Jump to content

'78 pallokeula


KimmoH

Recommended Posts

Posted

Hetkellisen mielihäiriön johdosta talouteen tipahti '78 pallokeula.

 

Projektia voi seurailla osoitteessa http://pallokeula.com

 

Otetaan vastaan lahjoituksia, sponsoreita, tsemppiä, hyviä vinkkejä, yms. Ensi kesänä on tarkoitus kiertää suomea palliksella, saa nostaa lapaa pystyyn jos vastaan tulee! Jälkikasvu tosin esitti jo toiveensa, mihin kuului jyväskylä -> ruotsi, tanska, englanti, kanaalin ali tunnelissa (kanaalin ali, koska se on rakennettu Nivoilla), ranska, riviera ja espanja mutta jos nyt ensin kokeillaan siipiä kotimaassa ;)

 

Muokattu 21.1.2013: Täähän onkin täys projekti, tällä mihinkään tulevana kesänä kruisailla :D

Posted

Nyt kun tätä autoa on tullut muutama päivä ihmeteltyä niin heräsi kysymyksiä. Rekisteriotteessa lukee kuski + 5 matkustajaa, takana on kuitenkin vyöt vain kahdelle. Takavyöthän ovat tulleet pakollisiksi vasta 1981 eli uskaltaako mennä konttorille kunhan vain nuo neljä istumapaikkaa on takana paikoillaan autossa vaikkei kaikissa vöitä olekkaan, ettei otteesta pudoteta henkilömääriä pienemmiksi ?

  • Like 1
Posted

Veikkaan että homma on menny alunperin niin että edessä on ollut sohvapenkki eli kuskin vieressä kaksi. Ja jälkikäteen on laitettu jotkut taunuksen jakkarat eteen ja keskipaikka hävinnyt.

 

Lukiko näissä uusissa otteissa enää että kuinka monta istumapaikkaa on kuljettajan vieressä.

Posted

Otteessa lukee, että kuskin vieressä yksi eli nuo neljä paikkaa ovat takana. Kolme takasohvalla ja kuskin takana yksi. Täytyy muistaa selvitellä tuo vielä konttorilta, ennen kuin autoa vien näytille, ettei tule yllätyksiä.

Posted

Mulla on 5:lle rekisteröity -77 pallo. Takana ei ole yhtään turvavyötä mutta kulmasohvalle voi hyvällä mielikuvituksella kuvitella kolme istujaa. Katsastusmiehet ovat hyväksyneet, lienevätkö olleet autosta muuten niin järkyttyneitä.

Tulikos se päästötesti justiinsa -78 koska mulle ei ole päästöistä koskaan maristu?

Posted

1978 alkaen rekisteröidyistä tosiaan mitataan päästöt ja tämäkin yksilö pomppasi päästöistä syyskussa kun edellinen omistaja oli yrittänyt rekisteröidä uudelleen liikenteeseen. Pitää nyt ensin paikkailla nuo muutamat ruostereiät ja sitten paneutua koneen kimppuun, jos saisi päästötkin sitten kohdalleen.

  • 3 weeks later...
Posted

Ah niin huoltovapaammat levyt kuitenkin kuin rummut. Ite en minkään muun takia laittanut niitä junikseen.

Tappelin ihan tarpeeksi rumpuhilujen kanssa että olisi toiminut palliksen kunnolla. Lähinnä käsijarru tuotti tuskaa.

Enää ei tuota ja toiminut moitteetta.

  • 2 weeks later...
Posted

Tulipa hieman taas purettua projektia.

 

Onko vinkkejä kattoverhoilun suhteen, jotain erityistä huomioitavaa kun tipauttaa alas vai riittääkö vain ruuvien poisto ja verhoilu kokonaisena takaovesta ulos?

Posted
Tulipa hieman taas purettua projektia.

 

Onko vinkkejä kattoverhoilun suhteen, jotain erityistä huomioitavaa kun tipauttaa alas vai riittääkö vain ruuvien poisto ja verhoilu kokonaisena takaovesta ulos?

 

Onko sulla takaverhoilu pahvilla tai niinkuin yleensä pelkkä venytetty vinyyli.

 

Ja ei mitään erityistä huomioitavaa kummassakaan. Sen verran sanon että jos on vinyyli kangas niin voi olla harvinaisen vittumainen saada uudelleen takaisin paikalleen.

