikon päästä. Raidetankoja, öljyproppuja laatikkoon, kaikenlaista sellasta mitä kuvitteli saavansa vanhoista osista irti tai mitä vintillä piti olla.

Edited by NordBling
Link to comment

-> Mikael järjesti volkkaritapahtumia...
Juu hieno mies, Mäkin oli aina Paraisilla.(Palkintokin on kaapissa, best typ 1 orginal, -68 stanu)

 

Ja siihen aikaan sai Intiiaani kaljjakin.

Kovasti jorattiin ylä tanssilavalla.

 

Tätä tapahtumaa koitettiin herätellä henkiin mutta kovin vaikeaa...VW-sakki jätti siivoamatta paikat.( järjestäjä )?

Kaupunki sanoi vw-väelle kiitos ei! Nyt uusi porukka kaupungin valtuustoossa eli katotaas ny?

 

 

 

Tämä ei ole tapahtuma kutsu!!!!

Link to comment
  • 3 weeks later...

Tuolla muualla jo huhuilinkin noita vaijerien pituuksia, lyhyttä oli vaan omas hyllys.

 

Käsijarruvaijerit jäi muutaman sentin vajaaksi, olisivat varmaan riittäneet uudemman mallisen kahvan kanssa. Mikähän tälaseen kombinaatioon kävis kun on pystärin jarrukilvet ja vanhempi kahva (ovaali, paksutolppa)? 1302? Halusin taakse 40mm kengät ja 5x130 jaon, siksi nuo kilvet.

 

Samoin kytkinvaijeri on todennäkösesti lyhyt, oisko pisin kolmesta vaihtoehdosta (2295mm) se sopivin?

 

Muuten on takapää ja jarrut öpaut kasassa, öljyt laatikossa jne.  Iskarien pultteja pitää metsästää, ne taisin joutua katkasemaan kun niitä irroteltiin.

 

Kopan saan hakea maalarilta ens viikolla, joten viikonlopuna pitää vielä lyhentää ohjausvarret, asentaa uudet nivelet, polkimet, pari jarruputkea ja tehä sellasia hommia mitä on helpompi ährätä ilman koria.

 

Etuakseli kaipaa vielä lattoja (osa poikki), kellään olkatappiakselin jousilattoja myydä?

Link to comment

Mulla oli aikoinaan '57 myös 5x130 jaolla ja samoilla jarruosilla. Muistaakseni laitoin lopulta nuo pisimmät vaiskat mitä löytyi.

 

Edit: Kun muistelin lisää, tein ainakin yhteen käsijarrukaffaan modauksen jossa siirsin niitä kauluksia joista vaijeri tulee läpi. Ei pysty muistamaan jäikö se paikalle vai toimiko pisimmillä ilman sitä modea. Muistan kokeilleeni ainakin paksutolpan ja 1302 tai 1303 vaijerit. Paksutolpan versiot oli lyhyet.

Edited by aki
Link to comment

Ok, kiitos. 1302 vaijerit on ilmeisesti pisimmät uuteen kilpeen sopivat. Hommaan sellaset, ja jos eivät riitä niin teen jonkin sortin keksinnön.

 

Oliko niin että vanhanmallinen painelakeri haluaa kaverikseen keskirenkaallisen asetelman? Ei jaksa muistaa, vaikka näitä on saanu ihmetellä jo jokusen kerrannn

Link to comment

Oliko niin että vanhanmallinen painelakeri haluaa kaverikseen keskirenkaallisen asetelman? Ei jaksa muistaa, vaikka näitä on saanu ihmetellä jo jokusen kerrannn

 

Näin on, mikäli laatikossa ei ole painelaakerin ohjainholkkia! Jos on ohjainholkki niin sinulla on väärä painelaakeri :-)

Link to comment

post-390-0-89466400-1395767657_thumb.jpg

 

Hain kopan vasta tänään talliin, koppa saikin vielä yhden maalikerroksen, kun väri oli jotenkin epätasanen. (tuskin olisin ite edes huomannu mutku ei tää sälli päästä käsistään muutaku priimaa...)

 

Luukut tuli samassa kuormassa, ovet ja lokarit myöhemmin.

 

Pohjalevyssä ei enää muuta tekemistä kuin polkimien lopullinen asennus, ohjausvarsien lyhennys ja asennus sekä takimmaisten katkenneiden kiinnityspulttien pois poraaminen. Talviloma kun on, niin loppuviikosta tää saattaa näyttää jo autolta.

Link to comment

Väri varmaan hieman hämää kuvissa, luulin et toi on sellasen kivan "antiikin vihree"....

Mut mut by te wäy... En löytänyt niitä bajapuskureita, olenkin ne jo myynyt (dementia), mut ne lupaamani offy-Gummit on tallilla. Muistin merkin ja koon oikein eli Kenda Bearclaw K299 ATV Tire - 22X12-10... Otatko ne niillä kromi-mangelsseilla?

  • Like 2
Link to comment

Tilanne tällä hetkellä. Lokarit ja takapala ovat vielä värjäämössä. Vanhat listat alko näyttää vähä rupisilta kun ne tohon kiinnittelin... ja tietty kävelin yhden yli. Kaikennäköstä pikkunippeliä puuttuu, tämä yksilö kun on purettu noin 22 vuotta sitten. Lukkojen ruuveja, sitä sun tätä & tota + vielä jotain. -67 luovuttajasta löytyy ensiapua tarpeisiin, mut oikeet osat pitää metsästää silti jossain vaiheessa.

 

Seuraava isompi työ on kattoverhoilun asennus, siihen pitää voidella joku lehmänhermoinen kaveri avuks...

 

post-390-0-41091800-1396170565_thumb.jpg

 

Ovien ikkunamekanismista jos löytyis räjäytyskuvia ni olisin kiitollinen. Samoin kattoverhoilun asennusohjeita ja neuvoja otetaan vastaan kiitollisena

 

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...