Posted

Kyllä tuo ihan venytetyltä vinyyliltä vaikuttaa. Kaippa tuo jokatapauksessa pitää purkaa kun sisäpuolellakin joutuu sen verran hitsailemaan, rälläköimään ja maalailemaan, että viimeistään jossain näistä vaiheista tuo on pilalla.

Posted

Näyttäis olevan itsetehty tuo kattoverhous, kun on pahvitaustainen. Joten aikahankala sanoa irrotuksesta. Alkuperäinen roikkuu poikittaisissa teräspienoissa, jotka on työnnetty katon reunoissa pellin väliin.

Posted

Hirviästi näkys olevan palluroita työn alla tällä hetkellä, Joensuussakin ainakin kaksi. Mukavan oloinen campperi on, ja hyvinkin tutun oloisia vaihtoon meneviä osia. Miullakin doppelissa esim. takajarrut meni uusiksi, säädöt yhtä puuta ja kilvet happamat. Rummut tosin oli ihan hyvät. Kyläseppä-sähköjä löytyy, pientä pintahitsattavaa on tehty jo kymmenkunta paikkaa, ja niissä paria poislukien kaikki ruostuneet kohdat oli joskus aiemmin jo korjattu. Tässä revohkassa ei hirveästi enää tunnu jarruputkien ja letkujen uusiminen joten ne tehdään myös kaikki uusiksi.

 

Miulla pirssi jo pitemmälle purettuna, ikkunat, sisusta, luukut jo irti. Tavoitteena nyt viikonloppuna kipata auto tippalistaa vasten reilusti nojalleen ja hiekkapuhaltaa pohja. Sen jälkeen etsiskellään varmaan taas sitä motivaatiota, vaikka tuossa miun doppelissa onkin ollut toistaiseksi yllättävän kovan oloinen pohja. Mitä nyt kolmiopalkit takaa menee yllättäen vaihtoon ym. perusjuttuja.

 

...perhana kun muistais ottaa tallille kameran mukaan. Yhtään kuvaa ei ole miun projektista otettu :)

Posted

Muovieläimen nahalla päällystetyksi kovalevyksi tuo paljastui kun eilen ehdin tuota hieman purkamaan. Muutamasta kohdasta vain repsotti samalla tavalla kuin tankojen varaan viritelty kattoverhoilu, mikä hieman hämäsi omaa silmää.

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Posted

Jälleen pikkuisen edistetty projektia.

 

Saako muuten mistään valmiina suojaputkia vaijereille vai mitä ratkaisuja muut ovat pallukoissaan käyttäneet ? Esim. kytkinvaijerin putki oli aivan entinen.

Posted
Jälleen pikkuisen edistetty projektia.

 

Saako muuten mistään valmiina suojaputkia vaijereille vai mitä ratkaisuja muut ovat pallukoissaan käyttäneet ? Esim. kytkinvaijerin putki oli aivan entinen.

 

Metriputkesta itselleni väsäsin jota sain paikallisesta hydrauliikka liikkeestä ostettua.

 

Jos nyt oikein muistan niin 10x1 (tai 8x1) putkea jota sielläkään ei ollut hyllyssä vaan tuli seuraavan putkilastin mukana parissa viikossa.

  • 2 weeks later...
Posted

Taas ollaan askeleen lähempänä soodapuhallusta. Blogia hieman päivitelty.

 

Miten muuten etuovien lasit otetaan pois paikoiltaan oikeaoppisesti ? Nousevatko yläkautta kun irroittaa lasit nostomekanismeista irti ?

Posted

Lasit nousee yläkautta. Tuon kaltaisia mutta nätimpiä ja metallikuorisia on käytetty kuplan euroopan malleissa etuvilkkuina '60-'63

  • 2 weeks later...
Posted

650€ oli rahteineen talliin saakka tuotuna. Niin ja se tuossa on näppärää, että saa purettua niin pieniksi palasiksi, että kulkee vaikka farmariauton peräkontissa :)

Posted

Ihan pätevän oloinen grilli. Sulta on vähän purettu putkia irti pohjasta. Lämmitysputkia ja johtosarjan putki ainanki. Ei mitään oleellista jos ei orggis lämmitystä meinaa hyödyntää

Posted
Ihan pätevän oloinen grilli. Sulta on vähän purettu putkia irti pohjasta. Lämmitysputkia ja johtosarjan putki ainanki. Ei mitään oleellista jos ei orggis lämmitystä meinaa hyödyntää

 

Juu, kaikki olen tarkoituksella purkanut pois hiekkapuhalluksen ja peltitöiden tieltä :)

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...